levensduur flitsbuis
Re: levensduur flitsbuis
Denk niet dat je dat zo kunt stellen, je moet meer denken aan hoeveelheid flitsen want als prof iederedag flitsen gebruiken of hobby eens in de week zit erg veel verschil?
Zoals een gloeilamp zoveel branduren
Zoals een gloeilamp zoveel branduren

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat is inderdaad moeilijk te stellen.
Veel flitsen op vol vermogen, gaat een flitsbuis (aanzienlijk) minder lang mee dan bij flitsen op een lager vermogen.
Veel snel achtereen flitsen gaat een flitsbuis minder lang mee dan flitsen in een rustiger fotografie tempo.
Een klein flitsbuisje met dun glas gaat minder lang mee dan hetzelfde vermogen bij een wat grotere afmeting flitsbuis met wat dikker glas.
Ter indicatie vroeger de officiële gegevens van professionele Broncolor studioflitsers qua vermogen van de flitser (en flitsbuis).
De 1500 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 150.000 flitsen meegaan.
De 3200 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 100.000 flitsen meegaan.
De 6400 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 25.000 - 30.000 flitsen meegaan.
Veel flitsen op vol vermogen, gaat een flitsbuis (aanzienlijk) minder lang mee dan bij flitsen op een lager vermogen.
Veel snel achtereen flitsen gaat een flitsbuis minder lang mee dan flitsen in een rustiger fotografie tempo.
Een klein flitsbuisje met dun glas gaat minder lang mee dan hetzelfde vermogen bij een wat grotere afmeting flitsbuis met wat dikker glas.
Ter indicatie vroeger de officiële gegevens van professionele Broncolor studioflitsers qua vermogen van de flitser (en flitsbuis).
De 1500 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 150.000 flitsen meegaan.
De 3200 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 100.000 flitsen meegaan.
De 6400 Wat seconde flitsbuizen zouden iets van 25.000 - 30.000 flitsen meegaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JacTrum
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb in mijn proftijd heel intensief gefotografeerd met flits, maar nog nooit te maken gehad met een flitsbuis die 'op' of kapot was. Dan heb ik het echt over vele duizenden flitsen
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
levensduur flitsbuis
In 36 jaar studiofotografie nog nooit een kapotte flitsbuis gehad. (Elinchrome flitsers)
- Léon Obers
- Forumlid
Ik wel, met name de heel hoge vermogens flitsbuizen (6400 Wsec) die het relatief snel lieten afweten (wat te verwachten is gezien de fabrieks indicaties), maar ook ervaring met 3200 Wsec. en lange "buis" vormige 3200 Wsec. flitsbuizen in striplights. Je kunt het zien aan ingebrande zwarte voetjes in de flitsbuis, of een melkachtige kleur (glas niet meer transparant) en het steeds meer weigeren van het daadwerkelijk afgaan van de flits bij instellen op lage vermogens dan waar de flitsbuis maximaal op is afgestemd. Dan is de flitsbuis gewoon "op".
Maar ook komen er geregeld reacties op fora met een Nikon flitser waarbij de flitsbuis gewoon "op" is. (Zelfs binnen enkele jaren).
Het is niet voor niets dat flitsbuisjes voor allerlei type flitsers op E-bay worden aangeboden.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook komen er geregeld reacties op fora met een Nikon flitser waarbij de flitsbuis gewoon "op" is. (Zelfs binnen enkele jaren).
