start met tussenringen

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
antoniusjohger

start met tussenringen

Bericht door antoniusjohger » wo feb 22 2012 12:22 pm

Van vele kanten wordt mij geadviseerd om de opstap naar macro te beginnen met tussenringen (goedkoper). Het gebruik van tussenringen verkleint echter de min. focusafstand. Berekenen daarvan voorafgaande aan de aankoop leek mij nuttig. Voor mijn Sigma objectief 17-70 4-dc macro met een lineaire vergroting van 1:2,7( ik wil naar 1:1) blijkt de formule S= f( 1/R + R + 2) niet te werken. n.l S= 70(1/0,37 + 0,37 +2) = 355 mm.
Dit terwijl de min focusafstand volgens opgave 220 mm is. Ik denk zelf dat deze formule niet werkt voor een zoomlens of dat de crop-factor ook een rol speelt. Wie weet het????

Ton

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: start met tussenringen

Bericht door gijs sandberg » wo feb 22 2012 12:29 pm

Beste Ton,

Een zoonlens is zo-ie-zo geen prettige combinatie met tussenringen.
Niet alleen de optische kwaliteit, maar ook de werkafstand wordt snel problematisch.

Overigens worden er diverse soorten (en prijzen) tussenringen aangeboden, de toepassingen varieren enorm per lens/kamera/ring combinatie.

Groetn, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 22 2012 12:35 pm

1:1 is 1:1. Een cropfactor doet in die verhouding niets af. Alleen staat er bij dezelfde vergrotingsmaatstaf bij een FX camera meer in beeld, dan bij een DX camera. In die zin kun je wel voordeel hebben met DX.

Focusafstanden en dan met name wat je overhoudt als vrije ruimte vanaf de voorkant gemeten van het objectief tot aan het onderwerp met retrofocus zoomlenzen zoals de Sigma 17-70mm/f4.0 DC is meer een gok dan dat je het makkelijk kunt uitrekenen. In de regel is die afstand veel te kort om het nuttig met tussenringen te kunnen gebruiken. Je hebt mogelijk slechts een heel smal tussenringetje nodig om flink wat groter te kunnen fotograferen. Maar de kans dat je onderwerp vlak bij de frontlens zit of er misschien wel tegenaan, is behoorlijk aanwezig.

Tussenringen gebruik je beter op "primes". Of gebruik een "omkeerring" (in combinatie met tussenringen).
De combinatie met een omkeerring werkt alleen met oudere Ai(s) objectieven en AF-(D) objectieven die een eigen diafragmaring hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo feb 22 2012 3:47 pm

antoniusjohger schreef:Van vele kanten wordt mij geadviseerd om de opstap naar macro te beginnen met tussenringen (goedkoper)...
Macro fotografie is geen makkelijke discipline.

1- In mijn ervaring iser niks handiger om mee te beginnen, dan een echte macrolens.
Is tweedehands best betaalbaar.
Blijkt macro niet je ding te zijn, geraak je zonder verlies weer vanaf.

2- Begin je met tussenringen, ben je reeds wat geld kwijt voor een goed setje.
't is bovendien niet makkelijk werken hiermee, als je niet vertrouwd bent met de eisen welke macro fotografie stelt.
In combinatie met tussenringen, gebruikt je best een prime lens, pakweg tussen de 20 en 50mm.

3- Een omkeerring is goedkoper, tenminste als je al een geschikte prime hebt.
Is eveneens lastig mee werken, zonder macro ervaring.

Welke optie je ook kiest, om mee te beginnen, ik wens je veel succes, en doorzetting.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » wo feb 22 2012 4:32 pm

Beste NCN-ers,

Ik ben erg blij met jullie snelle en duidelijke reactie, waarvoor hartelijke dank. Ik ga mij nu concentreren op de aanschaf van een betaalbare macrolens. Zijn er nog adviezen in deze?????

Ton

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo feb 22 2012 7:06 pm

Gezien je interesse in macro fotografie, maak je een verstandige keuze door onmiddelijk een echte macrolens aan te schaffen.

