Bol / globe / sphere voor de SB-700

Discussies over flitsers
Plaats reactie
D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » za feb 25 2012 11:01 pm

Hallo,

Ik heb voor mijn SB-700 zo'n mini softboxje gekocht voor on-camera gebruik. Het idee was de schaduwen verkleinen, maar ik zie eigenlijk geen effect. Ik gebruik dit voor het fotograferen van asielkatten in hokjes van ong. 60x60x60 in modieus 18% grijs :-) Ik fotografeer de katten in portrait en kan de flitser niet echt off camera kwijt in het hokje.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een bol, sphere, globe of hoe die dingen ook heten:
http://www.cameratools.nl/studio/licht- ... fitting-a/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop hiermee zoveel mogelijk de slagschaduwen te verminderen. ik dacht eraan om de flitser ophoog te richten met de camera in portrait stand.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Newbie
Laatst gewijzigd door D7000newbie op za feb 25 2012 11:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Bol / globe / sphere voor de SB-700

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 4:26 am

Geen ervaring mee, maar gezien het voornemen om de flitser rechtop te zetten (zo'n beetje hetzelfde als op het plaatje), zal er niet minder slagschaduw zijn, alleen wat zachter in zijn vorm.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo feb 26 2012 7:35 am

Zo'n flitsverzachter heeft alleen zin als dat ding groot genoeg is.
Als je een horloge in macro wilt fotograferen is de meegeleverde verzachter groot genoeg. Op een afstand van zeg 10 centimeter is de verzachter toch nog 2 keer groter dan het onderwerp. Het licht kan als het ware nog het onderwerp van alle kanten belichten en daardoor heb je geen slagschaduwen.

Bij een poes zit je met de camera zo op 75 centimeter van je onderwerp. Het onderwerp zelf zal tot 40 centimeter groot zijn. De verzachter moet dan groter dan die 40 centimeter zijn, wil het licht er om heen kunnen.

Dus op zoek naar een flitsverzachter. Je hebt ze opvouwbaar.

Dit is een multi-oplossing:
Afbeelding
Yongnuo-56cm-5-in-1-collapsible-multi-disc-light-reflector.

Gebruik de doorzichtige variatie en zet die met een klem voor een statief dat naast - opzij van je staat met je tweede flitser. Je flitser belicht de diffusor en de diffusor belicht de poes.

Zelf gebruik deze om m'n andere flitser CLS aan te sturen:
Afbeelding
Je objectief steekt door het gat, en de ingebouwde camera flitser belicht dan het witte schermpje.

Samenvatting:
om flitslicht te verzachten moet de diffusor of reflector groter zijn dan het te fotograferen onderwerp. Dit is afhankelijk van de afstand. Op een afstand van meer dan 1,5 keer de onderwerpmaat, moet de verzachter, diffusor nog groter zijn.
Daarom zijn er ook die fotostudio's met van die grote lichtbakken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 26 2012 10:10 am

Aanvullende uitleg bij gebruik van één flitser / lichtbron:

Wel of geen slagschaduw is niet alleen afhankelijk van de grootte van het uitstralende licht, maar vooral vanuit welke richting het licht komt. Een groot (groter) uitstralend lichtvlak vanuit een hoog standpunt (opstaande flitser met bol) kan meer slagschaduw veroorzaken, dan een minder groot lichtvlak bij een lager standpunt (flitser rechtstreeks). De grootte / het oppervlak van het uitstralende licht bepaalt de vorm van de schaduw, of de schaduw hard van overgang is, of zacht van overgang. Klein lichtoppervlak harde overgang, groter oppervlak zachte(re) overgang.

