Twijfel over aanschaf 10-24mm..
Twijfel over aanschaf 10-24mm..
Hallo allemaal,
Ik twijfel over de aanschaf van een Nikkor 10-24mm lens. Momenteel gebruik ik naar tevredenheid de Nikkor 16-85mm, maar hoop dit jaar heel veel landschapfoto's in o.a. Schotland en Venetie te gaan maken waarmee die extra mm (10-16mm) nog wel eens goed van pas kunnen komen bij groothoek opnamen van bijv. uitgestrekte landschappen.
Zijn er nog meer gebruikers die beide objectieven gebruiken of is er te veel overlap? (16-24mm)
Aangezien ik vrijwel nooit portretten fotografeer en met de 16-85mm de meeste landschapfoto's schiet rond de 16 tot 35mm, zou het wellicht ook een vervanger kunnen zijn voor de 16-85mm?
Ben benieuwd naar jullie ervaring of advies, alvast hartelijk dank voor de moeite!
Mvg Matthieu
Ik twijfel over de aanschaf van een Nikkor 10-24mm lens. Momenteel gebruik ik naar tevredenheid de Nikkor 16-85mm, maar hoop dit jaar heel veel landschapfoto's in o.a. Schotland en Venetie te gaan maken waarmee die extra mm (10-16mm) nog wel eens goed van pas kunnen komen bij groothoek opnamen van bijv. uitgestrekte landschappen.
Zijn er nog meer gebruikers die beide objectieven gebruiken of is er te veel overlap? (16-24mm)
Aangezien ik vrijwel nooit portretten fotografeer en met de 16-85mm de meeste landschapfoto's schiet rond de 16 tot 35mm, zou het wellicht ook een vervanger kunnen zijn voor de 16-85mm?
Ben benieuwd naar jullie ervaring of advies, alvast hartelijk dank voor de moeite!
Mvg Matthieu
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Twijfel over aanschaf 10-24mm..
Het extra bereik dat je haalt met de 10-24 is meer dan voldoende reden er een te kopen; het verschil tussen 10mm en 16mm op DX is enorm! De overlap is eerder handig dan een bezwaar volgens mij. Wat zou je dan willen? Een Tokina 11-16 kopen omdat je dan geen overlap hebt? En je dus veel vaker van objectief moet wisselen?
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De 10-24 nikor was de eerste extra lens die ik kocht na de overstap naar digitaal.
Ik deed dit op grond van ervaringen van een kennis fotograaf.
Ben er zeer tevreden over. Sluit wat betreft beeldkwaliteit goed aan op mijn 35mm/1.8G en de 50mm/1.4 G.
Ik gebruik hem voor landschap en ga hem in de toekomst ook inzetten voor (schrik niet) portret.
EDIT: Daarbij vergeet ik dat ik hier ook mijn splinternieuwe Tamron 17-50 kan inzetten. Overlap vind ik juist handig ivm minder wisselen.
Zeer aan te bevelen.
Ik deed dit op grond van ervaringen van een kennis fotograaf.
Ben er zeer tevreden over. Sluit wat betreft beeldkwaliteit goed aan op mijn 35mm/1.8G en de 50mm/1.4 G.
Ik gebruik hem voor landschap en ga hem in de toekomst ook inzetten voor (schrik niet) portret.
EDIT: Daarbij vergeet ik dat ik hier ook mijn splinternieuwe Tamron 17-50 kan inzetten. Overlap vind ik juist handig ivm minder wisselen.
Zeer aan te bevelen.
Bedankt voor jullie reactie's.
Het is dus duidelijk dat de overlap meer een soort van luxe is dan een last.
Ik ga op zoek naar een mooie aanbieding en hoop de 10-24mm binnenkort te kunnen gaan gebruiken.
Volgens de meeste reviews is het, ondanks dat hij al een tijdje uit is, best een goed objectief voor landschapfoto's.
Groet, Matthieu
Het is dus duidelijk dat de overlap meer een soort van luxe is dan een last.
Ik ga op zoek naar een mooie aanbieding en hoop de 10-24mm binnenkort te kunnen gaan gebruiken.
Volgens de meeste reviews is het, ondanks dat hij al een tijdje uit is, best een goed objectief voor landschapfoto's.
Groet, Matthieu
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zo lang is ie er toch nog niet? Een jaar of drie meen ik. Ik kan me de introductie voor NCN in Utrecht nog goed herinneren.MattvanIJpen schreef:Ik ga op zoek naar een mooie aanbieding en hoop de 10-24mm binnenkort te kunnen gaan gebruiken.
