draadloos flitsen
draadloos flitsen
Beste mensen
Ik zie hier door de bomen en technische uitspraken het bos niet meer.
Ik heb een nikon d60 en een sb 600 nikon flitser, ik wil draadloos flitsen wat heb ik hier voor nodig en waar kan ik dit kopen ??
Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik zie hier door de bomen en technische uitspraken het bos niet meer.
Ik heb een nikon d60 en een sb 600 nikon flitser, ik wil draadloos flitsen wat heb ik hier voor nodig en waar kan ik dit kopen ??
Alvast bedankt voor jullie reactie
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: draadloos flitsen
Wil je alles vanaf je camera aansturen met het CLS systeem van Nikon dan zul je een SU800 commander moeten kopen die je op de flitsschoen van je camera zet. Alternatief is een duurdere flitser van Nikon zoals bijvoorbeeld een tweedehands SB800 of een SB900. Deze kunnen ook als commander fungeren (je zet deze net als de SU800 op je camera en deze kunnen dan de losse SB600 aansturen).
Je kunt er ook voor kiezen met een radiotrigger te werken. Je zet dan een zender op de flitsschoen van je camera en een ontvanger onder/aan je flitser. De goedkope triggers zijn precies wat het woord zegt: triggers, met andere worden ze laten de flitser afgaan op het moment dat je de foto maakt, niet meer en niets minder. De sterkte van de flitser zul je handmatig op de flitser (in jouw geval dus de SB600) in moeten stellen. Dit is de goedkoopste oplossing; rond de 50-60 euro heb je al een set met trigger en ontvanger.
Je hebt ook duurdere triggers waarbij je het vermogen van de flitser op de zender (die dus op je camera staat) in kunt geven en zelfs triggers met TTL functie, m.a.w. die kunnen de flitser en camera met elkaar laten communiceren waardoor TTL flitsen mogelijk is. Verder kan ik je daar niet veel over vertellen omdat ik zelf het goedkopere spul heb.
Volgens mij zijn dat in een notendop een beetje de mogelijkheden.
Je kunt er ook voor kiezen met een radiotrigger te werken. Je zet dan een zender op de flitsschoen van je camera en een ontvanger onder/aan je flitser. De goedkope triggers zijn precies wat het woord zegt: triggers, met andere worden ze laten de flitser afgaan op het moment dat je de foto maakt, niet meer en niets minder. De sterkte van de flitser zul je handmatig op de flitser (in jouw geval dus de SB600) in moeten stellen. Dit is de goedkoopste oplossing; rond de 50-60 euro heb je al een set met trigger en ontvanger.
Je hebt ook duurdere triggers waarbij je het vermogen van de flitser op de zender (die dus op je camera staat) in kunt geven en zelfs triggers met TTL functie, m.a.w. die kunnen de flitser en camera met elkaar laten communiceren waardoor TTL flitsen mogelijk is. Verder kan ik je daar niet veel over vertellen omdat ik zelf het goedkopere spul heb.

Volgens mij zijn dat in een notendop een beetje de mogelijkheden.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Peter,
Ik kan je aanraden de handboeken van de Nikon flitsers in pdf formaat op te halen, daar staat ook 1 of meer algemene bestanden met tips over draadloos flitsen bij. ( http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Bij het courante Nikon flits-systeem moet je het volgende onderscheiden
-de kamera (met of zonder ingebouwde commanderflitser)
-de flitser, ingesteld als slave of commander, soms in de kamera ingebouwd
-als tussenweg de Nion SU-800 commander, een hulpmiddel voor kamera's zonder ingebouwde commander-flitser.
Een bijkomend probleem is het enorme woud van combinatie-mogelijkheden waardoor de handboeken steeds dikker worden en veel informatie bevatten die voor een specifieke combinatie niet relevant is.
Vandaar dat de NCN voor haar leden bijna ieder jaar een bijeenkomst organiseert die speciaal voor flitsen met Nikon .
Groeten, Gijs
Ik kan je aanraden de handboeken van de Nikon flitsers in pdf formaat op te halen, daar staat ook 1 of meer algemene bestanden met tips over draadloos flitsen bij. ( http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Bij het courante Nikon flits-systeem moet je het volgende onderscheiden
-de kamera (met of zonder ingebouwde commanderflitser)
-de flitser, ingesteld als slave of commander, soms in de kamera ingebouwd
-als tussenweg de Nion SU-800 commander, een hulpmiddel voor kamera's zonder ingebouwde commander-flitser.
