trage en slecht AF met sigma 17-70mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
delfsegek

trage en slecht AF met sigma 17-70mm

Bericht door delfsegek » za jan 07 2012 3:15 pm

Beste forumleden,

Ik heb afgelopen week een sigma 17-70mm gekocht ter vervanging van mijn kitlens.
Nu heb ik hem dit weekend veel gebruikt en merk dat de AF traag locked op een onderwerp. Bewegen van de motor zelf gaat vlot maar het daadwerkelijk locken gaat niet goed. Zelfs op duidelijk lijnen waar een lens geen probleem mag hebben. Met mijn nikon 50mm/sigma 105mm en tamron 18-200 heb ik dit niet.

Daarnaast heb ik al een paar keer gemerkt dat de AF gewoonweg verkeerd locked. Hij zegt scherp te staan op een onderwerp maar in werkelijkheid ligt het scherpe punt er net naast.

Ik heb sterk het gevoel dat ik nu een miskoop heb gedaan. Wat kan ik nog controleren voordat ik terug naar de winkel ga???

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: trage en slecht AF met sigma 17-70mm

Bericht door Léon Obers » za jan 07 2012 3:37 pm

delfsegek schreef:Zelfs op duidelijk lijnen waar een lens geen probleem mag hebben.
Dat ligt er maar net aan of die lijnen verticaal dan wel horizontaal lopen.
De meeste AF-sensors zijn slechts gevoelig in één richting om het verschil op te pikken om daar de AF op af te stellen.
Als je net de verkeerde richting pakt, heeft AF nogal wat moeite om juist scherp te stellen, of gebeurd zelfs helemaal niet.
Afhankelijk van het cameramodel kun je in de gebruiksaanwijzing opzoeken voor welke richting de verschillende AF-sensors zijn afgestemd.
Meestal heb je slechts één AF-beeldveldje welke is afgestemd op beide richtingen. Misschien bij de D50 niet eens.

Ik heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt. Er staat weinig over beschreven. Vanuit het plaatje op pagina 5 kan ik wel opmaken dat het linker en rechter AF-veldje gevoelig is voor horizontale lijnen, de bovenste en onderste voor verticale lijnen en de middelste waarschijnlijk voor beide, maar in ieder geval wel voor verticaal.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 07 2012 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

delfsegek

Bericht door delfsegek » za jan 07 2012 3:48 pm

Ok, mijn D7000 verwacht ik in maart ergens. Misschien dat deze het beter oppakt alhoewel deze ook zo zijn issues kent qua AF. Nu heb ik regelmatig moeite met het scherpstellen op ogen. Moet er wel bij zeggen dat de lichtomstandigheden niet perfect zijn (bowlingbaan en binnenshuis). zal nog eens wat meer uitproberen en eventuele testfoto's hier plaatsen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 07 2012 3:51 pm

delfsegek schreef:Moet er wel bij zeggen dat de lichtomstandigheden niet perfect zijn (bowlingbaan en binnenshuis).
Hoe donkerder hoe meer moeite met scherpstellen. Maar een bowlingbaan lijkt me niet echt donker. Maar door de wellicht behoorlijke beweging van onderwerpen kan het snel oppikken daarbij toch parten spelen.

delfsegek

Bericht door delfsegek » za jan 07 2012 4:56 pm

Net een foto proberen te maken binnenshuis van mijn vriendin. Scherp proberen te stellen op het randje van haar bril (moet geen probleem zijn). Eerste keer is de lens is 10sec bezig en uiteindelijk iets gevonden, instelling F8-1/60sec). Foto volledig onscherp. Daarna nog een keer geprobeerd met ander diafragma/sluitertijd (moet volgens mij geen effect hebben op het scherpstellen, instelling handmatig F4-1/125sec). Laatste keer ging wel goed en haarscherpe foto.

Ik weet het. Klinkt als gebruikersfout met een te lange sluitertijd (foto's trouwens genomen met flitser SB600). Maar het scherpstellen blijf ik apart vinden. Ik gebruik de middelste scherpstelpunt (d50 heeft er 5).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 07 2012 10:49 pm

Instellingen van sluitertijd of diafragma doet niet ter zake bij scherpstellen. Scherpstellen gebeurt bij volle opening.
Zat je de eerste keer toevallig niet te dichtbij? Als het onderwerp binnen de minimum scherpstelafstand is kan er niet scherp gesteld worden.

Kun je niet bij een kennis in de buurt je lens op een andere camera uittesten, kijken wat dat oplevert en hoe een andere gebruiker de snelheid ervaart?

delfsegek

Bericht door delfsegek » zo jan 08 2012 9:04 am

Afstand dit het onderwerp moet geen probleem zijn. Dit was een meter ongeveer.
Daarna stukje inzoomen om het randje van bril goed in beeld te krijgen.

