Kan een Olympus Flitser + Nikon body???

Discussies over flitsers
Plaats reactie
oppi96

Kan een Olympus Flitser + Nikon body???

Bericht door oppi96 » zo feb 12 2012 7:34 pm

Beste Lezer!

Vorig jaar ben ik begonnen met fotografie.
In een jaar tijd heb ik een hoop geleerd en een hoop accessoires aangeschaft... (meer dan van tevoren verw8... ;-)
Nu heb ik nog geen externe flitser, omdat ik dat te prijzig vind en niet eens zeker weet of ik het zo vaak zal gebruiken.
Vorige week kwam ik de oude flitser van m`n ouders tegen.
Een Olympus G40
Ik vroeg me af of er een manier is om deze te gebruiken in combinatie met een Nikon D5000.
Hij past niet op de hot shoe...
Bestaat er een universele flits adapter (voor cordless of los flitsen) die je kunt aansluiten op de D5000 met een Olympus flitser???

Zoiets als:
http://dx.com/linkstar-tc-u-universal-t ... slr-101520" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://dx.com/reemix-universal-3-in-1-c ... xaaa-58735" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat jullie me (uit de droom?) kunnen helpen!

Groetjes,
Iddo

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Kan een Olympus Flitser + Nikon body???

Bericht door emdeklerk » zo feb 12 2012 7:46 pm

Olympus is niet compatible met Nikon.

De enige mogelijkheid zou eventueel zijn als je volledig manual flitst, waarbij normaal gesproken het centrale contact van de flitsschoen gebruikt wordt, maar je geeft al aan dat het niet op de flitsschoen past.

Een andere mogelijkheid is de Olympus los te gebruiken en door een slave te laten ontsteken, of met het tweede ding dat je laat zien, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

Geef geen geld uit aan die dingen, geef het geld liever uit aan een echte Nikon-flits.

Ik betwijfel of er mensen zijn die de ervaring hebben die jij zoekt met Olympus/Nikon?

Nog iets: als je een vreemde/oudere flitser wil combineren met een moderne camera moet je heel zeker weten dat de ontstekingsspanning niet te hoog is. Oudere flitsers kunnen veel schade aanrichten aan de electronica van de camera.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 13 2012 8:47 am

De G40 is best een leuke flitser:
Afbeelding

Maar je ziet het al op de foto: Geen centrale ISO aansluiting:
Afbeelding

De G40 is speciaal gemaakt voor de IS-1 of IS-1000 (volgens de gebruiksaanwijzing. Dat zijn geen reflex camera's, dus ontbreekt zelfs een synchrocord aansluiting. Had je die wel, dan zou je daar een slaafje op aan kunnen sluiten.

Hier zo'n ding voor de normale Olympus:
Afbeelding

Wat te doen: verbouwen dat ding:
http://www.instructables.com/id/Olympus-G40-on-new-way/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een gebruiksaanwijzing:
http://www.vanveluwen.nl/esif/is-series/manuals/g40.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma feb 13 2012 11:35 am

Ook al zou je door middel van die grootscheepse ombouw-operatie, waarbij je van een andere sloopflitser een flitsschoen met middencontact moet transplanteren, een werkende flitser krijgen, dan nog zou het ding alleen in M kunnen werken met een moderne Nikon.
Er zijn, als je inderdaad zo zou willen werken voor heel weinig geld betere mogelijkheden: flitsers die je direct met een slave kunt gebruiken.
Die G-40 is overigens minstens 22 jaar oud, het is voor mij ook maar de vraag of de condensator nog naar behoren werkt.

Geloof me, de beste oplossing zou in mijn ogen echt zijn een Nikon SB-400 of een SB-600 op de kop te tikken.

Goodje

Bericht door Goodje » ma feb 13 2012 11:51 am

Of als je minder wil uitgeven dan de dure Nikon flitsers kan je de de vergelijkbare Metz flitsers nemen scheelt op de SB700 240,- Met 44 ivan 139,- dus ruim 100 euro, Nissin kan ook nog geen ervaring mee de rest zou ik niet doen.
Suc6 met je kiezen :ugeek:

oppi96

Bericht door oppi96 » ma feb 13 2012 7:11 pm

Bedankt voor de reactie`s!!! :D
Ik zal is ff goed na gaan denken wat ik ga doen...
:arrow: Ik denk niet dat ik een nieuwe ga kopen, want in principe heb ik het niet echt nodig.
Maar omdat deze toch nog in huis lag, wilde ik graag weten of er een mogelijkheid was... :wink:

Groeten,
Iddo :wink2:

Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mas » ma feb 13 2012 7:58 pm

De G40 is speciaal gemaakt voor de IS-1 of IS-1000 (volgens de gebruiksaanwijzing. Dat zijn geen reflex camera's, dus ontbreekt zelfs een synchrocord aansluiting. Had je die wel, dan zou je daar een slaafje op aan kunnen sluiten.

Met alle respect Hans, maar de IS-1000 (en de latere IS-2000) waren wel degelijk spiegelreflexen.
emdeklerk schreef: Die G-40 is overigens minstens 22 jaar oud, het is voor mij ook maar de vraag of de condensator nog naar behoren werkt.

Geloof me, de beste oplossing zou in mijn ogen echt zijn een Nikon SB-400 of een SB-600 op de kop te tikken.
IK heb er éen, werkt nog prima ! ;-) Gewoon proberen, zit ook nog een testknop op.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”