Nieuw statief nodig...

Discussies over statieven
DaanD700

Nieuw statief nodig...

Bericht door DaanD700 » wo jan 25 2012 9:44 am

Ha beste mensen,

De kop van mijn Velbon Sherpa 450R heeft het begeven dus kan ik hier voor een nieuwe aanschaffen of een nieuw statief kopen.
Hier was ik al wat langer voor aan het kijken aangezien mijn Velbon een aantal beperkingen had.

Ik ben flink gaan zoeken(en ook dit forum eens doorgespeurd :) ) maar heb denk ik nog even een goed advies nodig! :wink:

Ik ben er wel overuit dat het een balhoofd wordt en geen 3 weg kop, die laatste is voor mijn gevoel wat omslachtig te bedienen.
Verder moet het statief een zeer lage minimum en liefst ook hoge maximum hoogte hebben.
Nu ben ik een paar modellen tegengekomen:
Manfrotto 055XB Classic
Manfrotto 055XPROB
Vanguard Alta Pro 263 AT
Vanguard Alta Pro 264 AT
Wat is het verschil tussen deze Vanguards?
De Vanguard heeft als voordeel dat de middenkolom kantelbaar is. Dat hebben de Manfrotto's niet.
En dan moet er natuurlijk nog een balhoofd op.

Nu heeft mn pa een Manfrotto 055XB met een Benro KS-1 waar sinds een paar weken flink speling op zit. Ook heb ik met dit balhoofd weleens gewerkt, maar vindt deze absoluut niet fijn.

Welk statief heeft jullie voorkeur en welk balhoofd werkt meest prettig(voor een redelijke prijs :wink: )?
Ik zag o.a. de Manfrotto 498RC2 of 4 Midi Ballhead
Manfrotto 498 Midi Ballhead
Vanguard SBH-100/250/300

Oja.. ik heb onderhand een redelijk zware camera en objectief dus hij moet wel wat gewicht stabiel kunnen houden!

Royke
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuw statief nodig...

Bericht door Royke » wo jan 25 2012 10:20 am

beste Daan,

ik heb zelf de manfrotto 055xpprob en daar is het middencolom ook kantelbaar naar de horizontale stand.
minimale hoogte van 10 cm en hoogte 178 cm en dan kan je het midden colom nog uitschuiven.
is een zeer degelijk en stabiel statief.

hoop dat je hier wat aan hebt.
grt Roy
D7000 met 18-105 70-300 sb-700
manfrotto statief

DaanD700

Bericht door DaanD700 » wo jan 25 2012 10:23 am

Royke schreef:beste Daan,

ik heb zelf de manfrotto 055xpprob en daar is het middencolom ook kantelbaar naar de horizontale stand.
minimale hoogte van 10 cm en hoogte 178 cm en dan kan je het midden colom nog uitschuiven.

grt Roy
Oké dat wist ik dus helemaal niet! :wink:
En als ik vragen mag, wat voor statiefkop gebruik je erop?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jan 25 2012 10:49 am

Heb je nou wel echt goed gekeken op de sites van Vanguard, Manfrotto en de anderen?
Ik heb niet gekeken hoor, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het verschil tussen die beide Vanguards, de Alta Pro 263 AT
en de Alta Pro 264 AT bestaat uit het aantal delen waaruit een poot bestaat?
Ik zou ook nog even kijken bij Gitzo, Slik en Hama.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » wo jan 25 2012 11:00 am

Zit met een zelfde afweging (Manfrotto / Vanguard) en ben ook erg benieuwd naar de adviezen mbt het balhoofd.

Als ik goed geïnformeerd bestaan de poten van de 263AT uit drie delen en die van de 264AT uit 4 delen, op http://www.statiefshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je de verschillen tussen beide statieven goed zien.

Het prijsverschil met de Manfrotto xprob is max een paar tientjes, maar de Manfrotto is wel iets zwaarder dan de 263AT.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo jan 25 2012 11:09 am

Beste Daan,

Ik heb diverse Manfrotto's dus ik ben bevooroordeeld.
Sommigen vinden Gitzo's beter, maar die vind ik te duur.
Voor gebruik binnen (studio-achtige omstandigheden) is mijn huidige voorkeur een 055prob met een oud en zwaar balhoofd, minpuntje voor de 055: niet echt stabiel op "grotere hoogten" (i.e. buiten met een telelens).

Mijn ervaringen met Manfrotto (en de importeur) zijn prima; het programma van Manfrotto is enorm en spare parts zijn veelal leverbaar.
Her andere merk dat je noemt ken ik alleen van naam.