Zal inderdaad eens kijken hoe iemand anders dit ervaart. Een vriend van mij heeft een d300. Vergeleken met de d50 een kwalittatief beter toestel. Eens kijken hoe deze reageert.

delfsegek

Bericht door delfsegek » ma jan 09 2012 4:20 pm

Gisteren bij een vriend van mij deze lens getest met een D300. Lichtomstandigheden waren niet echt perfect (schermeren) maar ik kon het probleem niet echt naspelen. Wil nu eerst een test doen met studio-setje om het probleem "licht" eventueel te kunnen wegstrepen.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 09 2012 4:29 pm

Misschien wat verder gezocht, maar ik heb al meerdere keren scherpstelproblemen gehad met third-party objectieven (Tamron). Ook een keertje met een Nikon lens maar dat waren vuile contacten. Misschien de contacten een keer reinigen voor de zekerheid?
Spul waarmee je foto's maakt...

delfsegek

Bericht door delfsegek » ma jan 09 2012 5:15 pm

Ik heb de d50 al 6jr en intussen nooit schoongemaakt. 1 keer een keer over mijn sensor geblazen. Bedoel je met de contacten, de "zilveren" ring op de body en ring op de lens zelf? Is dat een kwesie van schoonvegen met doekje of oorstaafje of moet dit professioneler?

delfsegek

Bericht door delfsegek » ma jan 16 2012 9:41 pm

Intussen een testje gedaan met de camerabody van iemand anders. Daar zag ik dat de kleuren en scherpte door de viewfinder als enorm verschilde. Mijn camera geeft vage kleuren en een soort waas over het beeld. Nu weet ik dat dit de spiegel is (lens is helemaal nieuw en schoon), maar als deze al vies is, dan wil ik niet weten wat de sensor is.

Daar dus ook maar even een testje mee gedaan vanochtend. Ik zag direct al 2 grote vegen (stofjes zitten). Bij inzoomen in photoshop kwam ik nog 15 a 20 vlekjes tegen. Laat staan de troep die ik niet zie. Tijd om een keer de boel schoon te maken. Heb de camera intussen 6jr en nog nooit schoongemaakt.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 16 2012 11:35 pm

Viewfinders van duurdere modellen zijn veel groter en helderder van goedkopere modellen, zeker wat oudere modellen. Vuil op je spiegel is vast niet de oorzaak van een en ander. Eerder bij het prisma. Maar veel eerder dus het mooiere oculair van de andere camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 17 2012 1:18 am

delfsegek schreef:Bedoel je met de contacten, de "zilveren" ring op de body en ring op de lens zelf?
Nee, de elektronische contacten aan de bovenkant in de open mond van de camera als de lens eraf is, en de corresponderende contacten op de lens, nog binnen de bajonet van de lens "aan de bovenkant".

Afbeelding

en

Afbeelding

Bron: http://mansurovs.com/how-to-fix-blinkin ... lr-cameras" onclick="window.open(this.href);return false;
(met informatie om contacten schoon te maken).

delfsegek

Bericht door delfsegek » di jan 17 2012 9:29 am

Patrick schreef:Viewfinders van duurdere modellen zijn veel groter en helderder van goedkopere modellen, zeker wat oudere modellen. Vuil op je spiegel is vast niet de oorzaak van een en ander. Eerder bij het prisma. Maar veel eerder dus het mooiere oculair van de andere camera.
Ik heb dezelfde camera gebruikt van hetzelfde bouwjaar (ook een D50 dus). Nu weet ik dat ik mijn camera een stuk meer gebruik en dat degene van wie ik de camera geleend hebt jaren geen lenzen gewisseld heeft, terwijl ik dit regelmatig doe.

Toevallig vanmiddag een afspraak gemaakt om mijn camera te laten reinigen. Hopen dat dit mijn foto's weer wat mooier maakt.

EDIT: Vandaag camera weggebracht, wordt compleet schoongemaakt. Vrijdag waarschijnlijk klaar. Eigenaar van de fotozaak geeft wel aan dat hij eigenlijk geen klachten heeft gehad over dit objectief. Mogelijk dat de AF van de D50 gewoon te gedateerd is. Nou ja, waarschijnlijk nog wel 2maandjes wachten tot mijn nieuwe body komt.

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za jan 28 2012 6:59 pm

Heb je je camera al terug en heeft het schoonmaken effect gehad ? Ik heb met de 17-70 van Sigma en de D5100 geen problemen.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”