Nikkor 85mm 1:1.8 model: 424928

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Kamiel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikkor 85mm 1:1.8 model: 424928

Bericht door Kamiel » vr apr 06 2012 1:53 pm

Beste Nikkor experts,

gisteren heb ik van een vriend van mij deze lens te leen gekregen: Nikkor 85mm 1:1.8 Modelnummer: 424928. Een behoorlijk oud beestje. Na mij redelijk te hebben geïnformeerd op internet (en gezocht op ons forum), vond ik de meest uitgebreide informatie bij Ken Rockwell (http://www.kenrockwell.com/nikon/85mm-f18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik heb de foto (Rear, Nikon 85 1.8 K, AI updated.) zeer goed bestudeerd. En het leek erop dat de lens de zogenaamde "AI" update heeft gehad. De lens past op mijn D90.

De enige stand waarin ik kan fotograferen is de M-stand. Interessant; de groene punt om aan te geven dat het onderwerp scherp is, doet het. Maar nu komt mijn vraag. Hoe zit het met de sluitertijd? Ik heb het gevoel, dat de ik niet boven een bepaalde (snellere) sluitertijd kan instellen. Klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Kamiel

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikkor 85mm 1:1.8 model: 424928

Bericht door gijs sandberg » vr apr 06 2012 2:12 pm

Beste Kamiel

Over de lens:
Als de lens een "open vorkje" heeft zal die soepel moeten passen op de meeste moderne kamera's.
Als ik me goed herinner heeft een D90 geen lichtmerterkoppeling voor Ai lenzen.

de niet-geconverteerde versie ziet er zo uit

http://www.destoutz.ch/lens_85mm_f1.8_423875.html" onclick="window.open(this.href);return false;

re: niet sneller instellen:
Dat lijkt me sterk.
Heb je het handboek van de kamera daarop nagezien (tabel achterin) ?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Kamiel
Clublid
Clublid

Bericht door Kamiel » vr apr 06 2012 2:28 pm

Heel erg bedankt Gijs!

De tabel in mijn gebruiksaanwijzing heb ik bekeken én ik heb nu ook met het andere plaatje vergeleken (mbt tot het vorkje). Nu weet ik zeker dat de lens compatibel met de D90 is.

Nu moet ik je iets bekennen met het schaamrood op mijn kaken! Ik heb mij voorgenomen na elke fotosessie mijn instelling die ik op dat moment veranderd heb, te herstellen. Ik was dit keer vergeten de "spiegelvoorontspanning" weer in "off" te zetten. Daardoor leek het of de sluitertijd vanaf 1/30e gelijk bleef. Alles weer naar behoren.

Vrolijk Pasen!

Kamiel
Laatst gewijzigd door Kamiel op vr apr 06 2012 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr apr 06 2012 2:29 pm

Bij het gebruik van ai(s) objectieven op deen D90 is alleen M mode beschikbaar. Je kan kiezen uit alle mogenlijke sluitertijden lijkt me. Geeft verder geen beperkingen. Kan je iets specifieker zijn in wat volgens jou niet werkt mbt sluitertijden.

mvg, Peter

p.s. tegelijkertijd blijkbaar, never mind dus, fijn dat er niks mis is verder dan!
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 06 2012 2:31 pm

Kamiel schreef:Ik heb het gevoel, dat de ik niet boven een bepaalde (snellere) sluitertijd kan instellen. Klopt dat?
Bij manuele instelling moet elke sluitertijd in te stellen zijn. Dat staat los welke lens wordt gebruikt. (Zelfs zonder lens op een camera moet het werken).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kamiel
Clublid
Clublid

Bericht door Kamiel » vr apr 06 2012 2:32 pm

Dank je voor de reacties Peter en Léon. Ik heb een behoorlijke fout gemaakt. Zie mijn antwoord aan Gijs.

Groeten en vrolijk Pasen,

Kamiel

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: dit keer vergeten

Bericht door gijs sandberg » vr apr 06 2012 4:49 pm

Beste Kamiel,

Met zoveel knopjes op een kamera is het gemakkelijk om iets verkeerd in te stellen,
troost je met de gedachte: je bent de enige niet... :wink:

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”