luxe-vraag:welk objectief sluit goed aan?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
luxe-vraag:welk objectief sluit goed aan?
Nu ik binnenkort 25 jaar werkzaam ben bij het bedrijf wacht me een bonus die ik deels om wil zetten in een mooie glaslens.
Nu heb ik al eerder de prachtige AFS 80-200 f2.8 aangeschaft waar ik misschien ook nog een converter bij wil aanschaffen.Het liefst een 2x converter om in de natuur wat beter de vogels etc te kunnen vangen,maar is daar ook een goed alternatief voor ipv een Nikon,en daarna heb ik nog de D50 gewisseld voor de D90 .Verder heb ik een half jaar geleden nog een primelens 50 mm gekocht waar ook erg mooie foto's mee gemaakt worden en samen met de omkeerring voor macro ben ik daarmee ook voorlopig wel voorzien en tevreden mee.
Nu is de Tamron 18-200 wel aan vervanging toe en zit ik te denken aan de AFS 17-55 f2.8G of de AFS 24-70 f2.8 ED. Het overgeslagen gebied tussen de 70 en 80 zal geen probleem zijn maar van de 55 tot 80 weet ik eigenlijk niet.
Wie heeft nog nuttige tips of adviezen over een andere toplens die goed aansluit bij wat ik momenteel heb.De lens is bedoeld voor HTK fotografie en wat sportfotografie.
Alvast bedankt,
groet,
Henk
Nu heb ik al eerder de prachtige AFS 80-200 f2.8 aangeschaft waar ik misschien ook nog een converter bij wil aanschaffen.Het liefst een 2x converter om in de natuur wat beter de vogels etc te kunnen vangen,maar is daar ook een goed alternatief voor ipv een Nikon,en daarna heb ik nog de D50 gewisseld voor de D90 .Verder heb ik een half jaar geleden nog een primelens 50 mm gekocht waar ook erg mooie foto's mee gemaakt worden en samen met de omkeerring voor macro ben ik daarmee ook voorlopig wel voorzien en tevreden mee.
Nu is de Tamron 18-200 wel aan vervanging toe en zit ik te denken aan de AFS 17-55 f2.8G of de AFS 24-70 f2.8 ED. Het overgeslagen gebied tussen de 70 en 80 zal geen probleem zijn maar van de 55 tot 80 weet ik eigenlijk niet.
Wie heeft nog nuttige tips of adviezen over een andere toplens die goed aansluit bij wat ik momenteel heb.De lens is bedoeld voor HTK fotografie en wat sportfotografie.
Alvast bedankt,
groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: luxe-vraag:welk objectief sluit goed aan?
EXIF info nakijken van je bestaande opnamen en kijken of je in dat gebied veel foto's maakt, weet je of je die brandpunten zult missen.henkD90 schreef:Het overgeslagen gebied tussen de 70 en 80 zal geen probleem zijn maar van de 55 tot 80 weet ik eigenlijk niet.
Heb je statische programma's voor, die het zo voor je uitzoeken in een hele directory en sub-directories aan foto's (wel alleen JPG).
http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cpr.demon.nl/prog_wega2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heb beide gehad, de 17-55 en de 80-200 en het gemis van 55-80 nooit als probleem ervaren.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
+1chip54 schreef:Heb beide gehad, de 17-55 en de 80-200 en het gemis van 55-80 nooit als probleem ervaren.
Je kan ook een 24-70 f2.8 overwegen, maar die is op een DX camera niet voor iedereen even geschikt. Ik werk daar ook mee op m'n D300s, en ik vind 'm fantastisch!
- Léon Obers
- Forumlid
Het gaat er ook niet om of jij het als probleem ziet, maar of de TS het als probleem ziet binnen zijn manier van fotograferen.chip54 schreef:Heb beide gehad, de 17-55 en de 80-200 en het gemis van 55-80 nooit als probleem ervaren.

Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
@ Leon, het programmaatje draait,dus ik ben benieuwd naar de uitslag daarvan !
@ Patrick, de 24-70 heb ik ook als optie in mijn vraag staan,wat zou er niet geschikt aan zijn,daar ben ik wel benieuwd naar.
Nog iemand een tip vwb de converter? Dat er een komt dat staat vast,maar die kan ik ook 2e hands aanschaffen.De lens ook wel,maar dat vind ik wel een beetje eng .
