Tips gevraagd voor model-shoot met pluutjes
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tips gevraagd voor model-shoot met pluutjes
Hoi iedereen,
Ik heb sindskort thuis wat ruimte en heb nu dus een kleine studio, vooral geschikt voor portretten.
Ondertussen een paar keer gebruikt en het werkt best goed.
Mijn materiaal: -3 opzet-flitsers merk Yongnuo (manual flitsers)
-Triggersetje
-2 grote statieven voor de flitsers (moet er nog ééntje bij komen)
-Rond reflectiescherm wit/goud/zilver
-3 witte shoot-trough parapluutjes
-Nog een reflectiescherm wat ze dan een gripboard noemen...zilver en goud
-Witte vinyl achtergrond
-D7000 met 50mm 1.4 en Tamron 17-50mm 2.8
Nu ga ik woensdag een beauty-portret-shoot doen en ik wil een mooie, egale en zachte verlichting.
Ik ben op zoek naar wat tips en advies over de opstelling van de flitsers en hoe ik nou het model het beste tot haar recht kan laten komen zonder haar volledig plat te flitsen. Ik wil heel graag nou net die mooie beauty-uitstraling en ik weet dat ze van beauty-dishes gebruiken, maar ik zal het moeten doen met witte parapluutjes en zonder instel-licht. En waar op te letten bij dit soort shoots als we het over camera instellingen hebben?
Ik ga ondertussen nog verder researchen! Alvast bedankt voor het lezen en/of reageren!
Ik heb sindskort thuis wat ruimte en heb nu dus een kleine studio, vooral geschikt voor portretten.
Ondertussen een paar keer gebruikt en het werkt best goed.
Mijn materiaal: -3 opzet-flitsers merk Yongnuo (manual flitsers)
-Triggersetje
-2 grote statieven voor de flitsers (moet er nog ééntje bij komen)
-Rond reflectiescherm wit/goud/zilver
-3 witte shoot-trough parapluutjes
-Nog een reflectiescherm wat ze dan een gripboard noemen...zilver en goud
-Witte vinyl achtergrond
-D7000 met 50mm 1.4 en Tamron 17-50mm 2.8
Nu ga ik woensdag een beauty-portret-shoot doen en ik wil een mooie, egale en zachte verlichting.
Ik ben op zoek naar wat tips en advies over de opstelling van de flitsers en hoe ik nou het model het beste tot haar recht kan laten komen zonder haar volledig plat te flitsen. Ik wil heel graag nou net die mooie beauty-uitstraling en ik weet dat ze van beauty-dishes gebruiken, maar ik zal het moeten doen met witte parapluutjes en zonder instel-licht. En waar op te letten bij dit soort shoots als we het over camera instellingen hebben?
Ik ga ondertussen nog verder researchen! Alvast bedankt voor het lezen en/of reageren!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Tips gevraagd voor model-shoot met pluutjes
Als je mooi zacht en egaal licht wil om het model er zo goed mogelijk uit te laten zien zou ik beginnen met een clamshell of schelpvormige verlichting. Als je op afbeeldingen googled met als zoekwoorden "clamshell lighting" vind je genoeg voorbeelden. Beginnen met een plu boven je hoofd, 45 graden naar beneden gericht richting model. Eronder een reflectiescherm 45 graden naar boven gericht om de schaduwen op te lichten. In plaats van een reflectiescherm kun je ook een tweede flitser-met-plu gebruiken (ook 45 graden naar boven gericht dus). Die onderste flitser wel op minder vermogen zetten - het is immers maar om de schaduwen op te lichten. Je kunt dan eventueel een andere flitser op 45 graden achter het model zetten - gericht naar het model als haarlicht of gezoomd en gericht naar de achtergrond als spot (en zo een lichtvlek op de achtergrond achter haar hoofd creëerend).
Deze setup wordt vaak voor frontale portretten gebruikt. Je kunt de hele set ook iets draaien (bijvoorbeeld 45 graden van links of rechts) om een kant van het gezicht meer schaduw te geven voor wat contrast.
Bovenstaand als begin. Ik zou verder gewoon lekker veel proberen en experimenteren; met drie lichten heb je immers genoeg mogelijkheden.
Een ander voorbeeld met drie flitsers is wat ik hieronder heb gedaan - eenvoudig maar nog steeds een van mijn favorieten. Softbox (of in jouw geval een plu) met speedlight als hoofdlicht op 45 graden links of rechts (en hoog). Eventueel aan de andere kant een reflectiescherm om de schaduwen wat op te lichten. Links of rechts achter het model een ingezoomde flitser als haarlicht en een andere ingezoomde flitser met kleurengel die overeenkomt met make-up kleur of kledingkleur op een zwarte of grijze achtergrond.
