nikon 14-24mm f 2.8 scherptediepte
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
nikon 14-24mm f 2.8 scherptediepte
Na een paar projecten (gebouwen van binnen) naar tevredenheid van een opdrachtgever gefotografeerd te hebben met de Samyang 14 mm. Heb ik weer vervolg opdrachten gekregen Over de Samyang ben ik redelijk tevreden, redelijk dus. Maar wil nu met de nikon 14-24mm f 2.8 aan de slag en dus aanschaffen.
bij de Samyang 14 mm heb ik oneindige scherptediepte van af een meter als ik hem instel op F8 en dan op 1,8 meter.
Ik ben benieuwd hoe dat bij de nikon 14-24mm f 2.8 is. ik hoorde van F5.6 maar dat is neem ik aan alleen bij 14 mm?
En handmatig scherpstellen neem ik aan?
hoe zit dat op de andere brandpunten? 16 18 20 24 zeg maar?
ben erg benieuwd naar de ervaringen van de kenners
mvg Tom
bij de Samyang 14 mm heb ik oneindige scherptediepte van af een meter als ik hem instel op F8 en dan op 1,8 meter.
Ik ben benieuwd hoe dat bij de nikon 14-24mm f 2.8 is. ik hoorde van F5.6 maar dat is neem ik aan alleen bij 14 mm?
En handmatig scherpstellen neem ik aan?
hoe zit dat op de andere brandpunten? 16 18 20 24 zeg maar?
ben erg benieuwd naar de ervaringen van de kenners
mvg Tom
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: nikon 14-24mm f 2.8 scherptediepte
Beste Tom,
Zo'n vraag had ik niet van je verwacht (sorry)
Bij gelijke brandpuntafstand is de scherptediepte natuurlijk gelijk.
Lastig met zo'n tweerings zoomlens is dat er geen schalen op de lens zitten.
Voor gebouwen en interieurs zou ik de lens gewoon op F8 en oneindig gebruiken.
Kijk ook eens in het pdf handboek van de lens , daar staan tabellen in.
Groeten, Gijs
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
gijs sandberg schreef:Beste Tom,
Groeten, Gijs
Ik was ook al in de war gebracht door de vraag. Het zijn immers slechts natuurkundige wetten die hier spelen.
De scherpstelvraag begrijp ik ook niet. De 14-24/2.8 heeft een razendsnelle en precieze AF. Nu zit je al vlug aan het volle DOF bij zo'n extreme groothoek, dus hij kan er voor kiezen om te fixeren.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn vraag was misschien vreemd. maar het groothoek bereik is redelijk nieuw voor mij.
Maar zoals ik als schreef de Samyang bijv heeft zijn grootste scherpe bereik van 1 meter tot oneindig ingesteld op f8 en op 1,8 meter.
en zeker niet op oneindig omdat het dichtbijgebied dan binnen de 2 meter zeker niet goed scherp is.
tenzij ik er personen van dichtbij mee opzet is dat de stand die ik gebruik vandaar dus mijn vraag.
Nu verwacht ik van Nikon een logischer gebruik. maar toch mijn vraag of ik met bepaald dingen rekening moet houden.
Voor als als je graag voor binnenruimten alles van een bijv een halve meter tot oneindig scherp wil hebben.
Want je kun ook weer niet teveel door diafragmeren want dan ga je ook weer achteruit in kwaliteit.
Misschien is mijn vraag beter als ik zeg waar moet ik rekening mee houden bij deze lens
Maar zoals ik als schreef de Samyang bijv heeft zijn grootste scherpe bereik van 1 meter tot oneindig ingesteld op f8 en op 1,8 meter.
en zeker niet op oneindig omdat het dichtbijgebied dan binnen de 2 meter zeker niet goed scherp is.
tenzij ik er personen van dichtbij mee opzet is dat de stand die ik gebruik vandaar dus mijn vraag.
Nu verwacht ik van Nikon een logischer gebruik. maar toch mijn vraag of ik met bepaald dingen rekening moet houden.
Voor als als je graag voor binnenruimten alles van een bijv een halve meter tot oneindig scherp wil hebben.
