Advies gevraagd: welke extra lens/lenzen voor de D5100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Ocram
Forumlid
Forumlid

Advies gevraagd: welke extra lens/lenzen voor de D5100

Bericht door Ocram » wo jan 11 2012 10:32 pm

Hallo.
Zoals eerder geschreven in een andere gedeelte van deze forum. Ik ben een beginner.
Ik heb een D5100 met een 18-105 lens. Regelmatig ga ik op stedentrip. Soms naar buitenlandse steden.
O.a. staan New York, Willemstad, Rome, Madrid en Barcelona op de vakantieplanning. De camera en lens gaan dus mee.

Is de 18-105 gewoon voldoende of raden jullie mij aan of toch verder te gaan kijken voor een extra lensje of extra lenzen?
Mijn foto interesse gaat uit naar straatfotografie, musea, gebouwen, stekelijke natuurparken e.d. Ook wil rekening houden met de nacht/avond/ochtend opnamen.
Ik heb geen probleem om lenzen te verwisselen, want dat is 1 van de voordelen van zo'n DSLR. De verkoper in de fotozaak liet het aan mij zien dat een lens verwisselen een peuleschil is. Mijn budget voor een nieuwe lens of lenzen hou ik (voorlopig) op 600 Euro.

Alle tips zijn welkom.

Steven

Re: Advies gevraagd: welke extra lens/lenzen voor de D5100

Bericht door Steven » wo jan 11 2012 10:46 pm

Ik adviseer je een nikkor 50mm f/1.4 of f/1.8 meer heb je feitelijk niet nodig naast het objectief dat je al hebt voor de vakantie die je beschrijft.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 11:06 pm

Adviseer dan de 35mm F1.8; een veel betere keus op een DX camera.

Wat gebruik je het vaakst met je huidige objectief? Veel 18mm? Dan eens kijken in het supergroothoek-bereik. Veel 105mm? Dan een teleobjectief erbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo jan 11 2012 11:19 pm

Misschien leuk om te lezen..?
Groet, Jeroen

http://www.cameralabs.com/lenses/Latest ... iews.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

CoenB

Bericht door CoenB » do jan 12 2012 1:39 am

Wil je meer groothoek kijk naar Nikkor 10-24 mm
Wil je meer scherpte binnen je bereik kijk naar Nikkor 50 mm f1/4 EN(of) Nikkor 35 mm f1/8
Wil je meer telezoom kijk naar Nikkor 70-300 mm

oud0001

Bericht door oud0001 » do jan 12 2012 11:28 am

Mijn foto interesse gaat uit naar straatfotografie, musea, gebouwen, stekelijke natuurparken e.d. Ook wil rekening houden met de nacht/avond/ochtend opnamen.
Als ik je wensen zie en je budget zou ik een 35mm F1,8 en een 50mm F1,8 aanschaffen.
Waarom? Stedelijk binnen en buiten overdag en nachtwerk. Ze zijn compact gebouwd, geven een mooi scherp beeld.
Zijn beide lichtsterk genoeg. Relatief goedkoop. Ook uitstekend voor portretten/candid werk. Mensen zullen zich niet zo snel aan je storen met een compacter verhaal voor je camera dan wanneer je een grote toeter er aan hangt. Komt minder invasief over. Ze passen ook gewoon in je jaszak. Minder opvallend dan met een NIKON camera tas om je nek.

Een goede zoom zou het ook heel mooi doen maar een "goede" zoom met F2,8 kost minimaal het dubbele van je budget.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een kopie van de aankoopnota meenemen.
De spullen zijn nog nieuw, zien er nieuw uit. Beter voor de douane.
Suc6

Registreer ze ook ff bij Nikon en verzeker die hap.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 12 2012 12:13 pm

35mm f1.8 AF-S € 167
85mm f1.8 AF-S nieuw objectief nog niet leverbaar, prijs nog niet bekend, ik schat ca. € 450 a € 475.

