vraagje over d5100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
sjef

vraagje over d5100

Bericht door sjef » wo jan 04 2012 9:02 am

geachte heren en dames,

Ben momenteel even aan het uitzoeken voor mijn zoon,naar een goede kamera niet te duur en met een vaste lens .En deze wil hij gaan gebruiken in juni als hij voor 18 dagen naar tanzania gaat.
Hij wil hier straks met goede fot os thuis komen die hij ook flink kan vergroten.
Nu heb ik zelf al vele testen gezien maar dacht zelf dat hij een goede kamera zou hebben aan de nikon d5100 en dan met de lens 18-200 vr .Nu is mijn vraag is dit een goede keus en ik weet dat de 18-200 een goede lens is maar redelijk duur.HIj wil er ongeveer rond de 1400 euro aan uitgeven alles bij elkaar en ja wil deze straks ook gaan gebruikken als hij en zijn vriendin kinderen zouden gaan krijgen.Hij wisselt niet graag van lens en ja voor hem ook de eerste spiegelreflex en ja ik kan hem het een en an der wel bij brengen.
Nu graag hoor ik van jullie of dit een goede keus is .Ook heb ik zitten denken aan de tamron 18-270 en ik weet die is ook goed.Maar die is weer wat minder in zijn bouw.Nu alvast bedankt en ik hoor het graag van jullie en tips zijn welkom
groeten sjef

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: vraagje over d5100

Bericht door ReneG » wo jan 04 2012 9:27 am

De D5100 is een prima camera, mits je zoon de tijd over heeft ermee om te leren gaan (maar dat geldt voor elke DSLR). Als de camera uiteindelijk alleen maar op Auto blijft staan zou ik een wat ander type camera overwegen, zeker omdat hij geen lenzen wil wisselen (waarmee m.i. één van de grootste voordelen van de DSLR teniet wordt gedaan).

Wat het objectief betreft, m.i. is de Tamron 18-270 op geen enkele aspect als goed te bestempelen. Het enige voordeel is het grote bereik, de bouw en fotokwaliteit vind ik bijzonder matig. Als je geen lenzen wilt wisselen zou ik voor de Nikon 18-200 gaan.
Spul waarmee je foto's maakt...

sjef

Bericht door sjef » wo jan 04 2012 10:55 am

dank je rene,nu zou het dan verstandig zijn om misschien voor een goede compact te gaan of misschien de nieuwe nikon v1 of j1 systeem kamera.
Maar hij wil gewoon ook goede kwaliteit en ja dan denk ik dat hij dan het beste uit is met die nikon d5100 wat kwaliteit van zijn foto s betreft .En ja dan moet hij misschien even in les komen bij mij .En ik weet de compact kamera s met redelijk zoombereik zijn tegenwoordig ook al een stuk verbeterd zoals de nikon p7100 misschien .
Maar ik hoor nog graag andere tips aan.fijne dag en tot horens groeten sjef

florist

Bericht door florist » wo jan 04 2012 11:03 am

als ik het zo lees, zou een bridge-camera dan niet een betere optie zijn?

i

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » wo jan 04 2012 12:35 pm

niet graag van lens willen wisselen.
betekend dat niet willen wisselen?
heeft hij ervaring weet hij hoe moelijk/makelijk het is om van objectief te wisselen :?:
twee objectieven b.v. 18-105 kit lens nikon en bv 70-300 vc ubc tamron 5 jaar garantie , en zeer goerd beoordeeld.
geeft een groter bereik, en betere kwaliteit, voor waarschijnlijk een iets lagere prijs :!:
een groot zoom bereik die de 1 op 5-6 overtreft geeft kwaliteitsverlies aan het begin en aan het eind.
dat is een wetmatigheid. maar als je niet wil wisselen de enige oplossing als je een groot bereik wil.
vr gr
Bert Harry

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 04 2012 3:12 pm

Ik zou inderdaad zelf dan ook eerder aan een bridge camera denken. Een DSLR met 18-200 is ook prima hoor (ik ken genoeg fotografen die ook nooit wisselen) maar zij investeren wel de nodige tijd in de DSLR's om goede foto's te kunnen maken.

