Vraagje, Buik, Baby foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Asje

Vraagje, Buik, Baby foto's

Bericht door Asje » wo mar 21 2012 4:18 pm

Ik ben in het bezit van een D5100 met 18-105 lens (nog niet zo superlang en niet echt ervaren ;) ),
nu wil een vriendin van me dat ik foto's van haar zwangere buik maak
en als de kleine er is ook een keer van de baby. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken, en wat voor tips hebben jullie verder voor me?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Vraagje, Buik, Baby foto's

Bericht door Léon Obers » wo mar 21 2012 5:05 pm

De instellingen van de lens in combinatie met die van sluitertijd en ISO is slechts een technische benadering om een foto goed belicht te krijgen. Dat is slechts een instelling afhankelijk van de lichtomstandigheden. Het gaat er bij dit soort foto's meer om hoe je een zwangere vrouw op de foto zet en hoe je het onderwerp verlicht, om zo'n bobbel ook in zijn hoedanigheid "mooi" in essentie van de betekenis als nieuw leven te laten overkomen.

Heb je enige ervaring in fotografie met studiolicht? Dan kun je licht om het lichaam heen "draperen".
Zet je de dame in kwestie volledig in haar blootje, of laat je alleen een bloot middendeel zien, met een storende rand van een omhoog geschoven topje en wat lagere afscheiding van een losse lichte broek, wat de meeste mensen doen als ze een zwangere vrouw fotograferen? Kijk wat andere doen bij dit soort fotografie. Zoek via Google naar voorbeelden, en probeer die voorbeelden zelf bij je eigen foto's "na te bootsen" / te benaderen in wat je mooi vindt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mar 21 2012 5:23 pm

Welkom Asje op het forum.
Ik ga er even van uit dat je geen studioverlichting hebt, en dan is er eigenlijk maar een goede optie, daglicht.
De interne flitser geeft je onvoldoende mogelijkheden je vriendin goed te belichten.
Maak handig gebruik van daglicht, en reflecteer het daglicht naar de schaduwzijde met b.v. een plaat piepschuim van een hobbyzaak.

Bij voorkeur wordt een zwangere vrouw zo rond de 6 a 7 maanden zwangerschap gefotografeerd, zodat je goed kunt zien dat ze zwanger is, maar geen verloskundige hoeft te zijn indien je tegen de 9 maanden gaat fotograferen. :D
De buik is dan in vele gevallen niet echt mooi meer meer ivm aders en bobbels van handjes en voetjes e.d.
Accesoires zijn leuk om erbij te gebruiken, en kunnen van allerlei aard zijn.
Hier heb je een link die je wat inzicht geeft hoe je een en ander kunt opstellen e.d.
http://www.flickr.com/photos/nelms-port ... sionsetup/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel sites bekijken van andere fotografen helpen je wat ideeen te ontwikkelen, en dat geeft een beetje rust.
Maak wat aantekeningen en maak eventueel kleine schetsjes van hoe je het ongeveer wil gaan doen.
Mijn ervaring is, wat opschrijft of tekent, dat je er dan niet zoveel meer in je hoofd blijft zitten, daar wordt je tureluurs van. :D

Veel plezier en succes.
Mocht je in de buurt van Uden wonen, dan wil ik je best een beetje helpen, met een en ander.

vrgr
Tiny

Asje

Bericht door Asje » wo apr 11 2012 3:37 pm

Sorry voor mijn late reactie. Maar heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ga nu op zoek naar ideeen op sites van fotografen :).
Bedankt Jettiny voor de link, staan erg leuke foto's op en handige tips voor het opstellen etc !
Helaas woon ik niet in de buurt van uden, maar heel erg bedankt voor je aanbod!! :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”