Adviezen zal je zeker vinden, op het forum.
Het is echter niet altijd makkelijk om de juiste adviezen te vinden via een zoekopdracht,
heb daar zelf enorme problemen mee.
Daarom wil ik graag een paar zaken die me te binnen schieten hier neerzetten.

1- koop een echte macrolens, vergrotingsmaatstaf 1:1, wat minder is, zal je ontgoochelen.
2- vooraleer te kopen, de lens testen om te zien of deze je goed ligt,
je kan eventueel een macrolens lenen of huren, om de mogelijkheden te ontdekken
3- zoek ook tweedehands, je kan er geld mee besparen.
4- indien je vooral vlinders en libellen wil fotograferen, zou ik minstens voor 150mm. kiezen.
Gebruik zelf hiervoor een tweedehands Sigma 180mm., heeft 375 euro gekost,
door de millimeters krijg je een mooie achtergrond, deze lens weegt echter 935gr. niet zo makkelijk stil te houden zonder statief.
De 180mm. gebruik ik ook om, tijdens de winter, vogels te fotograferen in de tuin, vanaf statief.
5- zijn libellen en vlinders niet direct je doelgroep, kom je toe met minder millimeter.
In praktijk gebruik ik hiervoor vaak een tweedehands 60mm. micro nikkor, heeft 250 euro gekost, is lekker licht en handelbaar.
6- er is keuze genoeg in het aantal millimeter, het hangt er vanaf wat je buiten macrofotografie nog wil doen met de lens.
Denk dat je best in functie hiervan, het aantal millimeter kiest.
7- koop een autofocuslens, je zal de autofocus ook op de macrolens weten op prijs te stellen,
in praktijk gebruik ik regelmatig de autofocus op de macrolens, een macrolens is scherp, goed bruikbaar voor close-up en inzetbaar als elke andere gewone lens.

Er is nog wel meer.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » wo feb 22 2012 9:04 pm

[quote][/quote]

Geweldig , deze aanvulling. Mijn belangstelling gaat inderdaad uit naar bloemen,planten vlinders etc en zo mogelijk portretten. 150 mm zie ik wel ztten maar de (nieuw)prijs schrikt wel af. Bekijk eerst nog eens het 2e h. aanbod

Veel dank

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » do feb 23 2012 12:00 am

Zag deze avond toevallig, een aanbieding voor een tweedehands Sigma 150mm/2.8 macro lens, zonder beeldstabilisatie vraagprijs 350 euro.
Dat is zowat de gangbare prijs.
In de Duitsland ligt de gemiddelde prijs hoger.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 23 2012 8:19 am

pacha schreef:In combinatie met tussenringen, gebruikt je best een prime lens, pakweg tussen de 20 en 50mm.
Zelf gebruik ik tussenringen met objectieven langer dan 50mm.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 23 2012 10:40 am

pacha schreef:In combinatie met tussenringen, gebruikt je best een prime lens, pakweg tussen de 20 en 50mm.
Bij de kortere brandpunten zoals 20mm (24mm.....) zul je beslist problemen tegenkomen dat het onderwerp te dichtbij of tegen de frontlens aan zal zitten door het retrofocus ontwerp van dit soort brandpunten. Mogelijk bedoel je een 20mm objectief omgedraaid (met een omkeerring) en dan op een set tussenringen geplaatst, hoewel kortbij, werkt dat wel met nog voldoende afstand tot je onderwerp. (Om dezelfde reden van het retrofocus ontwerp).
Vriendelijke groet, Léon Obers

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » do feb 23 2012 8:43 pm

Zelf heb ik de 40mm macro van Nikon gekocht. Gaat tot 1:1, maar dan zit je inderdaad erg kort op je onderwerp. Voor mij was het belangrijk om macro te kunnen doen binnen mijn krappe budget. En het bevalt tot nu toe heel goed, ik kan meestal dichtbij genoeg komen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”