Ik heb zelf een Nikon D3100 gekocht en was opzoek naar een flitser, Toen heb ik van me oom de Nikon Speedlight SB-50DX gekregen.
Ik ben er nu al een paar weken mee aan het fotograferen maakt mooie foto`s maar ik ging hem 11-03-2012 weer gebruiken en toen kreeg ik hem niet meer aan.
Ik heb hem 27-02-2012 nog gebruikt op de modelbouwbeurs in Goes.
Wie weet wat mijn probleem is.
vriendijke groet Etienne.
Nikon Speedlight SB-50DX.
Re: Nikon Speedlight SB-50DX.
Welkom op het forum.
Beetje lastig om op afstand vast te stellen waarom iets het niet doet.
Ik neem aan dat de batterijen er correct inzitten, en voldoende "vol" zijn.
Gezien de leeftijd van de flitser verbaast het me niet als er een beetje corrosie op de battterijcontacten van de flitser zou zitten. Gebruik hiervoor bv een gummetje, glasvezelstift.
Groet Hans.
Beetje lastig om op afstand vast te stellen waarom iets het niet doet.
Ik neem aan dat de batterijen er correct inzitten, en voldoende "vol" zijn.
Gezien de leeftijd van de flitser verbaast het me niet als er een beetje corrosie op de battterijcontacten van de flitser zou zitten. Gebruik hiervoor bv een gummetje, glasvezelstift.
Groet Hans.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dag Etienne,
De SB-50DX is niet volledig compatible met de D3100, het is dus best mogelijk dat je een van de twee in een stand hebt staan, waarin de twee niet samenwerken.
Verder rest de vraag wat je bedoelt met 'toen kreeg ik hem niet meer aan'.
Ging het 'ready' lampje van de flitser niet meer branden als je hem aan zette? (of probeerde aan te zetten)
Of ging de flitser niet meer af als je een foto maakte?
In het eerste geval moet je het zoeken in de lading van de batterijen of in de manier waarop de batterijen in de flitser zitten.
In het tweede geval ligt het aan de programmastanden van flitser en camera of de flitser zat niet helemaal goed op de camera, waardoor er geen contact gemaakt werd.
Ik ga er hierbij uit van de veronderstelling dat er geen mechanisch defect opgetreden is. (Maar zelfs Nikons kunnen kapot.)
De SB-50DX is niet volledig compatible met de D3100, het is dus best mogelijk dat je een van de twee in een stand hebt staan, waarin de twee niet samenwerken.
Verder rest de vraag wat je bedoelt met 'toen kreeg ik hem niet meer aan'.
Ging het 'ready' lampje van de flitser niet meer branden als je hem aan zette? (of probeerde aan te zetten)
Of ging de flitser niet meer af als je een foto maakte?
In het eerste geval moet je het zoeken in de lading van de batterijen of in de manier waarop de batterijen in de flitser zitten.
In het tweede geval ligt het aan de programmastanden van flitser en camera of de flitser zat niet helemaal goed op de camera, waardoor er geen contact gemaakt werd.
Ik ga er hierbij uit van de veronderstelling dat er geen mechanisch defect opgetreden is. (Maar zelfs Nikons kunnen kapot.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
de batterijen er correct inzitten en zijn ook voldoende col (na gemeten met een multimeter).
er zit zo ver ik kan zien geen corrosie op de battterijcontacten dus dat kan het ook niet zijn.
als ik hem aan probeer tezetten (via aan knop op flitser) gaat me flitser niet meer aan, Ik zet me camera meestal op p om hem te gebruiken (heeft me oom uitgelegd)
bedankt voor deze tips/hulp.
neem ook eens een kijkje op mijn site: www,hobby-fotograaf-etienne.weebly.com
er zit zo ver ik kan zien geen corrosie op de battterijcontacten dus dat kan het ook niet zijn.
als ik hem aan probeer tezetten (via aan knop op flitser) gaat me flitser niet meer aan, Ik zet me camera meestal op p om hem te gebruiken (heeft me oom uitgelegd)
bedankt voor deze tips/hulp.
neem ook eens een kijkje op mijn site: www,hobby-fotograaf-etienne.weebly.com
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als de batterijen er goed in zitten en ook vol zijn, dan veronderstel ik dat de flitser stuk is. Het is ook al een oud beestje.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.