tussenringen of Macro obj. ?

Discussies over macro/micro objectieven
antoniusjohger

tussenringen of Macro obj. ?

Bericht door antoniusjohger » za feb 25 2012 12:13 pm

Na zorgvuldig lezen van jullie reacties op vragen van mij e.a met b.t Macro , wil ik jullie mijn besluit en de weg er naartoe niet onthouden.
1-het is geworden de Nikkor 85 mm VR
2- moet mijn 1e marofoto nog maken; dus kennis van theorie en praktijk nagenoeg nul (enthousiast geworden via Close-up opnamen 1:2,7.
3-begonnen met studeren: Internet/ lenzentheorie/ reviews en vooral het NCN-draadje Macro-objectieven.
4-een werkafstand van 260 mm leek mij wel wat , maar toen zag ik de prijs.......( E 1400,-)
5-Blijkbaar gaat met elke 10 mm verlenging van de werkafstand (w.a) vanaf 140mm de prijs met E 100,- omhoog.
6- tijd voor een kritisch zelfonderzoek naar het waarom ik een w.a van 260mm zou willen gebruiken.
7- Kijk, kijk,....een belangrijk criterium is de keuze voor een macro van schuwe bewegende objecten (insecten, vlinders etc.) of stilstaande. (bloemen , planten.) resp. lange of minder lange werkafstand.
8- met alle onzekerheden van de beginner en dus het risico van teleurstelling + hoge prijs, leek het mij verstandig om eenvoudig te beginnen. d.w.z
* budget voorlopig op max. E 500,- zetten
* accent op bloemen en planten (voorlopig). Dus een relatief kleinere w.a bijv. 150 mm is geen probleem.
9- deze keuze sluit het maken van mooie opnamen van vlinders niet uit.(volgens ervaringsdeskundigen)
10- kwam daarmee in de prijsklasse van E 450,- en dus zeer acceptabel.
11- besluit: start met Nikon 85 VR/ test 1 jaar/ dan evventueel inruilen voor bijv. Tamron 180.

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: tussenringen of Macro obj. ?

Bericht door pacha » za feb 25 2012 12:38 pm

Antonius,
je hebt de knoop doorgehakt.
Gefeliciteerd met je nieuwe macrolens.
Nu kan je aan de slag.
Praktijk ervaring opdoen, met je nieuwe speeltje.
Veel plezier ermee.
Ben benieuwd naar je eerste foto's.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » za feb 25 2012 2:25 pm

Om te beginnen met macro een goede keus!
Lekker veel oefenen nu, de lente komt eraan en dan heb je veel mogelijkheden!
En voor je het weet zit je te fotograferen met een Tamron 180mm ;) (heb ik ook)

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » di feb 28 2012 10:52 am

Dutchy® schreef:Om te beginnen met macro een goede keus!
Lekker veel oefenen nu, de lente komt eraan en dan heb je veel mogelijkheden!
En voor je het weet zit je te fotograferen met een Tamron 180mm ;) (heb ik ook)
macro-migraine
in vriendenkring veel discussie over mijn besluit. WELKE VAN ONDERSTAANDE BEWERINGEN IS ONJUIST??
1) een 70mm obj., beeldmaatstaf 1 : 2.7 geeft op de kortste scherpstel afstand (k.s.a) van een voorwerp van 1 cm een beeld van 27 mm.
2) dus, op een 24 x 16 sensor kan een voorwerp van 16/2.7(= ca 6 mm) het beeldvlak 100% vullen.
3) een Macro-obj. heeft een geringe scherptediepte. enkele mm.
4) Het uit de hand maken van een scherpe1:1 foto bij S=1/8sec. +VR is nauwelijks te verwachten.
5) scherp stellen vergt een slede.
6) Bij een T-lens 70-300mm, ingesteld op 300mm, voorwerp op 1,5m (lastig instellen) S= 1/300sec geeft een voorwerp van 1 cm bij uitsnede 66% een prima semi-macro resultaat. De scherptediept is groter dan bij een macro-obj.(dus geen slede nodig)
7) TUSSENRINGEN op een T-lens 70-300mm vergroot de obj. lengte met ca 50mm.Verkleint de k.s.a sterk.(voordeel t.o.v 6. Ook de scherptediepte neemt af.

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » di feb 28 2012 11:57 am

#5 is onjuist, je hebt niet echt een slede nodig bij normaal macro gebruik, alleen als je voorbij de 1:1 gaat is het wel handig.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 28 2012 12:01 pm

Fijn dat jullie, vrienden onder elkaar, zo goed kunnen discussiëren.
Er komen interessante beweringen naar voor.

Je vraagt nu welke van de beweringen onjuist is.

