Vreemde witbalans Lightroom bij bewolkt en schaduw

Discussies over fotobewerking en archivering
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vreemde witbalans Lightroom bij bewolkt en schaduw

Bericht door Patrick » ma apr 16 2012 9:06 pm

Ik ben tegenwoordig weer voor veel werk teruggegaan naar Lightroom in plaats van Capture NX. Op zich bevalt me dat wel, zeker bij foto's met hoge ISO waarden. Maar wat ik bizar vind is dat de kleuren zo gek worden als ik in Lightroom (versie 4) kies voor witbalans bewolkt of schaduw. Er komt een hele roze gloed over de foto. :shock:

De temperatuur verandert, maar ook de kleurtint; die gaat naar +10. :roll: Ook bij daglicht trouwens, maar die ziet er wel prima uit eigenlijk.

Ik meen mijn kleurbeheer aardig op orde te hebben en heel erg kleurenblind ben ik ook niet. herkennen jullie dit? Zeker omdat ik het probleem niet van Capture NX ken. Hoewel ik daar schaduw ook nooit gebruik omdat ik dat te geel vind.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kroontje

Re: Vreemde witbalans Lightroom bij bewolkt en schaduw

Bericht door Kroontje » ma apr 16 2012 9:48 pm

Zover ben ik nog niet gekomen, moest eerst mijn complete foto mappen netjes zien te importeren.
Maar zal daar morgen ook eens naar kijken wat hij doet ;) Ben benieuwd.

Kroontje

Steven

Bericht door Steven » ma apr 16 2012 10:15 pm

Mijn ervaring is dat de witbalans schaduw en bewolkt pas voor mijn gevoel goed werken als het echt heel somber weer was op het moment van fotograferen. Wellicht was er toch nog teveel natuurlijk licht ondanks de bewolking. Ik kies er dan ook vaak voor de auto witbalans van de camera over te nemen of de auto van LR4 te gebruiken. bij uitzondering wil ik het pipet uit LR ook wel eens ter hand nemen.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » vr apr 20 2012 1:21 pm

Een manier om na te gaan of de witbalans setting bewolkt/schaduw in lightroom voldoet aan je verwachtingen is het fotograferen van een grijskaart onder bewolkte omstandigheden. De pipet geplaatst op de grijskaart zou dan de witbalans waarde moeten aangeven van schaduw/bewolkt.

Ik gebruik meestal de automatische witbalans van mijn camera (D300), die vind ik erg goed. Eventueel iets bijstellen maar met de aanpassing van de calibratie menu naar "landschap" is de witbalans meestal vergelijkbaar.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 20 2012 2:29 pm

dotcat schreef:Ik gebruik meestal de automatische witbalans van mijn camera (D300), die vind ik erg goed. Eventueel iets bijstellen maar met de aanpassing van de calibratie menu naar "landschap" is de witbalans meestal vergelijkbaar.
Dat doe ik ook vaak buiten. Probleem is meer dat ik in Capture NX zonder meer kan gaan voor "bewolkt" of "daglicht" (zon?). Schaduw heb ik altijd veel te geel gevonden. In Lightroom dus niet, en dat verbaast me.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » vr apr 20 2012 3:28 pm

Heb een nef genomen en in lightroom " bewerkt ". Alle witbalans mogelijkheden benut en ondervond geen rare afwijkingen. Zeker geen roze gloed over mijn foto. Weet niet wat er bij jou aan de hand zou kunnen zijn. Misschien dat iemand evt. een foto van jou in lightroom kan bewerken. (Ik niet, ben tot 23:00 uur aan het werk)

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr apr 20 2012 4:38 pm

Patrick schreef:
dotcat schreef:Ik gebruik meestal de automatische witbalans van mijn camera (D300), die vind ik erg goed. Eventueel iets bijstellen maar met de aanpassing van de calibratie menu naar "landschap" is de witbalans meestal vergelijkbaar.
Dat doe ik ook vaak buiten. Probleem is meer dat ik in Capture NX zonder meer kan gaan voor "bewolkt" of "daglicht" (zon?). Schaduw heb ik altijd veel te geel gevonden. In Lightroom dus niet, en dat verbaast me.

gr. peter
Laatst gewijzigd door gewoon peter op vr jul 06 2012 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 20 2012 4:54 pm

gewoon peter schreef:Je wordt naïef Patrick :D :D :D
Hoezo? Ik neem aan dat ik niet de enige ben die met Lightroom werkt. Maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord...

