Advies gevraagd. Flitser.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Wednys
Forumlid
Forumlid

Advies gevraagd. Flitser.

Bericht door Wednys » vr jan 27 2012 8:26 am

Hallo,

Ik ben in bezit van een Nikon D3000.
En heb voor de hobby een thuis studio.
Op mijn website http://www.wednys.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staan foto's hiervan.
Nou kan ik mij redelijk uit de voeten met de camera in de studio.
Ik heb een dagcursus basis fotografie gevolgd.
Maar ik moet nog wel veel leren qua fotografie termen.
(en ik vind dat best pittig)

Nou heb ik dus de vraag gekregen om fotograaf te zijn op de trouwerij van kennissen!
En voel me dan ook helemaal vereerd dat ze mij vragen.
Alleen komt nu mijn 'probleem'.
Flitsen! Ik heb er geen ervaring mee en met de standaard flitser gaat dat het niet worden op een binnen lokatie.
Mijn vraag aan jullie is welke flitser zou ik moeten aanschaffen om binnen goede foto's te kunnen maken.
En zijn zulke flitsers (naar oefenen en inlezen) makkelijk te begrijpen/gebruiken?
Graag jullie advies.

Groeten Wendy.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Advies gevraagd. Flitser.

Bericht door Dreamlogic » vr jan 27 2012 8:51 am

Hoi Wendy,

Het fotograferen van bruiloften is een pittige tak van sport.
De D3000 is een prima camera, maar bedenk wat je gaat doen als je camera er plotseling mee ophoud tijdens de dag zelfs. Tip dus: zorg voor een back-up camera.

Verder zul je bij een bruiloft te maken krijgen met veel verschillende licht-omstandigheden, bewegende mensen en zowel van dichtbij als veraf moeten fotograferen. Vooral bij hoge iso-waardes heb je weinig aan de D3000, je zult aardig wat ruis krijgen, maar je zult toch ook de bewegingen vast willen leggen (vandaar de hoge iso, je moet een snelle sluitertijd kunnen genereren). Houd daar dus rekening mee.
Ook is de 18-55mm niet de meest geweldige lens, maar voor buitenfoto's zal die wel voldoen.
Hoe de Tamron het binnen doet weet ik niet. Ik denk dat je meer zou hebben aan een lichtsterke lens in dit soort omstandigheden.

Flitsen kun je het beste doen met een opzet-flitser zoals Nikon's SB900. Deze werkt goed samen met jouw camera en is voorzien van Nikon's zgn. Creative Lighting System. Van te voren zou ik me wel goed verdiepen in de werking van je flitser in samenwerking met je camera. Je wil op de trouwerij zelf niet te veel aanrommelen en het is zonde als de foto's niet uitpakken zoals bedoelt.
Breng ook het bruidspaar op de hoogte dat dit je eerste bruiloft is, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Succes!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

geerttt

Bericht door geerttt » vr jan 27 2012 8:58 am

Als je er geen ervaring mee hebt... Geen bruiloften doen. Zorg dat je tweede fotograaf bent, naast een professionele fotograaf. Bij een bruiloft krijg je maar 1 kans en dan moet het meteen goed zijn! Twee weken na de bruiloft heeft iedereen het alleen nog maar over de trouwfoto's. Deze moeten wel goed zijn en hier moeten geen foto's tussen zitten die het 'net niet' zijn, omdat jij niet zo goed kan flitsen. Zou toch zonde zijn?

Wednys
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wednys » vr jan 27 2012 9:12 am

geerttt schreef: Zou toch zonde zijn?
Ben ik het mee eens!
Maar ik heb nog even de tijd om me er in te verdiepen.
Ik heb ook tegen de kennis gezegd dat ik het nog nog niet zeker weet.
Omdat ik me er eerst in verdiepen wil.

Maar ik denk dat het voor mijn studio fotografie ook wel handig is om een flitser aan te schaffen.
En eventueel een flits cursus te gaan volgen!

Heb je misschien nog wel tips/advies voor me welke ik dan het beste zou kunnen kiezen??
Of juist welke niet.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr jan 27 2012 9:56 am

Ik zou gaan voor een SB700 of SB900/910 alhoewel deze laatste twee wel erg groot zijn op een D3000.
Laatst gewijzigd door Wiljo op vr jan 27 2012 1:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 27 2012 11:26 am

Zoek eens op dit forum. Deze vraag komt zeer regelmatig voor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Advies gevraagd.

Bericht door gijs sandberg » vr jan 27 2012 12:07 pm

Beste Wendy,

re: ik moet nog wel veel leren qua fotografie...