Veel flitsplezier!

Deze setup wordt vaak voor frontale portretten gebruikt. Je kunt de hele set ook iets draaien (bijvoorbeeld 45 graden van links of rechts) om een kant van het gezicht meer schaduw te geven voor wat contrast.
Bovenstaand als begin. Ik zou verder gewoon lekker veel proberen en experimenteren; met drie lichten heb je immers genoeg mogelijkheden.
Een ander voorbeeld met drie flitsers is wat ik hieronder heb gedaan - eenvoudig maar nog steeds een van mijn favorieten. Softbox (of in jouw geval een plu) met speedlight als hoofdlicht op 45 graden links of rechts (en hoog). Eventueel aan de andere kant een reflectiescherm om de schaduwen wat op te lichten. Links of rechts achter het model een ingezoomde flitser als haarlicht en een andere ingezoomde flitser met kleurengel die overeenkomt met make-up kleur of kledingkleur op een zwarte of grijze achtergrond.
Veel flitsplezier!

- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Oh ja, camera instellingen.
Diafragma op een waarde die jou de scherptediepte oplevert die je graag wilt hebben. Ik begin zelf vaak op f8 of f11 - of juist op f2.8 als ik heel weinig scherptediepte wil. Sluitertijd onder je syncsnelheid zetten, op 1/125 of 1/200. Belichting regel je door de flitssterkte aan te passen en kleine correcties kun je, als je de goede onderlinge verhouding hebt gevonden van je flitsers en niet heel de tijd heen en weer wilt hollen, ook doen door je diafragma iets verder open of dicht te draaien. ISO zo laag mogelijk voor optimale kwaliteit - ISO200 o.i.d.
Diafragma op een waarde die jou de scherptediepte oplevert die je graag wilt hebben. Ik begin zelf vaak op f8 of f11 - of juist op f2.8 als ik heel weinig scherptediepte wil. Sluitertijd onder je syncsnelheid zetten, op 1/125 of 1/200. Belichting regel je door de flitssterkte aan te passen en kleine correcties kun je, als je de goede onderlinge verhouding hebt gevonden van je flitsers en niet heel de tijd heen en weer wilt hollen, ook doen door je diafragma iets verder open of dicht te draaien. ISO zo laag mogelijk voor optimale kwaliteit - ISO200 o.i.d.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je wel voor de tips!
Ik heb gelijk even gegoogled op de clamshell verlichting en ik kende dat nog helemaal niet. Ik heb ook nog een paar lage statiefjes, dus die zou dan mooi kunnen werken als onderste flitser.
Ik laatst met een shoot al een scherm op de grond gelegd en een flitser op het voetje gezet en naar beneden gericht, maar dan krijg je toch wat harder licht omdat het niet diffuus is. Ik ga me er morgen nog eens wat meer in verdiepen.
Het enige wat me niet zo lukte met een plu was de achtergrond goed belichten...
Hoe hoog, op 45 graden of juist recht vooruit op de achtergrond? Met het haarlicht zou ik nog wat moeten experimenteren, dat is me nog niet heel goed gelukt.
Met zo'n gekleurde achtergrond vind ik trouwens erg mooi!
Ik heb gelijk even gegoogled op de clamshell verlichting en ik kende dat nog helemaal niet. Ik heb ook nog een paar lage statiefjes, dus die zou dan mooi kunnen werken als onderste flitser.
Ik laatst met een shoot al een scherm op de grond gelegd en een flitser op het voetje gezet en naar beneden gericht, maar dan krijg je toch wat harder licht omdat het niet diffuus is. Ik ga me er morgen nog eens wat meer in verdiepen.
Het enige wat me niet zo lukte met een plu was de achtergrond goed belichten...
Hoe hoog, op 45 graden of juist recht vooruit op de achtergrond? Met het haarlicht zou ik nog wat moeten experimenteren, dat is me nog niet heel goed gelukt.
Met zo'n gekleurde achtergrond vind ik trouwens erg mooi!
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Als je een spot wil op de achtergrond of je wil de achterste flitser als haarlicht gebruiken zou ik er geen plu op zetten - gewoon een kale flitser gebruiken. Als je een gekleurde achtergrond wil gebruik dan grijs of zwart achtergrondmateriaal om met je ge-gelde flitser op te flitsen. Met een witte achtergrond krijg je namelijk pastelkleuren.
