D80 / D7000 Dilemma

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Jeroen42

D80 / D7000 Dilemma

Bericht door Jeroen42 » za mar 17 2012 9:06 pm

Momenteel fotografeer ik al een jaar of 5 met een D80 met een AFS DX18-70 kitlens en de 55-200 VR . Ik zit met het volgende dilemma; mijn D80 body vervangen door een D7000 en dezelfde lenzen blijven gebruiken of mijn D80 body blijven gebruiken en een paar prime lenzen aanschaffen (waarbij ik zit te denken aan een 35 mm en een 85 mm)

Overigens heb ik me de laatste tijd terdege ingelezen op diverse sites en om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.....

-volgens de 1 zou ik met mijn huidige lenzen teleurstellende resultaten boeken met een D7000
-volgens de ander zou een D300s ook een waardige opvolger zijn
-volgens de volgende anders is de D80 toch wel "ancient history"
-volgens meneer 4 is de D7000 een bijzonder fijne opvolger voor mijn D80 ook met mijn huidige lenzen....
-volgens meneer 5 kan ik beter gelijk een D800 kopen....

Voor de goede orde, ik fotografeer voor de hobby, maar dat zal gezien m'n uitrusting duidelijk zijn :)

Overigens staat het budget of een nieuwe body toe, of nieuwe lenzen.....

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D80 / D7000 Dilemma

Bericht door pacha » za mar 17 2012 9:33 pm

Jeroen,
je beleeft blijkbaar plezier aan je hobby,
meer moet dat niet zijn.
Maak voor jezelf uit wat jij mist.
1- Mis je een nieuwe body?
Zit je aan de grenzen van je D80?
Koop dan een nieuwe body.

2- Mis je lenzen?
Zo ja, dewelke?
Mis je millimeters, koop dan millimeters,
mis je lichtsterkte, koop dan een lichtsterke lens,
enz.
Wat anderen ook beweren, maak een balans op van wat jij nodig hebt, en koop materiaal in functie hiervan.
Overtuig jezelf, anderen kunnen voor U niet beslissen, wat iemand anders nodig heeft, heb jij misschien helemaal niet nodig,
en ook andersom.

3- Koop geen materiaal zonder het zelf uit te testen.
Probeer het materiaal even te lenen, of huurt het alvorens te kopen,
dit lijkt me aangewezen,
vermits je zoveel vragen, zoveel twijfels hebt.

Succes bij je keuze.
Laatst gewijzigd door pacha op za mar 17 2012 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » za mar 17 2012 9:35 pm

als de body geen problemen geeft altijd gaan voor mooier glas ( denk ik)
(hoeveel klikjes heeft de 80 inmiddels op de teller?)
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za mar 17 2012 9:35 pm

Hoi Jeroen,

Ik ben ook overgestapt van de d80 naar d7000 ruim een jaar geleden. heb het toen ook eerst met mindere lenzen gedaan. Moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Het is een redelijke inverstering maar je krijgt er ook veel mogelijkheden voor terug. De iso op de d7000 is geweldig en dat haal je nooit met de d80 ook niet als je mooie prime lenzen erop zet.
Ik zou voor de D7000 gaan als ik jou was. (dit heb ik zelf ook gedaan natuurlijk)

Volgens 1: zal wel mee vallen.
Volgens 2: D300s is een mooi toestel maar ook al wel wat oud. helemaal als je niet prof/studio schiet zou ik lekker bij de D7000 blijven. Snap de mensen niet zo goed over die d300s zo heilig zijn. D7000 is in mijn ogen echt wel een stukje beter. Wel is de grip een stuk kleiner. maar ook zitten er op de D7000 pret standen. voor de amateur soms gewoon handig.
Volgens 3: D80 is een goed toestel. maar wel oud en dus niet meer echt up to date.
Volgens 4: kan ik me in vinden.
Volgens 5: niet naar die idioot luisteren.

