Nikon 90 Jobnr
Nikon 90 Jobnr
Hey,
Als ik foto's maak met lange sluitertijden (vanaf 10 sec en meer), geeft mijn d90 elke keer Jobnr aan en krijg ik de foto niet direct te zien. Ik moet hem dan uit en aan zetten en dan zie ik de foto wel.
Ik vraag me nu al een hele tijd af wat het is en hoe ik dit kan oplossen?
groetjes Stefano
Als ik foto's maak met lange sluitertijden (vanaf 10 sec en meer), geeft mijn d90 elke keer Jobnr aan en krijg ik de foto niet direct te zien. Ik moet hem dan uit en aan zetten en dan zie ik de foto wel.
Ik vraag me nu al een hele tijd af wat het is en hoe ik dit kan oplossen?
groetjes Stefano
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikon 90 Jobnr
Noise reduction wordt dan toegepast, is normaal niet uitzetten gewoon zijn werk laten doen.
Als je lange sluitertijden gebruikt doet de d90 dat. In de menu's kan je dat ook terugvinden.
Vrees dus niet, het is normaal
Peter
Als je lange sluitertijden gebruikt doet de d90 dat. In de menu's kan je dat ook terugvinden.
Vrees dus niet, het is normaal

Peter
Bijna leeg hier....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Blz 167 van de handleiding onderaan. Je kunt het ook uitschakelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Zet het zelf altijd uit. Die ruisonderdrukking kan je beter door een softwarepakket op je pc/mac laten doen. De ruisonderdrukking vanuit je toestel is ook gewoon een softwaretrucje. Software als Photoshop kan dit zelf veel beter en je hebt meer controle. Scheelt je ook nog eens een berg tijd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik meen dat dit niet juist is. Ik begreep dat de ruisonderdrukking bij lange sluitertijd gerealiseerd wordt door een tweede "foto" te nemen met gesloten sluiter. Voor meer info zie: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... erdrukkingdelfsegek schreef:Zet het zelf altijd uit. Die ruisonderdrukking kan je beter door een softwarepakket op je pc/mac laten doen. De ruisonderdrukking vanuit je toestel is ook gewoon een softwaretrucje. Software als Photoshop kan dit zelf veel beter en je hebt meer controle. Scheelt je ook nog eens een berg tijd.
Photoshop kan dit niet in nabewerking doen, want dan ontbreekt de info van de "zwarte" foto, die wordt dan gewoon niet gemaakt. Overigens betekent dit niet dat Photoshop het persé slechter zou doen, maar alleen dat Photoshop in deze specifieke gevallen minder gegevens heeft om de klus te klaren dan de camera zelf. In theorie kan de cameraruisonderdrukking bij lange sluitertijden dus beter zijn dan die van PS. Of dat werkelijk zo is, ligt aan de kwaliteit van de software
Gerard
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het hierboven beschreven is correct. Om de ruis te verwijderen neemt de camera nog een tweede foto met dezelfde instellingen maar gesloten sluiter. Neem je dus een foto met een sluitertijd van 10 minuten en heb je de functie "lange sluitertijd ruisonderdukking" aan staan dan kun je daarna nog eens 10 minuten wachten tot de foto op je LCD schermpje verschijnt. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het met dit soort sluitertijden (en dus 3 foto's per uur) op een koude winternacht ook echt heel erg koud wordt ... 

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Daar ben ik ook op dezelfde manier achter gekomen, maar ik vind dit wel een leuke discussie worden.weimaraner schreef:Het hierboven beschreven is correct. Om de ruis te verwijderen neemt de camera nog een tweede foto met dezelfde instellingen maar gesloten sluiter. Neem je dus een foto met een sluitertijd van 10 minuten en heb je de functie "lange sluitertijd ruisonderdukking" aan staan dan kun je daarna nog eens 10 minuten wachten tot de foto op je LCD schermpje verschijnt. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het met dit soort sluitertijden (en dus 3 foto's per uur) op een koude winternacht ook echt heel erg koud wordt ...
"Doet de camera het beter dan een bewerkingsprogramma of andersom"

Door de wachttijd ben ik overgestapt op de nabewerking en ik moet zeggen dat ik de foto's met ruisreductie uit de camera toch beter vindt. Ik gebruik echter geen CNX maar LR3. Wellicht dat Nikon software hier beter mee omgaat.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Kijk eens aan. Weer wat geleerd hier. Maar blijf bij mijn standpunt dat het voor de werkbaarheid beter is om later te bewerken. Misschien dat je foto dan wellicht "minder" wordt dan wanneer de ruisonderdrukking gebeurd in de camera.
Heb trouwens nog nooi een foto genomen van 10min. Hehehe
Heb trouwens nog nooi een foto genomen van 10min. Hehehe