Crashed Ice 2012

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Crashed Ice 2012

Bericht door ReneG » di feb 07 2012 1:03 am

Afgelopen weekeinde naar het WK Red Bull - Crashed Ice in Valkenburg geweest, een leuk, spectaculair en origineel evenement. Echt een aanrader en een heel avontuur om te fotograferen. Los van drukte, kou (-15C gevoelstemperatuur!) en gladheid op het terrein (op sommige stukken gleden er meer bezoekers dan deelnemers naar beneden :mryellow: ) waren er nog twee andere obstakels: De baaninrichting en het licht.

Er waren speciale lokaties voor fotografen met een persaccreditatie, maar als gewone bezoeker zijn je mogelijkheden beperkt. Veelal is de baan afgeschermd of je moest op een smalle richel staan. Dat ging op zich wel, maar niet als je een camera wilde bedienen. Verder was er een fantastische lichtshow... om te zien dan. Maar als fotograaf werd ik bijna gillend gek van het licht wat bijna elke seconde wisselde van kleur én intensiteit. En vaak schenen de schijnwerpers ook nog vol in je camera wat je lichtmeting overhoop gooide.

Uiteindelijk toch een enigzins acceptabel compromis gevonden voor de camerainstellingen (uiteindelijk zelfs op de A-stand!) , maar ISO1600 en fotograferen in slecht licht 's avonds uit de vrije hand is erg lastig. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het nog beter had kunnen doen zonder een camera die veel hogere ISO-waarden aankan.

Hoewel het eindresultaat niet is wat ik normaal zoek in foto's, vond ik het evenement echter wel de moeite waard om een paar foto's te delen. Zeker een aanrader als je een fotografische uitdaging zoekt:

1. De startlijn
Afbeelding

2. De vlaggenceremonie
Afbeelding

3. GO!
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Lekker fanatiek.
Afbeelding

6. De (nu voormalig) wereldkampioen
Afbeelding

7. Op de hielen...
Afbeelding

8. Bij deze foto stond ik in de meest ongemakkelijke positie ooit... 4 meter boven de grond, met één voet op een wankele ladder en de andere voet op een smalle, gladde houten richel, met 1 arm om een steigerpaal gewikkeld 'hanging on for dear life', en met één hand met een D300s met 80-200 F/2.8 foto's proberen te maken... dat er uberhaupt nog iets bruiksbaars uit is gekomen is op zich al een klein wonder... :shock:
Afbeelding

9. De omroepers hadden er wel zin in ondanks dat ze urenlang in de vrieskou en open wind stonden.
Afbeelding

10. De aanstaande wereldkampioen, 10 meter van de finishlijn...
Afbeelding

11. Bonus: De grootste plaaggeesten die avond... Er stonden meerdere van deze lichtinstallaties.
Afbeelding

PS: Ik wist het niet, maar voor een volgende keer: Op vrijdag zijn er qualifiers, dan is het veel rustiger en je hebt daglicht. Dan kun je veel makkelijker foto's maken. Misschien volgend jaar beter... :mryellow:
Laatst gewijzigd door ReneG op di feb 07 2012 11:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Crashing Ice 2012

Bericht door Patrick » di feb 07 2012 1:57 am

Fraaie serie hoor. Ik zie het probleem niet; dit is vakwerk!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Loeky

Bericht door Loeky » di feb 07 2012 7:26 am

Ik vind het ook een fraaie serie.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di feb 07 2012 8:31 am

Knappe serie Rene!

Nogmaals, met mijn D90 had ik deze resultaten op ISO 1600 gelijk de vuilnisbak in kunnen gooien.
Mijn complimenten voor je werk!
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » di feb 07 2012 8:54 am

Ook van mij krijg je de complimenten :mryellow: :mryellow: 8) , mooie serie met goede resultaten ondanks alle moeilijke omstandigheden in Valkenburg :roll: :o :o :o .

Groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di feb 07 2012 9:06 am

Mooie serie.

Helaas had ik geen oppas, dus ik kon niet gaan. Hopelijk volgens jaar....

ps: het is "Crashed Ice"

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 07 2012 10:46 am

Ruud Engels schreef:Knappe serie Rene!

Nogmaals, met mijn D90 had ik deze resultaten op ISO 1600 gelijk de vuilnisbak in kunnen gooien.
Mijn complimenten voor je werk!
Geheim van de smit in deze was niet de camera maar Nik DFine. De D90 doet maar nauwelijks onder voor de D300s op ISO gebied. De eerste resultaten uit de camera waren ook niet best maar met DFine heb ik er toch nog wat van weten te maken. Het was dat of een D700 of D3s achtige camera... :P

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » di feb 07 2012 10:51 am

Zo te zien was er helemaal geen probleem en hoef je het volgend jaar zeker niet over te doen ,het zijn strakke krachtige platen geworden .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 07 2012 11:18 am

Bedankt voor alle feedback. Hoe vreemd het ook klinkt, naarmate ik er langer naar kijk vind ik ze beter worden, maar ter plekke was het nogal frustrerend om tegen de beperkingen van je camera aan te lopen. Je ziet prachtige dingen en je krijgt ze niet op de foto zoals je dat wilt... Ik had ook veel minder 'keepers' dan normaal. Verder ben ik vrij perfectionistisch qua scherpte en techniek en daar moet ik me af en toe toch overheen zetten. Ik zie ook altijd alle technische fouten...

Dat gezegd hebbende, ik ben achteraf toch wel blij met de serie. Ook omdat ik eens op internet rond ben geen snuffelen en het blijkt dat de meeste fotografen er niet veel meer van bakken (behalve een aantal profs met D3s achtige camera's). Dus al met al toch wel tevreden, zij het in tweede instantie. :lol:

m-m
Forumlid
Forumlid

Re: Crashed Ice 2012

Bericht door m-m » di feb 07 2012 1:48 pm

Hele mooie serie Rene, vooral foto 8 dat de voormalige kampioen recht in je lens (lijkt) te kijken :wink2:
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten

...........

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 07 2012 2:57 pm

m-m schreef:Hele mooie serie Rene, vooral foto 8 dat de voormalige kampioen recht in je lens (lijkt) te kijken :wink2:
Dat deed die rijder ook, al was dat niet de voormalig kampioen (Dat was die jongen op foto 6 met het gouden shirt, alleen de kampioen mag in die kleur rijden). Hij keek overigens niet alleen naar mij, maar naar een hele batterij fotografen die letterlijk op een randje balanceerden en telkens hun camera net op tijd voor de rijders weg moesten halen...

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di feb 07 2012 3:19 pm

Leuk om dit zo te lezen, gezien de omstandigheden heb je het toch heel netjes neergezet.
Ik heb de hele uitzending op tv gezien en dacht nog dat ik daar ook wel bij wilde zijn. Maar na je verhaal gelezen te hebben heb ik niet veel gemist. Volgende keer naar de voorrondes Rene, dan ga ik wel mee.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

MauricevdL
Forumlid
Forumlid

Bericht door MauricevdL » di feb 07 2012 3:54 pm

Mijn favoriet is foto 5 vanwege de actie die er vanaf spat. Alleen jammer van de microfoon (?) op de rand onder de gele man.
Lekkere serie hoor! Fijne kleuren ook.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di feb 07 2012 7:57 pm

Heel knap vastgelegd, helemaal gezien de omstandigheden!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 07 2012 9:24 pm

MauricevdL schreef:Alleen jammer van de microfoon (?) op de rand onder de gele man.
Inderdaad, die stonden langs de hele baan. Werd me iets te complex om die er fatsoenlijk uit te corrigeren...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”