Vragen Vragen en nog eens Vragen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
dikido

Vragen Vragen en nog eens Vragen

Bericht door dikido » za jun 09 2007 9:35 pm

Binnenkort heb ik mijn eerste opdracht. Het is in de avond en het speelt zich binnen af. Ik ben ingehuurd om daar op locatie foto's te maken. Gelukkig kan ik een flitser lenen die bovenop de D40 gaat. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt!!

nikonvos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door nikonvos » za jun 09 2007 9:45 pm

Probeer zo weinig mogelijk direct te flitsen. Maak zoveel mogelijk gebruik van lichte wanden en plafonds, dat je daar dus de flitser op richt. Binnen flitsen vind ik sowieso een probleem. Is knap moeilijk, maar je kunt maar raak flitsen. Ga evt. alvast op de locatie kijken en probeer wat instellingen uit. Dan kom je in ieder geval beslagen ten ijs.

Gr. Wim
D80

dikido

Bericht door dikido » za jun 09 2007 9:49 pm

Van te voren op locatie gaan kijken zit er niet in. Ik moet fot's gaan maken van de Blue men group. Ik hoop dat het blauw een beetje goed uitvalt. Het is mijn allereerste opdracht maar ja je moet ergens beginnen toch. :roll:

nikonvos
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonvos » za jun 09 2007 10:22 pm

Je pakt meteen wel een behoorlijk moeilijk onderwerp beet. Zeker als je niet vantevoren de boel kunt bekijken. Ik wens je veel succes, veel goede raad kan ik je niet geven want je moet dat ter plekke bekijken. Zet je mooiste foto's op het forum. Weet je gelijk of ze voor verbetering vatbaar zijn. Succes!

Gr.Wim
D80

dikido

Bericht door dikido » za jun 09 2007 10:38 pm

NIKONVOS schreef:Je pakt meteen wel een behoorlijk moeilijk onderwerp beet. Zeker als je niet vantevoren de boel kunt bekijken. Ik wens je veel succes, veel goede raad kan ik je niet geven want je moet dat ter plekke bekijken. Zet je mooiste foto's op het forum. Weet je gelijk of ze voor verbetering vatbaar zijn. Succes!

Gr.Wim

Wim wat vind je van deze?

Afbeelding

nikonvos
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonvos » za jun 09 2007 10:50 pm

Mooie foto, zondermeer, alleen zou ik de poezen wat meer closeup genomen hebben. De voorwerpen eromheen trokken eigenlijk meer mijn aandacht en dat zal niet helemaal de bedoeling zijn geweest van deze foto. Nu ben ik geen professional, maar als jou gevoel goed is bij deze foto dan istie geslaagd. Zie mijn commentaar bij Diane. Fototechnisch zal er best nog meer aan mankeren maar daar waag ik mij verder niet aan als hobbyist,zoveel verstand heb ik er ook niet van. Ik vind het gewoon een leuke foto! Verder commentaar laat ik gewoon over aan de professionals die er voldoende zijn op dit forum!
D80

R-Know

Bericht door R-Know » zo jun 10 2007 12:08 am

hallo Dikido,

Allereerst welkom bij de Nikonclan.
Zo te horen een pittige maar leuke klus.
Ik ben niet bepaald het genie waar de wereld op wacht maar met flitsen heb ik inmiddels wat ervaring.
Zorg voor een goede flitser, std sb600 of beter nog 800 is een mooie start.
Zorg voor ruim genoeg batterijen. Camera en flitser.
Welke lenzen ga je gebruiken? Liefst zoveel mogelijk lichtsterk, ook met flitser. Geeft een mooier resultaat, minder flits, lagere iso etc.
Zorg dat wanneer je de iso zelf insteld dat je het aankunt met 200 liefst maximaal 400. Daarna ga je ruis krijgen. Je hebt een Nikon :(
Probeer eerst thuis zoveel mogelijk uit met indirect flitsen. Foto's van dichtbij: stel je flitser bij, -0.3 tot -1.0 kan de foto enorm verbeteren.
Zorg dat je diagram na de foto getoond wordt, dit is bijna onmisbaar in het donker.
Wanneer je plafond hoog is en de muren ver weg moet je direct gaan flitsen, kijk dan uit voor glimmende objecten.
Verder, doe je best en vergeet je Bluesfilter niet. :lol:
We zien de foto's graag komen.

