Problemen met polarisatiefilter

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Problemen met polarisatiefilter

Bericht door Melliw » za jan 28 2012 8:41 pm

Een goede kennis van mij loopt telkens tegen een probleem aan als hij een polarisatiefilter gebruikt. Hij fotografeert veel landbouwmachines e.d. en gebruikt dan een filter om de spiegelingen uit het glas te halen. Echter in de ruit achter de ontspiegelde ruit verschijnen allemaal vreemde figuurtjes.
Zowel mensen bij Tiffen als bij B+W die wij eens gesproken hebben op een beurs kennen dit probleem niet. Wie weet raad...

F8, 1/125 70-200 VR2 @ 105mm
Afbeelding

F7.1, 1/60
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,
gr. Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Problemen met polarisatiefilter

Bericht door yzf1kr » za jan 28 2012 8:44 pm

Dit is normaal. De ene rit breekt het licht net iets anders dan de andere.

Dit gebeurt overigens voornamelijk met gelaagd glas.

Hier is niets aan te doen.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » za jan 28 2012 8:47 pm

Dit is inderdaad normaal.
Dit zelfde effect krijg je als je door een polariserende zonnebril door je voorruit van je auto kijkt. :egeek:

Gr. John.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jan 28 2012 8:57 pm

Dat glas is gehard glas. Dat harden gebeurt in een bepaald patroon, zodat bij breuk het glas in stukjes breekt en geen scherpe punten veroorzaakt. Dat patroon is onder bepaalde - gepolariseerde - omstandigheden goed zichtbaar als een soort schaakbordpatroon. En daar is niets aan te doen.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za jan 28 2012 10:52 pm

Zo'n ruit in een voertuig is hele andere koek dan een vlakke winkelruit. Het is niet vlak, gelaagd, en gehard. Daarnaast kunnen er zonwerende (warmtewerende) lagen zijn aangebracht die ook een polariserende werking hebben, een soort ingebouwde zonnebril. En als er ook nog ruitverwarming is ingebakken wordt het helemaal mooi.

Het is niet te voorkomen met een polafilter denk ik. Voor spiegelingen in het glas heeft het dus niet zoveel zin.

Voor minder spiegeling in de lak en mooie diepblauwe luchten weer wel. Het is dus een groot compromis.

Als het om een paar foto's in de folder gaat, zou ik de foto's dubbel doen, dus met en zonder polafilter. Je kunt dan steeds kiezen en kijken wat er bij te sjoppen valt. Bij sommige van je voorbeelden is het glas wel meer mooi te sjoppen (zoals de laatste foto), bij andere niet. Bij je een-na-laatste is er geen beginnen aan, er is teveel te zien door het glas.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » zo jan 29 2012 10:15 am

Dit is een voorbeeld van foto elasticiteit, oorspronkelijk een techniek om spanningen in (dubbel brekende) kunststof zichtbaar te maken, met als voorbeeld vlekken in gelaagde autoruiten als je een polariod zonnebril op hebt.

Je bekijkt het voorwerp in gepolariseerd licht ( hier de blauwe lucht, bevat veel gepolariseerd licht) en je polafilter die je zodanig draait dat alleen het beinvloede licht wordt doorgelaten ( de vlekken).

Bij foto 2 lijken de vlekken wel erg veel op het gatenpatroon in de gele aanhangwagen wat dus waarschijnlijk een spiegeling is.

Zal inderdaad niet veel aan te doen zijn, hooguit fotograferen op een met wolken bedekte, grauwe dag, dan is er minder gepolariseerd licht in de lucht.

Spiegelingen op de lak zijn wel weg te halen, met als uitzondering metalen, die polariseren niet.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo jan 29 2012 2:02 pm

Ok. Nu begrijp ik waarom ik met zonnebril op (gepolariseerd idd omdat mijn ogen gelaserd zijn) ook van die rare vlekken in ruiten zien.

Bedankt.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 29 2012 5:04 pm

RVK:
"Bij foto 2 lijken de vlekken wel erg veel op het gatenpatroon in de gele aanhangwagen wat dus waarschijnlijk een spiegeling is."

Ik zou toch nog even goed kijken...
Het zijn echt de hardingspatronen.
Een (voertuig-)ruit kan gelaagd of gehard zijn of beide.
Ik denk dat van deze trekkers de voorruiten alleen gelaagd zijn, de zijruiten gehard.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”