Nikons beste MF camera

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Nikons beste MF camera

Nikkormat FT(N)
0
Geen stemmen
F2
3
21%
FM2
0
Geen stemmen
FM3A
2
14%
F3
5
36%
FE
1
7%
FM
0
Geen stemmen
FE2
0
Geen stemmen
een ander type (en: ongelofelijk dat deze er niet bij staat!)
3
21%

Totaal aantal stemmen: 14

vanson

Nikons beste MF camera

Bericht door vanson » di feb 14 2006 11:54 pm

wat is Nikons beste MF camera?
graag met onderbouwing, minstens 100 woorden, vol met uitingen van lof...
:lol:

Wat ik de beste Nikon MF camera vind? Waarschijnlijk toch de F3.
En niet alleen maar omdat ik na vele jaren de F3 enigszins afgedaan te hebben als een 'leuke camera met een rottige flitssynchronisatie' om vervolgens toch een F3/T te kopen en elke rol film die ik ermee heb geschoten koester...

De F3 is bijna 25 jaar in productie geweest, de langstlopende productie van alle Nikon camera's. Er zijn meer modellen van de F3 uitgebracht dan van welke Nikon camera dan ook. En ja, de flits-synch is om te huilen naar moderne maatstaven, maar eerlijk gezegd flits ik bijna niet, al is de SB-16 flitser nog steeds een hele goede flitser, zelfs het startpunt van Nikons huidige flitstechnologie. Alle flitsers na de SB-16 hebben iets meegekregen van zijn design en functionaliteit, al is de zeer bruikbare 'invulflits aan de voorkant' nooit meer teruggekomen.

Na jaren met een F2A en een FE te hebben gefotografeerd ben ik gezwicht voor een zwarte F3/T. Omdat het de functionaliteit van mijn FE combineert met TTL flitsmeting, en omdat het net als de F2A bijna niet kapot te krijgen is (mijn F3/T heeft inmiddels al alle treden van het trappenhuis gezien...)

Ben erg benieuwd wat jullie de beste MF camera vinden van Nikon.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo feb 15 2006 1:39 am

Dag forumvrienden/Nikonvrienden,

Na een pleidooi voor de F3 kan ik niet nalaten om de FM3A te propageren.
Eerlijk gezegd was het wel een moeilijke keuze tussen de FM2 en de FM3A, die ik verkies boven de F3 (die ik ook bezit).

Het is toch de FM3A geworden. De TTL flitssynchro gaf de doorslag, evenals de belichtingsautomaat en de nog helderdere zoeker.
De belichtingstijd info is goed bij weinig licht, alleen de FM2 is hier beter. Beide camera's zijn licht en liggen goed in de hand. Zeker met reportage objectieven als een 28 mm of 50 mm geven ze een prima balans. De FM3A heeft een prachtige hybride sluiter (mechanisch bij aparte sluitertijden en electrisch in automaat). Dus ook als de batterij het niet meer doet, kun je doorblijven fotograferen. Spiegel opklappen? De spiegel klapt meteen omhoog als je de tijdsvertraging gebruikt. Bij macro dus ook geen problemen. En de camera ziet er ook mooi en elegant uit. Ze (de FM3A is een zij) is een plezier om mee te fotograferen.

De FM3A is Nikon's laatste manuele spiegelreflex-camera. De laatste.....en de mooiste. En bovendien is de FM3A meer een collectable vanwege de korte productie-periode, dan alle andere genoemde camera's.

Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op wo feb 15 2006 10:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

poll

Bericht door gijs sandberg » wo feb 15 2006 8:35 am

Waarom staat de F niet in het rijtje?

De F2 is terecht populair:
-uitgebreide en hand-vriendelijke versie van de F
-batterij-onafhankelijk
-nagenoeg onverwoestbaar
-een moderne kunststof camera kan m.i. omnogelijk een mensenleven meegaan.

Gijs Sandberg

Wouter
Forumlid
Forumlid

beste MF camera

Bericht door Wouter » wo feb 15 2006 9:42 am

Hallo Nikonvrienden, mijn beste is de Nikon EL2 met AW1. Deze combinatie
heeft mij nooit in steek gelaten, ondanks de verhalen dat de sluiter electronisch geregeld wordt, dus batterij afhankelijk is. Daarom staat deze camera boven in de vitrine kast.
Groet Wouter. :lol:

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

FM3a best of both worlds.

Bericht door Stingray » wo feb 15 2006 2:33 pm

Beste Nikonvrienden,

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een FM3a en heb erg weinig fotografie ervaring.

