welke lens voor kinderfotografie, help

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor kkika82 » di jan 31 2012 8:55 pm

Hallo

Ik ben een echte beginneling, dus hoop op wat leuke adviezen op dit forum.

Ik heb een nikon d3100 en een 18-55nikon lens erbij. Hartstikke leuk, maar ik wil net ff wat meer nu... dus wil een ander objectief erbij kopen.
Maar welke?

Ik maak veel foto's van kinderen (van klein tot groot, maar meestal toch erg snel bewegende kinderen :-) Ik houd van foto's met een kleine scherptediepte, prachtig ! Ik heb geen idee welke lens ik zou moeten aanschaffen.
De een zegt een zoomlens, want dan kun je onopgemerkt foto's schieten... de ander zegt toch weer de 55mm f1.8g ....

Kan iemand mij een tip geven? Wie maakt ook veel foto's van kinderen/dieren en welke lens raad jij aan?

dank je wel alvast

groetjes van Kkika
kkika82

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor a vgastel » di jan 31 2012 9:16 pm

kijk eens naar de 50 mm afs 1.8 en gebruik je voeten deze zijn gemaakt met de18 -55mm
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... 90_187514/
Kijk ook eens naar de 55-200 mm afs is een mooie aan vulling op de bestaande lens
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... _523_6312/
zo als je zien kan hij heeft ook zijn eigenschappen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bestandsgegevens 1
Bestand: klein 02.06.2010 male 2 -2.JPG
Gemaakt op: 2-6-2010 17:35:50
Gewijzigd op: 2-6-2010 17:26:12
Bestandsgrootte: 55,6 kB
Beeldformaat: 564 x 375
Bestandsgegevens 2
Opnamedatum: 2-6-2010 13:03:59.70
Tijdzone/datum:
Beeldkwaliteit: JPEG Fijn
Cameragegevens
Apparaat: Nikon D40
Objectief: 18-55mm f/3,5-5,6G
Brandpuntsafstand: 48mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Enkelpunt
VR:
AF-fijnafstelling:
Belichting
Diafragma: f/5,6
Sluitertijd: 1/60sec
Onderwerpsstand: Portret
Belichtingscorr.: 0LW
Fijnafst. voor belichting:
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 400
Flitslicht
Apparaat: Ingebouwde flitser
Flitssync stand: Eerste gordijn
Flitsstand: i-DDL-BL, 0LW
Beeldinstellingen
Witbalans: Automatisch, 0
Kleurruimte: sRGB
Hoge ISO-ruisonderdr.: Uit
Ruisonderdr. lange tijdopname: Uit
Actieve D-Lighting:
Authenticiteit:
Vignetteringscorrectie:
Auto. vertekeningscorrectie:
Beeld optimaliseren
Beeld optimaliseren:
Kleurstand: Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Tint aanpassen: 0°
Verzadiging: Automatisch
Verscherping: Automatisch
GPS
Breedtegraad:
Lengtegraad:
Hoogte:
GPS Hoogteverwijzing:
Kompasrichting:
UTC:
Kaartdatum:
Laatst gewijzigd door a vgastel op di jan 31 2012 9:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor henkk » di jan 31 2012 9:37 pm

eerste vraag is of je een andere lens wil binnen de range 18-55 of daarbuiten. Het verschil tussen een 35 of 50 / 1.8 AF-S DX en je huidige lens is vooral betere kwaliteit en - indien je inderdaad een kleinere opening dan 3.5 gebruikt - minder scherptediepte.

Voorbij de 55 mm krijg je 'vanzelf' ook minder scherptediepte. Dan kun je denken aan 55-200 of 70-300.

Kun je nog wat uitleggen wat je als beperking ervaart van de 18-55?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor a vgastel » di jan 31 2012 9:56 pm

HENK
Deze vragen zijn zeker belangrijk voor haar.
Je was me net voor maar en misschien komen er nog wel meer goede adviezen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor Giso » di jan 31 2012 10:34 pm

Voor spelende kinderen zou ik toch meer richting een 85mm denken. Dan kun je iets meer afstand houden en ongemerkt de mooiste platen maken.
Met de nieuwe 85mm 1,8 G heb je op de D3100 alle futures zoals AF en een hoge lichtsterkte. Dit is voor binnen erg goed bruikbaar.
Met een 50mm krijg je toch iets meer overzichtfoto's vanwege de grotere beeldhoek. Voor close up foto's moet je dan toch weer iets dichterbij gaan staan en verstoor je vaak het fotomoment.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor Patrick » di jan 31 2012 11:54 pm

