Gezondheidsrisico's urbex?

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Gezondheidsrisico's urbex?

Bericht door D7000newbie » za feb 25 2012 9:33 pm

Hallo,

Ik heb enorm zin om te starten met urban exploration, maar ben een beetje geschrokken van een TV documentaire over asbest in oude panden. Het schijnt dat in het overgrote deel van de bedrijfspanden, scholen, ziekenhuizen en fabrieken van voor 1996 volop asbest is verwerkt. Het is inmiddels duidelijk dat dit geen incidenten meer zijn.

Als je in een omgeving met asbestvezels rondloopt heb je na 30 jaar een zeer grote kans op ongeneeslijke longkanker... heel griezelig allemaal.

Staan jullie hier wel eens bij stil, en zoja hoe ga je hiermee om?

Gr. Newbie
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Bericht door Tom » za feb 25 2012 9:40 pm

Vroeger werd asbest in de remmen van auto's gebruikt, op kruispunten was een hogere concentratie asbest meetbaar.

Als je een foto maakt van een optrekkende autobus zul je een hap fijnstof inademen, dat is waarschijnlijk ook kankerverwekkend.

Als je een glas cola light drinkt, drink je aspartaam, dat is ook kankerverwekkend.

En als je rustig rondloopt door een oude ruimte, nergens aankomt en op die manier zorgt dat er niet veel stof zal bewegen, dan is er weinig aan de hand. Zolang de asbestplaten heel zijn is er ook geen gevaar. Als het kapot gaat (sloop, brand, etc) is het wel gevaarlijk. Maar in aanraking komen met asbest betekent niet dat je een garantie hebt op kanker. Gelukkig.

george013

Bericht door george013 » za feb 25 2012 9:47 pm

Als je 50 bent en na 30 jaar problemen hebt, kun je daar mee ziten?
Ik zie dat Tom al gereageerd heeft.
Ik heb nog meegemaakt dat asbest verplicht was in stookokken. Daarna een verbod op het slopen van asbest zonder vergunning terwijl er nogwel verkocht mocht worden. Metingen in de IJtunnel toendertijd gaven concentrtisch aan ver boven wat geaccepteerd was.
Branden heden ten dage waar asbest vrijkomt en mannetjes in maanpakken rondlopen is een lachertje. Wordt goed aan verdient.
Asbest is alleen gevaarlijk in losse vezelvorm bij het inademen.
George

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 25 2012 9:56 pm

D7000newbie schreef:Hallo,

Ik heb enorm zin om te starten met urban exploration, maar ben een beetje geschrokken van een TV documentaire over asbest in oude panden. Het schijnt dat in het overgrote deel van de bedrijfspanden, scholen, ziekenhuizen en fabrieken van voor 1996 volop asbest is verwerkt. Het is inmiddels duidelijk dat dit geen incidenten meer zijn.

Als je in een omgeving met asbestvezels rondloopt heb je na 30 jaar een zeer grote kans op ongeneeslijke longkanker... heel griezelig allemaal.

Staan jullie hier wel eens bij stil, en zoja hoe ga je hiermee om?

Gr. Newbie
Ik zou me meer zorgen maken als bij het VU informeert over een pijnlijke teennagel. Dan kom je 'nationwide on TV', tenzij je het geluk hebt dat je niet interessant genoeg bent.

Marktwerking.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 25 2012 9:58 pm

george013 schreef: Ik heb nog meegemaakt dat asbest verplicht was in stookokken.
Wat zijn 'stookokken'?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: omgeving met asbestvezels

Bericht door gijs sandberg » za feb 25 2012 10:12 pm

Beste N,

Zolang je e.e.a. laat liggen en niet inademt is het risico erg klein, de echte risico's worden overdreven.
Bij het soort avonturen dat je overweeegt zijn andere risico's veel groter. :D

Groeten, GIjs
PS ik heb voorkennis, ik heb de persoon gekend die in zijn proefschrift asbest als risico identificeerde, lang geleden.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

george013

Bericht door george013 » za feb 25 2012 10:23 pm

flitslicht schreef:
george013 schreef: Ik heb nog meegemaakt dat asbest verplicht was in stookokken.
Wat zijn 'stookhokken'?
Valt een lettertje weg. Een plaats waar een cv-installatie is opgesteld. Brandwering.
George

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » zo feb 26 2012 12:38 am

Inderdaad is asbest volkomen onschadelijk, totdat je het inademt. Het dat kan eigenlijk alleen als je in een asbestplaat gaat boren, hakken, breken, etc. Leven in een gebouw waarin asbest zit, is zelfs als je je hele leven er woont, niet schadelijk. Maar als het ergens zit, gaat vroeg of laat iemand er in zitten boren of zo, en bij het afbreken van het gebouw gebeurt er ook wel wat. Dat is dan het risico.
Kortom, het rondlopen in een oud gebouw lijkt mij gevaarlijk vanwege vallende voorwerpen of dat je je verstapt dan vanwege de asbest.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 4:01 am

De kans dat je door een verrotte vloer heen zakt e.d. lijkt me aanzienlijk groter dan dat je asbest inademt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo feb 26 2012 7:25 am