Feit is dat ik vroeger veel problemen had m'n witbalans goed te krijgen.Dat zie ik steeds als ik oude foto's bekijk. Toen ik overstapte naar Capture NX 2 ging dat veel, veel beter. En nu ben ik wat dat betreft weer een stuk terug naar mijn oude probleem. :cry:

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » vr apr 20 2012 8:16 pm

Ik heb exact hetzelfde Patrick. Een roze gloed over de foto's. In cnx is de foto vaak gelijk goed en in lr4 komt er een roze zweem overheen. Heel vervelend. Vandaar dat ik bij nx blijf. Is die roze zweem er niet zou ik lr4 denk ik veel gebruiken.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » za apr 21 2012 1:02 pm

Patrick schreef:Ik ben tegenwoordig weer voor veel werk teruggegaan naar Lightroom in plaats van Capture NX. Op zich bevalt me dat wel, zeker bij foto's met hoge ISO waarden. Maar wat ik bizar vind is dat de kleuren zo gek worden als ik in Lightroom (versie 4) kies voor witbalans bewolkt of schaduw. Er komt een hele roze gloed over de foto. :shock:

De temperatuur verandert, maar ook de kleurtint; die gaat naar +10. :roll: Ook bij daglicht trouwens, maar die ziet er wel prima uit eigenlijk.

Ik meen mijn kleurbeheer aardig op orde te hebben en heel erg kleurenblind ben ik ook niet. herkennen jullie dit? Zeker omdat ik het probleem niet van Capture NX ken. Hoewel ik daar schaduw ook nooit gebruik omdat ik dat te geel vind.
Ik heb hetzelfde in Adobe Patrick. Ik dacht dat ik de enige was. Ik werk nu eerst in Bridge en kom dan met automatic een heel eind. Daarna ga ik inderdaad zelf bijwerken v.w.b.de kleurstelling.

george013

Bericht door george013 » za apr 21 2012 9:58 pm

In CaptureNx krijg je een kleurtemperatuur bij deze keuze van witbalans. Als je in LR dat ook krijgt kun je de getalletjes naast elkander leggen. Kun je het vergelijken, tenzij LR dat niet doet.
George

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » za apr 21 2012 11:15 pm

Heb gedaan wat je schreef george, nx heeft een standaard waarde van bijv. daglicht van 5200 met een kleurtoon 0.
LR4 heeft buj daglicht een temp van 5500 en kleurtoon plus 10.
Zet ik dus de waardes in LR4 hetzelfde, is de foto ook nagenoeg hetzelfde...
dus bedankt george voor het meedenken!!!
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 22 2012 10:23 am

Tja, maar als je eerst in Nikon Capture het juiste getalletje voor kleurtoon moet opzoeken en dat gaat overnemen in LR ben je met twee programma's bezig. Is het dan niet handige gewoon met Capture te blijven werken? :shock: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo apr 22 2012 10:37 am

Léon Obers schreef:Tja, maar als je eerst in Nikon Capture het juiste getalletje voor kleurtoon moet opzoeken en dat gaat overnemen in LR ben je met twee programma's bezig. Is het dan niet handige gewoon met Capture te blijven werken? :shock: :lol:
Laatst gewijzigd door gewoon peter op vr jul 06 2012 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo apr 22 2012 10:47 am

Heeft het niet ook te maken met de voorinstelling in de camera die capture overneemt?

5500k is een vastgestelde standaart voor daglicht, dus dat CNX 5200 neemt is op zich nogal vreemd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”