Enkele lente shots

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Daniël

Enkele lente shots

Bericht door Daniël » ma mar 26 2012 8:51 am

Omdat ik echt een fan ben van de lente en graag experimenteer met composities laat ik enkele van mijn favoriete foto's zien.
Commentaar in een respectvolle manier is van harte welkom.

1.
Afbeelding
exif
2.
Afbeelding
exif
3.
Afbeelding
exif
4.
Afbeelding
exif

Daniël

Re: Enkele lente shots

Bericht door Daniël » wo mar 28 2012 11:06 am

2 dagen op de site, 105x bekeken en niemand een reactie.
Apart. Heeft het te maken met de zin van respectvolle manier?

GonzoGoesNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door GonzoGoesNikon » wo mar 28 2012 2:49 pm

Ik denk omdat de foto´s niet echt het lentegevoel opwekken. En geen reactie is vaak een betere leermeestr dan veel reacties, kijk maar eens wat ik voor een rommel gepost heb. Maar begin lagzaamaan wel beter te worden.

Zoals Barrie Stevens al zei:
Doorgaan, vooral doorgaan.
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR

Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cybershooter » do mar 29 2012 12:37 pm

Nou laat ik dan als eerste het spits afbijten met een inhoudelijke reactie.

Foto 1 is een mooie closeup foto van een takje met een bloem, behoorlijk scherp en een mooie vervaagde achtergrond.
Foto 2 vind ik een beetje te druk voor het mooie, het onderwerp valt eigenlijk niet echt op, door achtergrond
Foto 3 Leuke foto van een gebarsten ei, maar is niet echt spannend te noemen
Foto 4 Mooie close-up foto van een knop die in bloei staat , mooi scherp en een weer een mooie vervaagde achtergrond.

Wat ik alleen als gemeenschappelijke deler vind, is het feit dat wanneer je de diepere gedachte per foto bekijkt, je wel begrijpt dat het om het prille begin van de lente gaat. Echter, het zijn niet de lentebeelden die als eerste bij je op zouden komen. Je verwacht bij lentebeelden toch iets sprekenders. Verder vind ik alle foto's niet echt bijzonder te noemen. Foto 1 en Foto 4, vind ik dan nog de meest aansprekende en de meest spannende foto's om naar te kijken, die voeren het gemiddelde wat mij betreft dan ook omhoog, naar redelijk.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

Daniël

Bericht door Daniël » do mar 29 2012 12:54 pm

Dank voor de inhoudelijke reactie.
ga er weer mee verder :D

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » do mar 29 2012 10:43 pm

Daniël schreef:Omdat ik echt een fan ben van de lente en graag experimenteer met composities laat ik enkele van mijn favoriete foto's zien.
Commentaar in een respectvolle manier is van harte welkom.
Hey Daniël, ik zie ze net pas(1e keer dat ik ze bekijk)

1. Mooie compo en lichtval, het lichtstraaltje aan de rechterzijde en het stukje groen leiden wel iets af.

2. Goed gepakt, mooi scherp op het oog, vogel zit helemaal in zijn element.

3. Ei hoort erbij, leuk gezien maar het is geen boeiende plaat.

4.bloemknop had ik graag nog wat gecropt gezien, achtergrond is wel fijn
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Daniël

Bericht door Daniël » vr apr 06 2012 1:00 pm

Dank je Marco :D

Galloper
Forumlid
Forumlid

Bericht door Galloper » vr apr 06 2012 7:39 pm

Had dit draadje nog niet gezien. Toeval wil dat ik vandaag in het Arboretum van Kalmthout geprobeerd heb bloesem/bloemen te fotograferen.
Om een foto te beoordelen in "Foto beoordelingen" vind ik dat ik te weinig ervaring heb als fotograaf.