Gels kun je kopen maar ik gebruik ook vaak stukjes gekleurd folie (van tab bladen) of cellofaan. Niet strak tegen je flitser aan plakken en niet zo snel flitsen dat je flitser erg warm wordt want dan kunnen ze smelten!
Stel anders de spot op de achtergrond als eerste op - stel je sluitertijd en diafragma zo in dat de achtergrond belicht is zoals jij 'm wilt en ga dan pas de rest opstellen. Hou je camera instellingen dan wel hetzelfde maar regel de belichting gewoon door de sterkte van de flitsers aan te passen. Oh ja, en model en hoofdlicht(en) dusdanig ver voor de achtergrond zetten dat er (nagenoeg) geen licht van je hoofdlicht(en) op de achtergrond valt.
Gels kun je kopen maar ik gebruik ook vaak stukjes gekleurd folie (van tab bladen) of cellofaan. Niet strak tegen je flitser aan plakken en niet zo snel flitsen dat je flitser erg warm wordt want dan kunnen ze smelten!
Stel anders de spot op de achtergrond als eerste op - stel je sluitertijd en diafragma zo in dat de achtergrond belicht is zoals jij 'm wilt en ga dan pas de rest opstellen. Hou je camera instellingen dan wel hetzelfde maar regel de belichting gewoon door de sterkte van de flitsers aan te passen. Oh ja, en model en hoofdlicht(en) dusdanig ver voor de achtergrond zetten dat er (nagenoeg) geen licht van je hoofdlicht(en) op de achtergrond valt.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Goede tip van het eerst opzetten van het achtergrond licht. Wbt die kale flitser lees ik telkens verschillende dingen.
De een heeft het over zo verspreid mogelijk licht en de ander weer over een losse flitskop of flitser.
Ik zal het eens proberen op verschillende hoogtes. Mijn studioruimte is echt heel klein, dus ik zal eens kijken hoe ver ik het model van de achtergrond kan zetten.
Ik kreeg laatst bij een bestelling via Ebay er ook gekleurde kapjes bij. Blauw en geel en blauw leek me ook wel bruikbaar. Gekleurde tabbladen heb ik misschien ook nog wel ergens. Plak je die met tape vast op je flitser of hoe laat je die erop zitten dan?
En nog een vraag, aan ieder die er een idee over heeft: Kan ik met de pluutjes net zulke effecten bereiken als met softboxen, beautydishes en/of zo'n grid? Van die laatste snap ik het effect zelfs nog helemaal niet. Groot, klein, rond, rechthoekig...ik zie zoveel verschillende manieren om licht te veranderen...
Ik was nl. nog wel eens van plan om softboxen aan te schaffen. Heb het idee dat je met de pluutjes het licht erg verspreid en minder goed kunt richten (heeft Weimaraner al eens eerder iets over uitgelegd toen het over achtergrond doek ging), maar misschien zijn er nog wel meer hulpmiddelen
De een heeft het over zo verspreid mogelijk licht en de ander weer over een losse flitskop of flitser.
Ik zal het eens proberen op verschillende hoogtes. Mijn studioruimte is echt heel klein, dus ik zal eens kijken hoe ver ik het model van de achtergrond kan zetten.
Ik kreeg laatst bij een bestelling via Ebay er ook gekleurde kapjes bij. Blauw en geel en blauw leek me ook wel bruikbaar. Gekleurde tabbladen heb ik misschien ook nog wel ergens. Plak je die met tape vast op je flitser of hoe laat je die erop zitten dan?
En nog een vraag, aan ieder die er een idee over heeft: Kan ik met de pluutjes net zulke effecten bereiken als met softboxen, beautydishes en/of zo'n grid? Van die laatste snap ik het effect zelfs nog helemaal niet. Groot, klein, rond, rechthoekig...ik zie zoveel verschillende manieren om licht te veranderen...
Ik was nl. nog wel eens van plan om softboxen aan te schaffen. Heb het idee dat je met de pluutjes het licht erg verspreid en minder goed kunt richten (heeft Weimaraner al eens eerder iets over uitgelegd toen het over achtergrond doek ging), maar misschien zijn er nog wel meer hulpmiddelen

@Dreamlogic
Check deze filmpjes. Iemand had em gelinkt op dit forum en ik heb het opgezogen als een natte spons.
Er zijn er nog veel meer. Dan wordt veel duidelijker. Wat ben ik blij met joesoep.
http://youtu.be/-ibFanS5GC4?hd=1
Check deze filmpjes. Iemand had em gelinkt op dit forum en ik heb het opgezogen als een natte spons.
Er zijn er nog veel meer. Dan wordt veel duidelijker. Wat ben ik blij met joesoep.

