Kamp Westerbork

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Kamp Westerbork

Bericht door Frankie » ma feb 13 2012 2:12 pm

Kamp Westerbork (Polizeiliches Durchgangslager Westerbork) gelegen bij Hooghalen is bekend geworden als voornamelijk Joods doorgangskamp. Hier moesten tijdens de Duitse bezetting van Nederland 107.000 Joden, enkele honderden Roma, Sinti en verzetsstrijders verblijven. Slechts 5.000 van deze Joden overleefden de oorlog, de meesten in Theresienstadt en Bergen-Belsen of door bevrijding (~850) in Westerbork zelf. De behandeling hier verschilde sterk van die in Duitsland of Polen. Martelingen of doelbewuste slechte behandeling zoals in de vernietigingskampen was hier zeldzaam. Gezinnen leefden bij elkaar, er was werk, er was school en ontspanning. Toch werden ook hier executies uitgevoerd. (Wikipedia)

Als je op het terrein aankomt, zie je een flinke open plek in een groot bos. Erg leeg, maar dat lijkt maar zo.

1.
Afbeelding

Een maquette maakt duidelijk dat destijds alles volstond met barakken. Een vrij gevoel tijdens de wandeling hier naartoe, door 2,5 km. bos, maakt plaats voor beklemmende gedachten.

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Hier leefden en werkten duizenden mensen, voor ze op een trein werden gezet naar een vernietigingskamp. Bizar detail is de nabijgelegen sterrenwacht.

4.
Afbeelding

Bakstenen symboliseren de mensen die uit dit kamp zijn gedeporteerd en omgekomen. Een schoolklas luistert naar de bijbehorende verhalen.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

De spoorrails is verbogen, voor mij symbolisch, zodat hier nooit meer treinen aankomen en vertrekken.

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Een wachttoren staat er nog wel.

10.
Afbeelding

Her en der hangen toentertijd geschreven postkaarten en tekstfragmenten in doorzichtige standaards. De teksten zijn zwaar en licht tegelijkertijd, met de groeten aan familie en vrienden.

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Het huis van de kampcommandant staat er nog. Is nog lang bewond zelfs en wordt momenteel gerenoveerd.

13.
Afbeelding

Bij de ingang / uitgang staan de monumenten voor de in kampen vermoorde Joden.

14.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frankie op ma feb 13 2012 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Kamp Westerbork

Bericht door emdeklerk » ma feb 13 2012 2:37 pm

Prachtig.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » ma feb 13 2012 2:51 pm

Een bezoek daar is heel indrukwekkend en je hebt dat mooi vastgelegd.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma feb 13 2012 3:07 pm

Heel indrukwekkend inderdaad.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » ma feb 13 2012 3:10 pm

Inderdaad mooi vastgelegd, goed gebruik gemaakt van de sneeuw die de contrasten verder versterkt.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma feb 13 2012 3:20 pm

Indrukwekkend. Vooral de teksten op de kaarten komen aan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

delfsegek

Bericht door delfsegek » ma feb 13 2012 3:26 pm

Volgens mij kan je geen slechte foto's maken van dit soort onderwerpen. Zeker in zwart-wit. Het verhaal achter de plaatjes doet al genoeg. De reeks die jij hebt gemaakt vind ik zeer mooi gedaan. Zeker het gelijklopen van het prikkeldraad met de lijnen van het wachterstorentje.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma feb 13 2012 3:39 pm

Frankie schreef:Kamp Westerbork (Polizeiliches Durchgangslager Westerbork) gelegen bij Hooghalen is bekend geworden als voornamelijk Joods doorgangskamp. Hier moesten tijdens de Duitse bezetting van Nederland 107.000 Joden, enkele honderden Roma, Sinti en verzetsstrijders verblijven. Slechts 5.000 van deze Joden overleefden de oorlog, de meesten in Theresienstadt en Bergen-Belsen of door bevrijding (~850) in Westerbork zelf. De behandeling hier verschilde sterk van die in Duitsland of Polen. Martelingen of doelbewuste slechte behandeling zoals in de vernietigingskampen was hier zeldzaam. Gezinnen leefden bij elkaar, er was werk, er was school en ontspanning. Toch werden ook hier executies uitgevoerd. (Wikipedia)
Hoi,

Indrukwekkend.

Tip: "Arbeid macht Frei", Oświęcim (Auschwitsch) is vele malen indrukwekkender en zeer "fotografeerbaar".
Ik vond het niet "leuk" om daar te zijn, strop rond de keel, ga eens in zo'n kamertje van "huisarts" Joseph Mengele staan (40*40 cm). Bij mijn laatste bezoek liep ik achter een groep Duitse mensen. Ik heb NIETS tegen hen, maar ik MOEST en ZOU weg.
Willem.

maartje31
Forumlid
Forumlid

Bericht door maartje31 » ma feb 13 2012 4:02 pm

Wat een mooie foto's, vooral de keuze voor zwart-wit is een logische keuze.

Voor mij springt nr. 7 er echt uit.

Bij nr. 8 had ik de linker rail er ook op willen zien. Nu moet ik eerst goed kijken voordat ik zie wat het is 8)

Verder vind ik dat er een beetje een blauwige waas over de foto's hangt.

Maar al met al, prachtige foto's :D
Nikon D5000, Tamron 18-270mm

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » ma feb 13 2012 7:06 pm

Indrukwekkende serie Frankie , mooi vast gelegd

Groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Marc van den Oord
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marc van den Oord » ma feb 13 2012 8:26 pm

Mooi vastgelegd, sober, zwart wit; foto 1 geeft wat mij betreft een soort van volledige inhoud namelijk groot en wijds toch tegelijktertijd als je je bewust bent van de historie van deze grond wordt die grootsheid en wijdsheid beklemmend verengt.............
Nikon D3000, AF-S Nikkor 18-55 mm VR, AF-S Nikkor 55-200 mm VR, Nikkor 85 AFS DX Macro, SB-600 Flitser
Nikon Coolpix P2
Oude pentax analoog ME uit 1980 met 40mm lens die nu een 2e leven heeft als omgekeerde lens.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma feb 13 2012 8:43 pm

Je hebt dit heftige thema heel mooi gefotografeerd Frankie. Mijn complimenten.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » ma feb 13 2012 9:19 pm

Een prachtige serie inZ/W heel mooi in beeld gebracht.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

socliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door socliw » ma feb 13 2012 10:08 pm

Zeer mooie serie,kreeg er rillingen van.

Groeten Wilco
Groeten Wilco

Nikon D3100
AF-S 35 mm f/1.8G DX
AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR
Panagor 135mm f/2.8

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma feb 13 2012 10:30 pm

Marc, je beschrijft (n.a.v. foto 1) goed wat ik ervaarde en hiermee wilde doorgeven. Dank voor al jullie reacties !

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”