#2 vind ik geslaagd :) Altijd lastig want die krengen zitten nooit stil :mryellow:

wdejong
Forumlid
Forumlid

Bericht door wdejong » za apr 07 2012 9:43 am

Galloper schreef:Om een foto te beoordelen in "Foto beoordelingen" vind ik dat ik te weinig ervaring heb als fotograaf.
Als het ervaringsargument je enige reden is om het niet te doen: kom op met die foto's! Iedereen hier kan leren, daar is de rubriek juist voor. Juist met weinig ervaring kan je een hoop opsteken uit reacties!
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100

Galloper
Forumlid
Forumlid

Bericht door Galloper » za apr 07 2012 10:03 am

wdejong schreef:
Galloper schreef:Om een foto te beoordelen in "Foto beoordelingen" vind ik dat ik te weinig ervaring heb als fotograaf.
Als het ervaringsargument je enige reden is om het niet te doen: kom op met die foto's! Iedereen hier kan leren, daar is de rubriek juist voor. Juist met weinig ervaring kan je een hoop opsteken uit reacties!
Ik bedoel om een ander zijn foto te beoordelen. :)

Maar ik zal een draadje maken in Foto beoordelingen met wat foto's van gisteren.

wdejong
Forumlid
Forumlid

Bericht door wdejong » za apr 07 2012 3:34 pm

Galloper schreef: Ik bedoel om een ander zijn foto te beoordelen. :)

Maar ik zal een draadje maken in Foto beoordelingen met wat foto's van gisteren.
Ah, misverstand. Heb je foto's net gezien, vond ze erg goed. Mijns inziens hoef je niet te bescheiden te zijn en kan je rustig je mening geven over wat men hier neerzet.
Met vriendelijke groet, Willem

Nikon D3s / Nikon AF-S Nikkor 14-24mm 2.8 G ED & 24-70mm 2.8 G ED / Sigma 50-500mm 4.5-6.3 APO DG OS HSM / Sigma AF 150mm 2.8 APO EX macro DG
Sony DSC-RX100

Daniël

Bericht door Daniël » za apr 07 2012 5:26 pm

Galloper schreef:Had dit draadje nog niet gezien. Toeval wil dat ik vandaag in het Arboretum van Kalmthout geprobeerd heb bloesem/bloemen te fotograferen.
Om een foto te beoordelen in "Foto beoordelingen" vind ik dat ik te weinig ervaring heb als fotograaf.

#2 vind ik geslaagd :) Altijd lastig want die krengen zitten nooit stil :mryellow:
Dank je, elk commentaar is welkom. En gewoon plaatsen die foto's

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za apr 07 2012 6:06 pm

Je vraagt: 2 dagen op de site, 105x bekeken en niemand een reactie.
Apart. Heeft het te maken met de zin van respectvolle manier?

Ik denk dat je gelijk hebt.
Mag het ook wat harder zijn? Overigens met de beste bedoelingen en zeker niet om te kwetsen.
Ik heb het sterke gevoel dat je hier recht toe recht aan bezig was.
Het onderwerp voor de lens en huppekee. Het staat er op.
Alleen in nr 1 zie ik iets van aandacht voor de vlakverdeling.
2 en 3 is druk en rommelig waardoor het onderwerp verzuipt in de rest.
Nummer 4 is een opname die velen maken om een objectief te testen. Wel goed scherp maar verder?
Kortom, de techniek is prima voor elkaar. Nu de volgende stap.
Tip van de dag, lees dit eens. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=39047" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr Hasselbox.
P.S.
Kun je mijn commentaar niet waarderen, stuur me een PB. Dan haal ik dit weg. :wink2:

Daniël

Bericht door Daniël » di apr 10 2012 7:53 am

Hoe dan ook dank voor je opmerking.

Het vragen om een respectvolle commentaar is niks anders dan gewenst. Zit nu al 3 jaar of zo op dit forum en heb echt afbranders gezien wat totaal niet respectvol was.
Harde commentaar is niet erg, als het maar goed onderbouwd is. Commentaar van dat het allemaal ruk is heb ik geen ene reet aan. Zeg dan niks.
Hasselbox schreef:Het onderwerp voor de lens en huppekee. Het staat er op.
Is dit een opmerking? Vind het apart dan. Dit deed ik vroeger maar nu niet meer. Ik probeer juist te spelen met compo, scherptediepte en gehalte van of iets goed is. Van de 100 foto's hou ik er maar vaak 10 of 15 over.
Hasselbox schreef:2 en 3 is druk en rommelig waardoor het onderwerp verzuipt in de rest.
Deels mee eens, maar hoe wil je het dan zien? Een vogel is vaak in de omgeving en dan moet je het doen met wat je hebt. Een Vlaamse gaai goed en gewenst op de foto krijgen is praktisch onmogelijk.
3 ben ik mee eens.
Hasselbox schreef:Nummer 4 is een opname die velen maken om een objectief te testen. Wel goed scherp maar verder?
Nee was hier niet aan het testen. Opname is zoals ik het wenste. Scherpte en de compo zoals ik het wou. Maar hoe zou je het dan beter willen zien?