Dit is wat ik denk! Pacha heeft ook wel goede advies zie ik al.
Veel succes met de keuze. :D

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mar 18 2012 2:08 pm

Mijn advies:

Wat kom jij te kort naar je eigen mening.
Waarover ben jij niet tevreden als je naar je platen kijkt?
Wat is daarvan de oorzaak. Neem die oorzaak weg.

Meer moet dat niet zijn.
Dan wordt het grote bos van onoverzichtelijkheid ineens een klein struikje.

Is het probleem de body vervang deze dan. Is glas het probleem vervang dat.
Zijn beide het probleem vervang de body met een body die niet zo duur is zodat je ook nog glas kunt betalen.
Goede kwaliteit voor weinig zijn primeobjectieven.
Gewoon zoomen met je benewagen.
Dat werkt uitstekend.

Negeer verder de meningen van anderen.
Elke camera heeft bepaalde eigenschappen. Doe je veel in het donker dan is weinig ruis belangrijker dan waterbestendigheid.
Doe je veel buiten overdag heb je niet zo veel aan die lage ruis bij hoge ISO.
Dan heb je meer aan stevig en waterbestendigheid.
Wil je allround zul je compromissen moeten maken als je budget beperkt is.

Bekijk het simpel een eenvoudig.
Wat ga je er mee doen.
Wat wil je er mee bereiken en wat heb je daar voor nodig.
Wat mag het max gaan kosten.
Dan valt er al een hoop af. Ga daar mee door tot je bij 2 a 3 camera's uitkomt.
Kijk van die camera's de specifikaties in detail na. Kijk wat het beste bij jouw doel pas.

Ga dan, goed geinformeerd, naar de winkel en besnuffel ze. Voel hoe ze in de hand liggen. Kun je de knoppen makkelijk bereiken e.d.
Laat je niets aanpraten door een verkoper.
Bepaal zelf. Dan zul je nooit ontevreden raken met je eigen keuze.
Als je anderen voor je laat kiezen is die kans wel vrij groot. Dan zal het nooit dat zijn wat jij zoekt.

Voor wat betreft de superioriteit van de D7000:
De D7000 is een camera voor mensen die er dieper op in willen gaan. Dat is blijkbaar noodzakelijk als je het max er uit wilt gaan halen. Dus geen app. voor mensen die enkel op de pretstanden zitten, voor zover ik op het forum heb kunnen lezen. Idd wel een veel betere ISO/ruis verhouding.
Ik fotografeer ook in slechte lichtomstandigheden met een D300s. Flitser er op in ITTL, S=1/60 voor bestaand licht en F=1,8. Werkt uitstekend en ook zonder ruis bij ISO 200. Het is maar net hoe je het probleem benadert en oplost. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zeker heeft de D7000 vele mogelijkheden. Daar betaal je voor. Gebruik je ze ook?
Als je ze niet gebruikt betaal je eigenlijk te veel. Betaal voor dat gene wat je ook werkelijk gaat gebruiken.
Wat heb je er aan als de camera 300 meer kost en je er als extra meer instellingen op hebt zitten als je toch niet van plan bent ze ook daadwerkelijk te gebruiken. Dan is het, denk ik, slimmer een goedkopere camera aan te schaffen en er een goed stukje glas bij te kopen. Als dat dan een D5100 is dan zij dat zo. Dan heb je meer rendement uit je euro.

Pretstand op de D300s:
Op de D300s zit een P stand. De automaat die het voor je kan doen in erg snelle situaties waar je geen tijd hebt om het zelf netjes in te stellen. Ook daar zit dus een pretstand op. Moet je dan de interne flitser gebruiken druk je zelf ff op het knopje aan de zijkant. De stelling dat dit met een D300s niet kan klopt dus niet.

Heilig is deze ook niet.
Het is een camera met andere eigenschappen.
Die koop je na een gedegen keuze zoals ik heb omschreven. Nou ja, zo doe ik dat dan.
Met het brein en niet met emotie en binnen budget.

Welke camera je ook kiest. Kies aan de hand van gedegen keuzes en niet naar gelang de meningen van anderen. Ook niet mijn mening. Die is ook persoonlijk. :wink:

Maak je eigen keuze. Neem er ook de tijd voor.
Zoek uit welke eigenschappen je gear aan moet voldoen.
Kies met je verstand en niet met emotie.
Kies op eigenschappen en niet het aanraden/afraden van anderen.