Maar de FM3a is echt een mooi uitgekristalliseerde camera en met de juiste lens denk ik dat men een goed stuk gereedschap ter beschikking heeft.

Groet.

Stingray

vanson

Bericht door vanson » wo feb 15 2006 5:53 pm

@ AG: De FM3A heeft veel , heel veel, voor op mijn F3, al was het maar de functionaliteit van het TTL flitsen. Op een F3 moet ik eerst een dure AS-17 zetten (waarmee je wel een nog imposanter apparaat in je handen hebt) en zelfs dan moet je erg nadenken bij wat je doet. Op een FM3A kun je elke Nikon TTL flitser zetten en zonder al teveel nadenken inflitsen. De compactheid van de FM3A is natuurlijk ook een absoluut pluspunt. Nu we het toch over vormen hebben: ja, de FM3A is een "zij", de F3 helaas niet, dat is een noeste houthakker met geruit overhemd.

@ Wouter: De EL serie was geloof ik Nikons eerste stappen in de wondere wereld van de 'diafragma voorkeuze' en inderdaad een prachtcamera, al is zijn de EL's wel achterhaald door de latere FE. Ik heb ooit zo'n setje gehad, maar alledrie de AW-1 winders die ik heb gehad gaven de geest, blijkt toch een veelkomend probleem te zijn dat toen ook al niet goed gerepareerd kon worden.

@ Gijs: De Nikon F is ook erg mooi, maar wat he zelf al zegt: de F2 is de vervolmaking van de F. Zeker wat betreft uitwisselbaarheid met motordrives. Waar je een F nog helemaal moet laten aanpassen op een motordrive, en deze motordrive eigenlijk alleen maar op die specifiek aangepaste camera kunt gebruiken, zijn de motordrives van de F2 onderling uitwisselbaar. Misschien had de 'Apollo F' er bij moeten staan, iets ruiger dan een F2, dezelfde baardgroei.

@ Stingray: Ik ben wel een beetje jaloers op je nieuwe FM3A...
(en hey, dat waren geen 100 woorden :lol: )

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » wo feb 15 2006 11:40 pm

@ Stingray: Ik ben wel een beetje jaloers op je nieuwe FM3A...

Nou Vanson...laat ik nu maar eerst eens beginnen met kiekjes te maken want dat is het uiteindelijke doel. Heb al diverse foto-sites bekeken en ik ben zoekende naar leuke onderwerpen. Ik denk dat ik pas over een jaar bekend ben met de camera en me op interessante onderwerpen kan richten.

Als ik meer interesse had in digitaal dan was de zaak anders geweest. Ik heb die interesse wel maar de markt voor digitaal is nog niet uitgekristalliseerd. Er komen nieuwe fabrikanten bij en er haken ook weer velen af. Mischien is over een paar jaar Sony het merk om in de gaten te houden, wie zal het zeggen?

Ik weet niet het nog niet of die FM3a in mijn handen goed wordt aangewend maar ik ga zeker een poging wagen om alles eruit te halen.

Groet,

Stingray

nikon-nl

No. 1 = F3/T

Bericht door nikon-nl » do feb 16 2006 12:34 pm

Als liefhebber van available light-fotografie staat bij mij de onverwoestbare Nikon F3/T bovenaan. Meest universele systeemcamera, waamee nagenoeg elke fotografische klus een fluitje van een cent wordt.
Nico

Stingray
Forumlid
Forumlid

F3/T

Bericht door Stingray » do feb 16 2006 3:00 pm

Beste Nikon-nl,

Al eerder heb ik een paar artikelen gelezen over de F3/T. Weet je mischien een site waar ik meer info over dit apparaat kan vinden ?

Alvast bedankt.

Stingray.

nikon-nl

F3/T

Bericht door nikon-nl » do feb 16 2006 5:50 pm

Nog effe geduld Stingray. In het volgende clubblad, dat begin maart aan de leden wordt toegeztuurd, staat een artikel over de de Nikon titanium camera's. Ik heb zelf 2 Nikon F3/T's, dus vraag maar. Volgende week ben ik weer in Nederland, dan kan ik uitgebreid op vragen over die camera's ingaan. Er is overigens ook een brochure van onze club over alle F3-versies.
Nico

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » do feb 16 2006 8:41 pm

De F3, FE, FM, FM2, FE2 zijn stuk voor stuk fantastische camera's
Met de Nikkormat, F2 en Fm3a heb ik nooit gefotografeerd.

Maar de camera die ik graag in dit rijtje zou willen zien is de FA, een in mijn ogen sterk ondergewaardeerde camera.
Helaas maar een paar jaar in productie geweest vanwege de toen aankomende AF camera's.
De FA was de eerste camera uitgerust met matrixmeting, verder TTL flitsen en zijn er P,S,A,M standen.
De lichtmeting is trouwens omschakelbaar naar centrum gericht.
Ik heb deze camera ongev. 2 jaar geleden op de beurs in Houten gekocht in bijna nieuwe staat.
Later heb ik de MD15 erbij gekocht.
Een heerlijke combinatie om mee te werken en om te zien.

Groeten Frans

vanson

Bericht door vanson » do feb 16 2006 10:27 pm

@Nico: ik begin steeds meer te begrijpen waarom je een zo fanatiek aanhanger bent van de 55mm/f1.2... Sinds een paar weken heb ik er een bijna constant op mijn F3/T zitten, en alhoewel het absoluut onderdoet voor een Noct-Nikkor, is het een hele fijne lens die geweldig zachte beelden aflevert met voldoende contrast op f/1.2. Je kunt natuurlijk elke camera gebruiken die je wilt, maar een F3/T is een toch wel een hele fijne camera voor dit soort lenzen, simpelweg omdat de F3/T goed in je handen past en bij redelijk mindere lichtomstandigheden goed stil te houden is. Zal het gewicht wel zijn...

@Stingray: de eerste 'hit' die Google oplevert is meteen ook het startpunt dat ik in gedachten had, namelijk http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... tions/f3t/
Een goede uiteenzetting over niet allen de F3/T, maar ook enkele andere Nikon camera's die in 'Titanium' uitvoering gemaakt zijn.
Het aankomend artikel in het NCN blad zal ongetwijfeld de moeite waard zijn om te lezen. Als Nico dit artikel schrijft, dan kun je er zeker van zijn dat het niet alleen is geschreven door iemand met kennis van zaken, maar ook een absolute liefhebber en gebruiker van een F3/T (zie ook zijn 'post')

@Frans: De FA is inderdaad een onvolprezen stuk techniek, en het is jammer dat Nikon de mogelijkheid van matrixmeting niet heeft ingebouwd in bv. de FM3A. De FA was een waar 'testlab' voor de F4, al werkt de matrixmeting volgens mij alleen met Ais Nikkors. De F6 zou volgens mij met (bijna) alle MF Nikkors met matrixmeting kunnen werken.

@ allemaal:
Het is nu al duidelijk (ook uit jullie enthousiaste antwoorden en posts) dat Nikon een aantal fantastische MF camera's gemaakt heeft vanaf 1959. Ik zou zo snel niet kunnen bedenken welke andere camerafabrikant dit ook kan claimen (behalve Olympus misschien). De (oude) Canon F1 is waarschijnlijk een betere camera dan de F2, maar is nooit opgevolgd door een camera die dezelfde pretenties kan hebben als een Nikon F3.
Als je voor de keuze staat een manual focus spiegelreflex aan te schaffen, dan is Nikon de enige die het overwegen waard is.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do feb 16 2006 11:28 pm

Dag Marco,

Je zegt dat je niet zou weten welke andere fabrikant zulke prachtige MF camera's heeft gemaakt. Ik denk dat je het moet precisieren tot spiegelreflex manual focus 35 mm camera's.

Anders kan ik ook de SINAR F2 met Nikkor LF objectieven noemen :)

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » do feb 16 2006 11:56 pm

AG,
natuurlijk heb ik het alleen maar over MF SLR camera's...anders zou de Leica M6 of Fuji TX-1 (Hasselblad X-Pan) ook hoge ogen gooien...

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

f2

Bericht door roel » vr feb 17 2006 12:31 am

Vanson,
Je schrijft dat je nooit met de F2 hebt gefotografeerd. Da's jammer, want dat is een unieke camera. Ik heb zelf ook een F3, maar als ik geen voorkeuze nodig heb, fotografeer ik liever met de F2. Dat is echt een heerlijke camera. Ik heb zelf een F2 met dp11 en dat is een heerlijke combinatie. Op het moment dat je wat snelheid in instelling nodig hebt, is een F3 fijner, maar... de F2 is een goede!! Het is nog robuuster en steviger dan de F3. Graag krijg ik een reactie van je als je er met één bent wezen fotograferen in een rustigere context (architectuur, natuur ofzo...).

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”