Lightroom 3.4 zelfde catalogus op meerdere computers

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Matty
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lightroom 3.4 zelfde catalogus op meerdere computers

Bericht door Matty » zo apr 01 2012 11:10 pm

k ben gestart met Adobe Lightroom, en wil deze gebruiken op meerdere computers (ik mag twee installaties doen), ik heb een NAS en heb hier al mijn foto's op staan, is er een manier om de catalogus zo in te richten dat ik er op mijn PC en op mijn laptop mee kan werken
1. als ik de catalogus op de NAS zet kan ik deze kan gebruiken vanaf mijn PC en mijn laptop
2. als ik de catalogus op de NAS zet kan ik niet met de laptop werken als ik niet met de NAS in verbinding ben

is er een oplossing voor deze situatie
Nikon Z8

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Lightroom 3.4 zelfde catalogus op meerdere computers

Bericht door yo-1 » ma apr 02 2012 9:58 am

Hallo Matty,

Lightroom is helaas niet ingericht als een multi-user pakket, waarmee je vanaf meerdere computers op dezelfde catalogus kunt werken (Ik vermoed dat 99% van de gebruikers ook maar één licentie hebben). Lightroom controleert ook expliciet of een catalogus zich op een lokale schijf of op een netwerkschijf bevindt (en dat laatste staat het helaas niet toe). Ik vermoed dat de reden daarvoor puur performance is.

De bronfoto's (en evt. hun XMP-sidecars als je die apart naast de catalogus ook op laat slaan door Lightroom) waarnaar je catalogus verwijst kunnen wél op een netwerkschijf of NAS staan.

Vraagje: is je laptop een Windows of MAC machine ??

Als het Windows is, kun je met 2 windows-faciliteiten wel wat verder naar een poor-man's multi-user omgeving gaan:

Offline folders (beschikbaar in Windows professional/ultimate edities, zit niet in home of home premium geloof ik):
Door de map waarin je foto's staan als 'offline folder' aan te duiden op je laptop, zal Windows deze automatisch synchroniseren. Dat betekent dat ook wanneer je laptop níet meer met het NAS verbonden is, je de foto's ter beschikking hebt. Heb je ze op je laptop bewerkt, en ben je weer verbonden, dan synchroniseer je de folder met het NAS en ook je centrale collectie is weer up-to-date. Ik gebruik dit zelf dagelijks.
Let wel: op de desktop-PC én laptop heb je dan nog wel steeds afzonderlijke catalogi, al kunnen daar dezelfde foto's in zitten

SUBST commando
De controle van Lightroom of je catalogus op een netwerkschijf staat kun je als het goed is nog wel omzeilen, door het aloude SUBST commando te gebruiken. Met SUBST koppel je een lokale drive-letter aan bijvoorbeeld een directory op je NAS. Lightroom denkt dan met een lokale drive van doen te hebben, en heeft er dan geen probleem meer mee.

Met de combinatie van deze 2 faciliteiten, kun je in elk geval een situatie creëren waarin je één catalogus, beurtelings op meerdere PC's kunt openen. Let wel op: het is dan nog nét niet Multi-User: je kunt maar op één computer tegelijk op zo'n catalogus werken.

Zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... st#p363116 en
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ilit=subst
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Matty
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Matty » ma apr 09 2012 11:32 am

Ik heb de oplossing gevonden!!

Lightroom mag naast een computer ook op een laptop geïnstalleerd worden (standaad licentievoorwaarden van Adobe).
De oplossing voor het gebruik van een catalogus op twee computers is Dropbox.
Ik heb op mijn PC en op mijn laptop Dropbox en Lightroom geïnstalleerd, vervolgens heb ik op mijn PC de catalogus verplaatst naar de Dropboxmap, deze wordt nu automatisch gesynchroniseerd met de Dropboxmap op de laptop en andersom. Ik heb nu een catalogus van 850mb met 21.000 foto's. Dropbox zorgt ervoor dat deze op de laptop en op de PC altijd hetzelfde zijn, alleen moet je de catalogus niet op beide tegelijkertijd openen, het kan wel maar dan maakt Lightroom een tweede catalogus aan en kan je zelf kiezen waar je mee verder gaat.,
Het gaat niet supersnel maar het werkt wel
Nikon Z8

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » ma apr 09 2012 7:34 pm

http://vimeo.com/12697388

Ook een idee ...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”