Geen topdisplay bij D5100
Geen topdisplay bij D5100
Misschien een beetje gekke titel voor dit onderwerp maar ik kon het zo gauw niet anders verwoorden. Momenteel heb ik een D70 die binnenkort met pensioen mag. Tegenwoordig kan je een D5100 en een D90 voor ongeveer hetzelfde bedrag kopen. 1 van de verschillen tussen deze camera's is dat de D90 een display bovenop heeft en de D5100 niet. Mis je dit display in de praktijk nu echt of is het gewoon een kwestie van gewenning?
Qua andere specificaties lijkt de balans voor mij richting D5100 door te slaan. De zoeker is wel kleiner dan van de D90 maar het is nog altijd beter dan bij de D70. Zijn er nog meer zaken waarvoor de D90 een betere keuze zou zijn? Het gebrek aan interne af motor vind ik niet zo'n probleem. Alleen mijn 50mm is nog niet af-s.
Qua andere specificaties lijkt de balans voor mij richting D5100 door te slaan. De zoeker is wel kleiner dan van de D90 maar het is nog altijd beter dan bij de D70. Zijn er nog meer zaken waarvoor de D90 een betere keuze zou zijn? Het gebrek aan interne af motor vind ik niet zo'n probleem. Alleen mijn 50mm is nog niet af-s.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Geen topdisplay bij D5100
Als je veel vanaf statief werkt is een top display uiterst handig.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- haroldgtv
- Forumlid
- Contacteer:
Dat ligt eraan hoe hoog je je statief hebt staan

D5100 (voorheen D3100) - 18-55Vr - 18-200Vr - BatteryGrip - Vanguard Statief
Beginnend, amateur, hobbyist.
Beginnend, amateur, hobbyist.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kijk eens op de site van Hans Braakhuis http://home.kpn.nl/braak117/camera%20testen.html. Hier kun je een excel bestand downloaden met de naam "overzicht slrd camera's excel". Daar kun je diverse modellen met elkaar vergelijken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Remco,
Alles went ...
De 5000/5100 hebben de mogelijkheid om de meeste instellingen op de LCD te laten zien, waarmee de top-lcd feitelijk vervangen wordt.
De draaibare display lijkt een door concurreentie ingegeven feature, maar (als je er voorzichtig mee bent) soms best handig.
Groeten, GIjs
Alles went ...
De 5000/5100 hebben de mogelijkheid om de meeste instellingen op de LCD te laten zien, waarmee de top-lcd feitelijk vervangen wordt.
De draaibare display lijkt een door concurreentie ingegeven feature, maar (als je er voorzichtig mee bent) soms best handig.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
+1iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700
+2Knoetsoer schreef:+1iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten
...........
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten
...........
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik bezit de D5100 en in mijn optiek maakt het niets uit dat dat 2e schermpje er niet opzit. Als je de camera op een statief hebt dan draai je het schermpje naar buiten en dan zie je heel wat gemakkelijker de gegevens als op een schermpje bovenop de camera. ook handig dat dit schermpje een stuk groter is als wat bovenop de camera zit. Als je de camera in de hand hebt maakt het in mijn optiek niets uit of je de camera een beetje naar voren of een beetje naar achteren moet kantelen om te kijken op het schermpje.
Als de topicstarter wel veel waarde hecht aan zo een schermpje moet hij gewoon de D90 kopen.
Mijn argument om te kiezen voor de D90 zou zijn dat het toestel een scherpstelmotor heeft en het Nikon CVS (flitssysteem)
Argumenten voor de D5100: betere IQ op hogere iso waarden, zeer geschikt voor mensen met kleine handen ( je kunt ook zeggen minder geschikt voor mensen met grote handen), uitklapbaar scherm aan achterzijde, beter video kwaliteiten als de D90
Maar, dat is alleen mijn mening
Als de topicstarter wel veel waarde hecht aan zo een schermpje moet hij gewoon de D90 kopen.
Mijn argument om te kiezen voor de D90 zou zijn dat het toestel een scherpstelmotor heeft en het Nikon CVS (flitssysteem)
Argumenten voor de D5100: betere IQ op hogere iso waarden, zeer geschikt voor mensen met kleine handen ( je kunt ook zeggen minder geschikt voor mensen met grote handen), uitklapbaar scherm aan achterzijde, beter video kwaliteiten als de D90
Maar, dat is alleen mijn mening

- André
- Forumlid
- Contacteer:
+3m-m schreef:+2Knoetsoer schreef:+1iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
+4iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
in mijn DoKa zie ik niets...
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
++iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
Al dat display gebruik kost alleen extra batt.
En die af-motor + cls ga je idd wellicht later missen...
Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
+++jmandos schreef:++iefie schreef:Ik zou geen body meer willen hebben zonder top display. Je kan er alles op aflezen. Ik doe eigenlijk alles met dat schermpie
Al dat display gebruik kost alleen extra batt.
En die af-motor + cls ga je idd wellicht later missen...
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou ook niet zonder willen, gebruik het zoveel terwijl ook de d90 alles op lcd kan laten zien, uitgebreider zelfs. Maar het rudimentaire staat op top display in 1 oogopslag. Dus...als je de generatie d5100 wil is de d7000 je camera 
Peter

Peter
Bijna leeg hier....
-
- Clublid
- Contacteer:
Als het alleen maar voor dat schermpje is, word het een duur schermpje voor de 500 euro meerprijs