Een technisch probleem?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
paparazzi

Een technisch probleem?

Bericht door paparazzi » za jun 09 2007 11:54 am

Ik merk iets aan mijn D200, maar kan er niet mijn vinger opleggen wat 't is. Heb 't gevoel dat ik meer licht nodig heb (sneller naar hogere iso's moet grijpen) zelfs als mijn 2.8 lens er op zit. Wat mij ook opeens opvalt is dat als ik in de zoeker kijk, ik onder het zoekerbeeld een soort spiegelbeeldreflectie zie.
Nu had ik er de gebruiksaanwijzing dus eens bijgepakt en bedacht me misschien ook de censor 'ns te gaan schoonmaken. Staat er in dat je de lens moet verwijderen, camera aan moet zetten en dan via menu de spiegel op moet klappen. Maar in 't menu staat die optie wel aangegeven, maar hij is niet aanklikbaar. Dus dat plan ging niet door.
Mijn foto's zijn gewoon goed en scherp, maar ik heb hier toch een raar gevoel bij.
Is er iemand die wat technischer is ingesteld die weet wat dit is?
Ik zou het erg haten als de camera weer naar de Nikon 'service' zou moeten.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za jun 09 2007 12:18 pm

Optie Spiegel omhoog, selector indrukken, Start
Selector weer indrukken (OK bevestigen)
Dan moet je een wit scherm krijgen met Ontspanknop indrukken etc.
Werkt dat niet?
Misschien even resetten?

paparazzi

Bericht door paparazzi » za jun 09 2007 12:29 pm

in 't menu zijn bijna alle opties aanklikbaar, maar die van die spiegel is niet fel wit en niet klikbaar (heb nog nooit eerder gebruik willen maken van deze optie, dus geen idee of dit uberhaupt ooit aanklikbaar is geweest op mijn camera)

rik6230

Bericht door rik6230 » za jun 09 2007 12:45 pm

Je kunt ook met de bulb naar je sensor kijken of schoonmaken maar daarmee is jouw "probleem"niet verholpen denk ik. Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet werken van de functie spiegel omhoog met een instelling te maken heeft. Heb je al gereset, zoals Marten opperde ?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jun 09 2007 12:49 pm

Op pag 117 van de handleiding staat:
Deze optie is niet beschikbaar wanneer het batterijniveau op de helft of lager staat.
Batterij dus opladen m.i.

rik6230

Bericht door rik6230 » za jun 09 2007 12:52 pm

Marten schreef:Op pag 117 van de handleiding staat:
Deze optie is niet beschikbaar wanneer het batterijniveau op de helft of lager staat.
Batterij dus opladen m.i.
:mrgreen:

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » za jun 09 2007 1:19 pm

Hoe doe je een D200 geheel resetten?
bvd
boekie

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jun 09 2007 1:27 pm

RTFM
pag 97: QUAL en +/- knoppen tegelijk >2 sec indrukken :D

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » za jun 09 2007 2:02 pm

Dank je :D
boekie

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jun 09 2007 3:30 pm

Paparazzi, je sensor schoonmaken is zeker niet de oplossing voor wat je aan probleem beschrijft. Je sensor niet een 'vies ruitje' dat je om de zoveel tijd even moet oppoetsen omdat je er niet meer doorheen kan kijken.

Als je in de zoeker kijkt (en dus een spiegeling ziet zoals je beschrijft) dan is de sensor zelfs nog helemaal afgesloten achter de sluiter. Daar ligt het dus niet aan.

Waaraan dan wel ? misschien is je spiegel niet mooi schoon of je matglas maar eigenlijk is dat ook niet erg waarschijnlijk.

Is er niet iets anders aan de hand ? staan je instellingen voor bv. kleur wel goed of heb je in het menu niet eens iets aangepast om +/- ev compensatie in te stellen ? Is je beeldscherm wel goed? zit er niet nog een of ander filter op de lens geschroeft ? instellingen Capture NX of Photoshop ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo jun 10 2007 8:37 am

Bedankt voor jullie reacties.

Het was idd de batterij waardoor spiegeloptie niet werkte. Ondanks dat ik geen gekke dingen in mijn menu heb staan, heb ik ook de reset gedaan. Er zitten geen filter op, maar toch blijf ik te weinig licht hebben voor mijn gevoel.

Misschien dat ik er binnenkort toch maar naar ga laten kijken.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”