Er waren speciale lokaties voor fotografen met een persaccreditatie, maar als gewone bezoeker zijn je mogelijkheden beperkt. Veelal is de baan afgeschermd of je moest op een smalle richel staan. Dat ging op zich wel, maar niet als je een camera wilde bedienen. Verder was er een fantastische lichtshow... om te zien dan. Maar als fotograaf werd ik bijna gillend gek van het licht wat bijna elke seconde wisselde van kleur én intensiteit. En vaak schenen de schijnwerpers ook nog vol in je camera wat je lichtmeting overhoop gooide.
Uiteindelijk toch een enigzins acceptabel compromis gevonden voor de camerainstellingen (uiteindelijk zelfs op de A-stand!) , maar ISO1600 en fotograferen in slecht licht 's avonds uit de vrije hand is erg lastig. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het nog beter had kunnen doen zonder een camera die veel hogere ISO-waarden aankan.
Hoewel het eindresultaat niet is wat ik normaal zoek in foto's, vond ik het evenement echter wel de moeite waard om een paar foto's te delen. Zeker een aanrader als je een fotografische uitdaging zoekt:
1. De startlijn

2. De vlaggenceremonie

3. GO!

4.

5. Lekker fanatiek.

6. De (nu voormalig) wereldkampioen

7. Op de hielen...

8. Bij deze foto stond ik in de meest ongemakkelijke positie ooit... 4 meter boven de grond, met één voet op een wankele ladder en de andere voet op een smalle, gladde houten richel, met 1 arm om een steigerpaal gewikkeld 'hanging on for dear life', en met één hand met een D300s met 80-200 F/2.8 foto's proberen te maken... dat er uberhaupt nog iets bruiksbaars uit is gekomen is op zich al een klein wonder...

9. De omroepers hadden er wel zin in ondanks dat ze urenlang in de vrieskou en open wind stonden.

10. De aanstaande wereldkampioen, 10 meter van de finishlijn...

11. Bonus: De grootste plaaggeesten die avond... Er stonden meerdere van deze lichtinstallaties.

PS: Ik wist het niet, maar voor een volgende keer: Op vrijdag zijn er qualifiers, dan is het veel rustiger en je hebt daglicht. Dan kun je veel makkelijker foto's maken. Misschien volgend jaar beter...