Nikon introduceert de AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Nikon introduceert de AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Bericht door ArendV » do apr 19 2012 8:19 am

Nikon introduceert de AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G - Groothoekobjectief met groot diafragma van FX-formaat

Afbeelding

Persbericht Nikon Nederland

Amsterdam, Nederland, 19 april 2012 Vandaag kondigt Nikon een nieuw groothoekobjectief met groot diafragma aan met een vast brandpunt: de AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G.

De AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G vormt een welkome aanvulling op het assortiment vastbrandpuntobjectieven in FX-formaat en bevat een nieuw optisch ontwerp waarmee het bij uitstek geschikt is voor de hoge resolutie van de huidige D-SLR's. Het grote diafragma van f/1.8 maakt scherpere beelden bij weinig licht mogelijk en zorgt voor een wonderschoon bokeh. Daarbij resulteert de nieuwe optische constructie in een prachtige beeldweergave.

Zurab Kiknadze, Product Manager Objectieven, Accessoires en Software bij Nikon Europe zegt:

“Met dit langverwachte objectief breidt Nikon zijn toch al grote assortiment groothoekobjectieven nog verder uit en wordt het gat tussen de 24 mm en 35 mm NIKKOR-objectieven prachtig gevuld. Met de brandpuntsafstand van 28 mm plaats je het onderwerp in een breed en uitgesproken perspectief, terwijl de verbeterde optische constructie ongewenste vertekening tegengaat. Dit is een ideaal objectief voor iedereen die van groothoek houdt.”

Brede aantrekkingskracht

De compacte en lichtsterke AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G is een ideale keus voor fotografen met een hoge resolutie D-SLR die graag met groothoek werken. De brandpuntsafstand van 28 mm is ideaal voor fotograferen in krappe ruimtes, maar ook voor het vastleggen van prachtige panorama's of stadsgezichten en voor straatfotografie. Dankzij het grote diafragma van f/1.8 kun je bij weinig licht toch scherpe opnamen maken en profiteer je van een perfecte balans tussen scherpte en bokeh, zodat je onderwerp prachtig wordt geïsoleerd. Bijkomend voordeel van het grote diafragma is het heldere zoekerbeeld.

Grote voordelen

De AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G is uitgerust met een splinternieuw optisch ontwerp. Deze ondersteunt de steeds hogere resolutie van moderne D-SLR's en legt zowel prachtige, scherpe foto's als video's vast. Twee asferische lenselementen minimaliseren abberaties en corrigeren de vertekening die bij een grote beeldhoek kan ontstaan. Nikon's exclusieve Nano Crystal Coat gaat dubbelbeelden en lichtvlekken tegen en de Silent Wave Motor (SWM) zorgt voor een discrete en precieze autofocus.

Compact en duurzaam

De AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G heeft een weerbestendig afgedichte vatting en is met zijn 330 gram een solide maar toch lichte en compacte optie die gemakkelijk in elke fototas past. Het objectief is compatibel met D-SLR's in het Nikon FX-formaat en biedt in combinatie met Nikon DX-spiegelreflexcamera's een beeldhoek die overeenkomt met een brandpuntsafstand van 42 mm bij kleinbeeld. Ook is het objectief volledig compatibel met D-SLR-instapmodellen die niet over een ingebouwde autofocusmotor beschikken.

Het objectief wordt geleverd met een zonnekap HB-64 en een zachte lenstas CL-0915.

Meer specificaties van Nikon Nederland
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... 8mm-f-1-8g
Laatst gewijzigd door ArendV op do apr 19 2012 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nikon introduceert de AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G

Bericht door ArendV » do apr 19 2012 8:28 am

Van dpreview.com (die weer citeert van Nikon USA)
Price and Availability

The AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G lens will be available at the end of May 2012 for the suggested retail price (SRP) of $699.95*. For more information please visit http://www.nikonusa.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
http://www.dpreview.com/news/2012/04/19/Nikon-28mm-F1p8
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 19 2012 12:17 pm

Mooi objectief. Ik zat al te wachten op updates van snelle primes in dit bereik (gaf ik heel recent al aan op dit forum, zouden ze naar me luisteren :wink: ). Die zijn nu ik een FX camera heb ineens hele logische aankopen als ik compact en lichtsterk op stap wil. De oude versies waren optisch echt wat achterhaald. Ik twijfel er niet aan dat al het nieuwe spul optisch veel beter zal zijn dan de objectieven die ze vervangen. Of blijven die oude modellen?

Op DX lijkt me dit trouwens een vrij zinloze aanschaf. De AFS 35mm f1.8G DX zit er wat bereik betreft vlak bij en kost een fractie van deze.

