Autofocus D 700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
m werring

Autofocus D 700

Bericht door m werring » do feb 16 2012 9:09 pm

Ik heb moeite om onderwerpen echt goed scherp af te beelden. Dit geldt voor vrijwel alle lenzen.
De fijnafstellingprocedure ken ik. Ken Rockwel geeft goede tips voor instellen van de parameters. Iemand nog goede tips?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Autofocus D 700

Bericht door Patrick » do feb 16 2012 9:28 pm

Heb je het probleem ook bij statische onderwerpen?

Als je wat voorbeelden kan tonen dan kunnen we meekijken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 16 2012 9:38 pm

Goede AF tips in onderstaande link
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

A.Vos
Forumlid
Forumlid

Bericht door A.Vos » vr feb 17 2012 9:44 am

Had dit aanvankelijk ook... Was gewend aan het 4:3 formaat en toen ik daarnaast fullframe ging gebruiken viel het me op dat "exact scherpstellen" ineens
een stuk moeilijker leek. Je hebt natuurlijk niet alleen met een geringere scherptediepte te maken waardoor een fullframe minder vergevingsgezind is wanneer je niet exact
"on spot" zit, maar ook het veel grotere gewicht van de D700 maakt het -mij in ieder geval wel- soms lastig de zaak stabiel te houden. Zeker als je met al die apparatuur een tijdje aan het sjouwen bent geweest! Uiteraard is dat ook een kwestie van wennen...met grip en een beetje objectief op de body zit je al snel tegen de 2 kg aan en dat moet je natuurlijk ook leren hanteren. Mijn spieromvang is daardoor tenminste wel toegenomen! :lol:
Het wijzigen van de stand "single focus" naar "continu focus" heeft overigens een hoop geholpen...Als je bij de 'singlefocusstand' -waarbij de scherpte wordt vastgezet- ook maar even beweegt kun je net weer uit het scherptevlak geraken. Bij de instelling continu reageert de camera dan op (kleine) bewegingen van de fotograaf door de scherpte direct bij te sturen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr feb 17 2012 10:06 am

m werring schreef:Ken Rockwel geeft goede tips voor instellen van de parameters. Iemand nog goede tips?
De "aanbevelingen" van Ken Rockwell zou ik maar met een korreltje zout nemen! Zijn set-up met Automatisch veld-AF in combinatie met AF-C (a1: Ontspannen + Scherpstelling) lijkt mij eerder een recept voor het verkrijgen van een net niet optimale scherpstelling. Begin voor statische opnames gewoon met AF-S (a2: Scherpstelling) en Enkelpunts AF. Als dat goed gaat kunnen we kijken naar de instellingen voor meer dynamische situaties en eventueel de AF-ON methode.
Jur

m werring

Bericht door m werring » vr feb 17 2012 8:08 pm

/Volumes/NO NAME/006/DSC_0314

Patrick, ik heb een foto geplaatst,ik weet niet of het openen wil?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 17 2012 8:13 pm

m werring schreef:/Volumes/NO NAME/006/DSC_0314

Patrick, ik heb een foto geplaatst,ik weet niet of het openen wil?
Dit is geen internetlocatie. En ook geen foto... Dat gaat dus niet werken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”