vervanging 18-135
vervanging 18-135
op dit moment werk ik met de 18-135 kitlens, waarvan ik begrijp dat het niet de beste is die er gemaakt is. ik ben eigenlijk wel tevreden, maar vraag me wel af wat er met een 18-105VR of een tamron 17-50 zal verbeteren. heeft iemand voorbeeld foto's ter vergelijk, of is er een mogelijkheid om de objectieven te vrijblijvend testen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: vervanging 18-135
Waarom zou je 'm vervangen als je er tevreden mee bent? Omdat anderen zeggen dat er wat beters is? 

ik ben op zich wel tevreden met het resultaat, maar het valt vaak toch een beetje tegen. de foto's missen de sprankelendheid. en misschien is dat juist hetgene wat een ander objectief dan wel biedt. en omdat ik geen vergelijk heb, weet ik ook niet of en wat het scheelt.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Voorbeeldfoto's zijn lastig. Niet moeilijk om aan te komen, maar een foto die je ziet op het internet komt meestal niet zo uit de camera. En wordt vaak ook nog verkleind. Maar je kan op sites als pbase.com (net onder het midden zie je het per objectief) en pixel-peeper kan je genoeg vinden.
Sites met review van objectieven zeggen vaak meer. Photozone is wel een van de favorieten op dat gebied.
Ik zou eerder naar de Tamron kijken dan naar de Nikon 18-105 VR. Een scherp lichtsterk objectief is een goede keus, eventueel zelfs naast je 18-135.
Sites met review van objectieven zeggen vaak meer. Photozone is wel een van de favorieten op dat gebied.
Ik zou eerder naar de Tamron kijken dan naar de Nikon 18-105 VR. Een scherp lichtsterk objectief is een goede keus, eventueel zelfs naast je 18-135.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wanneer je naar een winkel gaat dan kun je het objectief op je body zetten en het testen en beoordelen of het objectief brengt wat je denkt te missen. Daarnaast hebben de meeste winkels een regeling dat je het bijvoorbeeld een x-aantal dagen kunt testen en bevalt het niet dan terug brengen met retournering van het aankoopbedrag. Via een Nederlandse webwinkel kan dat altijd.Waltersan schreef:of is er een mogelijkheid om de objectieven te vrijblijvend testen?
Het is misschien ook handig om je woonplaats te vermelden wanneer je het over vrijblijvend testen hebt. Misschien kan/wil een lezer van dit forum je deze gelegenheid geven.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
Check, deze Amsterdammer heeft er zo een liggen die je best even mag lenen.jan schreef:Het is misschien ook handig om je woonplaats te vermelden wanneer je het over vrijblijvend testen hebt. Misschien kan/wil een lezer van dit forum je deze gelegenheid geven.Waltersan schreef:of is er een mogelijkheid om de objectieven te vrijblijvend testen?
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
- Rob Smit
- Forumlid
- Contacteer:
Hier ook de 18-135 in gebruik.
Is nog de enige zoom die ik met regelmaat op de D300 monteer.
Verder hoofdzakelijk prime objectieven in gebruik.
Enige minpunt is in mijn ogen de enorme vertekening bij groothoek.
Verder ben ik er best wel tevreden over.
In elk geval naar mijn maatstaven behoorlijk scherp, mooi contrast etc.
Is nog de enige zoom die ik met regelmaat op de D300 monteer.
Verder hoofdzakelijk prime objectieven in gebruik.
Enige minpunt is in mijn ogen de enorme vertekening bij groothoek.
Verder ben ik er best wel tevreden over.
In elk geval naar mijn maatstaven behoorlijk scherp, mooi contrast etc.
zo, ik heb mijn profiel aangepast.
mijn voorkeur gaat uit naar b.v. de oudere 17-50 van tamron, ik begrijp dat deze beter voldoet dan de nieuwe met VR functie. deze is zeer waarschijnlijk niet meer nieuw te koop, dus bij een fotozaak proberen is dan wat lastig.
ik heb ook wel een paar pareltjes geproduceerd met de 18-135, maar soms lijkt het wel of hij gewoon niet scherp is terwijl de omstandigheden niet slecht zijn. ik ben nu bezig een 70-300 aan te schaffen, dat heeft een iets hogere prioriteit vlak voor mijn vakantie, maar misschien is een 17-50 dan juist wel handig als ik in Lissabon loop.
mijn voorkeur gaat uit naar b.v. de oudere 17-50 van tamron, ik begrijp dat deze beter voldoet dan de nieuwe met VR functie. deze is zeer waarschijnlijk niet meer nieuw te koop, dus bij een fotozaak proberen is dan wat lastig.
ik heb ook wel een paar pareltjes geproduceerd met de 18-135, maar soms lijkt het wel of hij gewoon niet scherp is terwijl de omstandigheden niet slecht zijn. ik ben nu bezig een 70-300 aan te schaffen, dat heeft een iets hogere prioriteit vlak voor mijn vakantie, maar misschien is een 17-50 dan juist wel handig als ik in Lissabon loop.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Waltersan, beide types zijn gewoon te koop en ook nieuw. Zie hier bijv. http://www.cameratools.nl/lenzen-en-obj ... -ii-nikon/. Bij Cameratools zijn beide versie gewoon uit voorraad leverbaar.Waltersan schreef:zo, ik heb mijn profiel aangepast.
In dit draadje staat er ook nog 1 te koop http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=39099
Jan