Daarmee zeg ik niet dat je zoon die tijd er niet in zal of wil investeren, maar als hij de tijd niet heeft zal het waarschijnlijk op een teleurstelling uitlopen. Als je niet weet wat een DSLR doet of deze verkeerd instelt kun je in het ergste geval zelfs met minder goede foto's thuiskomen dan met een compact of bridge camera.

Als hij de tijd niet heeft om te investeren zou ik ook eerder naar een bridge camera kijken met groot zoombereik (ook goedkoper dan een DSLR, maar duurder dan een compact). Als hij wel de tijd heeft is een D5100 met 18-200 een prima optie, maar misschien voldoet een D3100 dan ook wel (ook een prima camera).

geerttt

Bericht door geerttt » wo jan 04 2012 4:10 pm

breimer schreef:niet graag van lens willen wisselen.
betekend dat niet willen wisselen?
heeft hij ervaring weet hij hoe moelijk/makelijk het is om van objectief te wisselen :?:
twee objectieven b.v. 18-105 kit lens nikon en bv 70-300 vc ubc tamron 5 jaar garantie , en zeer goerd beoordeeld.
geeft een groter bereik, en betere kwaliteit, voor waarschijnlijk een iets lagere prijs :!:
een groot zoom bereik die de 1 op 5-6 overtreft geeft kwaliteitsverlies aan het begin en aan het eind.
dat is een wetmatigheid. maar als je niet wil wisselen de enige oplossing als je een groot bereik wil.
vr gr
Bert Harry
Dan zou ik eerder voor een D5100 + 18-105 en een 70-300 VR gaan. Dan ben je voor ongeveer 1300 euro klaar. Ik zou eerder voor de nikon 70-300 VR gaan dan voor de Tamron of de nikon 55-300!
De D5100 + 18-200 is ook een goede keuze (of D3100 zoals ook al wordt gezegd) en dan zit je ook ruim onder die 1400 euro.

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » wo jan 04 2012 4:39 pm

de tamron t.o.v. de Nikon 70-300 vr is scherper in het gebied 200-300. :!:
is onafhankelijk getest.
verder zijn het allebei heel goede objectieven.
met de nodige prijzen.
niet de goedkope tamron(s) vergelijken, die zijn inderdaad een stuk minder.
ook de 55-300 vr van Nikon is inderdaad minder goed dan de 70-300 vr variant.
de Nikon is de laatste tijd echter wel een stuk duurder geworden :idea:
daarom heb ik gekozen voor de tamron. heb er 325 euro voor betaald
de Nikon 70-300 kost op dit moment minimaal 465 euro.
heeft nog niet zo lang geleden ook 350 euro gekost.

overigens als de gebruiker geen hobby fotograaf wil zijn of worden, kun je m.i. beter de d3100 nemen.

vr gr
Bert Harry

sjef

Bericht door sjef » wo jan 04 2012 9:56 pm

dank jullie voor jullie advies en tips. en ja ik ga het zeker even met hem overleggen.
en ja tot en met eind januari krijg je bij kamera express nog 5 jaar garantie op alles dus kijken of het deze maand nog lukt om aan te schaffen.
Verder bedoelen jullie met een bridge kamera een systeem kamera zoals de nikon v1 en 1j .
Want het woorde bridge kamera ken ik niet .
En ja ik weet die 18-105 is ook een goede lens en dan samen met de 70-300 vr van nikon zou ook een hele mooie set zijn.
Is de d3100 wat fotokwaliteit ook zo goed als de 5100 of is deze wat minder.
Maar zelf denk ik dat de 3100 omdat hij ermee begint een leuke instapper is.Is deze ook makkelijker te bedienen of is dat gelijjik.Want de 3100 heb ik nog niet zo bekeken.
Maar het lijkt mij wel dat de kamera een beetje weersbestendig moet zijn en tegen een beetje stof en zo moet kunnen .Kan dat met de 5100 en de 3100 zijn deze redelijk afgedicht .Ik weet ook dat de pentax K5 er ook goed uitkomt en dat die wat body betreft heel goed is.Maar ja die kost rond de 800 euro.En ja toch weer net anders dan de nikon.
Nogmaals bedankt en ja alle tips en adviezen zijn nog steeds welkom en neem ik zeker mee in de beslissing
fijne avond nog en groeten sjef

charles

Bericht door charles » do jan 05 2012 12:21 am

Het grote voordeel van de D5100 is het kantelbare lcd scherm, wat mij betreft.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

