Interne flitser D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
hans001

Interne flitser D70s

Bericht door hans001 » zo feb 19 2006 10:07 pm

Sinds enkele dagen ben ik de gelukkige bezitter van een D70s met het 18-70 nikkor objectief.
Ik ben de camera gedegen aan het uittesten en het enige wat mij tot nog toe opvalt zijn 2 dingen:
1. de foto's gemaakt met de interne filtser zijn dan weer onderbelicht, dan weer overbelicht. Diverse foto's gemaakt van hetzelfde motief met interne flitser zwalken dus in belichting. Wie kan mij zeggen wat hier de oorzaak van kan zijn.
2. Buitenopnamen vallen donker uit (nef-raw formaat). Wat kan hier de oorzaak van zijn.

Graag wat raad en advies van mensen met d70s ervaring.

Hans

Rob

Bericht door Rob » zo feb 19 2006 11:05 pm

Je moet even een paar postings terug zoeken dat gaat over de D70 die geeft standaard een vrij donkere foto.

Je kan in de camera of later in de software een curve laden zodat het wel helder wordt. Gewoon een instelling waardoor een foto vrij donker uit de camere komt, tis niet anders.

Zoek maar eens op google op " curve D70 " of iets in die trend.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 19 2006 11:56 pm

Een discussie over het onderbelicht-effect met een aantal suggesties hoe hiermee om te gaan vind je hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=332

ML

Bericht door ML » ma feb 20 2006 8:19 pm

De standaard onderbelichting van de D70 verklaart nog niet waarom de foto's van hans001 soms ook overbelicht zijn.
Als de instellingen helemaal gelijk zijn en de belichting van het onderwerp ook, dan zou ik me toch zorgen maken om de belichtingsmeter of de sluiter. Is de camera nieuw gekocht ? ga er dan mee terug.
Heb je hem 2e hands? overleg met inca of een service beurt en adjustering zin heeft.
Succes

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 20 2006 9:39 pm

Als je meerdere foto's maakt van hetzelfde onderwerp vanaf een statief (dus exact dezelfde compositie) treedt het dan ook op?

hans001

Bericht door hans001 » ma feb 20 2006 10:34 pm

Allereerst bedankt voor al jullie meedenken.
De camera is hageltje nieuw.
Intussen ben ik het hele weekend bezig geweest om te ontdekken wanneer het probleem met de interne flitser optreedt.
Wanneer je van exact hetzelfde standpunt dus meerdere flitsfoto's achterelkaar maakt en dan de opname neemt wanneer het flitssymbool in de zoeker oplicht dan blijkt dat iedere keer de belichting anders uitvalt zoals beschreven. Laat je nu na iedere foto de flitser gedurende 6 seconden met rust (dus 3 a 4 seconden na het oplichten van het flitssymbool) dan zijn wel alle foto's gelijk belicht. Morgen heb ik een afspraak met mijn fotozaak om de hoek om mijn camera te vergelijken met een nieuwe die dan net is binnengekomen. Dan weten we meer en zal ik hier zeker op deze plek ervan melding maken. Wellicht kunnen andere mensen dit fenomeen ook reproduren. Dus direct als het flitssymbool oplicht de foto nemen en dan meerdere achter elkaar.
Hans
Wordt dus denk ik niet alleen van mijn zijde vervolgd.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma feb 20 2006 11:50 pm

Dag hans001, Forumvrienden, Nikonvrienden,

Als ik de probleemstelling goed begrijp gaat het om de volgende twee scenario's:

- scenario A: je maakt snel een aantal foto's achter elkaar nadat je het flitssymbool een keer hebt zien oplichten.

- scenario B: je maakt een aantal foto's met een een tussenpoze van 6 seconden.

Zijn dit de twee scenario's?

Mocht nu mijn scenario A niet juist zijn, gaat het dan om het flitsen zodra je een flitssymbool ziet oplichten ....