Betreft de link, ben er niet wijzer van geworden. Voorbeelden zijn wel goed. Zou dan wat meer opmerkingen willen hebben hoe de foto beter kan.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di apr 10 2012 12:19 pm

Daniël schreef:Hoe dan ook dank voor je opmerking.

Het vragen om een respectvolle commentaar is niks anders dan gewenst. Zit nu al 3 jaar of zo op dit forum en heb echt afbranders gezien wat totaal niet respectvol was.
Harde commentaar is niet erg, als het maar goed onderbouwd is. Commentaar van dat het allemaal ruk is heb ik geen ene reet aan. Zeg dan niks.
Hasselbox schreef:Het onderwerp voor de lens en huppekee. Het staat er op.
Is dit een opmerking? Vind het apart dan. Dit deed ik vroeger maar nu niet meer. Ik probeer juist te spelen met compo, scherptediepte en gehalte van of iets goed is. Van de 100 foto's hou ik er maar vaak 10 of 15 over.
Hasselbox schreef:2 en 3 is druk en rommelig waardoor het onderwerp verzuipt in de rest.
Deels mee eens, maar hoe wil je het dan zien? Een vogel is vaak in de omgeving en dan moet je het doen met wat je hebt. Een Vlaamse gaai goed en gewenst op de foto krijgen is praktisch onmogelijk.
3 ben ik mee eens.
Hasselbox schreef:Nummer 4 is een opname die velen maken om een objectief te testen. Wel goed scherp maar verder?
Nee was hier niet aan het testen. Opname is zoals ik het wenste. Scherpte en de compo zoals ik het wou. Maar hoe zou je het dan beter willen zien?

Betreft de link, ben er niet wijzer van geworden. Voorbeelden zijn wel goed. Zou dan wat meer opmerkingen willen hebben hoe de foto beter kan.
Met mijn opmerking van recht toe recht aan bedoel ik dat de foto's die indruk op mij maken van snel en met te weinig overleg te werk gaan. Ik zie weinig gebruik van bekende middelen om rust en tegelijk spanning in de beelden te brengen.
Bij foto 1 is er veel onrust in de achtergrond, ondanks de onscherpte die er aan zich wel goed uitziet. De compo werkt denk ik beter als de belangrijke lijn (de tak) van links naar rechts omhoog loopt i.p.v. omlaag loopt.
Foto 4, Hier zal het onderwerp beter werken als je het kader aan het onderwerp aanpast. Dit kan ook door het onderwerp onder een andere hoek te fotograferen, Dan pas je het onderwerp aan het kader aan. Let daarbij ook op de sterke punten. Verder is het licht in deze weinig interessant. (saai)
Probeer ook eens wat in zwart/wit als het licht of de grafische werking in het beeld het meest belangrijk is.
Het ei had ik denk ik verplaatst naar een gunstige plek die mijn bedoeling beter duidelijk kon maken.
De foto van de gaai. Klopt daar moet je het doen met wat er zich aanbiedt. Is daardoor een minder geschikt onderwerp om tot een sterk beeld te komen
Laatste opmerking: Macro is volgens mij een van die moeilijkste takken in de fotografie om tot echt goede en gedenkwaardige beelden te komen.
Dat komt (ook weer volgens mij) omdat je maar weinig middelen kunt gebruiken om jouw bedoeling te onderstrepen. En daarom is het weer zo belangrijk om goed te overleggen bij jezelf wat de bedoeling is. Symbool van nieuw leven? Een grafisch beeld met sterke lijnen? Breekbaarheid van het ei.?
Maar dat ligt natuurlijk helemaal bij jouw.
Compositie, kleur en licht zijn wel de belangrijkste elementen in de meeste macro foto's. Bedenk ook dat je zo'n takje mee naar huis kunt nemen. Dan heb je alles veel beter onder controle. Het gaat tenslotte altijd om de foto en niet om de wijze hoe ie tot stand is gekomen. :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”