Het zegt overigens niet zo veel hoor. Ook vroeger konden ze mooie objectieven maken. Net als dat er nu nog gewoon minder geslaagde exemplaren uitkomen.
- Léon Obers
- Forumlid
@Matthieu
Een andere optie zou ook nog kunnen zijn de Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM
Nog extremer groothoek, en aansluitend op je 16-85mm. Het is de vraag of je die extreme hoek wel zinvol kunt inzetten. Zie je daar echter wel de creatieve mogelijkheden van, is het een erg goede lens. Alleen geen overlap meer met je andere lens.
Test zie: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 816f4556dx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een andere optie zou ook nog kunnen zijn de Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM
Nog extremer groothoek, en aansluitend op je 16-85mm. Het is de vraag of je die extreme hoek wel zinvol kunt inzetten. Zie je daar echter wel de creatieve mogelijkheden van, is het een erg goede lens. Alleen geen overlap meer met je andere lens.
Test zie: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 816f4556dx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hallo Leon,
Bedankt voor je tip, zal deze lens ook zeker nog even gaan bekijken!
Ik zal eens kijken hoe extreem die 8mm precies is en of ik die inderdaad ergens kan gebruiken.
Mijn broer heeft in Indonesie met de 10-24mm toch wel hele indrukwekkende foto's gemaakt op 10 en 12mm wat een dusdanig creatief effect aan de foto geeft. Met name bij natuur/landschap zijn daar best leuke dingen mee te doen. Zeker in Schotland!
Ik hou jullie op de hoogte wat het gaat worden! Bedankt! ( Ook Patrick! )
Groet, Matthieu
Bedankt voor je tip, zal deze lens ook zeker nog even gaan bekijken!
Ik zal eens kijken hoe extreem die 8mm precies is en of ik die inderdaad ergens kan gebruiken.
Mijn broer heeft in Indonesie met de 10-24mm toch wel hele indrukwekkende foto's gemaakt op 10 en 12mm wat een dusdanig creatief effect aan de foto geeft. Met name bij natuur/landschap zijn daar best leuke dingen mee te doen. Zeker in Schotland!
Ik hou jullie op de hoogte wat het gaat worden! Bedankt! ( Ook Patrick! )
Groet, Matthieu
- Léon Obers
- Forumlid
Als budget je parten speelt, is een Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM ook nog een optie: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/s ... _511_1133/" onclick="window.open(this.href);return false;
tegenover de Nikkor: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... 509_42243/" onclick="window.open(this.href);return false;
Optisch ongeveer gelijk aan de Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED (de Sigma wel met meer lichtafval naar hoeken toe).
De Sigma wordt door vele gebruikers hier op het forum naar tevredenheid gebruikt.
Van de Sigma is er ook nog een duurder model met vaste hogere lichtsterkte f3.5, maar is optisch minder dan het minder lichtsterke model (met name in de hoeken).
Test Sigma: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Test Nikkor: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 45?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
tegenover de Nikkor: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... 509_42243/" onclick="window.open(this.href);return false;
Optisch ongeveer gelijk aan de Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED (de Sigma wel met meer lichtafval naar hoeken toe).
De Sigma wordt door vele gebruikers hier op het forum naar tevredenheid gebruikt.
Van de Sigma is er ook nog een duurder model met vaste hogere lichtsterkte f3.5, maar is optisch minder dan het minder lichtsterke model (met name in de hoeken).
Test Sigma: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Test Nikkor: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 45?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik persoonlijk denk dat de nieuwe AF-S II versie van de Tokina 11-16mm met twee asferische elementen ook niet te versmaden is.
Alleen uitgaande van de specificaties - ik heb geen hands-on ervaring.
Zie Nikon Rumors:
http://nikonrumors.com/2012/01/26/new-t ... nced.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen uitgaande van de specificaties - ik heb geen hands-on ervaring.
Zie Nikon Rumors:
http://nikonrumors.com/2012/01/26/new-t ... nced.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb weer wat huiswerk!
Moet heel eerlijk bekennen dat ik Sigma vaak (onbewust) links laat liggen en met name kijk naar Nikon objectieven, terwijl Sigma uiteraard ook goede objectieven op de markt heeft.

Moet heel eerlijk bekennen dat ik Sigma vaak (onbewust) links laat liggen en met name kijk naar Nikon objectieven, terwijl Sigma uiteraard ook goede objectieven op de markt heeft.