Om te beginnen alles is relatief, het hangt er allemaal vanaf.
Je moet elke bewering in een bepaalde context plaatsen.
Je hebt nu zelf een echte macrolens, je kan dus bepaalde beweringen, toetsen aan je eigen ervaring.

Zo bijvoorbeeld:
3) een Macro-obj. heeft een geringe scherptediepte. enkele mm.
Je zal merken dat deze bewering in een bepaalde context juist is.
Deze bewering veralgemenen, zou ik niet doen,
want:
een macrolens gedraagd zich als elke gewone lens, met dezelfde eigenschappen, behalve dan het geoptimaliseerd zijn voor macro.
Neem met je macrolens bijvoorbeeld een landschap foto, met zoveel mogelijk scherptediepte, zoals je met een gelijkaardige gewone lens zou doen.
Kijk naar de scherpediepte die je bekomt.
Hoe groot is deze?

5) scherp stellen vergt een slede.
een slede kan helpen om scherp te stellen, zeer handig als je bijvoorbeeld aan focus stacking gaat doen.
Neem opnieuw je eigen macrolens,
probeer scherp te stellen zonder slede.
Kan je scherp stellen zonder slede?
Ik hoop het, als je het niet kan, en de bewering klopt, dan kan niemand scherp stellen met een macro lens, zonder gebruik te maken van een slede.

Ben benieuwd naar je eigen bevindingen.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 28 2012 12:04 pm

Ik heb je vergelijkingen van antoniusjohger niet nagerekend, maar of je nu de ene brandpunt gebruikt of een andere, bij eenzelfde vergrotingsmaatstaf is de scherptediepte gelijk. Het voordeel van een langer brandpunt is het hebben van een grotere opname-afstand. Met een grotere opname-afstand heb je een ander perspectief en andere beeldbeleving van het onderwerp tegenover de achtergrond dan dat je met een korter brandpunt dichter op het onderwerp zit. Maar voor de scherptediepte maakt het dus niet uit.
antoniusjohger schreef: 5) scherp stellen vergt een slede.
Met een eeneenstatief steunend wat naar voor of achter leunend totdat je object scherp in beeld ziet werkt snel en goed.
Met een kort brandpunt (met korte opname-afstanden) iets wat op tafel ligt en dan je hand als steun met de pink op tafel en de duim onder je objectief en dan wat op en neer steunend kom je ook tot een snelle scherpstelling. Vergelijkbaar kun je ook bij beestjes op een boomtak e.d. werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 28 2012 12:16 pm

antoniusjohger schreef:1) een 70mm obj., beeldmaatstaf 1 : 2.7 geeft op de kortste scherpstel afstand (k.s.a) van een voorwerp van 1 cm een beeld van 27 mm.
2) dus, op een 24 x 16 sensor kan een voorwerp van 16/2.7(= ca 6 mm) het beeldvlak 100% vullen.
Hebben jullie dit echt getest?
Mag ik de voorbeeld foto eens bekijken?

Een lens met een vergrotingsmaatstaf van 1:2.7, die scherpsteld op de kortste scherpstelafstand, zal een voor werp van 1 cm., 2.7 keer kleiner weergeven op het sensorvlak.
Dus het voorwerp van 1 cm. zal op het sensorvlak slechts 0,37mm. groot zijn.
In mijn ervaring tenminste.

Uiteraard gaan we er vanuit dat er geen hulpmiddelen gebruikt worden.
Gewoon een 70mm. lens vergrotingsmaatstaf 1:2.7 nemen, zo kort mogelijk scherpstellen, en knallen maar.

'k wou dat jullie gelijk halen, heb hier toevallig zo'n 70mm. lens liggen, 't zou fantastisch zijn. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 28 2012 12:27 pm

Voor een 70mm obj. las ik dit niet als "objectief" met een brandpunt van 70mm, maar een object (het voorwerp wat je wilt fotograferen) van 70mm (7cm) grootte.

Met een vergrotingsmaatstaf van 1:2.7 kom ik aan een beeldgrootte van 25,93 mm, ofwel afgerond 26mm en niet 27mm zoals antoniusjohger opgeeft.

Een DX sensor is globaal 16x24mm. Dus het object van 70mm grootte met een beeld van 26mm past inderdaad ongeveer 100% beeldvullend op de sensor. Je komt zelfs nog 2mm tekort. (Het is iets groter als die 100% beeldvulling).

Om misverstanden te voorkomen raad ik aan afkortingen die voor meerdere betekenissen vatbaar zijn niet te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 28 2012 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 28 2012 12:35 pm

antoniusjohger schreef:4) Het uit de hand maken van een scherpe1:1 foto bij S=1/8sec. +VR is nauwelijks te verwachten.
Samen met jullie verwacht ik dit ook niet,
al heb ik het nog niet getest, bij gebrek aan een macrolens met VR.
Om enkel dit soort foto's te gaan maken, zou ik geen geld uitgeven aan VR.