Sorry voor mijn vragen...maar ik wil het probleem even scherp hebben :)

AG

hans001

Bericht door hans001 » di feb 21 2006 11:58 am

Inderdaad, scenario -a- is niet helemaal juist.
Je maakt de opname op het moment dat de "flits gereed" indicator in de zoeker oplicht. Iedere keer als deze oplicht maak je dus direct een opname en dat van hetzelfde onderwerp meerdere keren achter elkaar. Dan treedt het probleem op.
Wacht je nu zo'n 3 seconden NADAT de indicator oplicht dan zijn de opnamen goed.
Hans

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di feb 21 2006 2:20 pm

Dag Hans,

Dank je wel. Ik begrijp het nu.

Dat zou dus niet mogen. Of het lampje gaat te vroeg branden (want de flitser is nog niet opgeladen) of er is iets anders aan de hand. I get it :)

Amadeus Gould

hans001

Bericht door hans001 » di feb 21 2006 3:07 pm

Ik ben heden middag bij mijn fotovakhandel om de hoek geweest en mijn camera vergeleken met een andere spiksplinternieuwe D70s die vandaag is binnengekomen en raad eens....... EXACT hetzelfde!!
Blijkbaar moet je de interne flitser 2 a 3 sec extra gunnen om correct op te laden. Dit zou niet mogen maar is blijkbaar toch noodzakelijk. Gaarne even een oproepje aan andere D70s gebruikers om dit ook even uit te testen.
Heb intussen een SB800 gekocht en ga hiermee verder experimenteren en testen zodat ik ook deze onder de knie heb.

Hans

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di feb 21 2006 3:23 pm

Dag Hans, Forumvrienden, Nikonvrienden,

Allereerst dank aan jou, Hans, om dit op te sporen. Het is inderdaad niet goed/netjes als je direct nadat het lampje gaat branden nog niet kan flitsen.

Lijkt mij - op het eerste gezicht - dus een bug (software/hardware) bij het lampje, dat moet - als er geen externe flitser is aangsloten - gewoon wat later gaan branden :) , op het moment dat je echt kunt flitsen.

Amadeus Gould

ML

Bericht door ML » di feb 21 2006 6:21 pm

Ik vind dit heel vreemd.... wat zei de plaatselijke fotohandelaar er zelf van ?
Ik zou het fenomeen ook aan Nikon, via Inca, voorleggen. Wordt vervolgd ???

vanson

Bericht door vanson » di feb 21 2006 8:28 pm

Het lijtk mij dat als je D70 niet goed werkt, je deze minstens moet kunnen omruilen bij de handelaar waar je deze gekocht hebt, of anders zou de camera door INCA kosteloos moeten worden nagekeken (er van uitgaand dat het een 'Nederlandse' import betreft)

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo mar 22 2006 11:27 pm

Beste Hans,

Ik ben benieuwd hoe jou ervaringen nu zijn met de SB-800 zie ook de volgende topic
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=430

Dat belichting iedere keer anders uitvalt met de interne flitser, heeft denk ik te maken, dat de interne flitser niet is gebouwd om snel achter elkaar te flitsen, de flits condensator in de D70(s) is kleiner dan in de sb-600 / 800 flitser.

Maar wat mij is opgevallen (zie ook bovenstaande topic) dat de flits foto’s in combinatie met de SB-800 nu juist overbelicht zijn, en dat ik soms beter af bent in kleinere ruimtes met de interne flitser. Voor mijn vrouw zet ik de D70 en de SB-800 op de volautomatische stand, en ook weer overbelicht. Mijn zwager heeft een Minolta 7D en met flitsfoto’s ook het zelfde euvel…ook overbelicht. Ik wil niet zeggen dat alle foto’s overbelicht zijn, maar wel vaker dan mij lief is. Ik ben dan ook blij dat ik de foto’s gelijk kan terug zien op het LCD schermpje, dan kan ik gelijk op het kliko knopje drukken. :P Maar ik denk dat dit thuis hoort in de digitale fotografie, eerlijk….. met mijn oude analoge camera had ik niet van dit soort foto’s.
Maar ik ben benieuwd na jou ervaring, en veel succes.

Rob

Bericht door Rob » do mar 23 2006 7:39 am

En als je invul flilts gebruikt TTL-BL of normale flits maakt dat uit TTL ? Ik heb het alleen met hele oude lenzen zonder D dat het flitsen soms mis gaat...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”