Het is niet voor niets dat flitsbuisjes voor allerlei type flitsers op E-bay worden aangeboden.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het ook wel meegemaakt met een Nikon flitsbuisje, uit een SB-80. Die gebruikte ik om de studioflitsers te triggeren, na een jaar of twee bleek de flitsduur sterk verlengd en de kleur veel blauwer (ik heb een kleurtemperatuurmeter van Broncolor waarmee ik ook de flitsduur kan meten). De Broncolor studiflitsers die ik ermee afflitste gebruik ik vandaag nog zonder enig probleem. Die flitsbuisjes van Nikon zijn toch een beetje speelgoed in verhouding. Tweedehands alleen kopen als je zeker weet dat hij bijna nooit gebruikt is.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Met mijn Elinchrome flitser wel één maal in al die jaren een condensator die ontploft. Dan weet je ook niet wat je overkomt. Enorme knal en rookwolk uit de flitser. Stond te trillen op mijn benen.
mmm dan ben ik bang dat er iets niet goed is met mijn flitsers zélf
Heb er geschat 20 shoots meegedaan, geschat 500 opnames per shoot, kom je op 10.000 flitsen
Begeeft eerst de ene flitsbuis het.
Een paar shoots met andere belichting gewerkt, begeeft nu de andere flitsbuis het ook.
Kan niet goed zijn, ben ik bang.
Garantie is natuurlijk verstreken.
Maar evengoed wederom weer dank voor jullie reacties.
Heb er geschat 20 shoots meegedaan, geschat 500 opnames per shoot, kom je op 10.000 flitsen
Begeeft eerst de ene flitsbuis het.
Een paar shoots met andere belichting gewerkt, begeeft nu de andere flitsbuis het ook.
Kan niet goed zijn, ben ik bang.
Garantie is natuurlijk verstreken.
Maar evengoed wederom weer dank voor jullie reacties.
- Léon Obers
- Forumlid
Is echt de flitsbuis kapot of gewoon de flitser zelf?
Sommige flitsers kunnen er niet tegen als je veel achter elkaar met hoge vermogens flitst.
Sommige flitsers kunnen er niet tegen als je veel achter elkaar met hoge vermogens flitst.
Nee, lijkt me toch echt de flitsbuis want het instellicht doet het wel
Ik heb zojuist nieuwe flitsbuizen besteld.
Maar eens kijken hoelang deze meegaan..
Ik heb zojuist nieuwe flitsbuizen besteld.
Maar eens kijken hoelang deze meegaan..
- Léon Obers
- Forumlid
Het elektrisch circuit van het instellicht staat los van het flitsgedeelte.
Bijv. een kapotte Elco (condensator) maakt dat je niet kunt flitsen, maar een instellamp zal er beslist bij blijven branden.
Te hopen dan voor je dat het met die bestelde flitsbuizen is opgelost.
Bijv. een kapotte Elco (condensator) maakt dat je niet kunt flitsen, maar een instellamp zal er beslist bij blijven branden.
Te hopen dan voor je dat het met die bestelde flitsbuizen is opgelost.
@ flitslicht
FE SS 300t
Maakt dat uit?
@Leon Obers
Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat ik idd met nieuwe flitsbuizen weer even vooruit kan...
FE SS 300t
Maakt dat uit?
@Leon Obers
Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat ik idd met nieuwe flitsbuizen weer even vooruit kan...
Nou, je gebruikt zo'n beetje het goedkoopste van het goedkoopste Chinese spul dat je kan vinden. Ga je dat intensief gebruiken dan blijft het natuurlijk afwachten wat de levensduur is, nog afgezien van de consistentie in kleur en vermogen.Ellen schreef:@ flitslicht
FE SS 300t
Maakt dat uit?
Ik betaal ongeveer het tienvoudige voor mijn flitsers, en mijn antwoord is; Ja, dat maakt behoorlijk uit; mijn flitsers gaan rustig 50 of 100x zo lang mee, en dan heb ik het niet alleen over de flitsbuis maar over het hele pakket waarmee ik zonder probleem (over periodes gedurende een dag) iedere seconde een opname maak. Met iedere keer dezelfde kleur en dezelfde output. Goedkoop is al snel duurkoop met dit soort installaties; dat Jinbei spul is vooral leuk voor mensen die een keer wat vogelen met flitsers en het daarna in de kast laten staan. Voor serieus gebruik? Moah. YMMV.