@ Patrick, de 24-70 heb ik ook als optie in mijn vraag staan,wat zou er niet geschikt aan zijn,daar ben ik wel benieuwd naar.
Nog iemand een tip vwb de converter? Dat er een komt dat staat vast,maar die kan ik ook 2e hands aanschaffen.De lens ook wel,maar dat vind ik wel een beetje eng .
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Technisch is er niets mis mee. Sterker nog; ik vind het een nog mooier objectief dan de 17-55. Maar je hebt uiteindelijk een objectief met een bereik van 36mm tot 105mm. Veel mensen missen het groothoekbereik te veel.henkD90 schreef:@ Patrick, de 24-70 heb ik ook als optie in mijn vraag staan,wat zou er niet geschikt aan zijn,daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb de stap wel gedaan in voorbereiding op een toekomstige overstap naar FX. Ik heb ook nog een Tokina 12-24 f/4, dus het bereik heb ik evengoed wel. En ik moet zeggen dat ik, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, die 24mm niet vaak te lang vind... Temeer daar er toch wel een flink verschil in kwaliteit zit tussen deze twee objectieven. En dat is opvallend, want de Tokina 12-24 f4 is een prima objectief!
Ik zie dat je nu met DX camera's fotografeert. Wanneer je in de toekomst wil overstappen naar FF doe je er denk ik beter aan nu een 24-70 te kopen. Wanneer je nu een 17-55 aanschaft en je gaat echt een keer naar FF, kun je die dus weer weg doen terwijl je de 24-70 altijd kunt blijven houden. Optisch en qua bouw is de laatste sowieso een topper en de investering zeker waard!!
Hij is misschien nog wat duurder dan de 17-55, maar dan zit je in dat opzicht wel in 1x goed!
Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je nu veel 'groothoek' gebruikt. Wanneer je de 24-70 op de DX schroeft, blijft er van groothoek weinig over. Ik heb hem zelf een tijdje op een D300 gebruikt en heb hier wel last van gehad. Toen had ik de keuze: een groothoek erbij of een FF camera. Het is de laatste geworden en heb er echt ontzettend veel plezier van! Maargoed dan wordt het wel een ander verhaal.
Concreet:
Nu veel groothoek en geen behoefte aan FF: 17-55
Nu weinig groothoek gebruik en eventueel later behoefte aan FF: 24-70.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Met beide objectieven ga je er sowieso enorm op vooruit dus dat voordeel heb je sowieso!
Veel succes met je keuze!
Hij is misschien nog wat duurder dan de 17-55, maar dan zit je in dat opzicht wel in 1x goed!
Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je nu veel 'groothoek' gebruikt. Wanneer je de 24-70 op de DX schroeft, blijft er van groothoek weinig over. Ik heb hem zelf een tijdje op een D300 gebruikt en heb hier wel last van gehad. Toen had ik de keuze: een groothoek erbij of een FF camera. Het is de laatste geworden en heb er echt ontzettend veel plezier van! Maargoed dan wordt het wel een ander verhaal.
Concreet:
Nu veel groothoek en geen behoefte aan FF: 17-55
Nu weinig groothoek gebruik en eventueel later behoefte aan FF: 24-70.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Met beide objectieven ga je er sowieso enorm op vooruit dus dat voordeel heb je sowieso!

Veel succes met je keuze!
-
- Forumlid
Hoi Patrick en Daan,bedankt weer voor de reacties.Ik neig vooralsnog toch meer naar de 17-55. Ik heb met de D90 nog meer dan genoeg ervaringen op te doen en de eea uit te proberen en dus zal een FF camera voorlopig nog wel op zich laten wachten. Een lichtsterke groothoek denk ik voor HTK fotografie iets meer geschikt.Het investeren in glaswerk geeft sowieso een meerwaarde aan de hobby vooral nu ik zie dat de Tamron behoorlijk aan het aftakelen is(lees uitzakken en een uitgelubberde rubber rand).Die hang ik mooi aan de D50 zodat de kids er mee kunnen schieten als ze willen.Maar ik heb nog even de tijd om rond te neuzen,erg moeilijk hoor,niet het rondneuzen maar de juiste keuze maken :mrgreen:
-
- Forumlid
Dat ga ik dit weekend zeker even bekijken,bedankt voor de link!Léon Obers schreef:EXIF info nakijken van je bestaande opnamen en kijken of je in dat gebied veel foto's maakt, weet je of je die brandpunten zult missen.henkD90 schreef:Het overgeslagen gebied tussen de 70 en 80 zal geen probleem zijn maar van de 55 tot 80 weet ik eigenlijk niet.