Groeten, GIjs

PS een algemene tip: een statief kan je niet over TCP-IP (of van horen zeggen) beoordelen: ga naar een goed gesorteerde winkel en probeer e.e.a. zelf.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

DaanD700

Bericht door DaanD700 » wo jan 25 2012 11:16 am

Oké, ja ik zie inderdaad nu dat de 263 uit 3 delen bestaat, en de 264 uit 4 delen.
Maakt dat veel uit in stevigheid bijvoorbeeld?

Verder lijkt mij de 055XPROB een goede optie want die is ook heel flexibel en heeft een prachtige min/max werkhoogte.

Nu nog een geschikt balhoofd... :wink:

Wie heeft daar ervaringen mee? zowel met de vanguard als de manfrotto...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jan 25 2012 11:17 am

Een statief kan je zonder risico tweede hands kopen.
Op Marktplaats staan een paar prachtige Gitzo statieven.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo jan 25 2012 11:26 am

Beste Daan,

Ik heb de Vanguard 263AT met daar boven op de SBH 100 en dat bevalt mij zeer goed. De maximale werkhoogte is voldoende en ook voor macro opnames is dit statief zeer geschikt, zoals je zelf al zei kan de middenconsole gekanteld (of zelfs helemaal ondersteboven) geplaatst worden.

De SBH100 kan met gemak een D90 incl. batterypack en zware 80-200 dragen.

Ik vind het een toppertje en raad deze combinatie echt aan.

Succes met het maken van je keuze!

PS: aanbiedinkje!
Laatst gewijzigd door Arthur Mol op wo jan 25 2012 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 25 2012 11:27 am

M''n eerste statief was een Velbon. Toen ik die een keer wilde schoonmaken na een dagje op het wad, kreeg ik hem niet meer in elkaar geschroefd. Op een fotograficabeurs rond 1975 een nieuwe Gitzo Studex gekocht tegen een ramsjprijs van de fabriek zelf. Omdat die toch wel zwaar was om mee te sjouwen en werken met een 800mm telescoop toch nog trilling gaf, ben ik op zoek gegaan naar een vervangende Gitzo. Tweedehands gekocht, en waarschijnlijk wel weer goed voor de rest van m''n leven.
middenkolom kantelbaar naar de horizontale stand.
Normaal heb je een statief om trillingsvrij te kunnen werken. En dan gebruik je geen middenkolom. Als het moet draai je de middenkolom enkele centimeters omhoog. De camera buiten de as van het statief gaan gebruiken, is vragen om moeilijkheden.
Nu maakt de statiefindustrie precies de statieven die er leuk uitzien, en zo''n kantelbare middenkolom ziet er goed uit en het lijkt handig in theorie.
Gitzo en andere betere merken vast ook wel, leveren meerdere statieven zonder middenkolom. Dat is handig in het gebruik.

Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jan 25 2012 11:33 am

Een statief lijkt me bij uitstek iets wat je niet op internet koopt. Een statief moet je in je handen gehad hebben en je moet de stevigheid gevoeld hebben. Dus op naar een fotozaak en zelf kijken. Als je je moet afvragen of vier delen steviger zijn dan drie delen lijkt het mij evident dat je dat zelf uitprobeert in een winkel. Hoe minder delen hoe steviger, lijkt mij, en hoe minder klemkoppelingen hoe betrouwbaarder en hoe minder schoonmaakwerk. Ik persoonlijk zweer nog steeds bij de ouderwetse draaimechanieken, die zijn het simpelst en het snelst schoon te maken en hebben de minste onderdelen. Maar nogmaals: dat zijn dingen die je niet op een website-plaatje kunt zien, die moet je zelf ervaren.
Als je zeker wilt zijn van kwaliteit, en je bent niet in staat naar een goedgesorteerde winkel te gaan, ga dan voor een topmerk als Gitzo op een webshop.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 25 2012 11:34 am

DaanD700 schreef:Oké, ja ik zie inderdaad nu dat de 263 uit 3 delen bestaat, en de 264 uit 4 delen.
Maakt dat veel uit in stevigheid bijvoorbeeld?

Verder lijkt mij de 055XPROB een goede optie want die is ook heel flexibel en heeft een prachtige min/max werkhoogte.

Nu nog een geschikt balhoofd... :wink:

Wie heeft daar ervaringen mee? zowel met de vanguard als de manfrotto...

