fotograferen met F1.8 met een D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
fotograferen met F1.8 met een D7000
Ik heb een 35 mm F1.8 prime lens van Nikkon en daarnaast een D7000. Nu valt mij op dat wanneer ik bijv. op een afstand van ca 3 meter een kerstboom met verlichting, kerstballen etc. fotografeer met deze lens met F1.8, dat de plek waarop ik focus niet scherp is. Eigenlijk is de hele boom met al zijn frutseltjes op die afstand (wanneer ik op de camera volledig inzoom, totaal niet scherp). Wanneer ik deze boom op precies dezelfde wijze op bijv. F4.0 fotografeer, dan is het gefocuste punt veel scherper dan met F1.8, zelfs als de sluitertijd hiermee drastisch lager is geworden. Het gekke is,dat wanneer ik dezelfde kerstboom veel dichterbij neem met F1.8 (bijv. een hele kerstbal, beslaat een kwart van de foto), dan is de foto wel weer scherp. Wanneer ik een foto maak op een afstand van bijv. 3 meter van een onderwerp waar vrij weinig detail en frutsels in zitten, dan is de foto op zich ook vrij scherp. Klopt mijn bovenstaande bevinding, of heeft het echt iets met de lens te maken, aangezien ik niet altijd onscherpe foto's krijg met F1.8, ik krijg dus alleen onscherpe foto's, wanneer het onderwerpen betreft met ingewikkelde patronen en waar wat diepte in zit, maar dan is er ook meteen geen scherp detail meer te herkennen in de complete foto.
Laatst gewijzigd door Cybershooter op di jan 03 2012 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
Re: fotograferen met F1.8 met een D7000
Probeer eens op 1 punt scherp te stellen.
Dan gaat het prima.
Als je op meerdere delen scherpstelt waarvan een deel in het onscherpe gebiedt ligt gaat dat nooit goed komen.
De groote van het deel waarop je scherp stelt wel aanpassen aan het geen je fotografeert.
Ligt dus niet aan de lens maar aan de fotograaf.
Dan gaat het prima.
Als je op meerdere delen scherpstelt waarvan een deel in het onscherpe gebiedt ligt gaat dat nooit goed komen.
De groote van het deel waarop je scherp stelt wel aanpassen aan het geen je fotografeert.

- a90
- Forumlid
Wat een rot camera, ik zou hem snel terugbrengen
of hier eens naartoe http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier eens naartoe http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
Ik stel telkens op 1 punt scherp middels de S-AF modus. Voor de test heb ik deze modus steeds gebruikt.Tuihanti schreef:Probeer eens op 1 punt scherp te stellen.
Dan gaat het prima.
-
- Forumlid
Het zijn overigens niet mijn woorden dat het een 'rot' camera is. Ik zit slechts met de vraag, of de gedraging van het gebruik van verschillende diafragma's op bepaalde onderwerpen een dergelijk resultaat sorteert.a90 schreef:Wat een rot camera, ik zou hem snel terugbrengen
- a90
- Forumlid
Lees, leer en verwonder u over de mogelijkheden
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/" onclick="window.open(this.href);return false;
korte versie:
Bij een geopend diafragma (F1.8 ) zal er heel veel onscherp zijn en slechts heel weinig in het scherpgebied vallen. Bij F4 is dat al een stuk minder. Dus ja de verschillen die je ziet bij het instellen van het diafragma kloppen inderdaad. Over het scherpstellen is weinig te zeggen. Omdat je slechts heel weinig scherp kunt hebben bij 1.8 zal het er naar uitzien dat de hele kerstboom onscherp is.

http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/" onclick="window.open(this.href);return false;
korte versie:
Bij een geopend diafragma (F1.8 ) zal er heel veel onscherp zijn en slechts heel weinig in het scherpgebied vallen. Bij F4 is dat al een stuk minder. Dus ja de verschillen die je ziet bij het instellen van het diafragma kloppen inderdaad. Over het scherpstellen is weinig te zeggen. Omdat je slechts heel weinig scherp kunt hebben bij 1.8 zal het er naar uitzien dat de hele kerstboom onscherp is.
Laatst gewijzigd door a90 op di jan 03 2012 11:29 am, 2 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
-
- Forumlid
Ik ken het principe van het algemene gebruik van diafragma wel, echter hetgeen waar ik tegenaan loop, lees ik nergens terug. Met onscherpe foto's op F1.8, bedoel ik ook echt compleet out of focus, terwijl met F4 wel een scherp resultaat bereikt wordt op precies hetzelfde focuspunt met AF-S stand. Het gekke is, dat wanneer ik F1.8 gebruik op een onderwerp met dezelfde afstand, waar veel minder detail in terug te vinden is (lees minder frutsels en dieptewerking, zoals bij een kerstboom het geval is), dat de foto's op F1.8 wel het gewenste resultaat qua scherpte hebben. Ik neem dan bijv. als voorbeeld de letters van een krantenkop.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Plaats eens de betreffende foto's. Met Exif-gegevens en vermelding scherpstelpunt. Overigens begrijp ik de reactie van a90 wel. Focus"problemen" staat met stip op 1 van meest gestelde vragen, 9 van de 10 keer geen technische oorzaak maar veroorzaakt door de fotograaf.
-
- Forumlid
Maar ik beweer ook niet, dat het probleem bij de camera of de lens ligt. Ik vroeg mij alleen af of dit de normale gedraging is bij lens en camera, wanneer ik dergelijke onderwerpen fotografeer en hiermee deze resultaten verkrijg.Skippy schreef:Plaats eens de betreffende foto's. Met Exif-gegevens en vermelding scherpstelpunt. Overigens begrijp ik de reactie van a90 wel. Focus"problemen" staat met stip op 1 van meest gestelde vragen, 9 van de 10 keer geen technische oorzaak maar veroorzaakt door de fotograaf.