Heb je statische programma's voor, die het zo voor je uitzoeken in een hele directory en sub-directories aan foto's (wel alleen JPG).
http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cpr.demon.nl/prog_wega2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
groet,
Henk
-
- Forumlid
sja,zit je op de site van Ken te lezen over de 24-70 krijg je dit te lezen 
As a big, heavy, expensive full-frame lens, it's silly to use this 24-70mm f/2.8 on the smaller DX cameras, and sort of defeats the purpose of the lightweight and inexpensive D40, although it works flawlessly on any of these cameras. For DX cameras, I'd get something else, since 24-70mm is a silly zoom range on DX. You are paying a big premium for FX coverage if you don't intend to use it on an FX camera.
over de 17-55 is hij een stuk milder omdat dit een echte dx-lens is ,

As a big, heavy, expensive full-frame lens, it's silly to use this 24-70mm f/2.8 on the smaller DX cameras, and sort of defeats the purpose of the lightweight and inexpensive D40, although it works flawlessly on any of these cameras. For DX cameras, I'd get something else, since 24-70mm is a silly zoom range on DX. You are paying a big premium for FX coverage if you don't intend to use it on an FX camera.
over de 17-55 is hij een stuk milder omdat dit een echte dx-lens is ,
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Op zich heeft hij gelijk. En als je niet de intensie hebt ooit over te stappen naar FX dan moet je goed afvragen of deze de beste keuze is. Maar het ligt natuurlijk erg aan wat je fotografeert. Ik vind het een fantastisch ding om mee te werken!
-
- Forumlid
Ja,het blijft nog even een overweging Patrick ! Als ik een van deze 2 lenzen heb heb ik sowiezo een prachtige set.Kies ik voor de 17-55 dan zal ik deze later ook weer kunnen verkopen voor een redelijke prijs en koop ik de 24-70 ben ik voorzien van een overstap naar FX.
De lenzen zijn in principe voor het leven,de camera natuurlijk niet,dus da's weer een overweging. Ik wil ook de TC20E III erbij kopen(voor bij de 80-200) voor meer tele zodat ik daar voorlopig ook mee vooruit kan zonder een peperdure telelens aan te hoeven schaffen.Maar ik heb nog een week of 2 om na te denken(of langer indien nodig).....
Maar zou ik met de 24-70 ook weer een extra groothoek nodig hebben,da's dan weer de volgende vraag want het 70-80 stuk lijkt me niet zo'n probleem om dat te missen als HTK fotograaf. Sja ,over 15 jaar werk ik er dan 40 jaar en kan ik voor een groothoek gaan hahaha,eventjes wachten dus nog (geintje)
De lenzen zijn in principe voor het leven,de camera natuurlijk niet,dus da's weer een overweging. Ik wil ook de TC20E III erbij kopen(voor bij de 80-200) voor meer tele zodat ik daar voorlopig ook mee vooruit kan zonder een peperdure telelens aan te hoeven schaffen.Maar ik heb nog een week of 2 om na te denken(of langer indien nodig).....
Maar zou ik met de 24-70 ook weer een extra groothoek nodig hebben,da's dan weer de volgende vraag want het 70-80 stuk lijkt me niet zo'n probleem om dat te missen als HTK fotograaf. Sja ,over 15 jaar werk ik er dan 40 jaar en kan ik voor een groothoek gaan hahaha,eventjes wachten dus nog (geintje)
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Léon Obers schreef:EXIF info nakijken van je bestaande opnamen en kijken of je in dat gebied veel foto's maakt, weet je of je die brandpunten zult missen.henkD90 schreef:Het overgeslagen gebied tussen de 70 en 80 zal geen probleem zijn maar van de 55 tot 80 weet ik eigenlijk niet.
Als ik zo kijk, zijn deze progjes nog niet geschikt voor Windows7.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
-
- Forumlid
De bovenste link gaat wel met Win7 home !