wat kan nikon wat metz niet kan?

Discussies over flitsers
Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

wat kan nikon wat metz niet kan?

Bericht door Willem v D » do mar 01 2012 9:42 pm

tijdens het lezen op dit forum ben ik er achter gekomen dat een flitser best belangrijk is voor de camera,
maar met alle techniek die er is weet je niet meer wat je wel en niet moet hebben.

een sb600 kan weer (iets) minder als een sb800/900 (automatisch diafragma)
Wat voor meer waarde heeft dit??

maar hoe zit dat dan met een flitser van metz??
wat mis je bij metz, wat je wel weer hebt op een nikon sbxxx

Ik vraag dit omdat ik misschien een sb 600 voor een leuke prijs kan over nemen maar twijfel over de koop

mvg Willem

Steven

Re: wat kan nikon wat metz niet kan?

Bericht door Steven » do mar 01 2012 11:52 pm

SB-600 is een prachtige flitser en als je die voor een mooie prijs kunt kopen zou ik hem niet laten liggen.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr mar 02 2012 12:41 am

Steven schreef:SB-600 is een prachtige flitser en als je die voor een mooie prijs kunt kopen zou ik hem niet laten liggen.
Helemaal eens. Werkt uitstekend voor mij. Wel even goed de handleiding bestuderen, maar dat is een open deur...
Zover ik kan zien stelt de ts, evenmin als ik, kritische eisen aan een flitser, behalve dat deze méér moet kunnen dan het ingebouwde recht-in-je-gezicht-flitsertje van de camera. De SB-600 heeft trouwens óók automatische zoom, met dien verstande dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen FF of DX. Maar dat is ook geen eerste vereiste. En dat automatische diafragma, tsja, de SB-600 doet óók een voorflitsje en meet dan hoeveel licht er echt nodig is, net als zijn jongere broers...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 12:54 am

JaapV schreef:
Steven schreef:SB-600 is een prachtige flitser en als je die voor een mooie prijs kunt kopen zou ik hem niet laten liggen.
Helemaal eens. Werkt uitstekend voor mij. Wel even goed de handleiding bestuderen, maar dat is een open deur...
Zover ik kan zien stelt de ts, evenmin als ik, kritische eisen aan een flitser, behalve dat deze méér moet kunnen dan het ingebouwde recht-in-je-gezicht-flitsertje van de camera. De SB-600 heeft trouwens óók automatische zoom, met dien verstande dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen FF of DX. Maar dat is ook geen eerste vereiste. En dat automatische diafragma, tsja, de SB-600 doet óók een voorflitsje en meet dan hoeveel licht er echt nodig is, net als zijn jongere broers...
Ohw en vergeet de compatibiliteit met Nikon's CLS niet. Met de juiste body dus off camera te besturen. Ik weet niet zeker maar denk dat dit het verschil met Metz is?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 02 2012 1:20 am

Steven schreef:Ohw en vergeet de compatibiliteit met Nikon's CLS niet. Met de juiste body dus off camera te besturen. Ik weet niet zeker maar denk dat dit het verschil met Metz is?
Dat doen de (meeste?) Metz flitsers ook wel. Maar de compatabiliteit naar de toekomst is bij de Nikon flitsers meer gewaarborgd dan bij flitsers van derden.

Ik vind de bouw van Nikon flitsers ook gewoon beter dan het meeste andere dat ik ken. Ik heb het topmodel van Metz gehad, maar die was wat bouw betreft toch echt minder dan de Nikon flitsers!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 2:01 am

Patrick schreef:
Steven schreef:Ohw en vergeet de compatibiliteit met Nikon's CLS niet. Met de juiste body dus off camera te besturen. Ik weet niet zeker maar denk dat dit het verschil met Metz is?
Dat doen de (meeste?) Metz flitsers ook wel. Maar de compatabiliteit naar de toekomst is bij de Nikon flitsers meer gewaarborgd dan bij flitsers van derden.

Ik vind de bouw van Nikon flitsers ook gewoon beter dan het meeste andere dat ik ken. Ik heb het topmodel van Metz gehad, maar die was wat bouw betreft toch echt minder dan de Nikon flitsers!
Ah oke, wist niet dat Metz draadloos met het pop-up flitsertje of met de SB-800/900/910 aan te sturen was en dat i-TTL dan ook nog zou werken bij de Metz. Ik heb hetzelfde als jou met oog op de bouw. De degelijkheid en mooie afwerking van de Nikon flitsers zie ik bij Metz niet terug.

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » vr mar 02 2012 8:11 am

De eigenaar vraagt 150 ineens ipv 130.
nu zit ik echt te tweifelen...
hij is voor een d90

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » vr mar 02 2012 8:40 am

Ken de staat niet en € 150--zou ik er nu max. voor willen betalen. Maar wanneer hij eerst 130 noemt en nu 150 dan is dat twijfelachtig. Maar goed uiteindelijk zal hij hem voor 150 ook kwijt raken wanneer jij hem laat schieten.
Heb geen idee hoe compleet hij is. SB600, opberghoes, standaard en handboek dat moet er dan wel bij zitten voor deze 150,=.
Weet ook niet hoeveel haast je ermee hebt maar je kunt ook nog even verder kijken omdat het dan toch al geen echt koopje meer is.
Recent, ca. 2 weken geleden, stond er 1 bij Nikon Service Point te koop voor € 129,= incl. 1/2 jaar garantie. Dit ter indicatie.