Heb je een bepaald budget Kkika?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor kkika82 » wo feb 01 2012 9:09 pm

Wat leuk! al een paar reacties, dank

even wat antwoorden:

patrick, mijn budget is niet zo groot .. ik wil ook best 2e hands kopen... max 300 euro

giso: klinkt goed die lens, eens even zoeken hoeveel geld dat is ha, zal niet goedkoop zijn....

henk: ja dat is een goeie... wat mis ik bij de huidige lens... ik vind het jammer dat de achtergrond niet zo vaag is, als ik zou willen. Daarbij is het met binnen forograferen vaak net iets te donker. Nu heb ik wel een mooie externe flitser (sb-600) dus die gebruik ik ook veelvuldig, maar zonder flits heeft ook wel wat natuurlijk. Ik begreep dat ik met die 50mm 1.8 g toch veel mooiere foto's kan maken dan met mijn huidige lens.
Maar aan de andere kant... ik mis juist wat zoom in mijn huidige lens, ... ik moet redelijk dicht op de kinderen zitten voordat ik een goede foto heb, dus dat betreft is een zoomlens misschien toch beter.
Ik kan niet echt voorbeeld foto's vinden, hebben jullie nog tips misschien? dus foto's die gemaakt zijn met zowel de 50mm 1.8 als de 55-200 / 70-300
Klopt het dat de 70-300 lens kwalitatief niet zo best is.. en dus de 55-200 beter?

a vgastel: dank voor je voorbeeldfoto's ! ik heb idd ook al wat leuke plaatjes met de 18-55 lens geschoten, maar mis toch "iets" ... en met lopen heb ik geen problemen hoor, maar wil ook niet pal voor een kind zn neus gaan zitten, leidt toch erg af soms... vooral bij oudere kinderen
kkika82

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor Patrick » wo feb 01 2012 10:16 pm

De 70-300 VR is een uitstekend objectief. De andere versies (G, ED) kan je beter laten lopen. Als je een Nikon 55-200 koopt, zorg dan dat je de VR versie koopt; die is een stuk beter dan de niet-VR versies.

Maar voor puur portretten is het toch niet mijn eerste keuze. Ik zou normaal iets als de 85mm f1.8D aanraden, maar die stelt niet scherp op je camera. Dan zou ik uitkomen op iets als de Nikon AFS 85mm f3.5 micro. Een mooi objectief. Het is een uitstekend macro-objectief (leuk!) en is prima te gebruiken voor portretten. Wel wat duurder dan de 300 Euro die je hier aangeeft, maar ik denk dat je daar serieus over zou moeten denken. temeer daar je twee vliegen in een klap vangt!

Prijzen: http://tweakers.net/pricewatch/246747/nikon-af-s-dx-85mm-f-35g-ed-vr-micro.html
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor henkk » do feb 02 2012 10:19 pm

Je wensen zijn helaas m.i. niet zo maar met één lens op te lossen.
kkika82 schreef:... wat mis ik bij de huidige lens... ik vind het jammer dat de achtergrond niet zo vaag is, als ik zou willen. Daarbij is het met binnen forograferen vaak net iets te donker. [ ... ]. Ik begreep dat ik met die 50mm 1.8 g toch veel mooiere foto's kan maken dan met mijn huidige lens.

Dat klopt; de 1.8/50 AFS-G kan die twee wensen vervullen vanwege z'n lichtsterkte.
kkika82 schreef:... Maar aan de andere kant... ik mis juist wat zoom in mijn huidige lens, ... ik moet redelijk dicht op de kinderen zitten voordat ik een goede foto heb, dus dat betreft is een zoomlens misschien toch beter.

Daarvoor zou je dan toch een telezoom moeten zoeken. Daarbij is de achtergrond so wie so wat minder scherp. Als je net zo'n vage achtergrond wil kunnen hebben als met een 1.8/50, kom je bij de 2.8 zooms uit en dat is wel duur (zelfs tweedehands en de AF-D 2.8/80-200 werkt ook niet op je camera). De 70-300 VR ken ik zelf niet maar wordt door zovelen aanbevolen dat hij wel goed moet zijn. En ik verwacht dat je toch nog wel een redelijk vage achtergrond kunt krijgen.

Met een 1:4/24-120 ga je je wensen ook niet realiseren omdat dan de 'vage achtergrond' onder 60 mm niet is te realiseren. En bovendien is die ver boven je budget.