Met deze twee heb je een perfecte, lichtsterke aanvulling op je 18-105mm.
Sterker nog, ik zou alleen de 35mm en 85mm meenemen voor bijv. een stedentrip. Maar ik ben liefhebber van lichtsterk en kwaliteit.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do jan 12 2012 12:14 pm

Beste O,

Ik ben het eens met de schrijvers die een 35mm 1.8 aanraden.
Dat is een betalabare en lichtsterke lens, speciaal voor DX kamera's zoals de D5100.

Een andere tip: als je met de mooie 18-105 gebouwen fotografeert moet je de correctie voor vertekening inschakelen, lees het handboek van jouw kamera er op na, pg 153.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door IAMsterdam » vr jan 13 2012 11:05 am

Ik zou ook voor de 35mm 1.8G gaan als aanvulling. Op mijn trip naar New York vorig jaar heb ik voornamelijk mijn 18-105 buiten gebruikt (mooi weer) en de 35mm binnen en dat was perfect. Verder had ik de 70-300mm bij me. Dat is bij zo'n trip een mooie extra qua mogelijkheden maar met de eerste twee kun je al prima uit de voeten. Je kunt er voor kiezen om beide aan te schaffen, dan zit je net iets boven de 600 euro die je aangeeft.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » vr jan 13 2012 8:33 pm

Iedereen bedankt voor alle reacties. Vandaag meteen de AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G gekocht.
Een goed begin denk ik. Mogelijk dat er in de toekomst nog een lichtsterke 50mm en/of 85mm erbij komt. Kan nooit kwaad en voor het geld hoef ik het niet te laten. :wink:

@ Patrick & CoenB
Goed punt wat betreft kijken naar groothoek/scherpte/tele.
Ik merk dat ik vooral in het bereik van 18-35 zit. Een nieuwe lens die voornamelijk in het groothoekbereik zit is een goeie optie om ook mee te nemen op een stedentripje. :)
Een tele zie ik voorlopig (nog) niet zitten. Maar mocht ik ooit meer bereik dan de 105 willen dan zullen mijn ogen wel uitkijken naar de Nikkor 70-300mm VR.

@ Jeroen
Goeie link gelukkig kan ik de Canon EF, Sony, Pentax en (M)4/3 reviews buiten beschouwing houden. Scheelt leesvoer, maar vooral keuze(s) :wink:

@ GIjs
Goeie tip. Mbt de automatische vertekeningscorrectie. P.s. misschien heb je een andere handleiding. Mijn handleiding is slechts 84 pagina's dik.

@ Tuihanti
Duidelijke tips. Ik heb alle Nikon spul bij http://www.nikon.nl/nl_NL/" onclick="window.open(this.href);return false; geregisteerd. Een verzekering afgesloten bij mijn fotozaak.
Heb dus ook papierenkopieën (en scans) van de alle Nikon aankoopnota's gemaakt. Deze gaan voortaan ook mee als ik over de grens ga.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Mijn handleiding is slechts

Bericht door gijs sandberg » vr jan 13 2012 9:20 pm

Waarde O,

Ik verzamel de handleidingen in PDF formaat die jij ook kan ophalen van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .

Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Ocram
Forumlid
Forumlid

Re: Mijn handleiding is slechts

Bericht door Ocram » vr jan 20 2012 12:21 am

gijs sandberg schreef:Waarde O,

Ik verzamel de handleidingen in PDF formaat die jij ook kan ophalen van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .

Groeten Gijs
Maar natuurlijk. De website van Nikon zelf. :D
De website van Nikon blijkt zelfs versie 2 te hebben van de dikke naslaggids.
Als koper van de D5100 krijg je ook een CD met de naslaggids PDF.

Nogmaals bedankt Gijs. Ik kwam er wel uit met de dunne gebruikshandleiding, alleen ik vond hem wel erg karrig.
Toch maar eens in de dikke naslaggids verdiepen. Misschien kom ik nog meer verrassingen tegen :o

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”