Je geeft het zelf al aan.
Dat gecombineerd met mijn mening dat bruiloftsfotografie een vak apart is: niet doen

Groeten, GIjs Sandberg
Die lang geleden 1 huwelijk te veel fotografeerde, (met diverse camera's en flitsers , met assistent en backup hardware).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Wednys
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wednys » vr jan 27 2012 3:52 pm

Dreamlogic schreef:Hoi Wendy,

Het fotograferen van bruiloften is een pittige tak van sport.
De D3000 is een prima camera, maar bedenk wat je gaat doen als je camera er plotseling mee ophoud tijdens de dag zelfs. Tip dus: zorg voor een back-up camera.
Daar heb ik inderdaad aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Dreamlogic schreef:Verder zul je bij een bruiloft te maken krijgen met veel verschillende licht-omstandigheden, bewegende mensen en zowel van dichtbij als veraf moeten fotograferen. Vooral bij hoge iso-waardes heb je weinig aan de D3000, je zult aardig wat ruis krijgen, maar je zult toch ook de bewegingen vast willen leggen (vandaar de hoge iso, je moet een snelle sluitertijd kunnen genereren). Houd daar dus rekening mee.
Ook is de 18-55mm niet de meest geweldige lens, maar voor buitenfoto's zal die wel voldoen.
Hoe de Tamron het binnen doet weet ik niet. Ik denk dat je meer zou hebben aan een lichtsterke lens in dit soort omstandigheden.
Welk type camera zou jij adviseren voor mij?
En als ik een lens zou aanschaffen voor mijn D3000 wat zou je mij dan adviseren?
Dreamlogic schreef:Flitsen kun je het beste doen met een opzet-flitser zoals Nikon's SB900. Deze werkt goed samen met jouw camera en is voorzien van Nikon's zgn. Creative Lighting System. Van te voren zou ik me wel goed verdiepen in de werking van je flitser in samenwerking met je camera. Je wil op de trouwerij zelf niet te veel aanrommelen en het is zonde als de foto's niet uitpakken zoals bedoelt.
Breng ook het bruidspaar op de hoogte dat dit je eerste bruiloft is, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Succes!
Ik heb ze inderdaad verteld dat ik dit nog nooit heb gedaan. En ik me er eerst in zou willen verdiepen voor ik een besluit zou nemen ja of nee te zeggen.
Vandaar dat ik me nu wil verdiepen in flitsers en eventueel een andere lens extra erbij.
Het zou inderdaag verschrikkelijk zijn als ik de dag zelf sta te stuntelen!! Mocht ik ja zeggen.

Sorry voor de vele vragen. Maar wil me zo goed mogelijk laten adviseren voor ik de keuze maak en een aanschaf ga doen!

Wednys
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wednys » vr jan 27 2012 3:53 pm

Wiljo schreef:Ik zou gaan voor een SB700 of SB900/910 alhoewel deze laatste twee wel erg groot zijn op een D3000.
Zijn deze flitsers 'makkelijk' te begrijpen? En is de handleiding duidelijk of word je daar als hobbyist niet wijzer van?

Wednys
Forumlid
Forumlid

Re: Advies gevraagd.

Bericht door Wednys » vr jan 27 2012 3:55 pm

gijs sandberg schreef:Beste Wendy,

re: ik moet nog wel veel leren qua fotografie...

Je geeft het zelf al aan.
Dat gecombineerd met mijn mening dat bruiloftsfotografie een vak apart is: niet doen

Groeten, GIjs Sandberg
Die lang geleden 1 huwelijk te veel fotografeerde, (met diverse camera's en flitsers , met assistent en backup hardware).
Hoe bent u begonnen met het maken van huwelijksreportages?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr jan 27 2012 3:58 pm

Wednys schreef:
Wiljo schreef:Ik zou gaan voor een SB700 of SB900/910 alhoewel deze laatste twee wel erg groot zijn op een D3000.
Zijn deze flitsers 'makkelijk' te begrijpen? En is de handleiding duidelijk of word je daar als hobbyist niet wijzer van?
De handleiding is goed genoeg voor een goede start. Wil je dan nog meer van de mogelijkheden benutten dan moet je de rest ook lezen :lol:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 27 2012 4:02 pm

Een SB-700 is een prima keuze voor je camera. Een SB-910 heb je niet nodig en is uit verhouding groot.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Hoe bent u begonnen

Bericht door gijs sandberg » vr jan 27 2012 5:03 pm

Beste Wendy,

Je mag op dit forum best tutouyeren.

