Wie helpt? zie door de statieven het bos niet meer!

Discussies over statieven
Plaats reactie
PetraW
Clublid
Clublid

Wie helpt? zie door de statieven het bos niet meer!

Bericht door PetraW » wo feb 08 2012 8:56 pm

Hallo allen,

ben superbeginnend met de foto hobby, volg momenteel een basis cursus digitale fotografie voor beginners.
Dus alles op de manuele stand.
Ben in het bezit van een D3100 met twee objectieven, 18-55mm en 55-200 mm.
Ik begin net de begrippen diafragma sluitertijd etc te begrijpen.
Nu moeten wij voor een opdracht (en er volgen er nog een paar) foto´s maken met behulp van statief.
Die heb ik wel maar zo´n gammel Lidl ding (sorry voor het vloeken :mrgreen: ).
Daar durf ik mijn camera niet op vast te schroeven, kunnen jullie me advies geven wat ik op zeer korte termijn kan aanschaffen, redelijk in prijs en waar ik mijn camera op kan zetten zonder dat hij eraf valt.
Ben wel van de beesjes en natuur maar of ik het statief vaak zal gebruiken durf ik nog niet te zeggen.
Heb al het een en ander gelezen maar kom er niet echt uit, is een vanguard iets?
Wil er wel aan toevoegen dat ik reuma heb en moeilijke zware draaidingen en knoppen gaat niet echt werken net zomin als een zwaar statief om mee te sjouwen. Heel verhaal maar hoop dat ik alles van belang erin heb gezet.
Alvast dank voor het lezen. :)

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Wie helpt? zie door de statieven het bos niet meer!

Bericht door Tom » wo feb 08 2012 9:17 pm

Vanguard? Dat is Lidl+. Niet bijzonder over het algemeen.

Wat is je budget? Een goed statief met goede kop kost je namelijk zo een paar honderd euro. Als je het over Vanguard hebt betwijfel ik of je van plan bent er zoveel geld aan uit te geven?

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo feb 08 2012 9:19 pm

Hallo

Je zal na mij een heleboel merken, types krijgen.
Goed bedoeld, maar het lijkt me een goed plan dat je met een vast budget naar een winkel gaat
en daar eens rond kijk wat je aantrekkelijk vind.
Betreft de hoogte, het gewicht, de kop die er boven op zit en natuurlijk de prijs.
En hier op het forum zoeken...staat genoeg geschreven.

Groet Kroontje

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 09 2012 6:52 am

Het is de prijs die de kwaliteit bepaald. Zelf heb ik niks met een goedkope Vanguard. Je hebt ze al rond de 20 euro. Maar er zijn er ook zo rond de 250 euro. Die zijn echt een stuk beter.

Lees eens: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do feb 09 2012 10:57 am

Petra, normaal is het advies goedkoop is duurkoop.
Maar aangezien je nog niet zeker bent of je het statief vaak gaat gebruiken en gezien de objectieven die je nu hebt, kun je toch met een goedkoper statief beginnen.

Ik heb zelf geen ervaring met Vanguard, maar kan wel de Velbon CX serie aanraden. Hier ben ik ook mee begonnen en voor lichtere combinaties en niet te lange brandpuntsafstanden kun je hier goed mee werken.
Ik ben inmiddels overgestapt op andere statieven maar de Velbon heb ik nog steeds en die is nog even stevig als in het begin (en doet nu dienst als statief voor mijn flitser of voor de compactcamera's van mijn dochters).

En verder volg het advies van Kroontje, je moet ze echt in een fotozaak uitproberen om te weten welke combinatie en type kop jou het beste bevalt.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do feb 09 2012 11:48 am

Beste Petra,

Er inderdaad voor velen te veel keus.
Ga maar eens naar een goed gesorteerde winkel, daar staat een bos aan statieven.
Een kamera is in 1 tot 3 jaar versleten of verouderd, een statief gaat vaak (en veel) langer mee.
Als je iets voor langere termijn wilt, moet je kiezen uit de bekende A merken, waaronder Manfrotto.

Wat je uitkiest hangt van vele factoren af, zoals gewenste werkhoogte/laagte, gewicht van de kamera/lens, werkomgeving (studio of waddenzee).

Mijn (ouderwetse) raad: weeg af wat je wilt van een statief en ga vervolgens naar een goede winkel. probeer niet een tientje te besparen door alleen op het web te kijken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 12:12 pm

Koop een goed stevig statief en als dat van Velbon, Manfrotto of ander gerenomeerd merk is dan kun je daar jaren en jaren mee voorruit. Wil je er veel mee rondlopen dan is ook het gewicht iets om rekening mee te houden en dat zorgt weer voor een hogere prijs. Verwacht je niet kilometers te moeten zeulen met een statief dan heb je vanaf +/- €140,00 al een oersterk statief incl. kop van b.v. Manfrotto dat blijft werken tot in het bejaarden tehuis :wink2:

PetraW
Clublid
Clublid

Bericht door PetraW » do feb 09 2012 12:33 pm

Dank jullie wel voor jullie snelle reactie,

had hier al rondgekeken op het forum maar ga de goede raad opvolgen en morgen een fotozaak
binnenlopen om rond te kijken (met een lijstje met wensen) en me voor laten lichten.

Met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd :wink:

PetraW
Clublid
Clublid

Bericht door PetraW » zo feb 12 2012 12:10 pm

Jullie advies ten goede genomen heb ik me goed voor laten lichten en na getest te hebben met mijn camera, gekozen voor een sirui statief met een k20 sirui balkop.
Is licht, makkelijk bedienbaar en wordt geleverd in een mooie draagtas. Zit ook nog een haak aan voor een rijstzak en punten die je uit kan schuiven uit de poten voor nog meer grip, en ook nog een korte poot voor macro stand.
Kop is heel mooi en bevat een aantal waterpassen. Ook makkelijk bedienbaar.
Ben er heel happy mee.

Dd5000

Bericht door Dd5000 » zo feb 12 2012 12:15 pm

Ik heb een Statief, een starblitz pro 710
bevalt erg goed, voor de D5000
http://www.laminanederland.nl/catalog/p ... a1b117cd00" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo feb 12 2012 12:20 pm

Gefeliciteerd Petra, dat balhoofd komt in ieder geval goed uit een test en iemand op mijn fotoclub heeft hem ook en is zeer tevreden.
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... #sirui_k20
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”