Misschien is er nog een tussenweg met een relatief goedkope 85 mm vast brandpunt. Ssamyang? of ander merk? Wellicht kan iemand anders daarover adviseren. Probleem is waarschijnlijk dat die niet autofocus hebben.

Succes met de afweging! Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor kkika82 » vr feb 03 2012 3:11 pm

Patrick: bedankt voor je reactie. Ik ga mij maar eens verdiepen in die lens, die kende ik nog niet.

Henk: tjah daar was ik al bang voor, ik zal moeten kiezen .. of 2 lenzen moeten aanschaffen .. ik wil teveel :-)
Ik ga mij dan ook maar eens verdiepen in die 85mm vaste brandpunt lens... aangezien die dus en wat tele geeft en dus lichtsterk is als ik het goed begrijp.

Is de 18-105 lens ook een goede optie trouwens als tele? of zal die hoeveelheid tele erg tegenvallen?

Hmm ik denk toch eerst te gaan voor die 50mm of 85mm vast brandpuntafstand, omdat die toch wel lichtsterk is en vage achtergronden creeert!
Eens loeren hoe duur die 85 is, want dat zou het mooiste zijn natuurlijk, ... maar goed, daar maak je weer geen normale overzichtsfoto's mee he .. dus wordt wel veel lenswisselen gok ik?
kkika82

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor kkika82 » vr feb 03 2012 3:33 pm

henk, nog een vraagje:

hoe kan het zijn dat de 50mm1.8g een vagere achtergrond krijgt (wat ik dus wil) dan mijn 18-55 op de 55mm stand ?
Dat de 50mm 1.8g meer lichtsterk is snap ik wel, dat is ook al erg fijn voor in huis :-) Maar toch twijfel ik of ik veel verschil zal zien in mijn foto's met de 18-55 die ik nu al heb en de 50mm 1.8g, denk jij wel dat het echt verschilt?

Wat denken jullie ? is (voor wat ik wil) de 50mm1.4 geschikter dan de 1.8 of juist niet?
kkika82

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor jan » vr feb 03 2012 3:40 pm

kkika82 schreef:hoe kan het zijn dat de 50mm1.8g een vagere achtergrond krijgt (wat ik dus wil) dan mijn 18-55 op de 55mm stand ?

Een groter diafragma (kleinere f/ waarde) geeft een kleinere scherptediepte op je foto. Kijk maar eens in deze tabel en vul daar je parameters maar eens in en dan zal je e.e.a. wellicht iets duidelijker worden.
http://www.prosults.nl/index.php/kennisbank/fotografie-a-z/55-scherptediepte.html
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor kkika82 » vr feb 03 2012 4:01 pm

jan: ah jan wat stom inderdaaraad... ! Ik zat even niet na te denken, mijn huidige objectief gaat natuurlijk maar tot 4.5f en de 50mm1.8g tot 1.8f ! oops, stomme vraag dus.

Nog een vraagje, ... ik zie dat qua foto's ik de 85mm 1.4g wel mooi vind, alleen lees ik vaak dat deze weer niet zo lichtsterk is en niet voor binnen geschikt is, .. delen jullie deze ervaring of zal deze sowieso veel meer licht inbrengen dan mijn huidige 18-55? Ik gok zelf van wel, aangezien het diagrafma groter is.

en weten jullie of de 50mm1.4 inderdaad minder snel is dan de 50mm1.8 ? met kinderen moet ik natuurlijk wel vlot kunnen focussen en schieten.
kkika82

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor Patrick » vr feb 03 2012 5:10 pm

Snel is een term die juist vaak voor lichtsterk wordt gebruikt. Dat bedoel je hier vast niet.

Een f/1.4 objectief is in die zin sneller dan een f/1.8 objectief. Is dus lichtsterker. En dus kan je met minder scherptediepte werken als je dat wilt (vage achtergronden maken). Dat hangt namelijk onder nadere af van de lichtsterkte van het objectief.

Een andere grootheid die van belang is voor vage achtergronden is de lengte (het aantal millimeters). Met de 85mm krijg je makkelijker een vage achtergrond dan met een 50mm.

Ik zou in jouw geval een voorkeur hebben voor een 85mm. Vanwege het onderwerp en je wensen. En je krijgt een objectief in een bereik waar je nu nog niets hebt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lens voor kinderfotografie, help

Berichtdoor Werner » vr feb 03 2012 5:29 pm

Lens voor kinderfotografie....babylens?
Gebruikersavatar
Werner

Forumlid
Berichten: 1755


Locatie: tilburg
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten