graag met onderbouwing, minstens 100 woorden, vol met uitingen van lof...

Wat ik de beste Nikon MF camera vind? Waarschijnlijk toch de F3.
En niet alleen maar omdat ik na vele jaren de F3 enigszins afgedaan te hebben als een 'leuke camera met een rottige flitssynchronisatie' om vervolgens toch een F3/T te kopen en elke rol film die ik ermee heb geschoten koester...
De F3 is bijna 25 jaar in productie geweest, de langstlopende productie van alle Nikon camera's. Er zijn meer modellen van de F3 uitgebracht dan van welke Nikon camera dan ook. En ja, de flits-synch is om te huilen naar moderne maatstaven, maar eerlijk gezegd flits ik bijna niet, al is de SB-16 flitser nog steeds een hele goede flitser, zelfs het startpunt van Nikons huidige flitstechnologie. Alle flitsers na de SB-16 hebben iets meegekregen van zijn design en functionaliteit, al is de zeer bruikbare 'invulflits aan de voorkant' nooit meer teruggekomen.
Na jaren met een F2A en een FE te hebben gefotografeerd ben ik gezwicht voor een zwarte F3/T. Omdat het de functionaliteit van mijn FE combineert met TTL flitsmeting, en omdat het net als de F2A bijna niet kapot te krijgen is (mijn F3/T heeft inmiddels al alle treden van het trappenhuis gezien...)
Ben erg benieuwd wat jullie de beste MF camera vinden van Nikon.