Ja, maar Tokina wordt voor wat betreft de mechanische kwaliteit hoger gewaardeerd en optisch doet het niet onder voor welk merk dan ook.
- Léon Obers
- Forumlid
Interessant natuurlijk wat het optisch gaat opleveren.emdeklerk schreef:Ik persoonlijk denk dat de nieuwe AF-S II versie van de Tokina 11-16mm met twee asferische elementen ook niet te versmaden is.
EDIT:
Volgens dpreview.com betreft het slechts een update van het eerdere model met een focusmotor en een daaraan gerelateerde extra chip om sneller te kunnen focussen. Verder een iets verbeterde coating: http://www.dpreview.com/news/2012/01/27 ... _Pro_DX_II" onclick="window.open(this.href);return false;
Die "oude" Sigma 10-20mm/4-5.6 heeft overigens 3 asferische elementen, maar of dat aantal een maatstaf is voor de kwaliteit?
Degelijk in mechanische kwaliteit zijn die Tokina lenzen inderdaad wel. Optisch gezien staan Tokina lenzen door de bank genomen echter ook bekend om hun wat hogere chromatische aberratie aan randen en hoeken dan bij andere merken. Nu is dat tegenwoordig wel softwarematig te corrigeren, maar een meer zuivere optische kwaliteit met minder chromatische aberratie is natuurlijk altijd een betere optie.
Indeling Sigma:

Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 03 2012 1:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Beste Mathieu,
Ik heb dit objectief vorig jaar gekocht,en gebruik hem op mijn oudje de D300 (kan volgens velen niet meer maar als je ziet wat ie nog presteert ! Mi is een groot hoeklens ook om creatief mee te fotograferen zeker op 10 mm en daar heb ik hem juist voor gekocht,ook met de landschappen een heel fraai resultaat Ik heb op dit moment een soort van groothoekmacro fotografie( à la Leon baas) er mee gedaan echt waanzinnig,natuurlijk geeft ie op 10 mm een vertekening in mijn geval mag dit wel vind ik juist super!! Jij mag invullen hoe belangrijk dat is trouwens met een beetje foto bewerking programma los je dit wel weer op. Ik ben met deze lens heel tevreden temeer ook omdat ik er ND filters ed,op kan schroeven.
Succes met de keuze
Groet John.
Ik heb dit objectief vorig jaar gekocht,en gebruik hem op mijn oudje de D300 (kan volgens velen niet meer maar als je ziet wat ie nog presteert ! Mi is een groot hoeklens ook om creatief mee te fotograferen zeker op 10 mm en daar heb ik hem juist voor gekocht,ook met de landschappen een heel fraai resultaat Ik heb op dit moment een soort van groothoekmacro fotografie( à la Leon baas) er mee gedaan echt waanzinnig,natuurlijk geeft ie op 10 mm een vertekening in mijn geval mag dit wel vind ik juist super!! Jij mag invullen hoe belangrijk dat is trouwens met een beetje foto bewerking programma los je dit wel weer op. Ik ben met deze lens heel tevreden temeer ook omdat ik er ND filters ed,op kan schroeven.
Succes met de keuze
Groet John.
Hallo John,John Jansen schreef:Beste Mathieu,
Succes met de keuze
Groet John.
Bedankt voor jouw reactie.
Ik laat jullie zeker even weten wat het geworden is. Wil even een mooie aanbieding afwachten, zal vast wel een keer ergens komen.

Groet en alvast fijn weekend!
Matthieu
Ik heb inmiddels al heel wat op internet gevonden. Er zijn heel veel topics van mensen die twijfelen tussen de Nikon 10-24mm, Tokina 11-16mm of de Sigma 10-20mm.
De Nikon wordt veelal geprezen, maar is een stuk duurder en presteert op 10mm juist het minst ( volgens de reviews dan ) en het beste dichtbij de 24mm.
Daardoor neig ik wat meer naar de Tokina of de Sigma aangezien ik deze lens juist aanschaf voor de extra mm onder mijn 16-85mm.
Moeilijk.. moeilijk.. Dit weekend maar eens naar de winkel om ze in het echt te bekijken...
De Nikon wordt veelal geprezen, maar is een stuk duurder en presteert op 10mm juist het minst ( volgens de reviews dan ) en het beste dichtbij de 24mm.
Daardoor neig ik wat meer naar de Tokina of de Sigma aangezien ik deze lens juist aanschaf voor de extra mm onder mijn 16-85mm.
Moeilijk.. moeilijk.. Dit weekend maar eens naar de winkel om ze in het echt te bekijken...