Want je kun ook weer niet teveel door diafragmeren want dan ga je ook weer achteruit in kwaliteit.
Misschien is mijn vraag beter als ik zeg waar moet ik rekening mee houden bij deze lens
Een DOF calculator werkt eender voor elke lens, het is namelijk natuurkunde de cijvertjes ongeacht het merk geven een zelfde uitkomst, f8 en 14mm geeft dus bij elk merk een zelfde DOF. Dit heeft ook geen andere werking bij tele of groothoek. Dat je een lens met een knopje kunt limiteren van bv 1,8 meter tot oneindig zorgt voor een snellere focus omdat de lens alleen binnen dat bereik hoeft te zoeken naar focus. Dit houd dan ook in dat alles dichterbij dan het door jouw gekozen bereik uit focus is. Zet de lens dan op FULL of hoe de functie ook mag heten bij Samyang? Ook de werking van een dergelijke knop is voor elk objectief eender. Mits aanwezig uiteraard.
De 14-24 is in zijn soort en bereik de allerbeste lens die je vinden kunt, de achteruitgang bij diafragmeren is dan ook nihil tot geheel niet zichtbaar aanwezig.
Kortom je hoeft bij deze lens nergens op voorbereid te zijn, ja toch wel... Sublieme beelden. Als je beurs het toelaat de beste koop die je kan maken.
De 14-24 is in zijn soort en bereik de allerbeste lens die je vinden kunt, de achteruitgang bij diafragmeren is dan ook nihil tot geheel niet zichtbaar aanwezig.
Kortom je hoeft bij deze lens nergens op voorbereid te zijn, ja toch wel... Sublieme beelden. Als je beurs het toelaat de beste koop die je kan maken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie
Ik ga hem morgen halen
mvg Tom
Ik ga hem morgen halen
mvg Tom
Potdikke, gaat dat zo makkelijk? Neem er voor mij ook nog eentje meeTom van Hell schreef:Bedankt voor je reactie
Ik ga hem morgen halen
mvg Tom

- Gobert
- Clublid
Het is ook een geweldig ding; en dan bedoel ik echt geweldig.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Meetkunde, gonio , afhankelijk hoe en waar je het onder brengt.het is namelijk natuurkunde
George
Edit.
Dit snap ik niet.
GeorgeDat je een lens met een knopje kunt limiteren van bv 1,8 meter tot oneindig zorgt voor een snellere focus omdat de lens alleen binnen dat bereik hoeft te zoeken naar focus. Dit houd dan ook in dat alles dichterbij dan het door jouw gekozen bereik uit focus is. Zet de lens dan op FULL of hoe de functie ook mag heten bij Samyang? Ook de werking van een dergelijke knop is voor elk objectief eender. Mits aanwezig uiteraard.
-
- Forumlid
- Contacteer:
@Steven tja dat spaarvarkentje ja , maar de kost gaat voor e baat uit en er liggen nog wat klusjes in het verschiet als ik het goed doe.
Goed materiaal is dus een must
Goed materiaal is dus een must
Wordt weer zo een lul er maar overheen draadje.
George
George
- Gobert
- Clublid
Edit.
Dit snap ik niet.
Hij bedoelt de af limiter die je op de pro-teles aantreft. Maar dat is voor dit objectief niet aan de orde.
Dit snap ik niet.
George[/quote]Dat je een lens met een knopje kunt limiteren van bv 1,8 meter tot oneindig zorgt voor een snellere focus omdat de lens alleen binnen dat bereik hoeft te zoeken naar focus. Dit houd dan ook in dat alles dichterbij dan het door jouw gekozen bereik uit focus is. Zet de lens dan op FULL of hoe de functie ook mag heten bij Samyang? Ook de werking van een dergelijke knop is voor elk objectief eender. Mits aanwezig uiteraard.
Hij bedoelt de af limiter die je op de pro-teles aantreft. Maar dat is voor dit objectief niet aan de orde.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Pardon?george013 schreef:Wordt weer zo een lul er maar overheen draadje.
George