MarcD5100

Bericht door MarcD5100 » do jan 05 2012 1:08 am

Als je gewoon op automatisch fotos gaat nemen zou ik geen D51OO nemen.
Tis een heel goede camera maar dan moeten je instellingen ook correct staan en daar durft de camera soms eens naast zitten.
Heb zelf een D51OO , tis m'n 2e DSLR , en ik kom er voor uit dat ik hier ook dingen moeten vragen heb ivm instellingen om betere foto's te krijgen.
De D31OO is makkelijker naar het schijnt.
Maar zoals iemand al zei , een goede Bridge is helemaal geen slecht idee

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 05 2012 2:13 am

Een D5100 lijkt mij een prima keuze. De objectieven is even de vraag. Is het de bedoeling dat hij dieren op afstand gaat fotograferen? Zo niet, dan kan je beter de 70-300's laten vallen en wat meer geld stoppen in een mooi standaard-objectief.

De 18-200 is op zich een mooi objectief, maar je krijgt meer kwaliteit voor minder of hetzelfde geld als je het bereik in twee objectieven bestrijkt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 05 2012 6:59 am

sjef schreef:Verder bedoelen jullie met een bridge kamera een systeem kamera zoals de nikon v1 en 1j .
Want het woorde bridge kamera ken ik niet.
Nikon Coolpix P500 bijvoorbeeld.
Bridge fotocamera’s zitten tussen de digitale compactcamera’s en de spiegelreflexcamera’s in. Hier hebben ze ook hun naam aan te danken. Ze overbruggen namelijk het gat tussen de compact en spiegelreflex toestellen.
Een bridge camera is een digitale camera die werkt met een Live view op een LCD scherm. Je kijkt niet zoals bij een spiegelreflex fotocamera door een optische beeldzoeker. Daarnaast zit er een vaste lens op een bridge camera. Bij compactcamera’s schuift de lens volledig in en bij spiegelreflexcamera’s zijn de lenzen (objectieven) los. Je kunt bij een bridge fototoestel dus geen lens vervangen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

sjef

Bericht door sjef » do jan 05 2012 10:48 am

dank jullie weer voor jullie tips en adviezen.
En patrick ja hij wil graag dieren fotograferen en ja volgens mij watjij ook zegt is hij dan het beste af met de 18-105 van nikon en de 70-300 vr van nikon.
Maar ik ga het hier met hem overhebben.En ja hij heeft nog nooit met een spiegelreflex gewerkt maar daarin kan ik hem wel het een en ander bijbrengen.En ja misschien is de 3100 als instapper dan ook goed genoeg voor hem.
zijn vriendin zegt dat de kamera gewoon goede foto s moet maken die ze nadien redelijk uitvergroot aan de muur kunnen hangen.En ja ik heb het idee dat dit met beide kamera s goed kan of heb ik dit mis.
En ja straks krijgen ze ook kindjes en ook hiervoor willen ze deze kamere gaan gebruiken dus de kamera moet zeker langer meegaan en ze willen er echt lang plezier van hebben.
Nu ik hoor het weer graag van jullie en zou zeggen nog een hele fijne dag en nogmaals bedankt en groetjes sjef

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 05 2012 11:01 am

Dat kunnen beide camera's allemaal prima (eventueel aangevuld met een flitser voor de minder-goed-licht-situaties) maar het is wat je 'goed' noemt. Dat is subjectief. Een open deur natuurlijk, maar in de regel geldt dat des te meer tijd je in het leren van fotograferen en cameratechniek, des te beter het resultaat.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”