SB-400 flits vraag

Discussies over flitsers
Geubs

SB-400 flits vraag

Bericht door Geubs » di jan 31 2012 1:22 am

Ik ben niet heel bekend met flitsen en daarom de SB-400 aangeschaft.

Werkt prima, mits over belicht kan ik op de camera onderbelichten en andersom.

Nu maakte ik laatst fotos in een kroeg en het viel me op dat de sfeer wegviel omdat de flitser gewoon te "hard" staat. Onderbelichten heeftvgeen zin en ik flits naar boven om het al zachter te maken... En toch kille fotos... Iemand tips? Wellicht gels gebruiken? Zoja welke?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: SB-400 flits vraag

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 2:06 am

Onderbelichten heeft dus wel zin. Maar wat je beter als eerste kan doen is beginnen met het volgende:
  • Camera op ISO 800
  • Groot diafragma kiezen (kleine waarde!)
  • Sluitertijd op ca. 1/30 of 1/40
  • Flits op -2 EV a -1 EV
  • Liefst het oppervlak van de flitser vergroten. Daar is van alles voor in de handel, maar ik weet niet of er ook iets is voor zo'n kleine flitser als de SB-400.
Door die hoge ISO komt je flits veel verder. Door de lange sluitertijd pak je de sfeer van de kroeg veel beter mee. Het is een beetje zoeken wat de instellingen precies moeten zijn, dus goed kijken naar de resultaten en eventueel je flits wat harder danwel zachter, ISO veranderen, sluitertijd veranderen (doet niet met de flits maar bepaalt hoeveel omgeving je meepakt), etc. Veel proberen en experimenteren dus. En ook achteraf kijken waarom bepaalde foto's niet zijn wat je ervan hoopt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 6:50 am

Patrick schreef:Liefst het oppervlak van de flitser vergroten. Daar is van alles voor in de handel, maar ik weet niet of er ook iets is voor zo'n kleine flitser als de SB-400.
ik heb hiervoor een oud melkwit kokertje van een filmrolletje over de lengte doormidden gesneden met een Stanleymesje. Past perfect op de SB400 en werkt goed als diffuser.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di jan 31 2012 6:51 am

Ga met patrick mee. Er is ook een omnibounce voor de 400 te krijgen. Heb hem zelf ook.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 9:39 am

En de camera op M.
Vergeet ook niet dat dichtbijfotro's met flits vaker overbelicht zijn. De belichting is evenredig met de afstand. Zit er groot verschil in de afstand op je foto, dan zul je ook een groot verschil in belichting krijgen.
Ik weet niet of je de kop van de flitser opzij kunt draaien, zo ja, maak daar gebruik van.
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 10:44 am

george013 schreef:En de camera op M.
Vergeet ook niet dat dichtbijfotro's met flits vaker overbelicht zijn. De belichting is evenredig met de afstand. Zit er groot verschil in de afstand op je foto, dan zul je ook een groot verschil in belichting krijgen.
Ik weet niet of je de kop van de flitser opzij kunt draaien, zo ja, maak daar gebruik van.
George
Waarom M? Nikon is juist beroemd om de uitstekende i-TTL flits mogelijkheden, maak daar gebruik van we leven niet meer in de jaren 70. Het advies van Patrick hierboven is een goede basis.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di jan 31 2012 11:01 am

Skippy schreef:Waarom M? Nikon is juist beroemd om de uitstekende i-TTL flits mogelijkheden, maak daar gebruik van we leven niet meer in de jaren 70. Het advies van Patrick hierboven is een goede basis.
George heeft het over de M stand voor de camera.... de flitser laat je op I-DDL staan
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 11:42 am

Precies.
Die lange sluitertijden geven wel soelaas wat betreft de omgevingslichtfoto, maar je moet dat wel kunnen hebben mbt beweging. Zal een afweging van de fotograaf worden.
Heb zelf kortgeleden ook in het cafe met flitser gewerkt. Over de belichting was ik niet ontevreden.
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 11:52 am

