Wie kan mij helpen aan de juiste instellingen?

Discussies over flitsers
Rianne

Wie kan mij helpen aan de juiste instellingen?

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 5:42 pm

Hoi allemaal,

Ivm de grote aanvraag naar familie en portretfotografie hebben we besloten een thuisstudio te maken.
Daarom hebben we een flitsset aangeschaft.
We hebben gekozen voor de Menik SW 250. Met name omdat de oppervlakte niet zo groot is.

http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-6 ... ket-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zit ik met het volgende probleem:

Wat ik ook probeer ik krijg niet de juiste instellingen op de camera (Nikon D90) in combinatie met de flitsset en een witte achtergrond.

Normaal gesproken gebruik ik op mijn camera de SB600 flitser.
Moet ik deze, nu ik de flitsset ook heb, nu wel of niet gebruiken?

Ik ben uitgegaan van niet en heb de camera ingesteld op:
M
1/200
F9
ISO 250

+/-: +0.7
Flitsteken +/-: 1.0

WB: Auto (ivm het schieten in RAW)

Ik nam de foto zowel met mijn 50mm 1.8 als met met 18-105 op 80 mm.

De flitser stonden aan weerszijden van mij. Allebei op vol vermogen.
De object (In dit geval even een knuffelbeer van mijn zoon) stond iets meer dan een halve meter van de witte achtergrond.

Resultaat: Naar mijn idee helemaal niet zo heel slecht, maar..Wat bleek.. Zelfs wanneer ik flitsset uitzette en foto opnieuw maakte met dezelfde instellingen.. Kwam hij er ook hetzelfde uit te zien!!
De flitsers gaven hier dus totaal geen toegevoegde waarde?.. :roll:

https://plus.google.com/photos/10399015 ... 6uC7tjmnQE" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan iemand mij alstublieft de (mogelijk) ideale settings en opstellingen doorgeven? Want ik snap er helemaal niks meer van... :(

De ruimte is ongeveer 2.40 breed en ruim 12 meter lang.
Vanzelfsprekend (?) zal ik alleen zo'n 5/6 meter gebruiken omdat ik anders veel te ver van de achtergrond af sta.

Hartstikke bedankt alvast!

Gr.Rianne

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen aan de juiste instellingen?

Bericht door henkk » vr apr 06 2012 5:47 pm

Inderdaad wat bleek. Maar je hebt de belichtingscorrectie op + 0,7 en de flitscorrectie op + 1 gezet; waarschijnljk telt dat nog bij elkaar op en dan zit je op bijna 2 stops overbelichten [edit: ik denk bij nader inzien toch dat ze onafhankelijk werken. maar niettemin zijn beide een flinke overbelichting]
Ik weet niet of je matrixmeting hebt gebruikt, maar ik zou in dit geval centrumgerichte lichtmeting gebruiken en geen correcties.

Succes, Henk.
Laatst gewijzigd door henkk op vr apr 06 2012 5:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr apr 06 2012 5:51 pm

Misschien eens een cursus studioflitsen doen?

Om te beginnen je onderwerp wat verder van de muur af zetten. 50cm is veel te dichtbij. Voor de rest... Probeer eens F8, ISO 200, 1/125s en je flitskoppen dichtdraaien. Ik zou zelf beginnen met oefenen met 1 flitser. Daarmee kan je al enorm veel doen. Op het moment dat je die onder de knie hebt je 2e bijvoegen, 3e, 4e, 12e etc. Nu ben je waarschijnlijk lukraak aan het draaien en knippen zonder goed resultaat.
Begin eerst eens te kijken wat een flitskop doet, wat doet de softbox, wat doet de plu bij die M standen. Draai je flitser rustig hoger en kijk wat er gebeurt. En zo ook met je andere flitser erbij.

Veel mensen kopen een simpele studioset van 2 lampen en denken meteen even grote goed uitgelichte reclameachtige foto's te maken. Helaas is flitsen een behoorlijk leertraject om goed te beheersen. Dus stap voor stap is mijn advies.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr apr 06 2012 5:56 pm

Hier spelen meer dingen mee.
Ondanks dat je de boel op M hebt staan, laat je de flitser wel regelen op wat er gemeten wordt, zoals Henk zegt, lijkt het erop dat je je opzetflitser bijna twee stops laat overbelichten.
Je studioflitsers geven ook licht af, maar je zegt niet of je die met de eerste, tweede of derde flits meegaan, dus het is maar zo mogelijk dat de studioflitsers al afgegaan zijn voordat jij je foto neemt.

Begin eens met je flitser ook op M te zetten en hem dan zo weinig mogelijk licht af te laten geven, want hij hoeft alleen je studioflitsers maar te triggeren. En zet dan je studioflitsers zo dat ze op de eerste flits afgaan. Corrigeer het vermogen daarna zo dat een plezierig ogende foto krijgt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 6:01 pm

Henk,

Bedankt! Ik vind het inderdaad zelf ook erg bleek.
Ik heb geen meting gebruikt. Heb geen lichtmeter. Bedoel je de meting op de camera zelf?

Ik zal de correcties allebei op 0 zetten en de foto dan opnieuw maken.

Remco,

Ook heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik ga het onderwerp verder van de muur zetten.
Ook ga ik de instellingen die jij aangaf proberen.
En idd.. Eerlijk is eerlijk.. Het is nu lukraak draaien. Ik zal het eens gaan proberen op de wijze die jij aangaf.

Wanneer de kinderen zo op bed liggen, zal ik dezelfde foto nog eens maken en deze opnieuw plaatsen.

Wordt vervolgd.

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 6:03 pm

Beste Roelof,

Ook jij bedankt voor je reactie.
Ik heb heel wat te doen zo. Geweldig. Daar heb ik wat aan.