:D
Als jongen van 15 - 17 werkte ik regelmatig in mijn vakantie's in de bouw.
Centje bijverdienen voor de hobby. (Raad eens)
In 1965 - 67 was er nog weinig of niets van de eigenschappen van asbest bekend.
Op de werf van de aannemer "mocht" ik dan asbest buizen en platen zagen die gebruikt werden in de betonbekisting.
's-Avonds was je dan wit van het asbest stof. :roll:
Mondkapjes o.i.d. Nooit van gehoord.
Nu 62, nog steeds geen problemen.
Het is zonder meer een gevaarlijk stofje, maar we moeten het ook weer niet overdrijven.
Iets wat bij Nederlanders in de genen lijkt te zitten.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo feb 26 2012 10:11 am

george013 schreef: mannetjes in maanpakken rondlopen is een lachertje.
Anders zouden die maanmannetjes dagelijks gegarandeerd asbest inademen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 26 2012 10:29 am

Wikipedia: (voor wat het waard is):

"In Groot-Brittannië werd asbestose in 1931 erkend als beroepsziekte. Ook in Nederland waarschuwde de arbeidsinspectie in de jaren '30 al voor de gezondheidsgevaren van asbest.
In de jaren '60 van de 20e eeuw deed de Nederlandse bedrijfsarts J. Stumphius onderzoek naar de effecten van het gebruik van asbest als isolatiemateriaal bij scheepswerf De Schelde. Hij toonde aan dat werken met asbest kan leiden tot mesothelioom, een zeldzame, maar dodelijke vorm van kanker van het long- of buikvlies. Hij promoveerde in 1969 op dit onderzoek, dat werd gepubliceerd onder de titel Asbest in een bedrijfsbevolking. In dit boek waarschuwde hij voor de enorme gevaren en riep hij de Nederlandse overheid op maatregelen te nemen.
In 1978 werd spuitasbest, dat veel gebruikt werd ter isolatie in schepen en gebouwen, verboden. Pas 15 jaar na bekend worden van de resultaten van het onderzoek, in 1993, werd de toepassing van asbest in andere vormen niet langer toegestaan. Er is echter nog veel asbest in Nederlandse gebouwen aanwezig: naar schatting enkele miljoenen kilo's. Bij beschadiging van een gebouw (bij verbouwing, sloop of brand bijvoorbeeld) vormt dit asbest een groot gezondheidsrisico voor iedereen die zich in en rond het gebouw bevindt.
Het gebruik van asbest is verboden, maar nog veel oudere constructies bevatten dit materiaal. De brandweer in Nederland heeft aangepaste procedures voor calamiteiten waar mogelijk asbest bij vrijkomt."

Het boek van dr. Stumphius heb ik destijds gelezen omdat ik toen in Vlissingen woonde en het boek in de boekhandel stond waar ik een zaterdagbaantje had.
Kort gezegd: zeker na 1969, publicatiedatum van het boek van dr. Stumphius, waren de grote risico's van asbest in Nederland genoegzaam bekend. Dat er weinig mee gedaan werd is een tweede. Maar ja, al sinds 1959 waren ook de gevolgen van roken bekend, en nog zijn er mensen die volhouden dat ze pas kort geleden iets hoorden over de gevaren... (Al in 1963 werd op alle openbare scholen in Rotterdam van gemeentewege een folder verspreid waarin roken als kankerverwekkend werd aangemerkt. Je zou denken dat anno 2012 eenieder dus verstandiger zou moeten zijn... Mwah....).

george013

Bericht door george013 » zo feb 26 2012 10:56 am

Tom schreef:
george013 schreef: mannetjes in maanpakken rondlopen is een lachertje.
Anders zouden die maanmannetjes dagelijks gegarandeerd asbest inademen.
De kans op asbstvezels in de lucht is vrij klein. Deze maanmannetjes zoeken vaste brokken op die opzich geen gevaar vormen. En een paar meter verder staan mensen toe te kijken naar dat gevarlijke werk. Het is vaak niets meer dan aan tonen dat je alle risico's hebt vermeden.
Net zoals laatst bij die legionella-uitbarsting ergens in Nederland waar dan grote hoeveelheden fleswater wordt aangevoerd. Met legionella besmette water is alleen gevaarlijk in vernevelde vorm dat je inademt. Je kunt het gewoon drinken.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 12:56 pm

Wat Tom bedoelt is dat die maanmannetjes dit werk dagelijks doen. Die zijn er voor opgeleid om het asbest op te ruimen.
Vanuit dat dagelijkse werk, telkens weer opnieuw, dan op de ene plek, dan weer op de andere plek, staan ze bloot aan asbest. Niet op een toevallige dag, en daarna niet meer, maar min of meer "continue". Vandaar die bescherming in die pakken.

Het is net zo iets als vroeger in de doka. Zo nu en dan in de doka dampen van chemicaliën inademen (en dan met name die in de kleurendoka werden gebruikt), heeft nog niet zoveel effect. Maar wel degelijk als mensen er beroepsmatig dagelijks in staan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 26 2012 1:08 pm

Ik denk dat je je over asbest het minste zorgen hoeft te maken. Ben je daar bang voor haal je toch een masker bij de locale bouwmarkt en zet je die op.

Waar ik me drukker over zou maken zijn zaken als instortingsgevaar, ergens doorzakken, in vallen of jezelf bezeren en vervolgens niet bij hulp kunnen geraken. Zeker in afgelegen stukken.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”