Geen ervaring met Vanguard. Wat Manfrotto betreft, ik zou een 498 serie balhoofd kopen gezien het feit dat je een flink zware camera-lens combi hebt. Hij heeft een pano- functie en frictie-instelling. Een 496 kan het ook nog wel aan, maar een 498 is voor 'de groei'. De RC4 is een wat grotere plaat. Die had ik zelf (ik heb nu een arca-swiss plaat van RRS op de 498 zitten). De RC4 vinden veel mensen te groot, ik vond hem echter prima ondersteuning bieden voor de body. Als je echter een lens met lensvoet hebt (e.g. 70-200 f/2.8) dan wordt die plaat wel lastig, want hij is erg groot. Verder moet je de RC4 met een muntje of schroevendraaier monteren, een RC2 kun je 'met de hand' los- en vastdraaien.

Ik zou dus zeggen 498RC2. Als je nog even tijd hebt kun je misschien ook de nieuwe serie magnesium koppen afwachten, die zijn lichter en kunnen meer gewicht aan. Er zit ook nog een soort kantelstop op, verder functioneel hetzelfde als de 498 serie De 054 serie van koppen is al in de winkel, er komt ook een 055 serie aan, speciaal voor op de 055 serie statieven. Zie: http://www.manfrotto.com/product_list/8 ... 055_Series

Tenslotte nog een andere tip: Wil je op gewicht besparen en heb je budget, overweeg dan misschien de CX3 i.p.v. de 055XPROB. Zelfde afmeting en functionaliteit (inclusief kantelbare kolom). Maar ook van carbon gemaakt en dus veel lichter en minder gevoelig voor trillingen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Royke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Royke » wo jan 25 2012 11:44 am

DaanD700 schreef:
Royke schreef:beste Daan,

grt Roy
Oké dat wist ik dus helemaal niet! :wink:
En als ik vragen mag, wat voor statiefkop gebruik je erop?
ik gebrijk de 324RC2 erbij, gaat goed met de D7000 met de 70-300 erop.
D7000 met 18-105 70-300 sb-700
manfrotto statief

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » wo jan 25 2012 12:51 pm

@DaanD700

Ik gebruik zelf een Manfrotto 055XPROB met daarop het balhoord 498RC 4.
Ik ben zeer tevraden over deze combinatie en staat zeer stevig.

Nu heb ik onlangs een balhoofd gewonnen met een prijsvraag, dit is een heel mooi exemplaar van Vanguard met de code ABH 340K. Hij is echt nieuw en in de originele doos, compleet met quickrelease plaat.

Ik kan echter maar één balhoofd tegelijk gebruiken.

Mocht je hier na je zoektocht op uitkomen en willen aanschaffen dan kan ik je deze voor een reele prijs aanbieden.

Interesse? Doe een reeel bod.via PB

Cor Gortzak
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » wo jan 25 2012 12:55 pm

ReneG schreef:Geen ervaring met Vanguard. Wat Manfrotto betreft, ik zou een 498 serie balhoofd kopen gezien het feit dat je een flink zware camera-lens combi hebt. Hij heeft een pano- functie en frictie-instelling. Een 496 kan het ook nog wel aan, maar een 498 is voor 'de groei'. De RC4 is een wat grotere plaat. Die had ik zelf (ik heb nu een arca-swiss plaat van RRS op de 498 zitten). De RC4 vinden veel mensen te groot, ik vond hem echter prima ondersteuning bieden voor de body. Als je echter een lens met lensvoet hebt (e.g. 70-200 f/2.8) dan wordt die plaat wel lastig, want hij is erg groot. Verder moet je de RC4 met een muntje of schroevendraaier monteren, een RC2 kun je 'met de hand' los- en vastdraaien.

Ik zou dus zeggen 498RC2. Als je nog even tijd hebt kun je misschien ook de nieuwe serie magnesium koppen afwachten, die zijn lichter en kunnen meer gewicht aan. Er zit ook nog een soort kantelstop op, verder functioneel hetzelfde als de 498 serie De 054 serie van koppen is al in de winkel, er komt ook een 055 serie aan, speciaal voor op de 055 serie statieven. Zie: http://www.manfrotto.com/product_list/8 ... 055_Series
Deze 055kop had ik ook m'n oog op laten vallen, maar ben er nog niet uit wat de toegevoegde waarde is van de opmerking dat ie juist geschikt is voor de carbon statieven.
Een statief met draaiknoppen om de poten te verstellen heb ik overwogen, maar vind ik te duur (Gitzo) in verhouding tot het (te verwachen) gebruik.
Uiteindelijk denk ik dat het een combi gaat worden van 055XB en 055Q2.
Een voordeeltje wat ik bespeur bij een Q2 ipv Q4 systeem is het makkelijk 1:1 uitwisselen als ie op een (eenvoudige) monopodkop komt.
Met de aantrekkelijke kortingsregeling dier er is kom je uit op een netto totaalprijs van een goede 300 euri.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”