Matthieu schreef:
Skippy schreef:Waarom M? Nikon is juist beroemd om de uitstekende i-TTL flits mogelijkheden, maak daar gebruik van we leven niet meer in de jaren 70. Het advies van Patrick hierboven is een goede basis.
George heeft het over de M stand voor de camera.... de flitser laat je op I-DDL staan
Dat begrijp ik Matthieu, de SB400 flitser heeft namelijk alleen een aan/uit knop en werkt altijd in i-TTL. Ik bedoelde eigenlijk waarom in M lopen klojen als je ook gewoon de sluitertijd in S kunt vastzetten en de camera de rest van de belichting laat regelen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 11:52 am

george013 schreef:Precies.
Die lange sluitertijden geven wel soelaas wat betreft de omgevingslichtfoto, maar je moet dat wel kunnen hebben mbt beweging. Zal een afweging van de fotograaf worden.
Heb zelf kortgeleden ook in het cafe met flitser gewerkt. Over de belichting was ik niet ontevreden.
George
Heb je voorbeelden George? Kunnen we misschien allemaal wat van leren.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 11:54 am

Idem hier. Kon niet bouncen vanwege het vele gele en bruine op muren en plafonds. Dus recht naar voren moeten flitsen. Als je een beetje weet wat je doet kan dat best. En ik heb ooit op een beurs in Duitsland een "slabbetje" van Falcon Eyes gekregen (!!) wat prima werk t. Het is een stuk doek om een frame met een opening erin om je objectief doorheen te doen. Werkt prima met niet te kleine objectieven, hoewel eigenlijk wat te krap voor de SB-900. En het ziet er vreemd uit; het levert veel vragen op in ieder geval.

Het ding is zo plat en licht dat ik het altijd bij me heb. Ik heb even gezocht.... en gevonden: http://www.falconeyesshop.nl/alles/falc ... 96940.html Vragen ze toch 13 Euro voor. Leuk cadeautje dus... :mryellow:

Maar er zijn ook allerhande softboxjes beschikbaar voor flitsers die in ieder geval minder vragen opleveren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di jan 31 2012 11:55 am

Skippy schreef:
Matthieu schreef:
Dat begrijp ik Matthieu, de SB400 flitser heeft namelijk alleen een aan/uit knop en werkt altijd in i-TTL. Ik bedoelde eigenlijk waarom in M lopen klojen als je ook gewoon de sluitertijd in S kunt vastzetten en de camera de rest van de belichting laat regelen.
Als Ik werk met de sb 600 en 700 heb ik de camera altijd op M staan.
Dan kun je zowel spelen met tijd als diafragma om de belichting van je achtergrond juist te krijgen
(of over of onderbelicht met behulp van je meterstanden in de zoeker).
De flitser zorgt op de I-DDL stand dan altijd voor de juiste hoeveelheid op je onderwerp.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 12:20 pm

Matthieu schreef:Als Ik werk met de sb 600 en 700 heb ik de camera altijd op M staan.
Dan kun je zowel spelen met tijd als diafragma om de belichting van je achtergrond juist te krijgen
(of over of onderbelicht met behulp van je meterstanden in de zoeker).
De flitser zorgt op de I-DDL stand dan altijd voor de juiste hoeveelheid op je onderwerp.
Ik neem aan dat je dan over stabiele lichtsituaties praat zoals bij een modelshoot. TS heeft het over fotografie in een café, lijkt me toch iets anders . Maar ieder zijn ding hoor, het is ook maar wat je gewend bent.

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 12:33 pm

Cafe's ook. De belichtingsmeter doet meer kwaad als goed. Veel te wispelturig.
Afbeelding

De volgende gaat meer naar het platte toe. Voorgrond te dicht op de camera, grote diepte van de achtergrond.
Afbeelding

Als vergelijk wat de automatische witbalans doet. Zonder flits.
Afbeelding

Nog een. Hier heeft de binnenhoek meegespeeld. Het flitslicht verlaat de foto niet
Afbeelding

Zag dat er al gereageerd was nadat ik op het verkeerde knopje heb gedrukt.
En met de exif.

George
Laatst gewijzigd door george013 op di jan 31 2012 12:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 12:34 pm

Ik heb laatst op M gewerkt, maar alleen op de camera. Veel voorspelbaarder dan alles automatisch. Zeker omdat er ook hard zonlicht kwam vanaf wat ramen aan de zijkant, wat in de loop van de tijd steeds minder werd. Je krijgt op een gegeven moment steeds beter een gevoel wat je moet veranderen in welke situatie als je rondloopt, werkend vanuit een bepaalde basisinstelling. Die overigens naarmate het donkerder werd langzaam verschoof. Als ik bijvoorbeeld in een donkerder deel kom en wil toch de achtergrond sfeer wat meer mee hebben dan gaat de sluitertijd omhoog of het diafragma iets meer open. De flitser werkt dus wel op iTTL. Dat heeft Nikon prima geregeld!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”