Ik heb bij de voorbeeldfoto de SB600 niet gebruikt.
De flitsset wordt ook getriggerd door de ingebouwde slave van de D90 als ik me niet vergis.

Wat adviseren jullie? De SB600 wel of niet gebruiken?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 06 2012 6:10 pm

Stand M in combinatie met +/- wat betreft belichting is niet logisch. Volgens mij maakt dat +/- ook niet uit; lijkt me onlogisch.

Ook 1/250 moet je niet doen! De flitssynchronisatiesnelheid van de D90 is 1/200ste, dus loop je kans de flits te missen! Sneller is trouwens ook niet snel nodig...

f/8, 1/200, ISO 200 zou ik mee beginnen. En dan de kracht van de lampen instellen aan de hand van wat je krijgt in je histogram.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 6:14 pm

Zelfontspanner schreef:Hoe ontsteek je de extra flitsers?
Werken deze als (optische) slave?
Dan moet je je camera flitser (of sb600) niet als TTL (DDL, door de lens) instellen.
Bij TTL maakt de flitser eerst een "proef" flits om de juiste instelling te meten.
De (optische) slave flitser zullen al afgaan op de "proef" flits en zijn niet gereed op het moment de echte flits komt.
Stel je camera flitser of sb600 als M (manual) flitser in.

Ja, dat gebeurd nu ja.
De flitsers gaan automatisch af wanneer de camera flitser OF de SB600 afgaan.
Heb gekeken in het menu. Hij staat idd op TTL:

Ik ga hem op M zetten. En daarna kan ik kiezen uit:

Volle flits
1/1,3
1/1,7
1/2
1/2.5
etc
etc

tot

1/128

Heel blij met dit forum en met jullie kennis. Bedankt!

@ Patrick: Inderdaad..Merk nu ook dat dat niet logisch is, maar ik denk er met jullie hulp wel uit te komen vanavond. Heel fijn.

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 6:15 pm

Vergeet dus te vragen.. Welke moet ik dan kiezen in de M stand van de flits.

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 7:03 pm

Oke..

Ben even snel naar boven gerend.

Foto 2 (in de Google Plus_map)

Camera stand: M
1/125
F8
ISO 200
Belichtingscorrectie: 0
Flitscorrectie: 0

WB: Auto

Onderwerp ruim een meter van de achtergrond

Beide flitsers naast mij neergezet.
Flitser 1 (zonder plu) gericht op de achtergrond. (Weet iemand trouwens waarom de lamp niet meer brand? Hij flitst nog wel maar de lamp brand niet? vanmiddag wel.. )
Flitser 2 Softbox gericht op onderwerp.

Daarna: Zelfde instellingen maar met 1/200
(= foto 3 in google Plus_map)

https://plus.google.com/photos/10399015 ... 6uC7tjmnQE" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk denk ik, ten opzichte van de eerste, wel dat de achtergrond nu te grijs is? Klopt dat?

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 7:05 pm

De flister van de camera stond nu dus in de M stand op 1/128

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 06 2012 7:07 pm

Ik zou de flitsers van/op de camera enkel gebruiken om de studioflitsers aan te sturen. Heel zacht zetten dus! Dat zal 1/128 zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

blackMTF

Bericht door blackMTF » vr apr 06 2012 7:30 pm

Aan de Ts: je vertelt er niet bij wat je wilt bereiken met de flitsset.

Naar mijn idee zul je met een flitsset niets meer of minder bereiken dan met met een opzetflitser en dat is: invulflits.

Rianne

Bericht door Rianne » vr apr 06 2012 7:36 pm

blackMTF schreef:Aan de Ts: je vertelt er niet bij wat je wilt bereiken met de flitsset.

Naar mijn idee zul je met een flitsset niets meer of minder bereiken dan met met een opzetflitser en dat is: invulflits.

Normaal gesproken maak ik de foto's op locatie. Vaak bij mensen thuis.
Aangezien het licht hier vaak of te slecht of veel te sterk is en natuurlijk de achtergronden niet altijd even ideaal, heb ik gekozen voor een 'studio'.
Ik wil bereiken dat ik de portetten aan beide kanten kan verlichten.

Ook maak ik veel portretten van zwangeren.
Ik heb ook de beschikking tot een zwarte achtergrond.
Ik heb begrepen en inmiddels ook gezien dat ik dan met o.a.1 flitser een heel mooi effect kan bereiken.

Dat was eigenlijk een beetje het idee.

Zit ik ernaast?

Ben wel blij met jullie eerlijke antwoorden hoor.

blackMTF

Bericht door blackMTF » vr apr 06 2012 8:29 pm

Rianne schreef:
Normaal gesproken maak ik de foto's op locatie. Vaak bij mensen thuis.
Aangezien het licht hier vaak of te slecht of veel te sterk is en natuurlijk de achtergronden niet altijd even ideaal, heb ik gekozen voor een 'studio'.
Ik wil bereiken dat ik de portetten aan beide kanten kan verlichten.

Ook maak ik veel portretten van zwangeren.
Ik heb ook de beschikking tot een zwarte achtergrond.
Ik heb begrepen en inmiddels ook gezien dat ik dan met o.a.1 flitser een heel mooi effect kan bereiken.

Dat was eigenlijk een beetje het idee.

Zit ik ernaast?

Ben wel blij met jullie eerlijke antwoorden hoor.
Heb je geen voorbeeldfoto's (van iets waar je naartoe wilt gaan werken)? dat is eigenlijk waar het om gaat en dit zou een stuk kunnen helpen om je van advies te kunnen dienen. De techniek en instellingen hangen namelijk nauw samen met wat je wilt bereiken. Kijk even welke studiofoto's je mooi vind en zet ze dan in een post. Hierop kunnen we dan verder gaan met van advies te dienen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”