Hoe ik ben begonnen: ik heb lang geleden veel reportage-achtige fotografie gedaan.
Huwelijken leken een logische uitbreiding, maar bleken toch een erg vermoeiende zenuwen-zaak.

Mijn voornaamste reden om het nooit meer te doen:
de verantwoordelijkheid is erg groot, ik heb eea bij andere fotografen zien mislukken.
als een huw..paar voor weinig op de eerste rang wil zitten kan je maar beter weigeren
Vandaar mijn opmerking over een assistent en dubbele hardware: als je het goeed wilt doen kost dat geld.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr jan 27 2012 5:47 pm

Mmhh... Natuurlijk is het leuk dat ze je vragen als fotograaf op een huwelijk. Maar dat even ter zijde..

Het doen van een huwelijksreportage is niet iets wat je "even" zo doet. Het leren gebruiken van een reportageflitser en de mogelijkheden die je daarmee hebt is ook iets wat je niet even leert en onder de knie hebt. Er is geen gouden lijstje met 10 tips die je even uitlegt wat je moet doen om die geweldige foto's te maken. Dat kost veel tijd, heel veel tijd.

Ik denk dat je jezelf van een paar zaken bewust moet zijn, als je aan die zaken volledig kan voldoen zou ik rustig een reportage maken, kan je dit niet of heb je twijfel, niet aan beginnen imo...

Ken je je camera van binnen en van buiten, kan je hem blindelings bedienen en weet je wat je er van kan verwachten in zaken als slecht licht? Ik geloof dat je bij slecht licht en ISO 1600 al de grenzen gaat opzoeken bij de D300?
Heb je voldoende lichtsterke objectieven ter beschikking? Het minste wat je imo dient te hebben zijn zaken als een 24-70 F2.8, bijv. een snelle 50mm, een snelle telezoom. ( hoe zit je met de AF motor icm je body? )
Een reportageflitser, en de kennis deze te gebruiken incl. bounce etc.
een 2e of backup body waarmee je ook kan lezen en schrijven.
Ruim voldoende accu's en geheugenkaartjes

Ben je bewust dat zo'n dag meestal rennen en springen is. Je hebt géén tweede kans om die dag opnieuw te doen. Zaken als gemiste shots door ontbreken van apparatuur of kennis is natuurlijk not done. Ga van tevoren met het bruidspaar in gesprek, schrijf alles op wat zij willen, wat zij wensen. Schrijf ook duidelijk op wat jij kan leveren en ook wat je niet kan leveren eventueel. Ga in gesprek met de ceremoniemeester, hoe, wie, wat, waar, wanneer. Welke familieleden wel op de foto, wie absoluut niet.
Ga naar de locatie toe om te kijken wat het licht doet omstreeks de tijd dat je daar zal zijn op de dag zelfve. Maak testshots.
zorg dat je boterhammen bij je hebt, drinken. eet, drink en plas wanneer het kan, niet wanneer je moet.

Het is heel belangrijk dat je communiceert met het bruidspaar en dat je hun duidelijk maakt waar jouw kunnen ligt. Tussen een leuke foto kunnen maken en een reportage schieten zit een enorm verschil. Maak duidelijk dat het je eerste maal is en dat dit eventueel ook zijn weerspiegeling in de reportage kan hebben. Beloof nooit gouden bergen die je niet waar kan maken.

En wat betreft je flitser. een SB-700 kan idd een prima ding zijn. Over het CLS systeem van Nikon hoef je niet meteen na te denken want je D3000 ondersteund dat niet. Anders moet je met of meerdere SB flitsers werken waaronder een master, of een commander erbij kopen.
Een SB-700, 900, 910 zijn best ingewikkeld als je alles eruit wil halen en je geen kennis van zaken hebt, wens je alleen maar op automaat te werken dan zijn ze best aardig te werken.

Zo, mijn 2 centjes.
Ben benieuwd wat je antwoordjes zijn op de vraagjes, en verders veel succes met de eventuele reportage :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr jan 27 2012 6:35 pm

En dan is er ook nog de metz flitser hier de d3000 van mijn zoon.
Afbeelding
Afbeelding
Deze is een iets ouder model.
http://pf.nl/181/belichten-met-drie-met ... -be-light/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar kiijk hier eens en verglijk maar eens ben je niet meteen de hoofd prijs kwijt.
Die is echt niet slecht er zijn hier leden die al jaren met metz werken.
Over het doen en advies is al genoeg gezegt mocht het zo ver komen gaan met die banaan en doen laat je niet gek maken.
succes bij deze
Laatst gewijzigd door a vgastel op vr jan 27 2012 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”