gezocht: foto's van Nikon flitsers

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

gezocht: foto's van Nikon flitsers

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 15 2012 8:04 am

Ben begonnen met een overzichtje van alle ooit door Nikon geleverde flitsers. Het is al (nog lang niet af) in te zien op m'n website.
Afbeelding
Denk dat ik nu de opsomming van "alle" Nikon flitsers wel heb. Het ging dan ook om "alle" eerst, meer dan een opsomming is het soms niet. Er moet dus nog veel gebeuren. Twijfel nog of ik de flitser in de 105 Medical nog zal vermelden, die staat er nog niet in.

Nu heb ik zelf ook een Nikon flitser, verre van voldoende om al informatie over al die andere flitsers te beschrijven. Ben geen verzamelaar van Nikon spullen. Ben een verzamelaar van Nikon informatie. Ik schrijf dus zelf en laat me informeren door de Nikon literatuur in boeken. Ook het www is een bron, met name van spullen die weer niet in de boeken staan.

Nu wil ik ook graag veel foto's bij al die flitsers. Van de recentere flitsers zou ik de Nikon persfoto's kunnen gebruiken. Veel foto's staan wel op het www, maar dan moet ik om toestemming vragen van de makers. Van sommige makers schat ik in dat het lenen wel mag, met andere makers of eigenaren van foto's, krijg ik geen mailcontact. Maar ik gebruik liever foto's die nog niet ergens op het www staan.

Vrijwel alle foto's die ik nu gebruikt heb, zijn van het www. Zo'n kleine 25 jaar verzamel ik foto's van Nikon flitsers uit Ebay (dat was er 25 jaar geleden nog niet), en andere verkoopsites. Nooit de naam van de verkoper genoteerd of om toestemming gevraagd. En dan is er nog de vraag of de gebruikte foto door de verkoper "geleend" is. Bij geen enkele foto in m'n publicatie staat dan de naam van de maker, en dat zou wel netjes zijn.
Zelf heb ik er geen probleem mee om een fotograaf of eigenaar niet te vermelden. Ken veel verzamelaars die nooit genoemd willen worden, bang voor een inbraak, oid.

Bij m'n laatste publicatie voor de NHS ben ik jaren bezig geweest om vrijwel alle foto's zelf te maken: kijk maar eens:
http://www.box.com/shared/3bjag192el" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ja, de recessie maakt dat ik op kosten moet letten. Wat denk je hoeveel de reiskosten alleen al waren om die foto's te kunnen maken. En dan ken ik eigenlijk geen verzamelaars van Nikon flitsers, behalve dan van iemand hier in de buurt waar ik al contact mee heb.
Was nu niet van plan om alle foto's zelf te maken, maar wil eens jullie hulp inroepen. Ik zoek dus foto's van een Nikon flitser. Gewoon in JPG van 1024 pixel maximaal en zeg iets van 300 DPI.

Andere op- en aanmerkingen zijn ook welkom.

Ben ook bezig met een Excel-file met een overzicht, als dat klaar is zal ik dat ook publiceren. Daar staat nu nog heel veel niet in, wil je het aanvullen, graag, ik wil je de file wel sturen.

of via de gewone mail, dat is eigenlijk wel gemakkelijker:

https://www.box.com/s/f151201f23dd725262c1

aanvulling: 08:48 uur
De eerste toezeggingen stromen al binnen: Verwacht al foto's van de
BC-7
SB-8E
SB-E
SB-10
SB-11
SB-12
SB-15
SB-16A
SB-16B
SB-17
SB-18
SB-19
SB-20
SB-21B
SB-22
SB-22 S
SB-23
SB-24
SB-25
SB-26
SB-27
SB-28
SB-28 DX
SB-29
SB-29 S
SB-30
SB-50 DX
SB-80 DX
SB-105 onderwater
SB-600
SB-700
SB-800
SB-900
R1C1 set
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr mei 11 2012 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: gezocht: foto's van Nikon flitsers

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 22 2012 12:18 pm

M’n info over (en foto's) van alle flitsers en flits accessoires is bij lange na niet compleet. Zelf heb ik slechts 1 flitser en enkele accessoires. Bij enkele onderwerpen kun je in de tekst lezen dat ik dat item gehad heb of mocht uitproberen. Dat leest leuker dan een stuk tekst van Nikon kopiëren. Vandaar dat ik teksten zoek over nog veel items. Mail me de tekst hans.braakhuisATplanet.nl en ik zal deze, met of zonder naamsvermelding, opnemen in deze publicatie. Zelf weet ik wel iets, met elkaar weten we alles.

M'n tekst zal vol staan met fouten, als ik niks doe maak ik zeker geen fouten. Hulp gevraagd.

https://www.box.com/s/c1b82d539f1bba4c6e5a" onclick="window.open(this.href);return false;
(klik op download, dan kun je knippen, plakken e.d.)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 26 2012 12:06 pm

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 11 2012 3:37 pm

Versie 1 is klaar. De meeste foto's van alle flitsers staan er in. Ben nog bezig om een excel file te maken van alle flitsers, maar die file kent nu nog zoveel lege plekken. Daar wacht ik nog even mee.
Heb je nu eigen foto's van flitsspullen die ik zou mogen gebruiken, graag!!

https://www.box.com/s/f151201f23dd725262c1

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 3:52 pm

Daar zit weer een hoop werk in Hans! :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr mei 11 2012 4:46 pm

Dat wordt een WEER een heel mooi document Hans!

Ik keek toevallig even bij de SB-700 versus SB-600 en mis daar nog wel het eea, maar ik weet niet hoe ver je wilt gaan :)
o.a. richtgetal, standaard filters en automatische herkenning ervan, groter en zwaarder. (jaja ik ben er naar aan het kijken :wink2: )
Kijk maar of je dat soort dingen ook mee wilt nemen..
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 5:09 pm

Richtgetallen heb ik in ieder geval in een tabelletje zien staan toen ik er even "pagedownend" doorheen ging.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mei 12 2012 7:17 am

Richtgetallen van de actuele flitsers staan hier:
http://home.kpn.nl/braak117/iDDL%20flitsers.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
De richtgetallen van alle andere flitsers staan soms in de tekst en allemaal in een ander excelbestand, maar dat is nog niet gepubliceerd. Anders heb ik niks meer te doen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”