Lichtgewicht statief

Discussies over statieven
Plaats reactie
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Lichtgewicht statief

Bericht door Ivonne » ma mar 12 2012 12:50 pm

Dag allemaal,
Ik ben op zoek naar een lichtgewicht statief, het liefst eentje waarmee ik ook kan filmen, maar hij moet in ieder geval mijn D3 plus een 70-200 moeiteloos (en stabiel) kunnen dragen. Het lichtgewicht is echt belangrijk, ik heb nu een metalen Manfrottostatief, functioneert prima, maar het gewicht zorgt ervoor dat ik hem liever thuislaat. Iemand een goede tip?
Groet, Ivonne
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Lichtgewicht statief

Bericht door gijs sandberg » ma mar 12 2012 1:18 pm

Beste Ivonne,

Ik heb nog nooit een lichtgewicht (what-is-in-a-name) gezien dat voldeed.
Een statief dat een D3 goed kan dragen zal snel twee tot vijf kilo wegen.
Wellicht is er in het omvangrijke programma van Manfrotto iets te vinden dat beter aan jouw wensen voldoet, ga eens kijken op hun website en een goed gesorteerde winkel.
Zie ook de bespiegelingen van Hans Braakhuis over statieven.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma mar 12 2012 3:54 pm

Als je lichtgewicht zoekt, kijk dan eens naar een carbon statief. Ik heb er twee, eentje van Manfrotto en voor vakanties (omdat die nog compacter is) een Feisol. Beide dragen probleemloos mijn D3 met 70-200. Gewicht: nog geen 2 kilo.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma mar 12 2012 4:13 pm

Riemke schreef:Als je lichtgewicht zoekt, kijk dan eens naar een carbon statief. Ik heb er twee, eentje van Manfrotto en voor vakanties (omdat die nog compacter is) een Feisol. Beide dragen probleemloos mijn D3 met 70-200. Gewicht: nog geen 2 kilo.
Een Feisol, ik heb eens op hun website rondgekeken, dat ziet er eigenlijk heel goed uit, en inderdaad, nog geen 2 kilo. Deze ga ik even goed in overweging nemen. Jij gebruikt voor het dagelijkse werk dus een Manfrotto. Wat is de reden dat je daar toch op terugvalt dan?
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma mar 12 2012 5:00 pm

Riemke schreef:Als je lichtgewicht zoekt, kijk dan eens naar een carbon statief. Ik heb er twee, eentje van Manfrotto en voor vakanties (omdat die nog compacter is) een Feisol. Beide dragen probleemloos mijn D3 met 70-200. Gewicht: nog geen 2 kilo.
Ik heb de Manfrotto, en ik moet zeggen dat hij me wel erg goed bevalt.

Jaap

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma mar 12 2012 5:36 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Ik heb de Manfrotto, en ik moet zeggen dat hij me wel erg goed bevalt.

Jaap
Mag ik vragen welk model/statiefkop je dan hebt?

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma mar 12 2012 8:23 pm

Ivonne schreef:Mag ik vragen welk model/statiefkop je dan hebt?
Ik heb het 05CX3 statief, met een 460MG kop. Volgens de Manfroto Statief Configurator een beetje uit balans (de poot kan 8 kilo aan, de kop zo'n 4). Met mijn huidige set (zware telelens van 3,5 kilo) is de kop krap aan, zolang ik hem maar redelijk vlak houdt gaat het goed. Maar ik moet zeggen het totale gewicht van het statief is wel lekker mee te nemen: hij weegt maar 2,21 kilo, wat wel erg lekker is.

Ik zou nu wel een andere (zwaardere) kop kopen, waarschijnlijk een balhoofd (precisie hoeft niet uit mijn statief te komen), dus die staat nu nog op mijn verlanglijstje.

Jaap

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma mar 12 2012 9:59 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Ivonne schreef:Mag ik vragen welk model/statiefkop je dan hebt?
Ik heb het 05CX3 statief, met een 460MG kop. Volgens de Manfroto Statief Configurator een beetje uit balans (de poot kan 8 kilo aan, de kop zo'n 4). Met mijn huidige set (zware telelens van 3,5 kilo) is de kop krap aan, zolang ik hem maar redelijk vlak houdt gaat het goed. Maar ik moet zeggen het totale gewicht van het statief is wel lekker mee te nemen: hij weegt maar 2,21 kilo, wat wel erg lekker is.

Ik zou nu wel een andere (zwaardere) kop kopen, waarschijnlijk een balhoofd (precisie hoeft niet uit mijn statief te komen), dus die staat nu nog op mijn verlanglijstje.

Jaap
Ik ben aan het zoeken geweest, maar denk dat je de 055CX3 bedoelt? Begrijp ik goed (ik weet gewoon te weinig van statieven) dat de kop nooit van Carbon is? Want dat zou betekenen dat ik de kop van mijn huidige statief over kan zetten op dit statief.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma mar 12 2012 10:35 pm

Ivonne schreef:Ik ben aan het zoeken geweest, maar denk dat je de 055CX3 bedoelt? Begrijp ik goed (ik weet gewoon te weinig van statieven) dat de kop nooit van Carbon is? Want dat zou betekenen dat ik de kop van mijn huidige statief over kan zetten op dit statief.
Ja, sorry een 5'je te weinig maakt echt uit met typenummers. Ik ken geen statiefkoppen van carbon. Maar als je kijkt naar 804RC2 van Manfrotto is wel van kunstof. Maar eerlijk gezegd maakt het in gewicht/draagvermogen verhouding niet zo gek veel uit met Magnesium.

Jaap

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma mar 12 2012 10:59 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Ivonne schreef:Ik ben aan het zoeken geweest, maar denk dat je de 055CX3 bedoelt? Begrijp ik goed (ik weet gewoon te weinig van statieven) dat de kop nooit van Carbon is? Want dat zou betekenen dat ik de kop van mijn huidige statief over kan zetten op dit statief.
Ja, sorry een 5'je te weinig maakt echt uit met typenummers. Ik ken geen statiefkoppen van carbon. Maar als je kijkt naar 804RC2 van Manfrotto is wel van kunstof. Maar eerlijk gezegd maakt het in gewicht/draagvermogen verhouding niet zo gek veel uit met Magnesium.

Jaap
Dank je wel voor de hulp, dan denk ik dat ik dit statief aanschaf, en de kop met balhoofd die ik al heb gewoon overzet!

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » ma mar 12 2012 11:52 pm

Ik zou ook zeker naar de Benro statieven kijken. Ik bezit zelf een aluminium versie en daar ben ik zeer tevreden over. Maar de "classic"serie van carbon
past zeker in jou plaatje, denk ik.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » di mar 13 2012 10:53 am

Giso schreef:Ik zou ook zeker naar de Benro statieven kijken. Ik bezit zelf een aluminium versie en daar ben ik zeer tevreden over. Maar de "classic"serie van carbon
past zeker in jou plaatje, denk ik.
Dank je wel, ik heb er even naar gekeken en las op Photofacts inderdaad een heel mooie recensie over dit voor mij onbekende merk. Maar ik heb toch besloten voor het Manfrotto Carbon statief te gaan. De winkelier raadde mij aan eens naar Gitzo te kijken, maar afgezien van de prijs, ik blijk nu dus al een voor mij bruikbaar deel, een kop met balhoofd, te hebben, en dan combineer ik liever een en ander. Bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”