Denk dat ik nu de opsomming van "alle" Nikon flitsers wel heb. Het ging dan ook om "alle" eerst, meer dan een opsomming is het soms niet. Er moet dus nog veel gebeuren. Twijfel nog of ik de flitser in de 105 Medical nog zal vermelden, die staat er nog niet in.
Nu heb ik zelf ook een Nikon flitser, verre van voldoende om al informatie over al die andere flitsers te beschrijven. Ben geen verzamelaar van Nikon spullen. Ben een verzamelaar van Nikon informatie. Ik schrijf dus zelf en laat me informeren door de Nikon literatuur in boeken. Ook het www is een bron, met name van spullen die weer niet in de boeken staan.
Nu wil ik ook graag veel foto's bij al die flitsers. Van de recentere flitsers zou ik de Nikon persfoto's kunnen gebruiken. Veel foto's staan wel op het www, maar dan moet ik om toestemming vragen van de makers. Van sommige makers schat ik in dat het lenen wel mag, met andere makers of eigenaren van foto's, krijg ik geen mailcontact. Maar ik gebruik liever foto's die nog niet ergens op het www staan.
Vrijwel alle foto's die ik nu gebruikt heb, zijn van het www. Zo'n kleine 25 jaar verzamel ik foto's van Nikon flitsers uit Ebay (dat was er 25 jaar geleden nog niet), en andere verkoopsites. Nooit de naam van de verkoper genoteerd of om toestemming gevraagd. En dan is er nog de vraag of de gebruikte foto door de verkoper "geleend" is. Bij geen enkele foto in m'n publicatie staat dan de naam van de maker, en dat zou wel netjes zijn.
Zelf heb ik er geen probleem mee om een fotograaf of eigenaar niet te vermelden. Ken veel verzamelaars die nooit genoemd willen worden, bang voor een inbraak, oid.
Bij m'n laatste publicatie voor de NHS ben ik jaren bezig geweest om vrijwel alle foto's zelf te maken: kijk maar eens:
http://www.box.com/shared/3bjag192el" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ja, de recessie maakt dat ik op kosten moet letten. Wat denk je hoeveel de reiskosten alleen al waren om die foto's te kunnen maken. En dan ken ik eigenlijk geen verzamelaars van Nikon flitsers, behalve dan van iemand hier in de buurt waar ik al contact mee heb.
Was nu niet van plan om alle foto's zelf te maken, maar wil eens jullie hulp inroepen. Ik zoek dus foto's van een Nikon flitser. Gewoon in JPG van 1024 pixel maximaal en zeg iets van 300 DPI.
Andere op- en aanmerkingen zijn ook welkom.
Ben ook bezig met een Excel-file met een overzicht, als dat klaar is zal ik dat ook publiceren. Daar staat nu nog heel veel niet in, wil je het aanvullen, graag, ik wil je de file wel sturen.
of via de gewone mail, dat is eigenlijk wel gemakkelijker:
https://www.box.com/s/f151201f23dd725262c1
aanvulling: 08:48 uur
De eerste toezeggingen stromen al binnen: Verwacht al foto's van de
BC-7
SB-8E
SB-E
SB-10
SB-11
SB-12
SB-15
SB-16A