Benieuwd of er ook nog een 20mm f1.8 en 24mm f1.8 versie komt. Hoewel de eerste dan waarschijnlijk te groot, zwaar en duur zou worden en wellicht eerder een f2.8 zal zijn.

Aan de andere kant: door dit soort nieuwe objectieven komen er vast een boel oude primes in dit bereik los in de tweedehands markt. Ook een goede zaak natuurlijk.

Kortom: keuze maken wat slim is om te doen de komende tijd. Gelukkig heeft het voor mij niet zo heel veel haast allemaal en kan ik op m'n gemak zien wat slim is om te doen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 19 2012 12:33 pm

Afbeelding

Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 19 2012 12:37 pm

Patrick schreef:Mooi objectief. Ik zat al te wachten op updates van snelle primes in dit bereik (gaf ik heel recent al aan op dit forum, zouden ze naar me luisteren :wink: ). Die zijn nu ik een FX camera heb ineens hele logische aankopen als ik compact en lichtsterk op stap wil. De oude versies waren optisch echt wat achterhaald. Ik twijfel er niet aan dat al het nieuwe spul optisch veel beter zal zijn dan de objectieven die ze vervangen. Of blijven die oude modellen?

Aan de andere kant: door dit soort nieuwe objectieven komen er vast een boel oude primes in dit bereik los in de tweedehands markt. Ook een goede zaak natuurlijk.
Nog nooit met de 28/2.8 ai-s gefotografeerd?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 19 2012 12:41 pm

Patrick schreef:Op DX lijkt me dit trouwens een vrij zinloze aanschaf. De AFS 35mm f1.8G DX zit er wat bereik betreft vlak bij en kost een fractie van deze.
Heb bij Nikon Nederland nog nergens gelezen wat het ding gaat kosten. Anderen hebben het over 700 euro, maar dat is een ander bedrag dan dat we gewend zijn. Nikon zou dan 699 noemen.

Er zijn best wel verschillen die en andere prijs logisch maken.
Nano coating zit wel op de 28 (ik moet de Nikon represetative nog tegenkomen die mij het verschil kan laten zien tussen de nano en de normale multi-coating)
Een betere afdichting tegen regenwater.
AF-S. er zit een groot verschil tussen AF-S en AF-S. Er zijn AF-S objectieven die langzamer zijn dan het zelfde objectief zonder AF-S in een gewone D uitvoering(vb de recente 85mm f/1,4 en 1,8) . Er zijn AF-S objectieven die aanzienlijk sneller zijn (105 AFS macro)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 19 2012 12:59 pm

chip54 schreef:Nog nooit met de 28/2.8 ai-s gefotografeerd?
Tja, ik ben een autofocusmannetje. Dus die zou ik niet zo snel overwegen. Wellicht denk ik er anders over als ik er eens mee heb kunnen werken.

Ik twijfel er trouwens niet echt aan dat dit nieuwe objectief optisch erg goed zal zijn. Hoe dat zich verhoudt met de 28 f2.8 AI-S weet ik natuurlijk niet.
Hans Braakhuis schreef:
Patrick schreef:Op DX lijkt me dit trouwens een vrij zinloze aanschaf. De AFS 35mm f1.8G DX zit er wat bereik betreft vlak bij en kost een fractie van deze.
Heb bij Nikon Nederland nog nergens gelezen wat het ding gaat kosten. Anderen hebben het over 700 euro, maar dat is een ander bedrag dan dat we gewend zijn. Nikon zou dan 699 noemen.
Ik zag 699 Dollar als prijs, dus dat zal wel 699 Euro worden. Wat natuurlijk veel meer is. De vraag is natuurlijk meer wat de prijs is na de eerste run op dit objectief. Zeg na de zomer.

Ik beweer trouwens niet dat het te duur zou zijn; daarover kan ik nog helemaal niet oordelen. Maar 699 Euro ga ik er niet voor neerleggen; dat is me teveel geld voor wat ik ermee zou doen. Ik heb ook een 24-70 in dit bereik, en die is toch wel dé standaardlens voor mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TomD80

Bericht door TomD80 » do apr 19 2012 2:49 pm

Op DX lijkt me dit trouwens een vrij zinloze aanschaf. De AFS 35mm f1.8G DX zit er wat bereik betreft vlak bij en kost een fractie van deze.
Zeg Patrick, ben je sinds je over bent naar FX omgeslagen ofzo? ik weet nog goed dat jij met veel plezier fotografeerde met de 24-70 op de D300s. Ik denk dat deze 28mm wel eens een stuk beter kan zijn dan dat 35 mm lensje. En dat is voor mij een goede reden om hem wel aan te schaffen (resultaten nog even afwachten natuurlijk)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 19 2012 3:01 pm

TomD80 schreef:
Zeg Patrick, ben je sinds je over bent naar FX omgeslagen ofzo? ik weet nog goed dat jij met veel plezier fotografeerde met de 24-70 op de D300s. Ik denk dat deze 28mm wel eens een stuk beter kan zijn dan dat 35 mm lensje. En dat is voor mij een goede reden om hem wel aan te schaffen (resultaten nog even afwachten natuurlijk)
Nee hoor. Juist niet.