Een bijkomend probleem is het enorme woud van combinatie-mogelijkheden waardoor de handboeken steeds dikker worden en veel informatie bevatten die voor een specifieke combinatie niet relevant is.
Vandaar dat de NCN voor haar leden bijna ieder jaar een bijeenkomst organiseert die speciaal voor flitsen met Nikon .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht ten overvloede; de ingebouwde (opklap)flitser van de D60 kan niet als commander fungeren.
Ik gebruik zowel TTL als manual flitser (dan wel van Canon). Het gebruik van i-TTL met radio triggers is momenteel alleen beschikbaar via Pocket Wizard en Pixel. De Pixel King is zeer betaalbaar en is binnenkort via Benel leverbaar (duurt nog een paar weekjes). Ook komt de firma Phottix met een versie van de Odin voor Nikon. Maar de vraag is heb je het allemaal nodig i-TTL enz, het antwoord is nee. Je kunt prima met een set Yongnuo RF602 of een Phottix Strato voor nikon flitsers aansturen. Een aantal mensen die mijn workshop hebben gevolgd hebben zo'n manual setje gekocht en werken nu met volle tevredenheid met deze manual triggers.
Meestal heb je voor het instellen maar 2 a 3 test foto's nodig om je belichting in te stellen. In moeilijke licht situaties is een lichtmeter een uitkomst, maar bedenk wel dat deze meters duur zijn.
Waarom heb ik dan wel een e-TTL trigger (ik bezit een volledig Odin systeem van Phottix) Ik test die apparatuur voor mijn website en vind het leuk om met deze gadgets te werken. Wel vind ik het heel handig dat ik al mijn flitsers vanaf mijn camera kan bedienen, maar ik werk wel dat ik hierdoor meer buik krijg en minder calorieën verbrand
Wil je eens advies op maat? Stuur me gerust een PB dan kan ik wat zaken op een rijtje voor je zetten. En kijk eens op deze site: http://strobist-fotografie.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; deze belg gebruikt ook Nikon apparatuur en geeft goede tips over strobist fotografie.
Meestal heb je voor het instellen maar 2 a 3 test foto's nodig om je belichting in te stellen. In moeilijke licht situaties is een lichtmeter een uitkomst, maar bedenk wel dat deze meters duur zijn.
Waarom heb ik dan wel een e-TTL trigger (ik bezit een volledig Odin systeem van Phottix) Ik test die apparatuur voor mijn website en vind het leuk om met deze gadgets te werken. Wel vind ik het heel handig dat ik al mijn flitsers vanaf mijn camera kan bedienen, maar ik werk wel dat ik hierdoor meer buik krijg en minder calorieën verbrand

Wil je eens advies op maat? Stuur me gerust een PB dan kan ik wat zaken op een rijtje voor je zetten. En kijk eens op deze site: http://strobist-fotografie.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; deze belg gebruikt ook Nikon apparatuur en geeft goede tips over strobist fotografie.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien kan je wat explicieter zijn over je wensen en eisen.
Ik val mss in herhaling, m'n voorgangers hebben het eigenlijk ook al gezegd, maar ik denk dat je vooral twee vragen voor jezelf duidelijk moet krijgen;
1. wil ik dat mijn flitser de instellingen vanzelf aanpast op wat ik aan het doen ben óf kan ik en/of wil ik leren om de flitser handmatig in te stellen.
2. wat is het maximale wat ik er aan uit wil geven
Als je het goedkoop wil houden en zelf kan of wil leren je flitser handmatig in te stellen kan je gaan kijken naar 'triggerset' heb je al zo rond 30 tot 60 euro ongeveer.
Als je toch echt de instellingen automatisch wil laten gaan ga je naar een 'commander' en mag je qua richtprijs aan om en nabij 260 eurie denken.
