Verlaten huis in Doel

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
delfsegek

Verlaten huis in Doel

Bericht door delfsegek » wo apr 04 2012 7:07 pm

Enkele weken geleden naar Doel in Belgie voor mijn eerst urbex-ervaring. Hele leuke ervaring en ook een hoop geexperimenteerd. Zo ook bij deze foto. Hij is genomen in een leegstaand huis. Deze lamp stond in de "woonkamer" en moest hem vastleggen in de verder behoorlijk lege ruimte. Ik heb geprobeerd de lamp centraal te laten staan door deze recht in beeld te brengen terwijl de rest van de kamer scheef staat (redelijk gelukt).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door delfsegek op do apr 05 2012 8:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Verlaten huis in Doel

Bericht door Germay » wo apr 04 2012 7:29 pm

Tja,waarom in Zwart-Wit?Ik kan er niet echt blij van worden,een niets zeggende plaat.Sorry.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » wo apr 04 2012 7:32 pm

Vind de compositie erg mooi, maar de foto zelf ontbreekt nogal aan scherptediepte imo.
M'n aandacht schiet over de hele foto, in plaats van dat hij naar 1 punt wordt getrokken.
Ook had ik de foto beter recht gezet.

Even een quick'n'dirty photoshop toegepast:

Afbeelding

CoenB

Bericht door CoenB » wo apr 04 2012 9:17 pm

bjornc schreef:Vind de compositie erg mooi, maar de foto zelf ontbreekt nogal aan scherptediepte imo.
M'n aandacht schiet over de hele foto, in plaats van dat hij naar 1 punt wordt getrokken.
Ook had ik de foto beter recht gezet.

Even een quick'n'dirty photoshop toegepast:

*plaatje*
Het ontbreekt aan scherptediepte? het is er juist teveel als ik jouw aanpassing zie..

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » wo apr 04 2012 10:33 pm

Je hebt gelijk, verkeerde woordkeuze. Maar we bedoelen hetzelfde. :wink:

delfsegek

Bericht door delfsegek » do apr 05 2012 8:50 am

Bedankt voor jullie commentaar. Ik weet dat dit soort foto's altijd verschillende reacties oproept. Persoonlijk vond ik de lamp een mooi symbool voor de verlaten eenzaamheid die daar heerst. Echter, misschien was het beter geweest om deze ruimte groter in beeld te laten komen zodat de eenzaamheid ook doordringt.

@Germay: Zwart/wit omdat dit naar mijn idee de rauwe omgeving waarin de foto gemaakt is het beste tot zijn recht komt (en omdat ik gewoon een sucker ben voor zwart/wit :) )

@bjornc: Het is inderdaad een drukke foto met veel details. Zal volgende keer proberen de aandacht echt op het onderwerp te leggen. Bedankt.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » do apr 05 2012 7:45 pm

Ik vind zwart-wit ook enorm mooi....
Waar je de mist in bent gegaan qua rechtstellen is de vervorming van de groothoek aan zien voor recht.
Als je groothoek fotografeert, zijn de rechte lijnen aan de buitenzijde van de foto nooit als referentie te nemen voor het rechtzetten.

delfsegek

Bericht door delfsegek » do apr 05 2012 8:16 pm

Ik heb het rechtzetten in lightroom (met zo'n mooi lijntje) gedaan op basis van de lamp zelf. Mogelijk daar toch wat gemist. Kritiek stop ik in mijn rugzak en neem ik mee.. :D

CoenB

Bericht door CoenB » do apr 05 2012 9:04 pm

bjornc schreef:Ik vind zwart-wit ook enorm mooi....
Waar je de mist in bent gegaan qua rechtstellen is de vervorming van de groothoek aan zien voor recht.
Als je groothoek fotografeert, zijn de rechte lijnen aan de buitenzijde van de foto nooit als referentie te nemen voor het rechtzetten.
Niet om het een of het ander.. maar 'de mist in gegaan' vind ik een beetje ongepast.. De persoon achter de foto creëert iets met die instellingen en kan daarmee iets bedoelen of laten zien. Daar zit vaak een verhaal of gedachte achter en soms is het gewoon verstand op nul en een kiekje maken. In beide situaties kun je niet beoordelen of hij de mist in ging of niet want hij verteld je niet wat hij bedoelde/wilde bereiken.. Maargoed..

En als je leest in de openingspost dan lees je dat het de bedoeling is dat de lamp recht staat en de rest scheef.. als hij dat in lightroom met die lijntool (geweldig ding) heeft gedaan op de poot van de lamp.. tja.. dan staat die gewoon 100% recht en daar heeft vervorming niet veel mee te maken..

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”