D300 scherpstelling
D300 scherpstelling
beste clubgenoten
In het verlengde van de discussie. Ik heb afgelopen vrijdag (eindelij) een D300s gekocht (na 18 jaar analoog F801S).
De camera blijft volgens mij hangen in de spotmering. Het lukt me niet om de 51 punts matrixmering te selecteren.
Althans ik zie dat niet terug op het LCD scherm.
Klo[pt het dat de standaard fabrieks instelling op spotmeting staat?
Zo ja hoe wijzig ik dat.
Dank voor jullie reacties.
Rien
In het verlengde van de discussie. Ik heb afgelopen vrijdag (eindelij) een D300s gekocht (na 18 jaar analoog F801S).
De camera blijft volgens mij hangen in de spotmering. Het lukt me niet om de 51 punts matrixmering te selecteren.
Althans ik zie dat niet terug op het LCD scherm.
Klo[pt het dat de standaard fabrieks instelling op spotmeting staat?
Zo ja hoe wijzig ik dat.
Dank voor jullie reacties.
Rien
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D300 scherpstelling
Ik heb je vraag even uit het lopende topic gehaald.
Zo houden we de oorspronkelijke discussie 'schoon' en heb jij de ruimte voor de antwoorden die gerelateerd zijn aan je eigen toestel
succes
Zo houden we de oorspronkelijke discussie 'schoon' en heb jij de ruimte voor de antwoorden die gerelateerd zijn aan je eigen toestel
succes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je ziet dat ook niet op je scherm.
Althans niet zoals bij andere cameras waarbij er opeens 51 vakjes je zoeker vervuilen.
Althans niet zoals bij andere cameras waarbij er opeens 51 vakjes je zoeker vervuilen.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Rien,
Je kunt de status van de matrixmeting zien op het LCD-scherm en het Info-scherm. Zie voorbeeld; in dit geval dynamisch AF-veld 9 punten.

Je kunt de status van de matrixmeting zien op het LCD-scherm en het Info-scherm. Zie voorbeeld; in dit geval dynamisch AF-veld 9 punten.

Jur
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Rien,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Een tip: haal van de site van nikon.nl of nikon.co.uk (engelse versie) het PDF handboek op,
die pdf versie is gemakkelijker te doorzoeken.
Wees niet bedroefd als het enige tijd duurt voor je alle mogelijkheden kent, ik las van ervaren vakfotografen die weken nodig hadden om de AF mogelijkheden te doorgronden.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Een tip: haal van de site van nikon.nl of nikon.co.uk (engelse versie) het PDF handboek op,
die pdf versie is gemakkelijker te doorzoeken.
Wees niet bedroefd als het enige tijd duurt voor je alle mogelijkheden kent, ik las van ervaren vakfotografen die weken nodig hadden om de AF mogelijkheden te doorgronden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Volgens mij lopen hier 2 dingen door elkaar;
Matrixmeting is een modus van de lichtmeting, net als spotmeting en center-weighted meting. Die worden geregeld door de ronde draaischakelaar achterop de camera die 'om' de EA-L/AF-L knop zit, rechts van het oculair.
Scherpstelpunten worden geregeld door de drie standen schakelaar achterop de camera, rechtsboven de 'info' knop. Hier kun je kiezen voor enkelveld scherpstelling, meerdere velden of alle velden (de exacte namen uit de handleiding in het nederlands weet ik zo even niet). Bij Enkelveld gebruikt hij alleen het ene scherpstelpunt wat je selecteert, bij meerveld (naam?) gebruikt hij (default meen ik 9) scherpstelpunten. Bij 'alle velden' (de onderste stand) kan de camera zelf uit alle 51 velden kiezen.
In het menu kun je verder customizen:
- 51 scherpstelpunten OF 51 scherpstelpunten met 3D tracking
- 9 of 21 scherpstelpunten in de 'meervelden' modus
- Snelheid van AF-Lockon
Verder is het zo als ik het me goed herinner dat je de gekozen scherpstelvelden modi met details wel op de info display kunt zien maar niet op de top LCD (of omgekeerd). Er zit in ieder geval ergens een beperking in de informatie op een van de twee schermen...
Matrixmeting is een modus van de lichtmeting, net als spotmeting en center-weighted meting. Die worden geregeld door de ronde draaischakelaar achterop de camera die 'om' de EA-L/AF-L knop zit, rechts van het oculair.
Scherpstelpunten worden geregeld door de drie standen schakelaar achterop de camera, rechtsboven de 'info' knop. Hier kun je kiezen voor enkelveld scherpstelling, meerdere velden of alle velden (de exacte namen uit de handleiding in het nederlands weet ik zo even niet). Bij Enkelveld gebruikt hij alleen het ene scherpstelpunt wat je selecteert, bij meerveld (naam?) gebruikt hij (default meen ik 9) scherpstelpunten. Bij 'alle velden' (de onderste stand) kan de camera zelf uit alle 51 velden kiezen.
In het menu kun je verder customizen:
- 51 scherpstelpunten OF 51 scherpstelpunten met 3D tracking
- 9 of 21 scherpstelpunten in de 'meervelden' modus
- Snelheid van AF-Lockon
Verder is het zo als ik het me goed herinner dat je de gekozen scherpstelvelden modi met details wel op de info display kunt zien maar niet op de top LCD (of omgekeerd). Er zit in ieder geval ergens een beperking in de informatie op een van de twee schermen...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Je kunt de AF-veldstand zowel op het LCD-scherm boven op de camera zien als op het grote LCD scherm middels de Info-knop.ReneG schreef: Verder is het zo als ik het me goed herinner dat je de gekozen scherpstelvelden modi met details wel op de info display kunt zien maar niet op de top LCD (of omgekeerd). Er zit in ieder geval ergens een beperking in de informatie op een van de twee schermen...
Jur
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Ik herinner me nu weer de tekortkoming: Slechts op een van de twee kun je het gekozen scherpstelpunt zien (ik meen achterop) en op de top-LCD niet. Dat is de tekortkoming die ik me herinnerde, maar het kwam even niet opborrelen uit het geheugen.Jur schreef:Je kunt de AF-veldstand zowel op het LCD-scherm boven op de camera zien als op het grote LCD scherm middels de Info-knop.ReneG schreef: Verder is het zo als ik het me goed herinner dat je de gekozen scherpstelvelden modi met details wel op de info display kunt zien maar niet op de top LCD (of omgekeerd). Er zit in ieder geval ergens een beperking in de informatie op een van de twee schermen...

