Mijn advies:
Wat kom
jij te kort naar je eigen mening.
Waarover ben
jij niet tevreden als je naar je platen kijkt?
Wat is daarvan de oorzaak. Neem die oorzaak weg.
Meer moet dat niet zijn.
Dan wordt het grote bos van onoverzichtelijkheid ineens een klein struikje.
Is het probleem de body vervang deze dan. Is glas het probleem vervang dat.
Zijn beide het probleem vervang de body met een body die niet zo duur is zodat je ook nog glas kunt betalen.
Goede kwaliteit voor weinig zijn primeobjectieven.
Gewoon zoomen met je benewagen.
Dat werkt uitstekend.
Negeer verder de meningen van anderen.
Elke camera heeft bepaalde eigenschappen. Doe je veel in het donker dan is weinig ruis belangrijker dan waterbestendigheid.
Doe je veel buiten overdag heb je niet zo veel aan die lage ruis bij hoge ISO.
Dan heb je meer aan stevig en waterbestendigheid.
Wil je allround zul je compromissen moeten maken als je budget beperkt is.
Bekijk het simpel een eenvoudig.
Wat ga je er mee doen.
Wat wil je er mee bereiken en wat heb je daar voor nodig.
Wat mag het max gaan kosten.
Dan valt er al een hoop af. Ga daar mee door tot je bij 2 a 3 camera's uitkomt.
Kijk van die camera's de specifikaties in detail na. Kijk wat het beste bij jouw doel pas.
Ga dan, goed geinformeerd, naar de winkel en besnuffel ze. Voel hoe ze in de hand liggen. Kun je de knoppen makkelijk bereiken e.d.
Laat je niets aanpraten door een verkoper.
Bepaal zelf. Dan zul je nooit ontevreden raken met je eigen keuze.
Als je anderen voor je laat kiezen is die kans wel vrij groot. Dan zal het nooit dat zijn wat
jij zoekt.
Voor wat betreft de superioriteit van de D7000:
De D7000 is een camera voor mensen die er dieper op in willen gaan. Dat is blijkbaar noodzakelijk als je het max er uit wilt gaan halen. Dus geen app. voor mensen die enkel op de pretstanden zitten, voor zover ik op het forum heb kunnen lezen. Idd wel een veel betere ISO/ruis verhouding.
Ik fotografeer ook in slechte lichtomstandigheden met een D300s. Flitser er op in ITTL, S=1/60 voor bestaand licht en F=1,8. Werkt uitstekend en ook zonder ruis bij ISO 200. Het is maar net hoe je het probleem benadert en oplost. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zeker heeft de D7000 vele mogelijkheden. Daar betaal je voor. Gebruik je ze ook?
Als je ze niet gebruikt betaal je eigenlijk te veel. Betaal voor dat gene wat je ook werkelijk gaat gebruiken.
Wat heb je er aan als de camera 300 meer kost en je er als extra meer instellingen op hebt zitten als je toch niet van plan bent ze ook daadwerkelijk te gebruiken. Dan is het, denk ik, slimmer een goedkopere camera aan te schaffen en er een goed stukje glas bij te kopen. Als dat dan een D5100 is dan zij dat zo. Dan heb je meer rendement uit je euro.
Pretstand op de D300s:
Op de D300s zit een P stand. De automaat die het voor je kan doen in erg snelle situaties waar je geen tijd hebt om het zelf netjes in te stellen. Ook daar zit dus een pretstand op. Moet je dan de interne flitser gebruiken druk je zelf ff op het knopje aan de zijkant. De stelling dat dit met een D300s niet kan klopt dus niet.
Heilig is deze ook niet.
Het is een camera met andere eigenschappen.
Die koop je na een gedegen keuze zoals ik heb omschreven. Nou ja, zo doe ik dat dan.
Met het brein en niet met emotie en binnen budget.
Welke camera je ook kiest. Kies aan de hand van gedegen keuzes en niet naar gelang de meningen van anderen. Ook niet mijn mening. Die is ook persoonlijk.
Maak je eigen keuze. Neem er ook de tijd voor.
Zoek uit welke eigenschappen je gear aan moet voldoen.
Kies met je verstand en niet met emotie.
Kies op eigenschappen en niet het aanraden/afraden van anderen.
Suc6 met je zoektocht.