Weinig of veel lichtreflectie rondom (licht wat via reflectie terugkomt) bepaalt of de schaduwen (diep) donker van helderheid worden of lichter van helderheid. Hulpmiddelen als een bol of een dome voor een flitser hebben de eigenschap het licht te spreiden, tegenover direct licht uit een flitser. Het hangt dan af van de reflectie van het teruggekaatste licht rondom of schaduwen daarmee meer of minder worden verzacht in hun helderheid. Bijv. een bol buiten in de open ruimte gebruiken heeft door het bijna volledig ontbreken van terugkomend gereflecteerd licht rondom dan ook weinig zin. Binnen daarentegen wel. Alleen bij onderwerpen vrij dichtbij kun je op zichzelf dus nog wel "slagschaduw" hebben indien het licht vanuit die bol vanuit een vrij hoog standpunt komt door een opstaande flitser.

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » zo feb 26 2012 12:00 pm

Wauw, heren dank voor de uitgebreide toelichting!!

Het lijkt erop dat ik met 1 flitser de slagschaduwen toch niet weg ga krijgen. Flitsers off camera in een hokje plaatsen lukt niet, omdat er halverwege een zitplankje zit dit een nog grotere schaduw geeft.

Een diffuser van meer dan 40cm krijg ik met geen mogelijkheid in of vlak voor het hok.

Jullie hebben mij wel op een ander idee gebracht. Ik zou kunnen proberen de R1C2 flitserset (2x) aan de lens te gebruiken. De afstand tot het onderwerp is ongeveer 50-60 cm. Misschien krijg ik hiermee de schaduwen weg als ik de verhouding van de flitssterkte op 1:1 zet....
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 27 2012 8:29 am

D7000newbie schreef: Ik zou kunnen proberen de R1C2 flitserset (2x) aan de lens te gebruiken. De afstand tot het onderwerp is ongeveer 50-60 cm.
neem aan dat je zo'n set niet hebt. Het gaat trouwens om de R1C1 set;

Afbeelding

De stagiaire die de R1C1 set mocht fotograferen heeft kennelijk nog nooit van zwaartepunt gehoord. Je klemt zo'n setje niet zo maar aan de voorkant van je objectief en gaat er dan mee rondlopen. Werkt van geen meter.

Bij de R1C1 set hoort een stoel en een opnametafel. Middels de CLS menu in je camera, (je hebt met jouw camera geen SU-800 nodig) regel je de lichtopbrengst en elke schaduw kun je wegwerken en desnoods versterken. Deze sets worden gebruikt om munten (relief), juwelen, horloges e.d. mee te fotograferen.

http://vimeo.com/couchmode/channels/pho ... t/10255336" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf zou ik 6 euro uitgeven aan zo'n wit ding dat je over je objectief schuift. En dan kunt je op 50 a 60 cm best wel zachtere opnamen maken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 27 2012 9:40 am

Hans Braakhuis schreef: Zelf zou ik 6 euro uitgeven aan zo'n wit ding dat je over je objectief schuift. En dan kunt je op 50 a 60 cm best wel zachtere opnamen maken.
En waar haal je zo'n ding / hoe heet het?

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » di feb 28 2012 12:57 am

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik de R1C1 set al wel heb met 2 flitsertjes. Tot nu toe vooral voor macrowerk gebruikt, en helemaal enthousiast erover.

Dit is misschien wel een oplossing voor mijn lastige slagschaduwen-probleempje. Maar moet dit ook gaan proberen. (dit wordt probeersel nummer 9, we houden vol! :-) )

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 28 2012 8:18 am

Zo'n Falcon Eyes Cameraflitser diffusor MR0912T

Afbeelding

Haal je bij bijvoorbeeld bij:
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/omni ... 193_99034/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik er een met F.E. reclame-opdruk. Die werden (worden misschien) gratis uitgedeeld op Professional Imaging.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ng#p486169" onclick="window.open(this.href);return false;

Maat: 31cm hoog (ook voldoende voor gebruik van een extra flitser op de camera).
22cm breed.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr mar 02 2012 4:07 pm

Ik heb die globe in m'n speedlight modiefierset zitten. Misschien niet helemaal schaduwloos maar wel erg mooi zacht licht.
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”