Verder heten de functies in NL Enkelvelds AF, Dynamisch Veld AF (9 of 21 punts) en Automatisch Veld AF (51 punten, evt. 3D). Net even opgezocht.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Cees
- Forumlid
gijs sandberg schreef: Wees niet bedroefd als het enige tijd duurt voor je alle mogelijkheden kent, ik las van ervaren vakfotografen die weken nodig hadden om de AF mogelijkheden te doorgronden.
Groeten, Gijs
Nog sterker: sprak dit weekend een bekende vakfotograaf die sedert enige tijd ook cursus geeft over de werking en mogelijkheden van (semi-) professionele camera's, D7000, D300s, D700 en de D3 serie, en hij vertelde dat hij juist door het geven van die cursussen nog veel meer leerde over de mogelijkheden van zijn eigen toestel, een D700. Hij fotografeert al enige tijd met dit toestel en dacht het geheel te doorgronden.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Re: D300 scherpstelling : dank + vraag
Dank voor zoveel spontane een waardevolle reacties. Was waarschijnlijk beetje moe bij de eerste doorlezing van het instructieboekje. Inmiddels de instellingen gevonden. De AF veldstand is idd in het scherm bovenop niet te zien.
Aanvullende vraag: m.i. zijn de instellingen die je in de menu structuur aanbrengt niet altijd dwingend (gefixeerd) en soms wel. Met de wieltjes kun je een instelling soms weer bijstellen. Bijv. de ingestelde ISO waarde via het menu kun je met de wieltjes weer bijstellen. M.i. geldt dat echter niet voor alle instellingen die je in de menu structuur doet Als ik het Dynamisch AF-veld instel op 9 punten dan kun je dat niet met de wieltjes aanpassen? Toch? Wel kun je dan met de knop naar Auto-51-punts. Wat zijn de ervaringen met vergaande customizen? Ik las dat er wel weer een mogelijk is om alles te resetten naar de fabriekstand.
Thanx
Rien
Aanvullende vraag: m.i. zijn de instellingen die je in de menu structuur aanbrengt niet altijd dwingend (gefixeerd) en soms wel. Met de wieltjes kun je een instelling soms weer bijstellen. Bijv. de ingestelde ISO waarde via het menu kun je met de wieltjes weer bijstellen. M.i. geldt dat echter niet voor alle instellingen die je in de menu structuur doet Als ik het Dynamisch AF-veld instel op 9 punten dan kun je dat niet met de wieltjes aanpassen? Toch? Wel kun je dan met de knop naar Auto-51-punts. Wat zijn de ervaringen met vergaande customizen? Ik las dat er wel weer een mogelijk is om alles te resetten naar de fabriekstand.
Thanx
Rien
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D300 scherpstelling : dank + vraag
De AF-veldstand is wel te zien op het LCD-scherm bovenop; ik heb het zojuist nog even gecontroleerd. Het enige verschil met het Info-scherm acherop is dat de actuele positie van het geselecteerde scherpstelpunt alleen achterop zichtbaar is en niet bovenop.Rien schreef:De AF veldstand is idd in het scherm bovenop niet te zien.
Ik pas naar mijn persoonlijke behoefte altijd een behoorlijk aantal instellingen aan. Dit bevordert een efficiënte werkwijze.
Instellingen resetten? Zie handleiding, m.n. de pagina's 182, 262 en 369.
Jur
Ik bedoelde te zeggen de actuele AF-veldstand.
Jur: kun je aangeven wat voor instellingen je zoal aanpast?
Jur: kun je aangeven wat voor instellingen je zoal aanpast?