Suc6 met je zoektocht.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 18 2012 2:43 pm

In het algemeen zou ik altijd in objectieven investeren. Maar zo simpel is het hier niet. De D80 loopt toch wel een beetje ver achter op de modernere modellen.

Een D5100 zou een overweging kunnen zijn. Zelfde sensor als in de D7000. Natuurlijk wel een ander soort body, met name zonder scherpstelmotor. Wat de aanschaf van objectieven in de toekomst natuurlijk wel wat beperkt.

Een lastig geval dus. Ik denk dat je de keuze toch echt zelf moet maken. Beginnend goed te bepalen waar je het meest tegen beperkingen aanloopt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » zo mar 18 2012 5:10 pm

Ben vorig jaar (eigenlijk al iets eerder, dec 2010) over gestapt van de D80 naar de D7000, vanwege
1° groter ISO bereik, de D80 heeft vanaf ISO 800 last van ruis, de D7000 pas vanaf 3200/6400
2° betere zoeker
3° de mogelijkheid oudere objectieven met diafragma ring te kunnen gebruiken zoals het hoort
4° betere grip
5°meer pixels. een beeld van de D7000 met 300DPI is ± A3+, beeld van de D80 moet daarvoor aardig opgeblazen worden, wat niet altijd even mooi is.
Glas luistert wat nauwer, maar jouw objectieven zullen mooie beelden geven. Houd wel rekening met meer gevoeligheid voor beweging.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » zo mar 18 2012 8:03 pm

al of niet logisch :o
maar komt de d90 nog in beeld?
is ten opzichte van de d80 een duidelijke verbetering.
en hoewel een uitloop model, zeer goede kwaliteit en heel betaalbaar.
de d5100 en d7000 hebben en nog beter sensor, met meer MP.
maar meer MP is lang niet altijd nodig, en straft wel snel iets mindere objectieven af.
in jou geval is de 55-200 vr wellicht voor de d7000 en d5100 net niet goed genoeg.???
je hebt twee AFS objectieven, dat geeft keuze vrijheid
kijk eens in hans exel bestand daar staan alle nikon dsrf naast elkaar met al hun spesificaties.
en bepaal wat belangrijk voor jou is b.v video mogenlijkheid??
de extra prijs voor b.v. de d7000 kun je m.i. beter in goed glas werk investeren.
een prime of super groothoek, eventueel een 70-300 vr als telebereik belangrijk is voor jou bijvoorbeeld
de d90 heeft b.v. twee instel wieltjes vind je dat belangrijk? die heb je nu op je d80 ook. maar de d5100 heeft er maar een.
kortom bepaal wat je zelf belangrijk vindt, en kies dat wat je koopt. :idea:

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » di mar 20 2012 11:20 am

heb nog even bij kieskeurig naar de prijzen gekeken.
de d90 en de d5100 vrijwel even duur/goedkoop. met elk zijn voor en na delen.
de d7000 maar liefst 500 euro meer voor een camera die meer van zijn eigenaar en objectieven vraagt.
voor 500 euro is er heel mooi glaswerk te koop :idea:

sucses

Bert Harry

Jeroen42

Bericht door Jeroen42 » di mar 20 2012 7:58 pm

Allereerst iedereen bedankt voor alle opbouwende reacties! Fijn dat jullie op deze manier meedenken, erg prettig.

Het eerste wat ik in elk geval geleerd heb, is mijn vragen van wat meer achtergrondinfo voorzien :)

Dat ligt niet aan jullie, maar gezien de uitgebreide reacties wil ik graag mijn overwegingen (en dilemma) even toelichten.
Voordat ik op digitaal overstapte, heb ik met veel plezier gefotografeerd met een F80 met een Tokina 28-70 2.8 en een nikom 80-200 2.8 (schuifzoom). Resultaten waren over het algemeen goed tot geweldig, vooral met de 80-200. Overigens heb ik een kort uitstapje naar een F5 gedaan, maar daar kon ik geen vriendjes mee worden....behalve het zoekerbeeld, in 1 woord geweldig!

