Ervaringen gevraagd "better beamer"

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Johnnie_D5100

Ervaringen gevraagd "better beamer"

Bericht door Johnnie_D5100 » zo feb 26 2012 8:49 am

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Better beamer? :egeek: Deze zou het flitslicht moeten versterken en sommigen beweren zelfs dat deze te gebruiken is voor wildfotografie! Weet er iemand meer over het bereik van deze flitsversterker?

"De Better Beamer van LensCoat zorgt dat het flitslicht wat uit uw flitser komt wordt versterkt. Hierdoor kan het licht een ontzettend groot gebied belichten."

Mvg!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Ervaringen gevraagd "better beamer"

Bericht door emdeklerk » zo feb 26 2012 9:11 am

http://www.lenscoat.com/photo-accessories-c-26_11.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Even het linkje voor je geplaatst.
Zo'n Better Beamer is gewoon een tele-voorzet. Het is bij uitstek bedoeld voor gebruik met tele-objectieven.
Het licht van de flitser wordt nauwer gebundeld, wat uiteraard resulteert in een hoger richtgetal, omdat dat gerelateerd is aan de beeldhoek.
Of het wild er van gecharmeerd is: ik weet haast wel zeker van niet.

Ik meen overigens dat Metz de eerste was die zoiets aanbood, al vlak na de introductie van de 45 CT-1 eind jaren zeventig van de vorige eeuw:

http://www.fmfire.de/mb45.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo feb 26 2012 9:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo feb 26 2012 9:12 am

Beste J,

Ik begrijp jouw post niet.

Eens met de opmerking van EM hierboven.
Dit soort voorzetstukken concentreert het licht van een lichtbron.
Van enige versterking is m.i. geen sprake.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » zo feb 26 2012 9:36 am

gijs sandberg schreef:Beste J,Ik begrijp jouw post niet
De vraag in mijn post is of er iemand is op het forum die ervaringen heeft met zo'n ding, met versterken bedoelde ik uiteraard het concentreren van het licht, excuses hiervoor. Op diverse websites wordt overigens het woord versterken wel gebruikt, vandaar de verwarring!

Mvg

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » zo feb 26 2012 10:03 am

emdeklerk schreef:http://www.lenscoat.com/photo-accessories-c-26_11.html

Zo'n Better Beamer is gewoon een tele-voorzet. Het is bij uitstek bedoeld voor gebruik met tele-objectieven.
Het licht van de flitser wordt nauwer gebundeld, wat uiteraard resulteert in een hoger richtgetal, omdat dat gerelateerd is aan de beeldhoek.

Bedankt voor de link! Het wild zal er waarschijnlijk niet zo van gecharmeerd zijn, maar in bepaalde situaties zou het misschien wel uitkomst kunnen bieden, als je net dat beetje licht tekort komt om goede foto te maken!

Mvg

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » zo feb 26 2012 11:15 am

De better beamer wordt veel door natuurfotografen gebruikt en is ook voor deze doelgroep ontwikkeld .
o.a. natuurfotograaf Jeroen Stel maakt veel gebruik van de BB en zweert erbij .
http://www.jeroenstel.com/#/0//0/home" onclick="window.open(this.href);return false;
Juist met hard licht overdag kan een BB uitkomst bieden.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo feb 26 2012 1:16 pm

emdeklerk schreef:http://www.lenscoat.com/photo-accessories-c-26_11.html

Ik meen overigens dat Metz de eerste was die zoiets aanbood, al vlak na de introductie van de 45 CT-1 eind jaren zeventig van de vorige eeuw:

http://www.fmfire.de/mb45.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, staat hier ook nog in de vitrinekast. Met een 27 Din rolletje tot op 50 meter :) .
Was toen heel uitzonderlijk.

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » ma feb 27 2012 6:51 pm

ruud schreef:De better beamer wordt veel door natuurfotografen gebruikt en is ook voor deze doelgroep ontwikkeld .o.a. natuurfotograaf Jeroen Stel maakt veel gebruik van de BB en zweert erbij .http://www.jeroenstel.com/#/0//0/homeJuist" onclick="window.open(this.href);return false; met hard licht overdag kan een BB uitkomst bieden.
Lijkt me best wel een effectief hulpmiddel eigenlijk, mits op de juiste manier gebruikt!

http://www.naturescapes.net/032007/gd0307.htm

Mvg

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » di mei 22 2012 7:51 pm

Nog eens even proberen :wink: , niemand?

Mvg J

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di mei 22 2012 8:34 pm

Gewoon kopen voor die paar tientjes Johnnie, ga hem zelf ook halen overigens.
Gewoon met daglicht gebruiken maar iets knijpen , je moet eigenlijk gebruiken als een soort invulflits.
Je flits is nauwelijks zichtbaar overdag maar wel effectief , vogels en andere dieren hebben er totaal geen hinder van.
S`avonds ben ik geen voorstander van flitsen , zeker bij uilen en andere nachtdieren vind ik dit geen optie .

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » di mei 22 2012 11:11 pm

Een paar tientjes is idd niet de kost, wel moet ik er nog een flitser bij kopen, een sb-700 of sb-900, dus dat is toch weer een paar honderd euro extra, deze combinatie had ik in gedachten, idd uitsluitend voor overdag, zeker niet voor in het donker!

Ik vraag me alleen af, wat voor invloed zo'n combinatie overdag kan hebben op je sluitertijd, zou je hiermee ook een net iets betere sluitertijd kunnen realiseren? Of blijft het slechts bij een invulflits?

Mvg J

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 23 2012 12:27 am

Dat het licht wordt geconcentreerd op het onderwerp heeft niets te maken met de filtsduur.
En het is de flitsduur die de synchronisatietijd dicteert.
Je kunt nooit boven de maximale synchronisatietijd van je camera. Meestal 1/125 of 1/250.
Wat nog heel mooi is, de F2 die ik nu gebruik gaat maar tot 1/80...

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo mei 23 2012 7:50 am

Miss dat het dan alsnog nut kan hebben m.b.t. een net iets beter resultaat? Op een bewolkte dag kom ik soms niet eens aan bijvoorbeeld 1/250, ik verwacht natuurlijk ook geen wonderen, maar het zou misschien in sommige situaties net iets meer kunnen bijdragen dan enkel een invul flits.

Anders moet ik het gewoon eens proberen, een flitser is natuurlijk voor nog veel meer doeleinden te gebruiken dan voor bijvoorbeeld dierfotografie, dus weggegooid geld is het niet, en een Betterbeamer is ook de kost ook niet!

Mvg J

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”