Dit is mijn eerste post hier, dus als ik iets over het hoofd heb gezien, sorry. Ik vond nog geen antwoord op een relatief simpele vraag. Sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van de nieuwe D800, die ik overigens mede dankzij dit forum kon bemachtigen. Ik had namelijk in een post gelezen dat alleen de Pro dealers nog bevoorraad worden. Toen ben ik ze allemaal gaan benaderen. Gouden tip

Op de D800 kun je prima filmen en als documentairemaker ga ik dat de komende tijd ook veel doen. Nu kun je natuurlijk op een CF-kaartje werken of op een SD-kaart. Bij het foto's maken merk je dat verschil (als het goed is) door een langere burst op een snelle CF-kaart. Oftewel je kan dan gewoon meer foto's maken. Maar wat merk je ervan met filmen? Ik bedoel dan natuurlijk op de maximale stand, dus 1080 high quality 30 fps. Standaard staat zelfs de SD sleuf geselecteerd tijdens het filmen. Volgens de handleiding is de datarate maximaal 24 Mbps, dus ik neem aan dat ze bedoelen Megabit/s. Bij een test bleek dit aardig te kloppen, ik kwam op 24,7 MB voor een video van 135,5 s. Dat was dus 2,76 MegaByte/s. Een SD-kaart kan volgens tests rond de 25 MB/s halen (Tomshardware), dus volgens mij kun je prima op zo'n kaart filmen. Het enige moment dat je dan iets zou merken van de snelheid van de kaart is bij het downloaden in de computer. Als je met een editor werkt en die moet betalen is de CF-kaart dus aantrekkelijker, als je dat niets uitmaakt koop je gewoon de SD kaart voor het filmen en een CF kaart voor het fotograferen. Althans dat is wat ik nu denk. Wie heeft hier verstand van en wellicht al praktijkervaring of een test gelezen?