De beide lenzen heb ik verkocht, de Tokina vanwege het bereik en de 80 -200 vanwege het gewicht en de trage autofocus. Inderdaad, achteraf gezien misschien niet de meest handige beslissing, maar ja, achteraf kijk je een koe in z'n kont...

Voor wat betreft de D80 heb ik het gevoel dat ik ten opzichte van de F80 gewoon een stap terug heb gedaan. Dat ik in lenskwaliteit een stapje terug heb gedaan mag duidelijk zijn..... :)

Voordat ik de D80 kocht was ik ook vrij serieus met fotografie bezig (had ook nog een macrolens en een 400 mm.......) De komst van de D80 en later de geboorte van mijn dochter een een verhuizing hadden de hobby een beetje naar de achtergrond verdrongen. Sinds kort echter is het heilige vuur weer ontstoken en begin ik weer eisen aan mijn foto's te stellen...

Vandaar dus mijn dilemma...

Maar in antwoord op jullie reacties:

- met een D90 ben ik bang dat ik spijt ga krijgen van de aankoop van (in mijn ogen) toch een stukje verouderde techniek, alhoewel de prijs inderdaad zeer gunstig is en ik de handgreep van m'n D80 kan overzetten.

- een D5100 is mij teveel "consumentencamera" . Het ontbreken van een autofocusmotor, slechts 1 draaiwieltje ipv 2, veel instellingen in het menu ipv knopjes, te licht en te klein, geen originele Nikon handgreep.
Ook de hoeveelheid aanwezige "pretstanden" is voor mij geen pre, simpelweg omdat ik ze nooit gebruik. Voor de rest overigens een camera die ik een ander die wil beginnen met een spiegelreflex rustig aan zou raden.

-Juist het feit dat een D7000 mij verplicht dieper op de camera in te gaan, maakt hem voor mij juist aantrekkelijk. Met mijn F80 had ik ook geen pretstanden of helpmenu's en ik heb er heerlijk mee gefotografeerd.
Toegegeven, is is geen goedkope camera maar juist de vele mogelijkheden zijn voor mij een pre. Mede omdat ik overweeg mijn kennis en vaardigheden op te vijzelen middels de instapcursus van de FotoVakschool.

-Andere lenzen: ja, 2.8 is vaak beter. De 35 mm prime gaat er hoe dan ook een keer komen, al is het maar omdat de (in verhouding) lage prijs mij het experiment waard is.

Ik prakkiseer nog ff verder, maar ergens denk ik dat de keus voor de D7000 al wel een beetje gemaakt is......

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 20 2012 9:50 pm

Volgens mij heb je alles wel scherp. Je komt er wel uit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di mar 20 2012 11:57 pm

Yep het lijkt erop dat je het heel goed op de rit hebt.
Ik kan alleen maar zeggen dat de D7000 absoluut een goede aankoop is.
Je gaat er echt een straat op vooruit tov de D80.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » za mar 24 2012 11:38 pm

Inderdaad, alle redenen kloppen om naar n 7000 over te stappen.
Mooi spul, zo;n 7000
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

blackMTF

Bericht door blackMTF » zo mar 25 2012 8:21 pm

Jeroen42 schreef:
-Juist het feit dat een D7000 mij verplicht dieper op de camera in te gaan, maakt hem voor mij juist aantrekkelijk.

Oké weer een streepje erbij achter D7000 gebruikers.

Jeroen42

Bericht door Jeroen42 » zo mar 25 2012 8:43 pm

Inderdaad, sinds gistermiddag ben ik de gelukkige bezitter van een D7000 :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Tijd voor de volgende dilemma's: welk boek gaan we erbij aanschaffen en wanneer komt de Tamron 17-50 2.8........ :lol:

...en hebben we dan nog geld over voor de 35 mm 1.8........ :lol:

Kortom; er is weer een wereld voor me open gegaan!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”