Scherpstelling via AF

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
pascalw

Scherpstelling via AF

Bericht door pascalw » vr jan 20 2012 5:18 pm

Beste leden,

Ik zit met een probleem en misschien dat iemand het weet. Ik wil zeg maar handmatig een scherpstelpunt selecteren maar wel dat hij automatisch scherpgesteld wordt op het onderwerp waar mijn scherpstelpunt op gefocust is. Ik hoop dat dit duidelijk is en dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit doe?!

Gr, Pascal

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Scherpstelling via AF

Bericht door Remco v/d Sanden » vr jan 20 2012 5:24 pm

Misschien is het handig om te zeggen om welke camera het gaat ;)

Afhankelijk van je model zal in je boekje een stukje staan genaamd Enkelpunt AF. Als je daar naar leest zal je meteen zien hoe je dit selecteert :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jan 20 2012 7:26 pm

Beste Pascal,

Welkom op dit forum,

Je moett meer duidelijkheid in de vraag zetten om een nuttig antwoord te krijgen.

Groeten,...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

delfsegek

Bericht door delfsegek » vr jan 20 2012 8:29 pm

Afhankelijk van je camera heb je een x aantal scherpstelpunten tot je beschikking (rechthoekjes in je scherm of op je display bovenop). Kies met de grote knop achterop je camera het juiste punt en druk vervolgens de ontspanknop half in om scherp te stellen. Wanneer de camera vindt dat het beeld scherp is, druk je de ontspanknop helemaal in.

Mocht je iets scherp willen stellen wat niet in de rechthoekjes past qua compositie dan kan je ook eerst scherp stellen op het onderwerp door de ontspanknop half in de drukken, vervolgens je compositie te wijzigen (hou de ontspanknop half ingedrukt) en druk daarna de foto af. Let op, hierbij moet wel je camera op AF-S(ingle) staan. Als deze op AF-C(ontinious) staat zal de camera blijven scherpstellen bij elke beweging van je camera.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”