http://youtu.be/-ibFanS5GC4?hd=1
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je, André! Ik ga er gelijk eens naar kijken!
-
- Moderator
- Contacteer:
Plu = verspreid licht, softbox = meer gericht licht. Zie o.a. http://www.zarias.com/shoot-through-umb ... s-softbox/" onclick="window.open(this.href);return false;Dreamlogic schreef:En nog een vraag, aan ieder die er een idee over heeft: Kan ik met de pluutjes net zulke effecten bereiken als met softboxen, beautydishes en/of zo'n grid? Van die laatste snap ik het effect zelfs nog helemaal niet. Groot, klein, rond, rechthoekig...ik zie zoveel verschillende manieren om licht te veranderen...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ha, Skippy, dank je voor de link! Ja ik ga het zo even lezen. Ik wist dat al wel van het verschil tussen plu en softbox, maar ik ben ook vooral benieuwd naar wat andere modifiers doen. Van barndoors tot snoots en van honeycombs/grids tot reflecterende paraplu's.
-
- Moderator
- Contacteer:
Graag gedaan, nog een link met heel veel flitsinfo http://neilvn.com/tangents/" onclick="window.open(this.href);return false;Dreamlogic schreef:Ha, Skippy, dank je voor de link! Ja ik ga het zo even lezen. Ik wist dat al wel van het verschil tussen plu en softbox, maar ik ben ook vooral benieuwd naar wat andere modifiers doen. Van barndoors tot snoots en van honeycombs/grids tot reflecterende paraplu's.
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Ja, de gels plak ik met tape vast (boven en onder de flitskop) en dan zorgen dat het een beetje bol staat zodat het niet stijf tegen de (warm wordende) voorkant van je flitser aanzit. Ook heb ik op sommige flitsers twee stripjes zelfklevend klittenband geplakt (onder en boven); op de filters ook twee stripjes onder en boven en dan klit je ze er zo op - en weer af natuurlijk.Plak je die met tape vast op je flitser of hoe laat je die erop zitten dan?
Pluutjes, en dan vooral de shoot-through variant, hebben inderdaad als nadeel dat ze het licht alle kanten op laten knallen. Flits je door de plu dan zal immers ook een deel van het licht reflecteren op de plu en dus naar achteren gaan. Met een softbox kun je het licht meer richten, helemaal als de softbox uitstekende randen heeft. Als ik diffuus licht wil maar absoluut geen licht naar de zijkanten of naar achteren wil hebben dan gebruik ik met mijn speedlights altijd een goedkope 60x60 cm softbox. Gekocht voor een euro of 60 op ebay maar werkt uitstekend en is heel klein op te vouwen.
Wat betreft de beperkte ruimte waar je het over hebt; behalve je model zover mogelijk voor de achtergrond te zetten zou ik ook je plu met hoofdlicht zo dicht mogelijk bij je model zetten. Behalve zachter licht levert dit immers ook meer lichtafval op achter je model en dus minder licht op je achtergronden. De kwadratenwet of inverse square law in goed Engels. Mocht je 'm nog niet kennen een linkje: http://www.moorfotografie.nl/inverse-sq ... otografie/
Je hebt ook kant en klare gel setjes met klitteband van Honl. http://www.honlphoto.com/10-pack-filter-k10.html
Dat werkt ook prima. Een setje bestellen en een spwedstrap erbij. Hoef je niets op je flitser te plakken.
Ook een flexibele snoot die je ook als bouncekaartje kunt gebruiken. Kan natuurlijk ook een ander merk zijn.
Allemaal erg makkelijke zaken. Denk ook eens aan zwarte schermen om te zorgen dat licht ergens niet kan komen waar je het niet wil hebben.
Dat werkt ook prima. Een setje bestellen en een spwedstrap erbij. Hoef je niets op je flitser te plakken.
Ook een flexibele snoot die je ook als bouncekaartje kunt gebruiken. Kan natuurlijk ook een ander merk zijn.
Allemaal erg makkelijke zaken. Denk ook eens aan zwarte schermen om te zorgen dat licht ergens niet kan komen waar je het niet wil hebben.

- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Klopt als een bus wat Tuihanti zegt. Ik heb zelf ook een speedstrap, snoot en grid van Honl. En kleurcorrectiefilters omdat CTO en CTB etc. nu eenmaal moeilijk te vinden zijn bij de lokale knutsel- of kantoorboekhandel. Maar voor de vrolijke/feestkleuren zoals hierboven maak ik ze dus zelf. Overigens kun je van een gewone strook klitteband ook zelf een speedstrap maken - scheelt weer aardig in de kosten.