De AFS 35 f1.8G DX is een prima objectief, ruim onder de 200 Euro te koop. Hoeveel beter moet deze dan wel niet zijn om een zeker drie maal zo hoge prijs te mogen kosten?

Op FX is het een ander verhaal. Volgens mij is deze nieuwe 28mm veel, veel beter dan de huidige 28mm f2.8D en 35mm f2D. En nog lichtsterker ook. Dan kan dit een hele goede aanschaf zijn, want de winst is veel groter.

En mijn 24-70 doet het trouwens geweldig op de D700. En het bereik is weer veel logischer geworden. Wat niet wegneemt dat ik 'm op een DX camera ook fantastisch vond werken, ondanks het wat onlogische bereik. Voor mijn fotografie was het vaak een prima bereik; zo veel doe ik niet tussen de 24mm en 36mm. Maar nu ik dat bereik dus weer wel heb, ten koste van het 70mm - 105mm bereik, ben ik er toch wel weer blij mee ook.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 19 2012 3:11 pm

Volgens mij mis jij helemaal niets.... in je tas zit ook nog een 70-200/2.8 VRii..... :o
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 19 2012 3:30 pm

chip54 schreef:Volgens mij mis jij helemaal niets.... in je tas zit ook nog een 70-200/2.8 VRii..... :o
Klopt. En die is nog mooier dan de 24-70! En die is al geweldig. :-)

Maar je hoeft inderdaad geen medelijden met me te hebben.

Terug naar de nieuwe 28mm. Mooi ding. Benieuwd wat de reviews gaan uitwijzen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 19 2012 3:39 pm

Patrick schreef: Op FX is het een ander verhaal. Volgens mij is deze nieuwe 28mm veel, veel beter dan de huidige 28mm f2.8D
Kijken we naar de MTF-curven van de nieuw 1.8. versie en de oude 2.8 versie.

Afbeelding <--- f 1.8 ---- versus ----- f 2.8 ---> Afbeelding

Centrumscherpte (en contrast) bij volle opening ( f1.8 ) is iets lager als de f2.8 versie. Maar die laatste is ook meer dan een hele stop langzamer.
Maar randen en hoeken zijn bij de f1.8 versie vol open al beter als de oude f2.8 versie op f2.8, vooral "axiaal" gezien (dat is loodrecht op lijnen als straal door het middelpunt) is de verbetering aanzienlijk. Dat zie je aan de gestippelde en doorgetrokken blauwe lijn die bij de f1.8 versie voor een groot gedeelte dicht bij elkaar liggen. Dus een veel meer "egale" kwaliteit over het beeldveld. In de uiterste hoeken zakt het dan weg.
Ik denk ruim 2 stops geknepen (f4.0) dat het een "super objectief" is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » vr apr 20 2012 12:00 am

Mooi! Nu nog de 20mm.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr apr 20 2012 7:49 pm

GdP schreef:Mooi! Nu nog de 20mm.
Dat zal dan écht een verbetering gaan geven.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za sep 15 2012 5:09 pm

Afgelopen week deze aangeschaft voor de dagprijs van 609 euro.
Deze presteert uitzonderlijk goed voor een 28mm groothoek.
Veel en veel beter als de 28mm-2,8 die ik vroeger op mijn analoog nikon gebruikte.
Vooral de hoek en rand scherpte is vele malen beter.
Van de door anderen genoemde focus shift kan ik niets bespeuren.
Af is super snel. O.a. door het korte instel traject. Verder ook bijzonder stil.
Enige minpunt dat ik ontdek is een mm speling bij handmatig scherpstellen maar ook dat is niet zo dat het problemen oplevert.
Ik zocht al langer naar een lichtsterk en redelijk betaalbaar groot hoek objectief voor mijn portret project van mensen in hun eigen omgeving.
Voor dat werk ben ik er zeer tevreden mee. :D
Nu weer opnieuw sparen om de oude d1 in te ruilen tegen iets moderners. :cry:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”