Daarnaast is het misschien handig te weten of je met jou gebruik met draadloos flitsen heel veel afstand tussen de flitser(s) en de camera hebt en/of je gaat werken met veel (grote) obstakels tussen je flitser en je camera. Dit omdat triggersetjes met hele grote afstanden (denk aan om en nabij meer dan 60 a 70 meter) en met grote obstakels (denk aan een muur oid tussen je flitser en je camera) minder goed, tot bij sommigen zelfs niet, communiceren en/of veel 'misfires' (=dat de flitser niet of verkeerd afgaat) plaatsvinden. Waar de commander hier "fluitend met twee vingers in de neus" de boel aan blijft sturen, zoals ik altijd van anderen begrijp (ik heb persoonlijk alleen ervaring met triggersetje).
Als je dat een beetje duidelijk hebt voor jezelf kies je voor datgene wat voor jou het zwaarst weegt en dan kan je weer kijken welk merk, type en specificaties daarvan etc om tot je uiteindelijke keuze te komen.
Succes met je afwegingen.
Ik val mss in herhaling, m'n voorgangers hebben het eigenlijk ook al gezegd, maar ik denk dat je vooral twee vragen voor jezelf duidelijk moet krijgen;
1. wil ik dat mijn flitser de instellingen vanzelf aanpast op wat ik aan het doen ben óf kan ik en/of wil ik leren om de flitser handmatig in te stellen.
2. wat is het maximale wat ik er aan uit wil geven
Als je het goedkoop wil houden en zelf kan of wil leren je flitser handmatig in te stellen kan je gaan kijken naar 'triggerset' heb je al zo rond 30 tot 60 euro ongeveer.
Als je toch echt de instellingen automatisch wil laten gaan ga je naar een 'commander' en mag je qua richtprijs aan om en nabij 260 eurie denken.
Daarnaast is het misschien handig te weten of je met jou gebruik met draadloos flitsen heel veel afstand tussen de flitser(s) en de camera hebt en/of je gaat werken met veel (grote) obstakels tussen je flitser en je camera. Dit omdat triggersetjes met hele grote afstanden (denk aan om en nabij meer dan 60 a 70 meter) en met grote obstakels (denk aan een muur oid tussen je flitser en je camera) minder goed, tot bij sommigen zelfs niet, communiceren en/of veel 'misfires' (=dat de flitser niet of verkeerd afgaat) plaatsvinden. Waar de commander hier "fluitend met twee vingers in de neus" de boel aan blijft sturen, zoals ik altijd van anderen begrijp (ik heb persoonlijk alleen ervaring met triggersetje).
Als je dat een beetje duidelijk hebt voor jezelf kies je voor datgene wat voor jou het zwaarst weegt en dan kan je weer kijken welk merk, type en specificaties daarvan etc om tot je uiteindelijke keuze te komen.
Succes met je afwegingen.
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon
Wat ik wil weten is hoe ik met draadloos flitsen mijn ingebouwde flitser niet mee laat flitsen. Zo irritant. Ik gebruikt de D7000 met de SB600. iemand een idee?
Thanks
Ridder
Thanks
Ridder
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Deze vraag is hier al vaak voorbij gekomen met diverse camera/flitser combinaties. De pop-up flits van je camera flitst wel mee gedurende de opname, al zal dat minimaal zijn als ie ingesteld staat op "--". Is het toch hinderlijk (b.v. bij reflecterende oppervlakken) dan heeft Nikon daar een hulpstuk voor, hier staat er b.v. een plaatje van; http://www.dpchallenge.com/forum.php?ac ... _ID=921091
Cameraflits op "--" zetten ipv M of TTL.
De cameraflits stuurt dan alleen een gecodeerde voorflits.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gaat niet werken met de D60: Remote Flash Control: You need to buy an SB-800 or SU-800 to use as the commander, zie nu dat iemand in dit staartje weer een andere vraag tussendoor vraagt.....sorry Jan, dan werkt het natuurlijk met die camera combi wel.jan schreef:Deze vraag is hier al vaak voorbij gekomen met diverse camera/flitser combinaties. De pop-up flits van je camera flitst wel mee gedurende de opname, al zal dat minimaal zijn als ie ingesteld staat op "--". Is het toch hinderlijk (b.v. bij reflecterende oppervlakken) dan heeft Nikon daar een hulpstuk voor, hier staat er b.v. een plaatje van; http://www.dpchallenge.com/forum.php?ac ... _ID=921091
Maar om duidelijk kort antwoord te geven Yongnuo RF602 bij fotoshopaalten €39,95 Klaar!