Welke AF-stand?
-
- Forumlid
Welke AF-stand?
Welke AF-stand kan je het beste gebruiken. Automatisch veld / Dynamisch veld of enkel punt.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: ligt geheel aan ...
Eens,
De vele AF opties zitten op een kamera om keuze te geven.
Sommigen doen er weeeken over om de mogelijkheden te doorgronden, dus despereer niet
Mijn advies: probeer eea na lezing van het handboek.
Groeten, GIjs
De vele AF opties zitten op een kamera om keuze te geven.
Sommigen doen er weeeken over om de mogelijkheden te doorgronden, dus despereer niet

Mijn advies: probeer eea na lezing van het handboek.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Welke AF-stand?
M'n eerste AF camera, de F-801 had deze mogelijkheid niet. Denk dat voor mij deze keuze eerst zo'n 10 jaar geleden aan de orde kwam. In die tijd zal ik waarschijnlijk gewoon de fabrieksinstelling gebruikt hebben. Wanneer begon m'n leerproces, geen idee. Maar ik ontdekte wel dat ik bij verschillende soorten fotografie beter een andere instelling kan gebruiken. Nu heeft mijn camera een Selectieknop voor de AF-veldstand op de achterkant. Bij een D7000 en goedkopere camera's is die daar niet te vinden.
Gaat het nu echt om snelheid, kies dan voor Enkel punt. Snellere AF is er niet. Bij meer punten moet er meer gerekend worden en is de AF dus langzamer. Bij sport en vogelfotografie is Enkel punt, niet de ideale instelling. Zelf gebruik ik het bij portretten.
Het instellen van het Enkel punt met de multiselector is niet echt handig. Recent eens gewerkt met de nieuwe joystick, dat werkt uitstekend.
Automatisch veld zou ik gebruiken bij candid fotografie op straat.
Dynamisch veld zou ik gebruiken bij een reportage van een bruiloft, receptie e.d. In samenhang met gezichtsherkenning. De laatste tijd echter kies ik ook dan echter veelal voor Enkel punt.
Om het makkelijk te maken heeft Nikon ook camera's met meer instellingsmogelijkheden:
Enkelvelds-AF
Dynamische AF
Groep dynamische AF
Dynamische AF met prioriteit dichtstbijzijnde onderwerp.
Oefenen, oefenen en oefenen. Doe ik zelf ook nog steeds.
Gaat het nu echt om snelheid, kies dan voor Enkel punt. Snellere AF is er niet. Bij meer punten moet er meer gerekend worden en is de AF dus langzamer. Bij sport en vogelfotografie is Enkel punt, niet de ideale instelling. Zelf gebruik ik het bij portretten.
Het instellen van het Enkel punt met de multiselector is niet echt handig. Recent eens gewerkt met de nieuwe joystick, dat werkt uitstekend.
Automatisch veld zou ik gebruiken bij candid fotografie op straat.
Dynamisch veld zou ik gebruiken bij een reportage van een bruiloft, receptie e.d. In samenhang met gezichtsherkenning. De laatste tijd echter kies ik ook dan echter veelal voor Enkel punt.
Om het makkelijk te maken heeft Nikon ook camera's met meer instellingsmogelijkheden:
Enkelvelds-AF
Dynamische AF
Groep dynamische AF
Dynamische AF met prioriteit dichtstbijzijnde onderwerp.
Oefenen, oefenen en oefenen. Doe ik zelf ook nog steeds.
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hans, dit komt op mij over als een tegenstelling. Of begrijp ik je verkeerd?Gaat het nu echt om snelheid, kies dan voor Enkel punt. ............. Bij sport en vogelfotografie is Enkel punt, niet de ideale instelling.
- Léon Obers
- Forumlid
Als je de tussenzin begrijpt, begrijp je ook de uitleg van Hans voor wat betreft de keuze van één AF scherpstelveld qua snelheid.
"Bij meer punten moet er meer gerekend worden en is de AF dus langzamer."
Maar simpelweg de keuze voor één scherpstelveld is niet een handige keuze bij vogeltjes- en portfotografie.
Daar kun je mogelijk beter 3-D tracking gebruiken, ondanks dat het theoretisch minder snel is omdat er meer moet worden gerekend. De trefzekerheid om het onderwerp te kunnen volgen is bij 3-D tracking beter dan dat je met één scherpstelveldje je onderwerp kunt blijven volgen. Bij de laatste methode is de kans heel groot dat je scherpstelveldje met de minste beweging langs je onderwerp zit, met alle gevolgen van dien van een verkeerde scherpstelling (bijv. het hunten van de AF naar de achtergrond).
"Bij meer punten moet er meer gerekend worden en is de AF dus langzamer."
Maar simpelweg de keuze voor één scherpstelveld is niet een handige keuze bij vogeltjes- en portfotografie.
Daar kun je mogelijk beter 3-D tracking gebruiken, ondanks dat het theoretisch minder snel is omdat er meer moet worden gerekend. De trefzekerheid om het onderwerp te kunnen volgen is bij 3-D tracking beter dan dat je met één scherpstelveldje je onderwerp kunt blijven volgen. Bij de laatste methode is de kans heel groot dat je scherpstelveldje met de minste beweging langs je onderwerp zit, met alle gevolgen van dien van een verkeerde scherpstelling (bijv. het hunten van de AF naar de achtergrond).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bedankt. Blijft dus een kwestie van keuzes maken en compromissen sluiten.
- Léon Obers
- Forumlid