Groet, Arno

R-Know

Bericht door R-Know » zo jun 10 2007 12:28 am

Ik vergeet er nog een:
Schiet in RAW. Dan kun je als je niet tevreden bent in de pc nog een boel recht zetten, meer dan op jpg.
Zorg dan ook voor een kaartje extra.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jun 10 2007 1:06 am

Een retemoeilijk onderwerp. De Blue Men Group werkt met weinig licht, zodat vaak alleen hun handen en gezichten te zien zijn. Ga je flitsen, dan haal je het effect en dus sfeer weg. Een lichtsterk objectief gebruiken is een 1e voorwaarde, verder kan je gerust je iso opschroeven. Naar verluidt heeft de D40 minder last van ruis, dan b.v. mijn D70s. Onderstaande foto's zijn genomen op resp. iso 1250 en iso 800, zonder flits en met een 80-200 f/2.8.
Het podium was wel goed verlicht. Qua ruis vind ik het meevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Op mijn website staan meer opnamen. Die van Jan Akkerman, voor hen die hem niet kennen de 1e foto, zijn allen genomen op iso 1250, die van Tommy Emmanuel op iso 800

Probeer thuis in donkere omstandigheden proefopnamen te maken met oplopende iso instellingen. Kijk wanneer de ruis voor jou niet acceptabel meer is.

Hier een link naar een aantal foto's van hun, dan kun je zien hoe het omgevingslicht is. Als je hier gaat flitsen is de sfeer uit je opname totaal weg.
Ongetwijfeld zijn er meer foto's van hun te vinden op het web.

http://www.blueman.com/videoimages/images.shtml

Succes en ben benieuwd naar de resultaten.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jun 10 2007 9:55 am

Wellicht MAG je niet eens flitsen. Dan is dat alvast opgelost. :wink:
Zou daar even naar informeren.
Als de afstand tot het onderwerp meer dan 5 a 10mtr is, heeft flitsen zowiezo geen zin.
Het gebruik van lichtsterke lenzen, F1,4 of 2,8 is een must.
Veel succes met deze opdracht.

dikido

Bericht door dikido » zo jun 10 2007 10:03 am

Tijdens de voorstelling mag er niet gefotografeerd worden. Daarna vind een meet and greet plaats waar ik de foto's moet gaan maken. Gelukkig magik een SB400 flitser lenen. Ik ga de foto's maken met de standaard kitlens 18/55

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » zo jun 10 2007 1:55 pm

Kun je ook aan een SB600 of 800 komen? Deze heb je in zo'n situatie veel meer aan.
Daarnaast ik zou wel direct flitsen. Zorg in het menu dat je max shuttertime bij flitser op 1/2 staat ipv 1/60 (standaard) Of zet je flitsmodus op slowsync. Eventueel +0.3 flitscompensatie. En je iso afhankelijk van de hoeveelheid licht op 400, 800 of hoger zetten :)

R-Know

Bericht door R-Know » zo jun 10 2007 5:14 pm

@Irwan,

Dat zijn een paar hele fijne platen van deze giganten!
Zeker gezien de ruis, hier heb ik toch wel minder mee gescoord.

Groet, Arno

@ Dikido,
Als het niet gelukt is gewoon die foto's van Irwan jatten joh, heb je zo weer een leuke opdracht.
Moet je wel weer goed kijken van wie je die weer 'leent'.
Succes

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jun 10 2007 5:32 pm

R-Know schreef:Als het niet gelukt is gewoon die foto's van Irwan jatten joh, heb je zo weer een leuke opdracht.
Moet je wel weer goed kijken van wie je die weer 'leent'.
Succes
Welja, gewoon een beetje blauw photoshoppen. Lukt vooral goed na een pijpie of 14 bier. Niet méér natuurlijk, het moet geen zuipfestein worden :lol:

dikido

Bericht door dikido » zo jun 10 2007 6:34 pm

Gaat helemaal goed komen denk ik zo. Dank jullie wel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”