Voor iets meer heb je ook een Metz of Nissin flitser en dan nieuw met alle garanties en naar wat ik lees (op dit forum) en begrijp met (nagenoeg alle?) functionaliteiten van de Nikon.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 10:47 am

Weet wel wat Canon kan wat Nikon helaas nog niet kan. Canon heeft sinds kort de nieuwe 600EX-RT in het assortiment en deze beschikt over communicatie via radiogolven. Ik begrijp echt niet waarom Nikon dat nog niet heeft. Waarom is het niet direct ingebouwd in de nieuwe D800 en D4 en de SB-910. Ik vraag het mij al geruime tijd af waar het bleef want de kosten kunnen het niet zijn. Helaas komt Canon er nu mee. Dit maakt o.a de pocket wizzards overbodig.

lotjeman61
Clublid
Clublid

Bericht door lotjeman61 » vr mar 02 2012 11:35 am

Metz 50 is beter (richtgetal en aantal flitsen achter elkaar) dan de SB 600, maar de metz ondersteunt geen draadloos flitsen.
Als dat laatste geen probleem is dan zou je ook voor een Metz 50 of hoger kunnen gaan, Metz 48 is al twijfelachtig in vergelijk.
Ik had de SB 600 gekocht voor opnames in een grote fabrieks hal en kwam helaas te kort en deze gelukkig dezelfde dag (uur later) om kunnen ruilen tegen de SB 900.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr mar 02 2012 3:30 pm

Steven schreef:Weet wel wat Canon kan wat Nikon helaas nog niet kan. Canon heeft sinds kort de nieuwe 600EX-RT in het assortiment en deze beschikt over communicatie via radiogolven. Ik begrijp echt niet waarom Nikon dat nog niet heeft. Waarom is het niet direct ingebouwd in de nieuwe D800 en D4 en de SB-910. Ik vraag het mij al geruime tijd af waar het bleef want de kosten kunnen het niet zijn. Helaas komt Canon er nu mee. Dit maakt o.a de pocket wizzards overbodig.
totdat je de prijzen ziet.... :shock:

Ingebouwd is leuk, maar voor veel mensen geen moet. Strobisten kunnen het leuk vinden, maar het schijnt dat de transmitter alleen al ruim 2 keer zo duur word als eentje van PW.

Ik hou het wel lekker bij pocketwizzards, nog steeds de onbetwiste koning van draadloze triggers, en zo te zien een stuk betaalbaarder...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 3:49 pm

Remco v/d Sanden schreef:
Steven schreef:Weet wel wat Canon kan wat Nikon helaas nog niet kan. Canon heeft sinds kort de nieuwe 600EX-RT in het assortiment en deze beschikt over communicatie via radiogolven. Ik begrijp echt niet waarom Nikon dat nog niet heeft. Waarom is het niet direct ingebouwd in de nieuwe D800 en D4 en de SB-910. Ik vraag het mij al geruime tijd af waar het bleef want de kosten kunnen het niet zijn. Helaas komt Canon er nu mee. Dit maakt o.a de pocket wizzards overbodig.
totdat je de prijzen ziet.... :shock:

Ingebouwd is leuk, maar voor veel mensen geen moet. Strobisten kunnen het leuk vinden, maar het schijnt dat de transmitter alleen al ruim 2 keer zo duur word als eentje van PW.

Ik hou het wel lekker bij pocketwizzards, nog steeds de onbetwiste koning van draadloze triggers, en zo te zien een stuk betaalbaarder...
Ik had de prijzen nog niet gezien. Als dit exorbitant is dan kun je idd beter met pocket wizzards werken. Het is in ieder geval wel een ontwikkeling die mijns inziens al jaren terug een mogelijkheid had moeten zijn. Nu het er bij canon is zal Nikon toch wel volgen over een jaartje of 2 en dan wellicht wel met redelijke prijzen? Heb je al Pocket wizzards dan is het nodeloss maar voor nieuwe toetreders zeker het kiezen waard als de prijs dan inmiddels wel betaalbaar is toch?

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » vr mar 02 2012 4:16 pm

oké

effe dan een vraag wat voor flitser zou het beste zijn voor mijn d90 voor een prijs van max 150€ nieuw of gebruikt??

een sb600 lijkt een leuke flitser te zijn, maar als ik zo hoor zal die ong. een 130 waar moeten zijn.. en is 150€ toch 20 teveel.

graag tips waar ik naar kan kijken.

ps ik was van plan om volgende week naar de fotografica beurs te gaan in nieuwegein misschien dat ik daar iets tegen kan komen of zijn daar de prijzen ook aan de hoge kant??

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 4:30 pm

Willem v D schreef:oké

effe dan een vraag wat voor flitser zou het beste zijn voor mijn d90 voor een prijs van max 150€ nieuw of gebruikt??

een sb600 lijkt een leuke flitser te zijn, maar als ik zo hoor zal die ong. een 130 waar moeten zijn.. en is 150€ toch 20 teveel.

graag tips waar ik naar kan kijken.

ps ik was van plan om volgende week naar de fotografica beurs te gaan in nieuwegein misschien dat ik daar iets tegen kan komen of zijn daar de prijzen ook aan de hoge kant??
Ik vind eerlijk gezegt een prijs van €150,00 voor een -dan wel zo goed als nieuwe- onbeschadigde SB-600 het geld waard en zou die persoonlijk dan ook kopen. Heb je tot in de lengte der dagen plezier van. Momenteel is de prijs van de SB-600 in op de diverse verkoopsites eerder €170,00 dan €150,00 dus de prijs is gewoon netjes.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr mar 02 2012 5:56 pm

Steven schreef:Ik vind eerlijk gezegt een prijs van €150,00 voor een -dan wel zo goed als nieuwe- onbeschadigde SB-600 het geld waard en zou die persoonlijk dan ook kopen. Heb je tot in de lengte der dagen plezier van. Momenteel is de prijs van de SB-600 in op de diverse verkoopsites eerder €170,00 dan €150,00 dus de prijs is gewoon netjes.
Steven, ik ben het alwéér met je eens... :shock: 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”