Macro foto's vergrotingsmaatstaf 1:1 bij een sluitertijd van 1/8sec, neem ik steeds vanop statief,
en dan dien je de VR toch uit te zetten, behalve als je statief staat te wiebelen,
in dat geval kan je beter een degelijk statief aanschaffen, of bij een goed statief zorgen voor een stevige ondergrond.
Heb eigenlijk geen idee waarvoor je geld zou uitgeven aan VR, in de veronderstelling dat je enkel 1:1 macro foto's zou nemen.
Voor close-up en gewoon gebruik van de macrolens, vind ik VR zeker een pluspunt.
Zal VR zeker overwegen, bij een volgende aanschaf van een macrolens, indien het budget het zou toelaten.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 28 2012 12:54 pm

antoniusjohger schreef: 6) Bij een T-lens 70-300mm, ingesteld op 300mm, voorwerp op 1,5m (lastig instellen) S= 1/300sec geeft een voorwerp van 1 cm bij uitsnede 66% een prima semi-macro resultaat. De scherptediept is groter dan bij een macro-obj.(dus geen slede nodig)
Heb hier toevallig een Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
De kortste scherpstel afstand is 1,5 meter, de maximum haalbare vergrotingsmaatstaf is 1:4
Wat ik ook doe, zonder hulpmiddelen, elk voorwerp zal in het beste geval 4 keer kleiner worden afgebeeld op het sensorvlak, dan het in werkelijk is.
Een voor werp van 4cm. zal 1 cm. groot worden afgebeeld.
Een voor werp van 1cm. zal 0,25 cm. groot worden afgebeeld.
Enz.
In dit geval, zal de afbeelding op je sensorvlak, nooit groter zijn dan 25% van de afmeting van je onderwerp.
Tenminste dit is de gangbare theorie.
Bij voldoende tijd zal ik het bewijs proberen te leveren.
Doen jullie ook de test?
Dan kunnen we vergelijken.
Hoop stilletjes dat jullie het halen, 66% zou prima zijn voor mijn 70-300.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 28 2012 1:16 pm

pacha schreef: Heb hier toevallig een Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
......
de maximum haalbare vergrotingsmaatstaf is 1:4
......
In dit geval, zal de afbeelding op je sensorvlak, nooit groter zijn dan 25% van de afmeting van je onderwerp.
......
Bij voldoende tijd zal ik het bewijs proberen te leveren.
Doen jullie ook de test?
Lijkt me een beetje overbodig werk allemaal. 1:4 is 1:4
Zijn de officiële specs. http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zo ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Er lijkt mij geen reden om aan die specs. te twijfelen.

antoniusjohger

Bericht door antoniusjohger » wo feb 29 2012 10:12 am

Opnieuw wil ik jullie allen die hebben gereageerd op mijn MACRO-MIGRAINE hartelijk danken. Het heeft mijn kennis van zaken zeker vergroot. t.z.t laat ik wel wat opnamen zien die ik heb gemaakt maar tot op dit moment ben ik verre van tevreden.
VRAAG: grote beeld hoek = klein brandpunt = grote scherptediepte. Telkens lees ik ook dat de SCHERPTEZONE groter wordt indien de beeldhoek kleiner wordt. Dit lijkt dus volledig met elkaar in tegenspraak te zijn. Nergens kan ik voor deze uitspraak een verklaring vinden. Het heeft iets te maken met de beeldafstand, maar meer weet ik niet.

groeten Ton

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 29 2012 10:55 am

Voor een antwoord zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 91#p295191" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p181269" onclick="window.open(this.href);return false;

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo feb 29 2012 11:35 am

antoniusjohger schreef:...t.z.t laat ik wel wat opnamen zien die ik heb gemaakt maar tot op dit moment ben ik verre van tevreden...
groeten Ton
Ton,
normale reactie bij het starten met macro fotografie,
niet elke macro opname is een schot in de roos.
Macro fotografie is niet eenvoudig.
Probeer, en blijf proberen, telkens opnieuw.

Al smedend, wordt men smit.
Al doende zal je macro fotografie onder de knie krijgen.
Laat je niet ontmoedigen,
wees blij, als er op 100 macro foto's, 1 goeie tussen zit.

Toon regelmatig wat je al hebt bereikt,
op deze manier kunnen de forumleden, je gericht advies geven, en zal je snel vorderingen maken.
Vergeet niet om de exif gegevens in de foto te laten, of anderszins de gegevens bij de foto te plaatsen,
deze gegevens zijn van groot belang, om je te kunnen verder helpen;

Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”