natuur vs mens

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
B.Olthof

natuur vs mens

Bericht door B.Olthof » wo mar 21 2012 11:07 am

Hallo allen,

Ik ben bezig met een serie waar natuur en mens elkaar raken. Spreken onderstaande foto's aan? Alle kritiek meer dan welkom.

# 1
Afbeelding
Ganzen Peizerdiep bij Gasunie by Natuur-fotograaf, on Flickr

# 2
Afbeelding
Akkerbouw Eemshaven by Natuur-fotograaf, on Flickr

# 3
Afbeelding
Scholeksters Eemshaven by Natuur-fotograaf, on Flickr
(exif: D300, 300mm f11 1/1600 iso400)

Met vriendelijke groet,
Boudewijn Olthof.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: natuur vs mens

Bericht door Hasselbox » wo mar 21 2012 11:33 am

Nummer drie vind ik sterk. Jammer van dat watermerk.
Niet doen. Je doet je eigen werk tekort.
Gr Hasselbox.

mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door mqaa » wo mar 21 2012 11:43 am

Foto 1 en 3 zijn wel van toepassing op het onderwerp met 3 als de mooiste. Foto 2 is maar 'gewoon' een landelijk plaatje.

En idd dat watermerk gewoon weg laten. Heeft toch geen zin.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » wo mar 21 2012 11:46 am

Ja die watermerken zijn waardeloos, maar obv eerdere ervaringen (niet met dit forum hoor) noodzakelijk. Excuses hiervoor.
Boudewijn.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo mar 21 2012 11:52 am

B.Olthof schreef:Ja die watermerken zijn waardeloos, maar obv eerdere ervaringen (niet met dit forum hoor) noodzakelijk. Excuses hiervoor.
Boudewijn.
Noodzakelijk? :frown:
Als ze dan toch waardeloos zijn, waarom je eigen werk ermee vernaggelen. :mrgreen:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo mar 21 2012 12:01 pm

B.Olthof schreef:Ik ben bezig met een serie waar natuur en mens elkaar raken. Spreken onderstaande foto's aan? Alle kritiek meer dan welkom.
Mooi thema, en met name in nummer 3 vindt ik hem zelf erg sterk tot zijn recht komen. In 1 is de natuur te dominant (misschien een lelijke buldozer lenen als symbool voor de mens). Foto 2 is een mooie plaat, maar zie ik het raken van de natuur door de mens niet zo, de mens is nog niet dominant genoeg om de natuur echt te raken. Maar dat is misschien ook meer mijn opvatting hoe de mens met de natuur omgaat dan dat het over de beelden gaat :)

Jaap

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo mar 21 2012 12:10 pm

Leuke serie. Grappig dat natuurbeelden zo kunnen verschillen. Foto 2 is juist een ontzettend sterk voorbeeld van hoe wij de natuur omvormen. Meer dan 90% (ik zeg maar wat) van de pixels op de foto is door de mens vormgegeven ! De tractor is daar druk mee bezig (en de vogels profiteren daarvan :D )

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » wo mar 21 2012 12:16 pm

Sommige van mijn foto's worden verkocht. Bedrijven en sites die foto's zonder toestemming gebruiken laten foto's met watermerk eerder links liggen. Het punt is duidelijk, ik vind het ook lelijk. Commentaar over de trekker, daar kan ik wel wat mee. Door gebruik 180mm valt de weidsheid weg. En ook het verschil tussen het geploegde en ongeploegde. De hoek vanaf de zeedijk vond ik wel aardig. Het was ook wat heiig. Wat ik ook bevestigd krijg, is dat je foto's beter even kan wegleggen. Nu was ik nogal persoonlijk beïnvloed omdat het moment van de trekker erg plezierig was (lentezon, mooie plek, blij). Dus foto 2 geen sterke foto.
@ Jaap en Frankie: precies opmerkingen die ik zoek, dat zet mij ook aan het denken. Is een recht geharkte akker meer of minder natuur dan de moderne biezenvelden met edelherten? Wanneer ervaart iemand iets als natuur, en wanneer als cultuur. Interessant.

Boudewijn.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo mar 21 2012 12:25 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
B.Olthof schreef:Ik ben bezig met een serie waar natuur en mens elkaar raken. Spreken onderstaande foto's aan? Alle kritiek meer dan welkom.
Mooi thema, en met name in nummer 3 vindt ik hem zelf erg sterk tot zijn recht komen. In 1 is de natuur te dominant (misschien een lelijke buldozer lenen als symbool voor de mens). Foto 2 is een mooie plaat, maar zie ik het raken van de natuur door de mens niet zo, de mens is nog niet dominant genoeg om de natuur echt te raken. Maar dat is misschien ook meer mijn opvatting hoe de mens met de natuur omgaat dan dat het over de beelden gaat :)

Jaap
Zeker een boeiend onderwerp dat interessante beelden kan opleveren.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo mar 21 2012 12:34 pm

B.Olthof schreef:Sommige van mijn foto's worden verkocht. Bedrijven en sites die foto's zonder toestemming gebruiken laten foto's met watermerk eerder links liggen. Het punt is duidelijk, ik vind het ook lelijk. Commentaar over de trekker, daar kan ik wel wat mee. Door gebruik 180mm valt de weidsheid weg. En ook het verschil tussen het geploegde en ongeploegde. De hoek vanaf de zeedijk vond ik wel aardig. Het was ook wat heiig. Wat ik ook bevestigd krijg, is dat je foto's beter even kan wegleggen. Nu was ik nogal persoonlijk beïnvloed omdat het moment van de trekker erg plezierig was (lentezon, mooie plek, blij). Dus foto 2 geen sterke foto.
@ Jaap en Frankie: precies opmerkingen die ik zoek, dat zet mij ook aan het denken. Is een recht geharkte akker meer of minder natuur dan de moderne biezenvelden met edelherten? Wanneer ervaart iemand iets als natuur, en wanneer als cultuur. Interessant.

Boudewijn.
Bedenk dat watermerken eenvoudig ongedaan te maken zijn. Er is zelfs al speciale software voor te krijgen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Natuur ervaren word voor mij makkelijker als ik me ervan bewust ben dat ik er zelf deel van uit maak. Dan is de natuur overal te vinden.
Ook in de stad b.v.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo mar 21 2012 1:10 pm

B.Olthof schreef:Sommige van mijn foto's worden verkocht. Bedrijven en sites die foto's zonder toestemming gebruiken laten foto's met watermerk eerder links liggen.
Tja,

Mijn schoonvader heeft een behoorlijke som geld verdiend de afgelopen jaren door gewoon naar dat soort bedrijven een rekening na te sturen op basis van standaardtarief vermenigvuldigd met een boete....

Jaap

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » wo mar 21 2012 6:29 pm

@ Jaap. Goede tip. Dank je. Ik hoorde hem eerder, maar wist niet of ik dat serieus moest nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”